Si daca sunt 5.000 de biciclisti, ce?! Ar trebui bagati in seama?!

Atunci cand am facut eu scoala de soferi, sunt ceva ani de-atunci, instructorul meu spunea ca un sofer nu intelege traficul pana nu conduce toate neamurile de masini, motorete, scutere, camioane si biciclete.

Il contraziceam cu entuziasmul tineresc spunand ca cel care stie legea… stie traficul. Radea in barba si spunea Las’ c-o sa vezi tu…

Si vad. Vad traficul in 3 feluri complet diferite. Pentru ca merg cu masina, cu motocicleta si cu bicicleta. Si din fiecare dintre cele trei traficul arata complet diferit. Ritmul este altul, pericolele sunt altele, dinamica este alta. Sunt trei filme complet diferite.

Cu motorul nu vrei altceva decat sa mearga fiecare crestin pe banda lui, sa-ti poti vedea si tu de viata. Pe bicla vrei macar sa-ti lase si tie o fasie langa bordura, s-ajungi si tu acasa fara nenoroceli. Cu masina, insa… le vrei pe toate: viteza de deplasare mai mare, vrei loc sa te bagi, vrei fluenta.

Si stii care-i faza misto? Intr-un trafic structurat normal cele 3 categorii de alergatori se intalnesc rar si cu mult mai putine contondente decat la noi.

De ce-i la noi asa? Pentru ca nu ne organizam… 🙁

Cabral Ibacka BMW R1200GS-1

[foto: Alex Chelba]

Aud, mai ales dupa ce se mai intampla cate un mars al biciclistilor, genul asta de a pune problema:

– Se strang 5.000 de biciclisti intr-un mars si noi ar trebui sa-i bagam in seama?! Noi suntem cateva zeci de mii de masini intr-o singura zi si ar trebui sa bagam in seama cativa ametiti eco?! Nici gand!

Ai putea spune ca un punct de vedere de genul asta ar fi justificat, vorbind despre numarul de indivizi care pun presiune. Dar cred ca genul asta de a pune problema este gresit.

De ce?

In primul rand pentru ca este mai important sa te lupti sa ajungi unde trebuie, nu acolo unde impinge gloata. Chiar daca si tu si eu facem parte din gloata aia.

Autoritatile sunt complet depasite de situatie, mai mult de-un pod si-o statie de metrou o data la 15 ani e clar ca nu pot. In conditiile in care infrastructura stradala nu face altceva decat sa se deprecieze, singura varianta de a face lucrurile mai suportabile este sa micsoram numarul de masini.

Am zis cu totii Criza va face strazile pustii… canci! Suntem la fel de multi, la fel de inghesuiti, la fel de nervosi. Ba nu, mai nervosi!

Cum reduci traficul?

Pai cum au redus si altii care s-au confruntat cu problema asta cu mult inaintea noastra… reduci prin folosirea intensiva a  inventiilor cu mai putin de 4 roti. Bicle si motoare.

Si aici nu e vorba de trend, de ecologie, hipstereala sau alte valente de imagine. Aici e vorba de simpla, pura si dureroasa eficienta: folosesti minimul efort si minimele resurse pentru deplasarea fiecarei persoane.

Decat sa deplasez o persoana miscand 1,5 tone de fier prin arderea a 15 litri de benzina in fiecare zi… mai bine deplasez aceeasi persoana miscand doar 30 de kg de fier prin pedalare. Este?

Ce-i cel mai important, insa, este faptul ca astia, biciclistii, nu te indeamna si pe tine sa-ti lasi masina acasa. Esti comod? Vrei sa mergi cu masina ta, cu muzica ta, fara efort? Foarte bine! Biciclistii pe care-i vezi la demonstratiile astea nu vor sa-ti ia tie masina, muzica si confortul tau.

Tot ce vor ei, tot ce vrem noi, este sa ne organizam cumva in asa fel incat… sa ne intalnim cat mai rar. 🙂

Ar fi proasta, cred eu, decizia de a lua traficului auto o intreaga banda de circulatie si de a da banda respectiva bicicletelor. Dar nici nu a cerut nimeni asa ceva, cu toate ca cumva, nu stiu cum, multi asa au inteles.

Ar fi buna, cred eu, decizia de a da traficului velo o fasie de cateva zeci de centrimetri, pe banda 1 de circulatie, langa bordura.

Ca motorist nu e mult de cerut… doar sa deseneze o data benzile de circulatie, sa stie omul sa tina o trasa, si poate mai multa atentie la asigurare.

Cum ti se pare traficul? Poate fi rezolvata si altfel problema aglomerarilor din ce in ce mai urate din Bucuresti?

 

In plus, nu ti se pare ca-s groaznic de sexy pe motor? :))))))

Scris de pe marginea drumului de pe  Lenovo X1 Carbonsubtire da’ puternic!

Comentarii

Lasă un comentariu la acest articol...
  • Catalin Zălog
    publicitate

    Colaborez cu cabral de prin 2014. Îmi place pentru că apreciază serviciile mele.

  • Didi
    • 18.10.2013

    Bine pusa problema. Eu locuiesc in Botosani si tot imi fac curaj sa mai ies din cand in cand cu bicicleta. Da, curaj! Parca sunt nebuni unii! Ba nu se uita in oglinzi, ba nu-ti acorda prioritate! Uneori, chiar esti sigur ca esti invizibil. Am fost anul trecut in Olanda, in Rotterdam! Mi se pare genial ce au facut omuletii acolo. La noi de ce nu se poate? Din lipsa de spatiu? Ca avem prea multe locuri de parcare? Sunt curioasa, oare cati soferi ar da masina pe bicicleta fara sa clipeasca daca am avea si noi benzi pentru biciclisti…FACUTE CUM TREBUIE! Aici aveti un articol si la final poze cu benzile pentru biciclisti din Rotterdam: http://www.freerider.ro/mag/pe-pistele-de-biciclete-din-olanda-9920.html

    • Tudor
      • 19.10.2013

      EDUCATIE!!!
      asta e diferenta dintre Ro si tarile in care se circula in masa cu bitza.
      Nu cunosc tate tarile, dar in Franta, Italia, Germania, Olanda, bicicleta are “prioritate” si fata de pietoni si fata de masini.

    răspunde-i
  • alex
    • 18.10.2013

    Salut. Am vizitat recent Sibiul si Brasovul. Stii ce am observat? Benzi pentru biciclisti, functionale, suficient de late sa incapa orice bicicleta, fara a se sui saracul om pe bordura. Ba mai mult, locuri special amenajate in oras, din loc in loc unde sa iti parchezi bicicleta.Acum sa imi explici si mie cineva, cum de in alte orase, in Romania, exista bunavointa de a face asa ceva si la noi, in Bucuresti este super dificil, super problematic, etc etc… Trebuie doar sa vina niste baieti veseli cu niste galeti de vopsea. Atat.

    răspunde-i
  • Tazmanianul
    • 18.10.2013

    Eu propun de multi ani cateva manifestatii organizate de motociclisti si biciclisti impreuna.
    Dar nu cu mijloacele de transport pe 2 roti. Cu masinile personale. Cei mai multi le avem. In timpul saptamanii dimineata intre 7.00 si 10.00. De 2 ori pe luna la date aleatoare anuntate in mediile de comunicare ale ciclistilor si motocilistilor cu 1 zi inainte. Nimic ilegal, nimic organizat. Doar o coloana de masini circuland regulamentar bara la bara. Cu oprire la stopuri. Dar cu maximum 40 km la ora si fara a permite schimbarea benzilor de catre alti participanti la trafic prin coloana ( actiune perfect legala, oricine schimba banda e obligat sa acorde prioritate celor care se deplaseaza inainte pe banda respectiva). Traseele : intre piata sudului si piata presei libere prin tineretului, sau pe stefan cel mare sau pe viilor si prin piata victoriei. Pe benzina participantilor. Mi-as lua liber de la munca 2-3 ore dimineata si as da banii pe benzina pentru asta.
    Motivul : cei mai multi participanti la trafic care nu merg pe motocicleta si bicicleta pur si simplu nu realizeaza cat de mult decongestioneaza traficul lipsa a 5-6 mii de masini.
    Eventual dupa vreo 2 luni anuntam si o iesire dimineata pe acelasi traseu dar cu bicicletele si motocicletele ca sa se poata observa diferenta cu ochiul liber.

    răspunde-i
  • Vlad
    • 18.10.2013

    Merg cu bicicleta in fiecare zi la serviciu (13km dus – 13km intors) si pot spune ca soferii din Bucuresti sunt in proportie de 90% foarte OK. Prefer sa merg pe carosabil decat pe trotuar pentru ca mi-e mai usor sa ma feresc de o masina (care are oglinzi retrovizoare si semnalizatoare) decat de pietoni (care niciodata nu stii ce intentii au). Cred ca Bucurestiul s-ar mai descongestiona cu piste pentru biciclete, sunt sigur ca multi dintre soferi ar renunta la masina daca si-ar da seama ca injumatatesc timpul pe care il pierd in trafic in fiecare zi. Exact cum spunea cineva mai sus eu nu vreau piste pentru mine ca eu de bine de rau ma descurc si nu mi-e frica de masini, dar sotia nu merge nici pana in parc pe bicicleta de frica traficului. Din pacate noi mai avem foarte mult pana sa ajungem la nivelul Amsterdamului unde fie soare, fie vant, fie ploaie, lumea merge pe bicicleta. Ce-ar fi daca s-ar face si in Bucuresti ca si in Londra…taxa pentru masina daca vrei sa intri spre centru, ar lasa mai multi masina acasa? Ar merge mai multi cu metroul/ autobuzul/ bicicleta? Suntem si vom mai fi mult timp de acum incolo o tara afectata de mentalitati maneliste…e comod sa pleci cu masina la serviciu…dar stai cel putin doua ore pe zi in trafic…

    răspunde-i
  • Daniel
    • 17.10.2013

    Voi (bucurestenii) trebuie sa intelegeti niste lucruri:
    – in Bucuresti NU sunt multe masini, Bucurestiul este doar un oras EXTREM de prost construit. Nu se pot construi sosele mai largi, nu se pot construi piste de biciclete, parcari si nici trotuare mai largi. Nu va mai stresati cu asa ceva caci NU SE POATE! Daca vreti asa ceva trebuie sa cereti demolarea a 90% din oras si reconstruirea lui asa CUM TREBUIE. Abia atunci Bucurestiul va fi un oras cu beneficiile unui oras. Pana atunci ramane o jungla infecta in care fiecare se descurca cum poate, inclusiv automobilistii.
    – nu mai comparati Bucurestiul cu celelalte orase civilizate occidentale. B nu este asa ceva si nici nu va deveni asa ceva, este exact opusul. Acceptati conditiile care sunt sau mutati-va!
    – romanii se feresc de mijloacele de transport in comun nu pentru ca ar fi snobi ci pentru ca acestea sunt de-a dreptul infecte din toate punctele de vedere mai ales vara unde te trec toate apele mai ales in autobuz de ajungi sa mirosi ca un sconcs (chiar daca ai facut dus inainte de a pleca de acasa) spre deosebire de autobuzele din Occident care sunt si mult mai spatioase si in plus chiar si vara pe canicula ingheti in 5 minute de stat in autobuz oricat de aglomerat ar fi. Majoritatea romanilor din afara (si cunosc multi) merg cu mijloacele de transport in comun acolo si cu masinile personale in tara. TOTI directorii straini ai filialelor din Ro merg la ei cu autobuzul sau bicicleta/scooterul iar cand sunt la noi se cocoata direct in SUV. Oare de ce?
    – bicicleta e un mijloc de transport sezonier, de numai cateva luni pe an. Vara nu pentru ca transpiri pe ea si mirosi la serviciu ca un sconcs, toamna tarziu, iarna si primavara devreme nu ca e gheata, frig, etc. Mai raman numai vreo 2-3 luni in total de utilizat bicicleta. Vi se pare justificat tambalaul asta eco facut pentru numai atata lucru?
    – majoritatea biciclistilor nu sunt biciclisti de nevoie ci pentru ca e la moda. Daca maine ar fi la moda pe plan global aruncatul pietrelor dupa biciclisti atunci ei ar fi primii care s-ar conforma noului trend. Pai acum vreo 10 ani cand foloseam eu din greu bicicleta majoritatea, chiar si cei care n-aveau masina, urau din toti ficatii pe astia cu bicicleta. Erai un taran rupt in fund care a venit si el la oras, un neadaptat pentru ca orasul e ceva modern si in lumea moderna se foloseste automobilul si alte lucruri moderne. Acum brusc toti “heitarii” astia au devenit biciclisti sub umbrela ecologismului, protejarii planetei si alte balarii.
    – sa mai spun ca de la un timp vad tot mai multe haite de biciclisti care (ca orice haita care se respecta) devin agresivi, vandalizeaza masini, provoaca scandaluri, etc? Nu ma credeti? Pai hai sa luam protestul de acum cateva saptamani care: 1. era ilegal caci nu aveau aprobare 2. a blocat total un bulevard 3. s-a incalcat codul rutier care spune ca biciclistii n-au voie sa mearga in paralel pe drumurile publice; ei au mers in paralel pe toata latimea drumului 4. au vandalizat o masina; e drept ca si soferul masinii a comis o agresiune dar daca ala e maimuta si biciclistii s-au facut maimute.
    – daca soferii au drepturi dar si obligatii pe drumuri si sunt sanctionati atunci cand gresesc corect ar fi ca si biciclistii sa aiba drepturi DAR SI OBLIGATII pe care sa le respecte si SA FIE PEDEPSITI CAND NU LE RESPECTA. Soferul BMW-ului a fost sanctionat pentru ce a facut dar biciclistii nu au fost sanctionati pentru multele legi pe care le-au incalcat chiar atunci.

    Vad ca deja trendul bicicletei o ia pe urma trendului motocicletei: s-a plecat de la “sa sa fim mai eco, sa fim mai rapizi si eficienti in trafic, sa ne respectam reciproc” si se ajunge la comportament de maimute. Frumos trendul asta, in curand biciclistii adevarati o sa se lipseasca de bicla nevrand sa fie asociati cu maimutele reprezentante trendului, asa cum s-a cam intamplat deja cu motociclistii adevarati.
    Si prin parc vad din ce in ce mai multe maimute bicicliste (si nu sunt copii, sunt oameni in toata firea) care merg cu neglijenta printre copiii de pe aleee, ba mai mult abia asteapta sa sara la scandal. Ce e curios (sau nu) e ca victimele lor preferate sunt bunicile, bunicii si mamele, niciodata tatii sau barbatii in putere. Oare de ce?

    • alex
      • 18.10.2013

      Prietene, eu o sa incerc sa iti raspund in cateva cuvinte simple, sper eu… Mai intai de toate, cu acest comentariu, tu insuti esti un “heitar”. In al doilea rand, ar fi trebuit sa stii ca bicicleta poate fi folosita aproape tot anul, cu exceptia zapezii si viscolului ( desi si acolo ar fi ceva solutii ). La transpiratie si alte alea, exista solutii simple gen deodorant si prosop, plus haine de schimb… stii, s-au inventat de ceva timp toate trei. Eu am mers cu bicicleta toata vara la munca ( Piata Sudului- Pipera, 40 de minute dus, 60 de minute intors cu o viteza medie de 20-25 km) si pot sa iti spun ca absolut nimeni nu s-a plans de vreun miros neplacut.
      Cat despre fmersul cu bicicleta prin parcuri, eu de ex respect banda aia pentru biciclete. Stii cati “pietoni”o respecta in parc ? 2%, mai ales batranii si copiii. Asa ca da, o sa tot fie accidentari de copiii si batrani sau pe noi insine, din pacate, pana in momentul in care o sa realizeze lumea ca toti suntem oameni si trebuie sa ne respectam, macar la nivelul celor 7 ani de acasa.
      Eu m-am obosit sa iti raspund, doar pentru ca sunt foarte plictisit in acest moment si pentru ca ai reusit sa ma enervezi cu “intelepciunea” comentariului tau.
      In concluzie, eu iti urez un mare si banal Grow Up! Asta plus recomandarea sa nu te mai bagi in discutii cu oameni care chiar incearca sa gaseasca solutii la niste probleme importante. Mai ales ca tu nu esti din Bucuresti si esti si foarte mandru de asta.
      Cabral, scuze de aciditatea mesajului, dar nu m-am putut abtine.

    • Cabral Ibacka
      • 18.10.2013

      Omule, un comentariu inutil. Plin de concluzii din alea de genul “eu stiu mai bine decat voi, ascultati-ma pe mine, bucurestenilor”, sufocat de enunturi ce se termina toate cu semnul exclamarii, truisme si sofisme.
      Nu se va obosi nimeni sa raspunda mai mult.
      Zi buna.

    răspunde-i
  • Gabi
    • 17.10.2013

    Circulatia infernala din Bucuresti s-ar putea rezolva in momentul in care transportul in comun ar functiona si cel putin 80% din bucuresteni se vor folosi de el. Cand ar trebui sa astepti maxim 2-3 minute dupa o garnitura de metrou sau un tramvai sau troleu etc. Atunci va fi loc pentru biciclisti! Nu dau exemplu decat Parisul sau Londra. In ambele am stat si circulat mai mult decat civilizat!!!

    • Cabral Ibacka
      • 18.10.2013

      Eu as astepta si mai mult de 2-3 minute. Mi se pare decent sa stau 10-15 minute, dar sa stiu ca vine.
      Dar pana sa implementeze astia asa ceva… ne facem toti miliardari si ne luam helicoptere! 🙁

    răspunde-i
  • George
    • 17.10.2013

    Eu astept cu nerabdare ziua in care 80% din locuitorii marilor orase vor folosi intensiv car sharing. Nu am dubii, de intamplat se va intampla, eu personal folosesc zilnic (car2go) si bicicleta + metrou dar ma cam ustura la buzunar momentan pentru ca nu s-a atins masa critica si costa minutul 29 centi iar masinile le gasesc in medie la o distanta de 500m – 1km. Ma enerveaza ca nu au port de bicicleta. Masina personala e vad ca o necesitate de weekend si vacanta.

    răspunde-i
  • bogdan
    • 17.10.2013

    Ideea e ca daca s-ar face o banda pentru biciclisti la cativa cm de bordura tot nu ar fi treaba.. De ce? Pai va fi in general ocupata de masini parcate. Alaturi de banda asta ar trebui si o lege (care sa se si aplice) care sa prevada amenzi mari pentru cei ce ocupa aceste benzi in mod abuziv.
    Iaca un exemplu: http://www.minds.com/blog/view/231844919164014592/guy-gets-ticketed-for-not-riding-in-bike-lane-makes-video-of-himself-smashing-into-things-in-bike-lanes

    răspunde-i
  • Marian
    • 17.10.2013

    Da, ar fi bune cele cateva zeci de centimetri si pentru cati biciclisti sunt acum cred ca ar fi suficient, ar fi un inceput. Din pacate se gasesc mereu soferi care sa parcheze si pe cele cateva zeci de centimetri asa ca poate ar fi utila si o bordura care sa separe mai clar benzile.

    • Tazmanianul
      • 18.10.2013

      Aici ar putea intervenii politia locala.
      Am vazut la eforie nord o faza geniala in care dupa ce l-au avertizat de 2 ori pe un tip ca a parcat pe trecerea de pietoni ( ca sa se duca nevasta-sa la farmacie) Politistii locali i-au facut o poaza si l-au anuntat ca va primi amenda acasa.
      O amenda de 50-100 lei ar fi ok. Din care as da un bonus si politistului ( 5-10 lei/amenda) ca sa nu-i fie jena sa amendeze un bmw sau audi pentru ca ar fi al unui smecher. Cu 2 fotografii ale masinii facute cu echipamente omologate ale politiei. Si datele referitoare la amenda si fotografiile sa fie acesibile public pe un server al politiei. Culmea e ca nu s-au gandit la asta cei din primarie. Ce comisioane dragalase si-ar lua din vanzarea echipamentelor, ce adaosuri comerciale frumoase ar scoate din vanzarea aparatelor foto si a serverelor necesare pentru procesare. Ce servicii de mentenata ar scoate firmele “prietenilor” politici. … Daca ar organiza “activitatea” cum trebuie ar castiga poate la fel de bine pe cat castiga cu bordurile .

    • Cabral Ibacka
      • 18.10.2013

      Sunt bulevarde unde nu se parcheaza pe asfalt. Si-acolo ai putea sa insinuezi o pista de bicle fara probleme. 😉

    răspunde-i
  • calu lu fat-frumos
    • 17.10.2013

    Da se poate schimba…in zeci de ani si miliarde de euro ca trebuie sapat, modificat, ingustat, latit etc etc. Uitati-va afara la nordici cum au pistele pentru biciclisti, e altceva acolo. Sigur ca sunt si zone unde se incaleca dar la noi se lasa cu impuscaturi. Plus canalizarea, degeaba ii faci omului pista langa trotuar daca sunt balti canale gropi si el vrea sa le ocoleasca prin fata troleibuzului. Nu bun. E greu pentru ca suntem multi, si tot mai multi si nervosi si disperati. O sa ajungem ca in India sau Tailanda sa mergem alandala cu biciclete, scutere, masini, tiruri, fadrome de toate.

    • Cabral Ibacka
      • 18.10.2013

      Claxonand toti isteric, cu spume la gura! Misteaux! 😀

    răspunde-i
  • Loading...