Sari la conținut

Intotdeauna am fost de parere ca tehnologia din masina e buna cat timp nu te transforma intr-un spectator impotent.

Citeam acum ceva stiri legate de Salonul Auto de la Detroit si mi-a sarit in ochi inventia aia legata de sistemul pre-coliziune pe care Toyota vrea sa-l implementeze unora dintre masini. E vorba de o inventie care va vira rotile masinii in cazul unui accident inevitabil, astfel incat sa fie minimizate urmarile nedorite ale respectivului accident. O treaba complicata, cu radare si sisteme de calcul la milisecunda, tehnologie… nu gluma!

Si spunand radar mi-aduc aminte de sistemul pe care a batut toba Mercedes-Benz, cel care franeaza automat in acelasi caz… in cazul unui accident inevitabil. Acum c eva ani, dupa ce a fost anuntat si promovat sistemul, MB a invitat o trupa de ziaristi sa-l testeze. I-au suit in masini, au setat cruise-control-ul pe o viteza si au bagat mult fum in tunelul unde se facea demonstratia. La un moment dat, o masina era oprita in tunel, soferul nu avea cum s-o vada din cauza fumului creat artificial dar sistemul asta inovativ era gandit sa calculeze datele venite de la radarul din botul masinii si sa franeze pana la 0 km/h fara probleme. Prima demonstratie a mers bine, a doua a mers la fel de bine, din a 3-a demonstratie a iesit o frumusete de ciocnire, caci sistemul a intampinat… o eroare. Si au iesit domnii ziaristi smotociti dupa coliziunea respectiva, jurandu-si fiecare in parte ca nu vor incerca din nou reteta tunel+fum+cruise control cu sistem de franare automat = buba ouch!

Dealtfel, cand umanii-si cumpara o masina au chestia asta cu sistemele…

– Eu am ASC + VDC + ESP + PLX! Orice-as face eu masina, sta lipita de drum si ma scoate din orice belea!

Zice el, apoi apare la teveu cu Beamve-ul sus pe craci pe post de glob de Craciun.

Caci cel care ii vinde masina i-a spus ca sistemele alea pentru care trebuie sa plateasca 350+280+640+445 (euro, plus TVA) sunt infailibile. Si el a crezut ca poate intra in curba de 90 de grade cu 120km/h, pe asfalt ud, el stiind ca VDC-ul o sa franeze roata de la interior si va distribui masele astfel incat masina va merge fix pe unde va indrepta el rotile din volan, ca pe sine, ca un tramvai! Eh… tramvaiul lui seria 5 a deraiat…

Nu vreau acum sa dezbat care sisteme sunt bune si care nu, eu cred ca daca respecti legile fizicii si limitarile materialului tehnic (anvelopa, aderenta, inertie, forta centripeta, etc) toate sistemele astea de siguranta activa sau pasiva, siguranta pre-accident sau siguranta post-accident, sunt foarte utile. Dar numai daca respecti limitarile fizice.

Si ca sa revin la sistemul asta despre care se vorbeste la Toyota… mie mi-ar fi frica de asa ceva. Ei spun ca masina va vira in directia buna in cazul in care accidentul este iminent si in cazul in care soferul nu are reactie.

Nu spun numai de sistemul asta, spun de orice sistem care se apuca sa faca de capul lui ce crede el ca-i mai bine. Nu de alta dar… am incredere in tehnologie, dar nu atunci cand se apuca ea sa-mi smuceasca de nebuna volanul… ” Te salveaza io, tu stai linistit!„.

Ce sistem cred ca este vital? ABS-ul. Cred ca oricat de bun sofer ai fi, oricat de bune ar fi gumele si oricat de abraziv ar fi asfaltul… niciodata nu vei reusi sa franezi la fel de bine fara ABS.

In rest? Sistemele la masini sunt dragute, simpatice, te ajuta, unele chiar te scot din belea (atunci cand te bagi singur si fara sa-ti dai seama), sunt scumpe si dau bine pe lista de optiuni.

33 comentarii despre "Tu conduci masina sau invers?"
  1. dush

    eu singurul sistem de care am nevoie, e undeva in dreapta si trebuie sa ma tina treaza folosind ansamblul gura-taca-taca fin’ca monotonia drumului din afara orasului ma adoarme cu spor :)) restul sunt utilizabile in limita bunului simt si a vitezei adaptate la conditiile de drum..

    răspunde
  2. adrian popa

    un sistem foarte bun dar in acelasi timp si foarte plictisitor este codul rutier. incercati cu orice masina sa intrati intr-o curba cu viteza cu care scrie pe semn. o sa vedeti ca e cel mai bun sistem de siguranta. Bineinteles e plictisitor, adrenalina e redusa la tacere si nici nu ajungi cu 20 de minute mai repede acasa.

    răspunde
  3. Mihai

    Pentru o super masina si super sisteme vezi episodul de saptamana trecuta din Top GEAR

    Nissan GT-R

    best EVA !!!

    răspunde
  4. calu lu fat frumos
    calu lu fat frumos

    Eu zic ca deja se exagereaza cu calculatoarele in masini. O sa ajunga ca la avioane sa te uiti la un film pana la Poiana Brasov si sa ai 30 de butoane pe bord. Dar asa cum se defecteaza airbagurile sau cum se abramburesc bitii la ESP ABS EDC ASR si alte initiale d-astea de incep astia sa rekeme masini in service, tot asa se pot abramburi si sistemele astea de autoparking, de adaptive lights de franare la pietoni etc. Tu ca sofer mai faci ce? Bagi benzina si atat? Cred ca sistemele care sunt acum ajung, cu limitare de viteza, cu antiderapajele si franarea. Placerea condusului se reduce cu cat lasi calculatoru sa se bage mai mult. Sa nu uitam si rateul Volvo care trebuia sa franeze si a dat intr-un camion kiar la prezentare. Eroarea umana (aici intervin si pietonii) si accidentele vor ramane cata vreme nu mergem ca trenurile :D Plus ca vor fi tot mai multe masini, iar autostrazile cam aceleasi. Educatia si amenzile mari cred ca ajung ca masuri.

    răspunde
  5. Abrudan radu
    Abrudan radu

    Pe vremea cand eram in practica – masini unelte- unul din maistrii care ne preda protectia muncii ne-a dat un sfat : „Cat timp voi controlati masina ii bine. In momentul in care masina va controleaza pe voi ati ….” partea finala nu se poate reproduce din motive de limbaj vulgar. Mare dreptate avea maistrul!
    Dotarea masinilor cu esp, asr, etc este mai mult pentru a ajuta soferul in cazuri estreme, cazuri produse de sofer in 95% din cazuri. Aplicand codul rutier si CONDUSUL PREVENTIV sunt ferm convins ca nu o sa le simti existenta sau non-existenta. ABS-ul are limitarile lui, bun in ideea in care ai nevoie de franarea de urgenta pe drum alunecos.
    Cel mai fiabil calculator, piesa este aceea care sta intre volan si scaunul soferului.
    Sa aveti drumuri bune!

    răspunde
  6. cip

    ABS il folosesti pentru a putea controla directia in cazul cand roata nu se mai invarte datorita franarii. Cu ABS-ul nu franezi mai eficient ci poti folosi directia in timp ce franezi, in incercarea de a te feri de moarte, altfel roata-i blocata si te duci unde lege fizicii ti-au stabilit traiectoria fara ca tu sa ai un control. Sistemul de Antiblocare la Franare se face, nu pentru a frana mai scurt, ca nu-i logic sa dai drumul rotii sa mearga cand tu vrei a te opri, ci ca sa poti sa te duci pe aratura in loc se te-ntalnesti cu moartea intr-un pom. Deci tot de munca ta e nevoie, de-aia proprietarii de BMW-uri le crapa, ca-s dobitoci.
    In rest, excelent. Asta daca aveai nevoie de vreo incuviintare. :)

    răspunde
  7. ex-silentio

    Păi cu toate chestiile astea ASC, VDC,ESP,PLX, eu ce mai fac în mașină? Ori merg cu mașina, ori merg cu trenul… Nu știu, dar dacă Doamne-Ferește intru într-un gard/stâlp/șanț, aș prefera să știu că e din vina mea, nu din cauza unui sistem care nu funcționează.
    Părerea mea :)

    răspunde
  8. Cosmin

    Interesant dar in acelasi timp ma gandesc ca printr-o eroare de sistem ajunge masina sa faca ce vrea. Primul gand a fost „ce face” masina in cazul unui caine care iese brusc din dreapta. Daca soseaua este putin mai ridicata si eu in dreapta am un sant, sistemul vede denivelarea de teren? Cred ca sistemele sunt bune atat timp cat sunt simple. Prea multe variabile inseamna si probabilitate crescuta de eroare.

    răspunde
  9. Bluehand

    Eu am 2 accidente usoare din cauza minunatului de abs, ca na pe dacia lu’ tata nu aveam si oprea beton folosind dozajul pedalei.
    Nu zic in teste o iesi mai bine dar pt mine senzatia e de alunecare gratioasa pe gheata, cand intra :)

    răspunde
    • Cabral Ibacka

      Eu am avut unul din cauza lipsei lui… de-atunci il respect! :)

    • Abrudan radu
      Abrudan radu

      Am vazut ce inseamna sa ai abs si sa reusesti sa iti pastrezi directia de mers, dar si sa franezi si abs-ul sa te incurce mai rau ca o dacie fara frane. Cum am spus mai sus are limitarile lui, daca ai norocul sa iti prinda o roata pe o zona alunecoasa forta maxima de franare a masinii se raporteaza la acea roata, chiar daca celelalte ar putea frana mai tare. Exista multe studii cum functioneaza abs, contra, mai ales la franari in varf de panta.
      Cu stima, piesa de la volan!

  10. Claudiu

    After all, daca tii cont cat de cat de limitarile de viteza ce exista pe minunatele noastre drumuri, dar care nu sunt puse chiar in dorul lelii, poti merge linistit si fara alea n-shpe mii de device-uri din trei litere pe care nu le intelege nimeni, vorba lu’ James May.

    răspunde
  11. Gruia

    Trebuie sa conduci si cu si fara ca sa iti dai seama ce face fiecare sistem. Iarna de exemplu, nu urci o rampa alunecoasa fara sa decuplezi mai intai controlul tractiunii.

    răspunde
    • Cabral Ibacka

      Asta cu controlul tractiunii m-a incurcat de fiecare data. La plecare de la stop mai e ceva, dar cand vine vorba de urcare de rampa cu zapada… daca nu ma descurc singur, apai sunt sigur ca niciun sistem nu ma ajuta. Poate doar sa ma ajute sa lesin ambreiajul…

    • exvpa

      Eh, depinde de la masina la masina. Conduc un Charger de ceva vreme si controlul tractiunii face minuni. Fara el risti sa te invarti ca titirezul daca apesi pe pedala aia de acceleratie un pic mai tare si nu ai rotile drepte. Eu consider ca toate sistemele astea electronice, care apar din ce in ce mai mult pe masini, sunt idiot proof. Daca dai drumul la putere din motor si pui un cimpanzeu la volan, este crima cu premeditare, si cum masinile puternice si cimpanzeii la volan s-au inmultit cred ca sistemele per total sunt o adaugire buna. Chiar nu as vrea sa vad procese itentate companiilor producatoare ca dobitocii s-au suit pe copaci din lipsa de ABS sau mai stiu si eu ce!

  12. ketherius

    „si va distribui masele astfel inca”

    Masina fiind construita cu jonctinuni neelastice (suduri, suruburi etc), sa mor daca inteleg cum poate ceva distribui masele altfel decat mutand ocupantii de pe un scaun pe altul…

    răspunde
    • Cabral Ibacka

      :)))
      Hai ca tocmai am scris un post pentru maine, sunt bine-dispus…
      Pai da, cica se redistribuie masele prin inclinarea adecvata a masinii. Adica nu trebuie sa-i pui pe amaratii aia de merg cu tine in masina sa sara de pe bord in portbagaj si invers, caci din suspensie masina se va inclina astfel incat sa compenseze in locul cascadorilor de la tine din masina.
      E chestie de dinamica, inertie si forte. Suna bine, cel putin in teorie, este? :D

  13. Tano

    Cabral, despre ABS, daca e tot atat de bun: de ce motocicletele supersport (ca sa nu zic alea de la GP) nu au sistem ABS?
    Si nici Formula 1 nu cred ca are, desi nu sunt sigur.

    răspunde
  14. Stefan

    Sistemele nu-ti salveaza viata daca mergi fara sa gandesti. Ele cel mult scad riscul sa te imbolnavesti de deces. :)

    răspunde
  15. hanzo
  16. Razvan

    Eu merg cu o Dacie din `93 de doi ani incoace si nu ma deranjeaza lipsa acestor sisteme…si sincer nici nu am avut nevoie pana acum de ele

    răspunde
  17. Merge Brici

    Mai nou unii producatori de masini se lauda cu sisteme de parcare asistata, adica masina se parchiaza singura! Oare? Sunt curios cat de practic este un astfel de sistem in Bucuresti, sau daca o si urca pe bordura :)

    răspunde

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.