Retardul sever si centura de siguranta.

Exista mai multe feluri de soferi. Dintre ei, o parte poarta centura de siguranta. Bun, asa da, bravos, trecem la ceilalti.

Ceilalti sunt impartiti in trei categorii:

– cei care nu poarta centura si ignora alarma sonora a masinii;

– cei care nu poarta centura si pacalesc sistemul masinii introducand o carabina de centura in lacasul prevazut pentru centura de siguranta;

– cei care nu poarta centura si pacalesc sistemul trecand centura prin spatele scaunului lor, introducand apoi carabina centurii in lacasul ei.

Ii luam pe rand… ce se intampla cand masina se loveste de un obstacol:

– categoria nu poarta centura si ignora alarma sonora a masinii: cel de la volan incearca sa se tina tare in maini dar inertia este prea tare, mainile cedeaza. Torsul individului se apleaca inainte iar fundul ii aluneca pe scaun, deplasandu-se si el mai in fata. Astfel pieptul si fata lui vor fi lipite la cateva milisecunde de la impact de volan, volanul il va lovi in piept si coaste, iar airbag-ul ii va exploda (depinde de anul de fabricatie al masinii, unele nu declanseaza airbag-ul daca centura nu este cuplata) lovindu-l in fata cu resturile sfasiate ale imbracamintii volanului. Torsul tumefiat si cu fracturi, fata sparta de airbag + bonus*.

– categoria nu poarta centura si pacalesc sistemul masinii introducand carabina goala in locul centurii: idem ca mai sus, se deplaseaza spre volan cu totul si este lovit de volan si airbag. Torsul tumefiat si fata sparta de airbag + bonus*.

– categoria nu poarta centura normal ci o trece prin spatele scaunului: in momentul impactului inertia il impinge spre volan si in acelasi timp centura care este trecuta prin spatele scaunului declanseaza. Iar cand declanseaza centura, ea o face printr-o capsa pirotehnica foarte puternica. Adica ea reuseste, in cele mai multe cazuri, sa rupa spatarul scaunului in explozie, si astfel sa-l priponeasca in cateva fractiuni de secunda pe sofer de volan. Iar soferul fiind prins strans – ca intr-un sendvis – intre volan si scaun va mai astepta inca vreo doua fractiuni de secunda pana sa-i explodeze si airbagul in fata. Dar acum va fi nevoit sa suporte intreaga forta a airbag-ului, pentru ca centura il va tine lipit acolo.

Am un prieten care a patit asta. De la un banal accident intamplat pe gheata, la 60km/h, s-a chinuit ca un caine in nu-stiu-cate operatii, cu majoritatea coastelor rupte, cu splina si ficat rupte in el, si desfigurat complet. Iar accidentul s-a produs intr-o masina certificata cu 5 stele la EuroNcap.

Prin concluzie… retardul sever, in combinatie cu centura de siguranta purtata prost sau deloc, duc la spitalizare sau internare definitiva la cimitir.

Aceasta este o campanie de responsabilizare a prostului ce nu este finantata prin bani europeni (era Barosso ocupat si n-am avut rabdare sa astept). Daca vrei sa preiei ideea si sa scrii la tine pe blog… te rog s-o faci. Si nu, nu trebuie sa mentionezi sursa, ca doar n-am inventat apa calda ci doar am postat un mic reminder.

*+ bonus – in functie de masina, de inaltimea soferului, de viteza, etc., poti primi bonus stumefierea sau chiar spargerea rotulelor si tumefierea sau ruperea labelor picioarelor (sau chiar forfecarea lor de catre pedale).

Comentarii

Lasă un comentariu la acest articol...
  • Catalin Zălog
    publicitate

    Colaborez cu cabral de prin 2014. Îmi place pentru că apreciază serviciile mele.

  • Adi
    • 26.07.2012

    Daca pornesc masina fara sa port centura, in mod automat mana dreapta se ridica si pune frumusel centura la locul ei, indiferent ca sunt intr-o masina cu 5 stele Eura NCAp sau intr-una fara airbaguri (am si de asta, imi plac masinile vechi). Spunea cineva intr-un post precedent ca centura ti-o pui si basta, ce mai atata tevatura.
    Dar precizez si eu ca mi-am facut scoala de soferi intr-o tara din Vest, si aici baietii si fetele nu-s atat de “dastepti” si de descurcareti precum mioriticii, isi pun centura si nici nu se gandesc de ce trebuie sa o poarte, e ca si cum ar fi intrat in gene. Darwin ar spune probabil ca romanii au comportamente de autodistrugere si ca sunt o specie pe cale de disparitie din punctul asta de vedere.
    10 ani de condus in Franta, vreo 500 000km, niciun accident, desi au fost cateva situatii limita pentru ca eu conduceam cam repede (dar a venit tatuca Sakozy la Ministerul de Interne in 2002 si ne-a pus radare peste tot… m-a calmat 🙂 )
    Apoi dorul de tara m-a adus in Bucuresti vreo trei ani, 20 000 km si 4 accidente, cate unul pe an in primii ani, iar la sfarsit 2 intr-o luna. Nici unul din vina mea.
    … m-am intors in Franta :), sunt un capsunar fericit

    răspunde-i
  • Nero
    • 23.07.2012

    Multumesc ! Ti-am citit postarea cu o zi inainte sa plec intr-o calatorie mai lunga prin tara. Inainte de asta purtam din cand in cand centura, dupa ce am citit-o mi-am zis wtf , ce ma costa sa o port intotdeauna? Mi-a salvat viata. Daca ai o adresa de mail disponibila iti pot trimite o fotgrafie cu epava… Multumesc!

    răspunde-i
  • DeeDee
    • 23.07.2012

    Acum un an si un pic, intr-o noapte intunecoasa si ploioasa, mergeam cu viteza mica (20-30 km/h) pe un pod de pe centura capitalei, incercand sa evit imensele gropi de pe podul in cauza. Cam la 2 secunde dupa ce am ajuns in punctul cel mai inalt al podului, am vazut niste faruri puternice din spate, urmate de o lovitura puternica si apoi senzatia de “bumper cars”: proiectare cu fata in parapet dreapta, rasucire pe contrasens si indreptare cu viteza spre parapetul stanga si ulterior calea ferata de dedesubt. Din fericire, frana de mana a fost eficienta si nu venea nimic de pe contrasens. Cu toate vanataile si durerile de rigoare provocate de centurile de siguranta, eu si prietenul meu am scapat vii din toata asta. Pustiul de 20 de ani care conducea BMW-ul din spate s-a cam dat cu capul de parbriz…
    Nu stiu cat de eficienta li se pare unora centura de siguranta, dar mie mi-a salvat viata de mai multe ori… De aceea o port la mine in masina sau in orice alta masina m-as urca, asumandu-mi riscul de a parea fraiera pt cei care cred ca merg prudent, pe distante mici sau n-au experiente neplacute pana acum. Life can f**k you as hard as you can’t imagine! 😉

    răspunde-i
  • Suminona
    • 18.07.2012

    Ehe , Dacie 1310 , copac frontal la 70km/h , 2 pasageri (eu si prietena) , ambii cu centurile puse (centuri cu autoblocare), iarna , zapada , derapaj din cauza sarii si pietrisului de pe margine . Rezultat , fisura piept , 2 lovituri la mana si la genunchiul stang , si 3 zgarieturi mai adanci la prietena. Masina un acordeon , fara a mai putea fi folosita vre-o data pe rotile ei . Deci da , centura salveaza vieti

    răspunde-i
  • Monica
    • 18.07.2012

    M-am izbit de un copac lateral dreapta spate …ce sa zic centura nu m-a omorat dar nici nu m-a slavat …am avut ruptura de muschi abdominal (nici nu va puteti inchipui cam cata durere poate sa fie )si fisura de intestin subtire (adica sa-ti scoata toate matele si sa le examineze la lupa ca sa vada unde e fisurat)/.Cica toata lumea spunea ca trebuie sa spun mercy ca nu am murit ….mda …ma rog …da nici bine nu mi-a fost …am o mare si urata ciocatrice pe burta de parca as mai avea un fund da pe burta ….sa nu fiu nerecunaoscatoare MULTUMESCU-TI TIE DOAMNE CA N-AM MURIT ….
    Concluzia …e buna centura ….nu te omoara .,..da nici nu te salveaza pe deplin ….

    răspunde-i
  • Adelin
    • 18.07.2012

    Pe mine, nepurtarea centurii m-a salvat o data de la o moarte sigura, DAR, a fost vorba de un impacat lateral, cu un copac, la 80 km/h, pe partea mea chiar (eram pasager, nu la volan). Nu a fost impact frontal, caz in care nepurtarea centurii ar fi avut un efect devastator asupra mea. Si-am sa preiau articolul asta chiar pe 1 august, cand se implinesc 5 ani de la accidentul cu pricina.

    răspunde-i
  • […] Câteva explicații tehnice despre rolul centurii de siguranță la impact găsiți la Cabral. Desigur, dacă aveți Logan, vă interesează prea puțin – că aveți sau nu centură e cam […]

    răspunde-i
  • dabija
    • 17.07.2012

    felicitari pt post.Am sa-l recomand prietenilor mei care: cand se suie la mine in masina exclama : CE FACI FRATE? ce fac ? zic io timid in timp ce reflexiv trag centura.Pai numai fraieri poarta centura.Si o las asa mai bine fraier cu dinti in gura decat smecher. Stiu ca-s cazuri in care omul a scapat tocmai ca nu purta centura(personal am pe cineva apropiat) dar dpdv statistic dar si dpdv al logici simple eu cred ca e mai bine cu centura.Si am mai auzit una buna :IO NU PUN FRATE CA CONDUC PRUDENT! Tu da dar ceilalti…Si un exemplu care imi vine in minte.Un prieten de-al meu merge cu masina pe un drum din frumoasa noastra patrie.Deodata iese unul fara sa se asigure (da stiu ce ciudat ca de obicei toata lumea se asigura). Fiarele fac poc.Airbagul nu sare(How Bizarre) . A doua zi eram la bere in gasca si omul ne povestea patania cu lux de amanunte (unele reale altele..mai putin, eram intre baieti se intelege) si deodata ridica tricoul si ne arata cea mai neagra vanataie pe care am vazut-o in viata mea(si am vazut cateva ca am facut rugby) pe locul unde trecea centura.Si toti stateam asa cu gurile cascate cand se trezeste unul : …OAIE ITI DAI SEAMA DACA NU AVEAI CENTURA CUM MUSCAI DIN VOLAN? si nu stiu daca de atunci dar toti care eram la masa cand ma intanlesc in trafic ii vad ca poarta centura.Morala: Fetelor la bere noi invatam lucruri serioase ! Ma rog nu sunt sigur ca asta e morala dar fiecare intelege ce vrea.

    răspunde-i
  • motolady
    • 17.07.2012

    Unul, care a stat pasager pe motocicleta a avut accident la 180 la ora, are o mana paralizata, dar e viu. Altul a avut accident la 120 la ora si si-a rupt o mana si un picior (asta conducea). Niciunul nu avea echipament de protectie.

    Aici e dat drept exemplu de un om care in masina, cu airbag, centura de siguranta si atata tabla in jur, s-a ranit grav intr-un accident la 60 la ora.

    In conditiile astea, tot motociclistii sunt donatori de organe? 🙂

    PS: In cazurile exceptionale cand merg cu masina, port centura sa nu iau amenda. Cand conduc eu, poarta toata lumea centura. Sunt constienta ca nu stapanesc masina 🙂

    răspunde-i
  • ioana
    • 17.07.2012

    Din experienta cuiva care a intrat intr-un copac (tot din cauza ghetei) si care a scapat doar datorita centurii de siguranta, a airbagului si a modului in care s-a deformat masina, subcriu total.

    • Klaus
      • 18.07.2012

      E “greu” limba romana?

    răspunde-i
  • Loading...