O treaba de sezon: acvaplanarea.

– Bula, ce-ai pregatit la zoologie pentru astazi?

– Gaina. Gaina este o pasare de curte, crescuta pentru carnea gustoasa si de la care se pot valorifica mai multe parti: penele, carnea, ouale. Se hraneste cu graunte.

– Bine. Alt animal?

– Vulpea. Vulpea este un animal salbatic care cateodata fura pasari ca gaina. Gaina este o pasare de curte, crescuta pentru carnea gustoasa si de la care se pot valorifica mai multe parti: penele, carne, ouale. Se hraneste cu graunte.

Am un prieten, tov. Diaconu, PR manager la un importator/producator de gume, care – asa ca in bancul de mai sus – ajunge intotdeauna la aceeasi discutie: siguranta rutiera.

Intr-o discutie cu el am ajuns la subiectul “acvaplanarea”. L-am privit mirat si i-am zis “Sunt intrebari despre acvaplanare si la examen, toata lumea stie ce-i aia!”.

M-a contrazis cu argumente si studii, asa cum face de fiecare data.

Asa ca poate ar fi bine sa dam un F5 la informatiile despre acvaplanare, cu toate ca eu sunt sigur ca stim cu totii ce e si cum se previne acvaplanarea.

Ce este acvaplanarea? Este fenomenul care se produce atunci cand exista doua conditii elementare: destula apa pe carosabil si o viteza de deplasare prea mare.

Ce se intampla? Cand viteza este prea mare, anvelopa nu mai are contact cu asfaltul ci ruleaza pe o pelicula de apa ce se formeaza intre anvelopa si asfalt.

De ce este periculoasa acvaplanarea? Pentru ca in momentul in care apare acvaplanarea… dispare controlul. Masina nu mai are directie si nici frana. Si nu vrem asa ceva…

Cum prevenim acvaplanarea? In primul rand prin rularea cu viteza decenta. N-o sa incep acum cu sfaturi de ipocrit, fiecare cu ale lui. Nu ma bag, fiecare raspunde pentru ce face.

Cum mai putem evita acvaplanarea? Folosind anvelope de generatie noua, cu canale care evacueaza eficient apa de pe suprafata de contact a anvelopei cu asfaltul.

Spuneam mai devreme ca sunt necesare doua conditii sine qua non: destula apa pe carosabil si o viteza de deplasare prea mare.

Evident ca aceste conditii sunt variabile, functie de: textura si calitatea asfaltului, inclinatia soselei, textura/calitatea/profilul anvelopei. As insista putin aici pe inclinatia soselei, pentru ca la noi sunt foarte putine cai de rulare care sa aiba inclinatie pentru scurgerea eficienta a apei de ploaie, si sunt si mai putine care sa aiba sisteme de colectare a apei. Una dintre aceste putine este bucatica de autostrada Bucuresti-Ploiesti, care are inclinatie buna si canal de colectare a apei.

In acelasi timp, mare parte din asfaltul intins pe DN-urile noastre are o compozitie care-l face lucios si alunecos, deci alta belea.

Nu ajuta nici valurelele formate vara in urma trecerii camioanelor, se umplu cu apa si in cazul unei franari masina se comporta complet aberant, pentru ca alterneaza momente de franare eficienta cu acvaplanare si “topaire” pe valurelele respective. Deci mai rau.

Ca si concluzie… ai mai multe sanse sa acvaplanezi pe soselele noastre decat pe cele din tari unde caile de rulare sunt construite mai cu grija, insa pericolul ramane acelasi pe ploaie: acvaplanare si lipsa de control.

Uite si un exemplu video (caz agravat de cei care au avut primii accidente si au oprit masinile exact in zona de franare a celor din spate):

Ati patit-o vreodata? Cum ati scapat?

Comentarii

Lasă un comentariu la acest articol...
  • Catalin Zălog
    publicitate

    Colaborez cu cabral de prin 2014. Îmi place pentru că apreciază serviciile mele.

  • badia
    • 16.11.2012

    Daca e un drum nou pentru voi si vedeti o balta cu apa, atentie MARE! Poate fi si o groapa de orice adancime.

    Iar ceea ce rezulta cel mai important din articol este atentie la viteza.

    răspunde-i
  • ScubiSnacks
    • 23.10.2012

    Eu o produceam (cu un “gip” cu rotile mai late)… cand era balta pe mijlocul strazii si evident fara participanti la trafic, imi placea senzatia, in fine, am incercat si la 120kmh si nu a fost prea bine (logic), parbrizul se acopera complet cu apa (si la viteze mult mai mici cand e balta mare se acopera), ca sa vezi m-am suit pe niste borduri pentru ca si deoarece nu am mai reusit sa ma orientez, norocul meu a fost ca balta era destul de lunga si adanca, masina grea, cauciucuri mai late (desi cauciucurile mai late tind sa acvaplaneze mai mult ca alea inguste, in franare sunt mai eficiente) + franarea insitenta (aproape de disperare) + portiune de drum fara curbe (cred ca a fost cel mai important aspectul asta, pentru ca am lasat-o sa se duca pe directia care mi-a impus-o balta, doar contraviram usor, nu drageam in disperare de volan ca altfel pateam ca cei din video de mai sus), asadar am pierdut destula viteza sa nu fac pagubele si mai mari. Deci VITEZA DECENTA e solutia (sau sa te muti in alta tara cu sosele construite cu responsabilitate sau sa visezi ca Romania ar avea sosele construite cu responsabilitate) sa previi asa ceva.

    răspunde-i
  • […] nu mai sunt atat de sigure in momentul in care intra prea tare intr-o curba cu asfalt umed. Dovada o vedeti la Cabral, dar recenta sa postare mi-a amintit sa reiau acum, inainte de sezonul rece, subiectul […]

    răspunde-i
  • Shaman
    • 20.10.2012

    Nu multa lume stie ce e acvaplanarea. Dar sa stii ca se intampla si la cei care nu stiu…deci atentie!!! 🙂

    răspunde-i
  • Cel mai mult conteaza sa fie piesa buna dintre volan si scaun.
    In asemenea cazuri nu bruschezi volanul (directia) si lasi din acceleratie

    răspunde-i
  • bogdan
    • 18.10.2012

    am patit-o pe autrostrada buc-pitesti, pe prima banda
    si aveam 80km la ora.. aoleu, imi aduc aminte si acum..

    un filmulet despre acvaplanare, in lb romana

    răspunde-i
  • catalin
    • 18.10.2012

    Nu am patit-o, de la scoala de soferi mi-a intrat in cap sa franez in momentul in care vad o balta, mai ales daca intru in ea de pe carosabilul uscat. Iar pe ploaie sau carosabil umed, nu merg ca melcu’, dar nici foarte tare.

    răspunde-i
  • Razvan
    • 18.10.2012

    Repet, folositi anvelopele cele mai bune 😉 Cele 4 palme care tin masina pe suprafata de rulare…trebuie sa fie perfecte. Altfel, indiferent de cate sisteme, calculatoare si inventii are masina..

    răspunde-i
  • alex
    • 18.10.2012

    E buna lectia de mai sus mai ales pentru noi, astia mai tineri.

    răspunde-i
  • Feromona
    • 18.10.2012

    Cauciucurile conteaza cel mai mult !

    răspunde-i
  • Loading...