Sari la conținut

Urmăresc mai multe grupuri de Fb și câteva site-uri pe care se vând mașini clasice. Sau, dacă nu clasice, măcar vechi.

Articolul ăsta nu este pentru profesioniști sau avansați… e pentru cei care nu au urmărit fenomenul.

Îmi place ideea de mașină clasică, cu toate că n-am bani să cumpăr o tablă veche. Să cumpăr și să întrețin, că și întreținerea și „depozitarea” costă mult.

În jurul poveștii ăsteia observ un tipar din ce în ce mai des întâlnit:

 – Vând Dacia 1985, stare bună. 5.000 de euro.

– Ce să facă, mă?! Fi-v-ar cotoarbele de râs, cum să dai atâția bani pe o copie bășită de Renault?!

Și de-aici pleacă, aproape de fiecare dată, mare frumusețe de scandal.

Urmăresc conversația, să văd dacă apar argumente noi. Dar nu prea apar.

Pro Dacia clasică avem, în mare, argumente ce țin mai mult de emoțional. Ce vremuri, ce tinereți ce vacanțe, ce pățanii, ce amintiri!
Pragmatic se atinge des comparația cu alte Dacii vândute la același preț.
Sau investiția în recondiționare, când este cazul.
Și, adevărul este că o recondiționare costă mult, de orice marcă sau model te-ai apuca.

Contra Dacia clasică avem tot argumente emoționale, de multe ori. Ce de rahat erau, cum te lăsau în drum, cum trebuiau cârpite, cum aveai de făcut ceva la ele în fiecare, la fiecare drum, la fiecare săptămână de stat în parcare…

Pragmatic, se vorbește de ce ai cumpăra cu aceiași bani. Porsche-le 924 fiind un exemplu destul de des întâlnit.

Am dat acum un search rapid pe Mobile, să-ți dau un exemplu. Astea, din 1985-1986, costă 4.900 euro (galbena), respectiv 5.800 de euro. În Germania.

Sigur că discuția e mai lungă. Putem vorbi dacă e sau nu e restaurată (și cum e restaurată). Cât de bine e întreținută. Sau pentru ce vrei s-o iei.

Că așa, poți lua tot un Renault. Am căutat unul din 74-75. Ăsta este certificat oldtimer și e prețuit la 2.100 de euro.

Ca să fie povestea 100% completă ar fi fost bine să postez și câteva anunțuri de la noi. Dar nu vreau să apară discuții cu fel-de-fel de opăriți deranjați de preluarea mesajelor.

Ca să dau, totuși, un exemplu actual, azi a apărut un anuț prin care un domn vinde o Dacie din 1986 cu 5.000 de euro. Cu acte și totul conform, zice dânsul. Impecabilă din punct de vedere tablă.

Merită? Nu merită? Nu știu.

Uite un alt exemplu de mașină din același an, același preț. Mercedes-Benz 190. Din 1986. Certificată ca oldtimer. Tot Germania.

 

Sau un 280 Coupe din „79:

 

Deci… ce-ai lua? Ceva vestică de mai sus, sau una din asta, de-a noastră?

Surse foto: Wikipedia și mobile.de.

23 comentarii despre "Cât mai costă o Dacia veche? Merită atâtea mii de euro?"
  1. Mihai

    Si eu sunt „prajit” pe masinile vechi, dar am observat ca noi nu avem prea multe cunostinte despre nisa asta.
    Cunosc in proportie de 80% masinile care sunt la vanzare pe la noi si cred ca doar 5% isi merita pretul cerut. Cand vine vorba de Dacia, sunt foarte multe supraevaluate, doar pt. ca sunt „clasice” in ochii posesorului lor.
    Am avut o tentativa de proiect cu un Trabant (o masina de suflet pt mine) si am rasfoit internetul in lung si lat si am ajuns la concluzia ca nu se merita sa o cumperi de aici. Am gasit variante foarte bune in Ungaria, de exemplu.
    La fel si cu Dacia. Cum spuneam mai sus, sunt multi posesori care cred ca anul fabricatiei o face „clasica”. Am gasit Dacii prin comune din Romania, inca functionale, la preturi de nimic. Cu toate piesele originale.La fel si Mercedes-uri (cu mici probleme ici-colo).
    Sufleteste as merge pe Dacia, Trabant, Renault iar ca investitie as merge clar pe ceva vestic (Mercedes, Ford etc)

    răspunde
    • Cabral Ibacka

      Mulțumesc pentru răspund, cred că rezonăm la fel.

      Sufletește… Dacia. Cumva, când văd una de-a noastră (care poate e urâtă, din unghiuri drepte, etc.), mie mi se pare frumoasă și lipită de suflet.

      Cât despre prețuri cerute pe Dacii vechi… nu mă bag, fiecare cere cât vrea. Dacă primește banii… a avut dreptate.
      Dacă nu… mai trage o fisă! :)

      Cu Trabantul n-am avut experiențe, dar tocmai ce citeam de un român care a restaurat unul cap-coadă și-apoi a plecat de nebun cu el prin Europa. Fără probleme. Deci, cumva, se poate.

  2. Alin

    Salut,
    Tocmai ce m-am uitat la o filmare din concediu de prin ‘95 si desi eram un pustan, mi-a ramas intiparita in minte imaginea cu Daciile care era oprite prin paduri/spatii verzi/munte toate cu capota deschisa. Zici ca era un trend, pentru ca aproape toti posesorii de Dacie isi deschideau capota cand faceau un gratar/picnic/popas.
    Mai tarziu am aflat ca ele se cam incingeau vara, mai ceva ca Anna Lesko si trebuiau “racorite”.
    Deci, daca esti legat sentimental de aceasta marca (ca a avut taica-tu, ca ai facut prostioare in ea, ca era mandria si “bibeloul” tau in tinerete) si iti permiti, atunci go for it.
    Eu personal, merg pe variantele “de afara”, cu miros de bere sau de prosecco.
    Bafta!

    răspunde
    • Cabral Ibacka

      :)) Simpatică aia cu „miros de prosecco”.

      Cât despre stricăcioase… da, taică, de n-am reparat / tractat / demontat la ele de-am îmbătrânit! Dar… chiar și așa, eu mi-am iubit fiecare tablă de-a fost să fie a mea. :)

  3. Rafael

    Vezi că te mănâncă de cur *DEȘTEPTUL ȘI FRUMOSUL ȘI ÎNȚELEPTUL* ăla de Coconoiu.
    Ai scris foarte bine. Și nu ai tras concluzii. De-aia zic că e *DEȘTEPT ȘI FRUMOS ȘI ÎNȚELEPT*.
    Mă.rog, din mai multe motive.

    * EDITAT (SCOS JIGNIRI)

    răspunde
    • Prieten cu Coco

      nu ai nici un motiv sa spui despre un om că e *DEȘTEPT ȘI FRUMOS ȘI ÎNȚELEPT*
      bine, daca nu e vorba de Coconoiu
      atunci chiar se justifica :)))))

      * EDITAT (SCOS JIGNIRI)

    • Cabral Ibacka

      Rafael, dacă ești cine cred eu, mersi pentru atenționare, mă doare la trei metri de cot. Am primit și eu captura de la altcineva, care râdea cu sughițuri că domnul în cauză a citit dar n-a înțeles nimic.
      Și, adevărul este că… dacă președintele sau ce e el acolo, se comportă așa, îi cam face de haha pe toți ceilalți. Că să citești un text și să nu înțelegi ce zice, e o problemă de clasa a 2-a.

      Ce te rog, însă, să nu mai jignești pe nimeni pe-aici pe blog. Îmi place să mențin o atmosferă calmă și prietenoasă. Vezi că ți-am editat comentariul. ;)

    • Cabral Ibacka

      @ Prieten cu Coco… bine ai venit pe aici. Te rog, nu mai jigni indivizi pe blogul ăsta. Efectiv n-are rost să ne mozolim cu micimi din astea lingvistice.

  4. Stefan Strungu
    Stefan Strungu

    Oamenii sunt imbecili. Dar sunt pe banii lor.
    Dar asta nu înseamnă că nu sunt imbecili. Dacă nu ești în stare să-ți aduci aminte cât de mult te-ai chinuit cu rahatul ăla de mașină atunci meriți din plin fuleu încă o porție. Și să ai impresia că ești șmecher dar să treacă pe lângă tine unul cu o clasică adevărată și să simți cum esti doar un papagal nostalgic

    răspunde
    • Cabral Ibacka

      Ștefan, papagal nostalgic sau nu, am și eu o Dacia veche. Nu e clasică… e doar veche. Dar mi-ar fi plăcut să devină o clasică, doar de-aia o am acasă.

      Genul ăsta agresiv nu ajută pe nimeni, să știi. Și să ai impresia că părerea ta este deasupra părerii altora… e doar totalitarism. Degeaba.

      Îți înțeleg părerea și decizia, dar… ar fi perfect dacă te-ai limita dacă ai vorbi despre deciziile tale. Că nu te ajută cu nimic să judeci părerile altora…

      Cât despre jigniri, te rog: nu le mai repeta aici. Voi fi nevoit să te blochez.
      Mulțumesc.

  5. Viorel

    Asta cu merita sau nu merita este la latitudinea fiecaruia, de ce trebuie sa analizam noi si in calitate de ce? Atita timp cit nu cunoasteti fenomenul Retromobil si nu va pasioneaza, este normal sa preferati bidoanele din plastic care se produc acum si care in mod sigur nu vor apuca sa mai fie pe sosele peste 30 ani.
    Pentru cei din RCR costul de achizitie, de intretinere, de participarea la multele evenimente organizate de club, tine de pasiunea pentru masini vechi si de satisfactia ca ai reusit sa redai viata unui fier care altfel ar fi ajuns la Remat. Mergeti la o Retroparada sa vedeti masini adevarate, sa ascultati povestea lor spusa de cei care tin cu adevarat la masini, stiu cum functioneaza, cum se intretin si sint mindri ca le pot arata si altora.
    Cit despre jigniri si adresare de cuvinte urite, este incorect si neprincipial intr-o dezbatere pe un forum public, aici convingerile si argumentele ar trebui sa primeze.

    răspunde
    • Cabral Ibacka

      Salut, Viorel.

      Merită sau nu merită… depinde de fiecare, da. Dealtfel de-aia am și zis… „Deci… ce-ai lua? Ceva vestică de mai sus, sau una din asta, de-a noastră?”.
      Eu pun întrebările ca să aflu deciziile oamenilor în cazul lor, nu mă interesează ce cred ei despre deciziile altora.

      Cred că a fost evident din tonul articolului că nu judec și nu trag concluzii, doar aliniez câteva informații pentru cei care nu sunt specialiști sau avansați.

      Și aici nu e vorba de cei din RCR, că nu e vreun monopol. Poți avea o mașină clasică și fără RCR, ca să se simtă deranjați unii dintre ei de fiecare dată când cineva – specialist sau nu – vorbește despre clasice.
      Cred că știi la ce mă refer, mi-a trimis un prieten din RCR o captură de-a grăsuțului deranjat că mi-am permis eu să vorbesc despre clasice.
      Neavând minima decență să citească ce-am scris.
      Sau, analfabet funcțional, a citit textul și n-a înțeles că nu m-am apucat eu să învăț pe nimeni… ci pun câteva informații cap-la-cap, lăsând oamenii să-și tragă concluziile. Probabil ar fi fost mai eficient să fac desen ca să înțeleagă…

      Cât despre retroparade… am mers. Ba le-am și promovat pe unde am putut, pentru că mi se pare o pasiune ce merită respectată. Păcat că unii dintre pasionați cer respect, dar nu sunt în stare să respecte.

      Cât despre bidoanele de plastic… am râs.

      Zi bună.

  6. IoIo

    Situatia e mult mai complexa decat e prezentata. E clar ca trebuie separate categoriile de masini, de proprietari si mai ales de cumparatori.
    Exista masini in stare proasta sau semi proasta, masini ok, masini intretinute sau reconditionate si masini restaurate.
    In acelasi timp exista categoriile Frantuzoaica, 1300 romaneasca, 1310, 1410, Sport.
    Pt fiecare categorie+stare exista o piata cea mai dorita fiind Frantuzoaica cu anii de fabricatie intre 1969 -1973.
    In acest moment piata este falsa, aceste lucru fiind generat de maturizarea ‘decreteilor’, barbati de 30-45 de ani ajunsi in floarea varstei cu venituri stabile si nostalgii puternice dupa dacia tatalui sau bunicului. SI aici se leaga cu ce spun si altii ca masinile aveau multe probleme de aceea prefera sa dea direct bani multi pe un exemplar restaurat.
    De aici un efect de domino in care preturile cresc.
    In lumea masinilor clasice prima conditie ca o masina veche sa devina clasica si sa-i creasca valoarea este Raritatea. Dupa vin criterii de complexitate si frumusete. Dacia nu a fost nici rara nici complexa.
    Totul este in prezent pe acest nor de nostalgii si sentimente care se va sfarsi in cativa ani. Deci cine are de profitat trebuie sa profite acum. De castigat avem toti pt ca se salveaza bucati din istorie odata ce nu am fost in stare sa avem un Muzeu al Automobilului Romanesc sau al Transportului Romanesc. Prosti !
    In tara au aparut niste baieti care restaureaza Dacii si le fac bine, cam scump si cu preturi umflate dar bine.
    Esti nostalgic… vrei o frantuzoiaca, iei una in mintile ei la 4-6.000 de Eur sau cea gasita in sat la 300 de Eur !? La cea de 300 tabla e praf, podeaua, faruri, stopuri, motor si anexe toate praf. Trebuie fiecare reparat, refacut iar pentru a aduna toate reperele (daca le gasesti) trebuie timp si preturile sunt mari ca nu se mai gasesc si deh…e frantuzoaica. O aripa de 1300 – 100 Eur Tinichigeria si vopsitul care se traduc in general in ore de manopera, pentru o lucrare cat de cat ok, poate costa intre 2-4.000 Eur.
    Celelalte modele in afara de Sport (care e rara) pur si simplu nu merita in niciun fel datorita extrem de slabei calitati. Vin din perioada in care calitatea muncii si standardele scazusera la cel mai jos nivel. Tabla este calcaiul lui Ahile pentru ca tratamentul corespunzator a lipsit, de la aceste modele venind si expresia „Primavara zugravim si vopsim Dacia” !

    răspunde
  7. aradean

    Stimabile…
    Total intamplator am aflat detalii despre „clasice”, eu nefiind in categoria celor care-si permit, am totusi un prieten care viseaza si vrea sa-si ia la vara Corvette C3 .:)) Just for fun :P

    In fine …Asa am aflat de site-ul asta

    https://www.classic-trader.com/uk/cars

    Gasesti masini reconditionate intr-adevar si cu acte de provenienta, acte care conteaza cica :))

    Gasesti Renault R 12 Gordini(Dacia 1300) de 145 HP versiunea pt raliu da’ e 28 de mii :))

    https://www.classic-trader.com/uk/cars/listing/renault/r-12/r-12-gordini/1974/184787

    Dar gasesti si motoare clasice …de la Harley din 1946 pana la Vespa de 12/13 mii de euro.
    …asta in caz ca te bate gandu’ de Valentines :)))

    Apoi daca e de oftat dupa tinereti…
    Eu oftez pentru un Chevy Impala like this one :)

    https://www.classic-trader.com/uk/cars/listing/chevrolet/impala/impala-ss/1966/166181

    E ca aia din Still Dre…da’ cu 2 ani mai tanara :)))
    Ce-ar mere sa canti in asta :
    I’m representing for them gangstas all across the world
    Still hitting them corners in them lo-lo’s, girl
    (Still taking my time to perfect the beat
    And I still got love for the streets, it’s the D-R-E)

    răspunde
  8. Silviu

    Toate astea vechi sint frumoase. Iti trebuie conditii sa le poti pastra in stare buna. Garaje incalzite, umiditate controlata, etc. Costurile de intretinere sint mai mari decit costul masinii. Pentru pasionatii care pot sa le tina in conditii bune am toata stima !

    răspunde
  9. Stefan

    Salutare!

    Prima oara cand scriu pe blog si te urmaresc de ceva timp. E foarte interesant subiectul asta si destul de discutat.
    Parerile sunt impartite si cred ca e mai ok asa.

    Am in prezent 2x Dacia 1300, iar totul a pornit din cauza rudei indepartate Renault 12 Gordini. Pe care, dupa vreo 10 ani il am in garaj.
    Am trecut si printr-o reconditionare, in care costurile pieselor au depasit valoarea masinii de 3-4 ori.

    Nişa cu Dacia este de ceva timp, insa in ultimii cativa ani s-au produs cateva schimbari. Preturile au fost influentate de: pasionati, Remat, cat si de cei care nu au treaba cu asta.
    Astfel,ca in urmatoarele randuri sunt cateva idei pe care le-am observat de-a-lungul timpului in legatura cu preturile.
    – masina Dacia, model 1100, 1300, 1310 putem spune ca cea mai importanta caracteristica de colectie este data de amintiri, cum s-a spus si mai sus.
    – trebuie sa tinem cont ca vorbim de modele de peste 30 de ani (ca sa ne referim la masini atestabile; 50 de ani Dacia 1300; 51 de ani Dacia 1100) asa ca piesele sunt foarte greu de gasit, de calitate proasta de obicei sau inexistente.
    – anumite modele sunt foarte rare, exemple: Dacia Sport, Dacia 1300 cu piese frantuzesti (1969-1972)
    – apoi, mai trebuie sa tinem cont si de faptul ca de cele mai multe ori Daciile au fost folosite la tot felul de munci; astfel ca este foarte greu sa gasesti una originala; -> pret mai mare

    Iar daca vine vorba de restaurare/reconditionare, se pot face minuni. Doar ca costul unei restaurari profesionale va fi acelasi cu unul pentru orice alternativa de mai sus. Iar la final o Dacia nu va depasi valoarea de piata a altei alternative. Cu mici exceptii, daca stii ce sa cauti.
    Dar, de regula, cand se face o restaurare/cumpara o masina clasica o vezi ca investitie pe termen lung.

    Ca la orice masina clasica, la care acum 30-40 de ani nu parea importanta dpdv istoric, pretul va creste o data cu vechimea.
    Si da, exista alternative cu mult mai bune si mai frumoase. Am si eu un todo list pentru masinile clasice pe care as vrea sa le detin.

    răspunde
    • Cabral Ibacka

      Mulțumesc pentru comentariu. La subiect și pertinent.
      Cât despre listă… de-ar fi pe gratis aș avea nevoie de ceva hală industrială… doar pentru alea roșii. Una pentru alea negre. Și tot așa… :))

  10. Chris

    Felicitări pentru articol, domnule Cabral! Îmi era dor de când nu am citit nimic legat de acest subiect.

    Cât despre valoarea unei Dacii, e valabilă chestia aia că fiecare lucru valorează atât cât e dispus cineva să plătească pentru el. Personal, mi se par mari prețurile cerute pentru o mașină de 40-45 de ani (miile alea de euro pomenite mai sus), dar poate or fi oameni care le restaurează, investesc în mecanică și tinichigerie, aducându-le astfel la starea de „aproape nou” (ori, uneori, chiar mai bun decât nou) sau bun pentru parade.

    Cu sufletul aș alege să restaurez o Dacia 1300 (prima dragoste, pe care am învățat să conduc în urmă cu douăzeci și ceva de ani, din brațele tatălui meu) dar pragmatic aș prefera o Mercedes Cobra sau o Porsche (ambele foarte departe din punct de vedere tehnic de orice Dacia sau Renault din aceeași ani de fabricație).

    Multă sănătate în noul an și spor la toate!

    răspunde
  11. Eugen

    Eu am visat intotdeauna sa fac un restomod pe o Dacia Sport (adica suspensii moderne, navigatie, aer conditionat, swap cu motor mai puternic, evacuare, etc etc). Cred ca si cu niste modificari la caroserie ar arata fantastic. Stiu ca restomodurile si modificarile, in general, la masinile clasice sunt privite foarte rau de comunitatea pasionatilor, dar… :)

    răspunde
  12. Alin

    @salut Cabral !
    Dupa umila mea parere ,depinde mult ce vrei sa faci cu acea masina.
    Patriotic si ´´sufleteste´´ ,ca sa zic asa,as alege Dacia si da ,pentru ca sunt un nemernic nostalgic.
    Off..am imbatranit ..
    ma simt ca aceste masini,….
    Lumea se uita mirata ;cu nostalgie – mila la ele -ca la un batran printre copii-
    si zice ´´asta ? l-am vazut si acum 30 de ani !!
    -ce batran e !! N-a crapat inca ? ce mai cauta pe aici ?´´
    Eu- as cumpara un Mercedes ori Bmw din anii 80,sunt clasice ,arata bine.
    sunt masive ,rezistente-,multe dintre ele merg si azi ca taxiuri prin tari mai putin dezvoltate, sau prin deserturile Africii.
    Fara softuri, si rujuri fara fundite,- e un tractor,o masina de Barbati !!
    Si in vestul continentului mai intalnesti asa masini…
    au la bord peste 1 000 000 km….
    Dacia -doar asa pentru colectie -si sa circul cu ea din cand in cand-ca la parada.
    Bmw ori Mercedes din anii 80.-
    Si sa merg cu el pana la Vladivostok….
    Damm,..

    răspunde

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.