OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Cât mai costă o Dacia veche? Merită atâtea mii de euro?

Urmăresc mai multe grupuri de Fb și câteva site-uri pe care se vând mașini clasice. Sau, dacă nu clasice, măcar vechi.

Articolul ăsta nu este pentru profesioniști sau avansați… e pentru cei care nu au urmărit fenomenul.

Îmi place ideea de mașină clasică, cu toate că n-am bani să cumpăr o tablă veche. Să cumpăr și să întrețin, că și întreținerea și “depozitarea” costă mult.

În jurul poveștii ăsteia observ un tipar din ce în ce mai des întâlnit:

 – Vând Dacia 1985, stare bună. 5.000 de euro.

– Ce să facă, mă?! Fi-v-ar cotoarbele de râs, cum să dai atâția bani pe o copie bășită de Renault?!

Și de-aici pleacă, aproape de fiecare dată, mare frumusețe de scandal.

Urmăresc conversația, să văd dacă apar argumente noi. Dar nu prea apar.

Pro Dacia clasică avem, în mare, argumente ce țin mai mult de emoțional. Ce vremuri, ce tinereți ce vacanțe, ce pățanii, ce amintiri!
Pragmatic se atinge des comparația cu alte Dacii vândute la același preț.
Sau investiția în recondiționare, când este cazul.
Și, adevărul este că o recondiționare costă mult, de orice marcă sau model te-ai apuca.

Contra Dacia clasică avem tot argumente emoționale, de multe ori. Ce de rahat erau, cum te lăsau în drum, cum trebuiau cârpite, cum aveai de făcut ceva la ele în fiecare, la fiecare drum, la fiecare săptămână de stat în parcare…

Pragmatic, se vorbește de ce ai cumpăra cu aceiași bani. Porsche-le 924 fiind un exemplu destul de des întâlnit.

Am dat acum un search rapid pe Mobile, să-ți dau un exemplu. Astea, din 1985-1986, costă 4.900 euro (galbena), respectiv 5.800 de euro. În Germania.

Sigur că discuția e mai lungă. Putem vorbi dacă e sau nu e restaurată (și cum e restaurată). Cât de bine e întreținută. Sau pentru ce vrei s-o iei.

Că așa, poți lua tot un Renault. Am căutat unul din 74-75. Ăsta este certificat oldtimer și e prețuit la 2.100 de euro.

Ca să fie povestea 100% completă ar fi fost bine să postez și câteva anunțuri de la noi. Dar nu vreau să apară discuții cu fel-de-fel de opăriți deranjați de preluarea mesajelor.

Ca să dau, totuși, un exemplu actual, azi a apărut un anuț prin care un domn vinde o Dacie din 1986 cu 5.000 de euro. Cu acte și totul conform, zice dânsul. Impecabilă din punct de vedere tablă.

Merită? Nu merită? Nu știu.

Uite un alt exemplu de mașină din același an, același preț. Mercedes-Benz 190. Din 1986. Certificată ca oldtimer. Tot Germania.

 

Sau un 280 Coupe din “79:

 

Deci… ce-ai lua? Ceva vestică de mai sus, sau una din asta, de-a noastră?

Surse foto: Wikipedia și mobile.de.

Comentarii

Lasă un comentariu la acest articol...
  • Catalin Zălog
    publicitate

    Colaborez cu cabral de prin 2014. Îmi place pentru că apreciază serviciile mele.

  • Georgian
    • 24.02.2020

    Superbe !

    răspunde-i
  • AdrianR
    • 22.02.2020

    Nu stiu ce sa zic. La noi samsarii ridica preturile pentru niste epave. O Dacie in firea ei ar trebui sa fie 1500 de lei max.
    Cu banii pe care ii dai pe 1300 “ULTRA Reconditionata” mai bine imi iau un Chevy Caprice din Germania. Model 1991. O adevarata Americana. Tin si la Dacia, dar samsarii distrug totul.

    răspunde-i
  • Excelent articolul! Dificilă alegere între Porsche, Mercedes, BMW și bătrâna noastră Dacia, fiecare avănd avantaje și dezavantaje. Eu zic că e bine că a început să prindă și la noi trendul restaurării, așa se conservă în timp bucăți importante din istoria auto. Cine știe peste 20-30 ani de la revoluția asta electrică și tăvălugul consumatorismului câte mașini vechi de astăzi or să mai rămână în condiție bună. Din punct de vedere al nostalgiei, patriotismului și al rarității personal aș merge pe bătrâna doamnă Dacia, din restul punctelor de vedere cu un Porsche sau un Mercedes-Benz 😉

    răspunde-i
  • Sorin
    • 21.02.2020

    Imi pare rau sa o spun, dar marca noastra nu poate concura cu alte marci. Poti sa o iei pentru a “te da mare”, insa nu cred ca este o masina rentabila. Doar pentru pasionati ar merita suma 🙂

    răspunde-i
  • Felicitări pentru articol!

    răspunde-i
  • Alex
    • 22.01.2020

    Eu as merge pe Dacia noastra, daca alegerea este intre o clasica de la noi si una din Germania.

    In ce priveste valoarea masinii, inca mai sunt destule harburi ce nu merita mai multe de 500 de euro, daca cineva isi doreste sa restaureze si sa cheltuie bani si timp pentru asta.

    Daca Dacia respectiva este restaurata, si cineva a bagat o gramada de bani si timp in ea, atunci merita cateva mii de euro, zic eu.

    In cazul meu, stiind proprietarul actual, ma gandesc sa-mi cumpar inapoi prima masina, un Cielo din 98. Ar fi ceva de munca la ea totusi.

    răspunde-i
  • Alin
    • 13.01.2020

    @salut Cabral !
    Dupa umila mea parere ,depinde mult ce vrei sa faci cu acea masina.
    Patriotic si ´´sufleteste´´ ,ca sa zic asa,as alege Dacia si da ,pentru ca sunt un nemernic nostalgic.
    Off..am imbatranit ..
    ma simt ca aceste masini,….
    Lumea se uita mirata ;cu nostalgie – mila la ele -ca la un batran printre copii-
    si zice ´´asta ? l-am vazut si acum 30 de ani !!
    -ce batran e !! N-a crapat inca ? ce mai cauta pe aici ?´´
    Eu- as cumpara un Mercedes ori Bmw din anii 80,sunt clasice ,arata bine.
    sunt masive ,rezistente-,multe dintre ele merg si azi ca taxiuri prin tari mai putin dezvoltate, sau prin deserturile Africii.
    Fara softuri, si rujuri fara fundite,- e un tractor,o masina de Barbati !!
    Si in vestul continentului mai intalnesti asa masini…
    au la bord peste 1 000 000 km….
    Dacia -doar asa pentru colectie -si sa circul cu ea din cand in cand-ca la parada.
    Bmw ori Mercedes din anii 80.-
    Si sa merg cu el pana la Vladivostok….
    Damm,..

    răspunde-i
  • Eugen
    • 10.01.2020

    Eu am visat intotdeauna sa fac un restomod pe o Dacia Sport (adica suspensii moderne, navigatie, aer conditionat, swap cu motor mai puternic, evacuare, etc etc). Cred ca si cu niste modificari la caroserie ar arata fantastic. Stiu ca restomodurile si modificarile, in general, la masinile clasice sunt privite foarte rau de comunitatea pasionatilor, dar… 🙂

    răspunde-i
  • Chris
    • 08.01.2020

    Felicitări pentru articol, domnule Cabral! Îmi era dor de când nu am citit nimic legat de acest subiect.

    Cât despre valoarea unei Dacii, e valabilă chestia aia că fiecare lucru valorează atât cât e dispus cineva să plătească pentru el. Personal, mi se par mari prețurile cerute pentru o mașină de 40-45 de ani (miile alea de euro pomenite mai sus), dar poate or fi oameni care le restaurează, investesc în mecanică și tinichigerie, aducându-le astfel la starea de “aproape nou” (ori, uneori, chiar mai bun decât nou) sau bun pentru parade.

    Cu sufletul aș alege să restaurez o Dacia 1300 (prima dragoste, pe care am învățat să conduc în urmă cu douăzeci și ceva de ani, din brațele tatălui meu) dar pragmatic aș prefera o Mercedes Cobra sau o Porsche (ambele foarte departe din punct de vedere tehnic de orice Dacia sau Renault din aceeași ani de fabricație).

    Multă sănătate în noul an și spor la toate!

    • Chris
      • 09.01.2020

      Mulțumesc!

    • Cabral Ibacka
      • 08.01.2020

      Sănătate și spor și ție! 🙂

    răspunde-i
  • Stefan
    • 08.01.2020

    Salutare!

    Prima oara cand scriu pe blog si te urmaresc de ceva timp. E foarte interesant subiectul asta si destul de discutat.
    Parerile sunt impartite si cred ca e mai ok asa.

    Am in prezent 2x Dacia 1300, iar totul a pornit din cauza rudei indepartate Renault 12 Gordini. Pe care, dupa vreo 10 ani il am in garaj.
    Am trecut si printr-o reconditionare, in care costurile pieselor au depasit valoarea masinii de 3-4 ori.

    Nişa cu Dacia este de ceva timp, insa in ultimii cativa ani s-au produs cateva schimbari. Preturile au fost influentate de: pasionati, Remat, cat si de cei care nu au treaba cu asta.
    Astfel,ca in urmatoarele randuri sunt cateva idei pe care le-am observat de-a-lungul timpului in legatura cu preturile.
    – masina Dacia, model 1100, 1300, 1310 putem spune ca cea mai importanta caracteristica de colectie este data de amintiri, cum s-a spus si mai sus.
    – trebuie sa tinem cont ca vorbim de modele de peste 30 de ani (ca sa ne referim la masini atestabile; 50 de ani Dacia 1300; 51 de ani Dacia 1100) asa ca piesele sunt foarte greu de gasit, de calitate proasta de obicei sau inexistente.
    – anumite modele sunt foarte rare, exemple: Dacia Sport, Dacia 1300 cu piese frantuzesti (1969-1972)
    – apoi, mai trebuie sa tinem cont si de faptul ca de cele mai multe ori Daciile au fost folosite la tot felul de munci; astfel ca este foarte greu sa gasesti una originala; -> pret mai mare

    Iar daca vine vorba de restaurare/reconditionare, se pot face minuni. Doar ca costul unei restaurari profesionale va fi acelasi cu unul pentru orice alternativa de mai sus. Iar la final o Dacia nu va depasi valoarea de piata a altei alternative. Cu mici exceptii, daca stii ce sa cauti.
    Dar, de regula, cand se face o restaurare/cumpara o masina clasica o vezi ca investitie pe termen lung.

    Ca la orice masina clasica, la care acum 30-40 de ani nu parea importanta dpdv istoric, pretul va creste o data cu vechimea.
    Si da, exista alternative cu mult mai bune si mai frumoase. Am si eu un todo list pentru masinile clasice pe care as vrea sa le detin.

    • Cabral Ibacka
      • 08.01.2020

      Mulțumesc pentru comentariu. La subiect și pertinent.
      Cât despre listă… de-ar fi pe gratis aș avea nevoie de ceva hală industrială… doar pentru alea roșii. Una pentru alea negre. Și tot așa… :))

    răspunde-i
  • Loading...

Acest web site folosește cookie-uri pentru a furniza serviciile și pentru a analiza traficul, detalii.