Sari la conținut

– Bula, ce-ai pregatit la zoologie pentru astazi?

– Gaina. Gaina este o pasare de curte, crescuta pentru carnea gustoasa si de la care se pot valorifica mai multe parti: penele, carnea, ouale. Se hraneste cu graunte.

– Bine. Alt animal?

– Vulpea. Vulpea este un animal salbatic care cateodata fura pasari ca gaina. Gaina este o pasare de curte, crescuta pentru carnea gustoasa si de la care se pot valorifica mai multe parti: penele, carne, ouale. Se hraneste cu graunte.

Am un prieten, tov. Diaconu, PR manager la un importator/producator de gume, care – asa ca in bancul de mai sus – ajunge intotdeauna la aceeasi discutie: siguranta rutiera.

Intr-o discutie cu el am ajuns la subiectul „acvaplanarea”. L-am privit mirat si i-am zis „Sunt intrebari despre acvaplanare si la examen, toata lumea stie ce-i aia!”.

M-a contrazis cu argumente si studii, asa cum face de fiecare data.

Asa ca poate ar fi bine sa dam un F5 la informatiile despre acvaplanare, cu toate ca eu sunt sigur ca stim cu totii ce e si cum se previne acvaplanarea.

Ce este acvaplanarea? Este fenomenul care se produce atunci cand exista doua conditii elementare: destula apa pe carosabil si o viteza de deplasare prea mare.

Ce se intampla? Cand viteza este prea mare, anvelopa nu mai are contact cu asfaltul ci ruleaza pe o pelicula de apa ce se formeaza intre anvelopa si asfalt.

De ce este periculoasa acvaplanarea? Pentru ca in momentul in care apare acvaplanarea… dispare controlul. Masina nu mai are directie si nici frana. Si nu vrem asa ceva…

Cum prevenim acvaplanarea? In primul rand prin rularea cu viteza decenta. N-o sa incep acum cu sfaturi de ipocrit, fiecare cu ale lui. Nu ma bag, fiecare raspunde pentru ce face.

Cum mai putem evita acvaplanarea? Folosind anvelope de generatie noua, cu canale care evacueaza eficient apa de pe suprafata de contact a anvelopei cu asfaltul.

Spuneam mai devreme ca sunt necesare doua conditii sine qua non: destula apa pe carosabil si o viteza de deplasare prea mare.

Evident ca aceste conditii sunt variabile, functie de: textura si calitatea asfaltului, inclinatia soselei, textura/calitatea/profilul anvelopei. As insista putin aici pe inclinatia soselei, pentru ca la noi sunt foarte putine cai de rulare care sa aiba inclinatie pentru scurgerea eficienta a apei de ploaie, si sunt si mai putine care sa aiba sisteme de colectare a apei. Una dintre aceste putine este bucatica de autostrada Bucuresti-Ploiesti, care are inclinatie buna si canal de colectare a apei.

In acelasi timp, mare parte din asfaltul intins pe DN-urile noastre are o compozitie care-l face lucios si alunecos, deci alta belea.

Nu ajuta nici valurelele formate vara in urma trecerii camioanelor, se umplu cu apa si in cazul unei franari masina se comporta complet aberant, pentru ca alterneaza momente de franare eficienta cu acvaplanare si „topaire” pe valurelele respective. Deci mai rau.

Ca si concluzie… ai mai multe sanse sa acvaplanezi pe soselele noastre decat pe cele din tari unde caile de rulare sunt construite mai cu grija, insa pericolul ramane acelasi pe ploaie: acvaplanare si lipsa de control.

Uite si un exemplu video (caz agravat de cei care au avut primii accidente si au oprit masinile exact in zona de franare a celor din spate):

Ati patit-o vreodata? Cum ati scapat?

24 comentarii despre "O treaba de sezon: acvaplanarea."
  1. Attilla

    patit cu un navara. prostia mea ca am intrat cu viteza mare intr-o balta de distractie. scapat cu schimbat a doua si o cruce mare. am avut noroc ca bena era plina-ochi

  2. Probiu

    Am patit-o si eu. Am intrat ca tembelu’ cu viteza intr-o balta, iar cand am vazut ca nu mai am control m-am cam scapat pe mine (figurat vorbind). E naspa rau senzatia…

  3. doiparinti

    Nu este o gluma … daca nu esti pe faza cand se produce o sfarsesti rau, mai ales ca presupune viteza mare de rulare pentru a se manifesta…

  4. Cardreader
    Cardreader

    Nu stiu, eu am stat vreo 20 min sa ma uit si la restul filmuletelor cu accidente :O

  5. ioana

    da ai dreptate se studiaza si in scolile de soferi si poate fi unu din subiectele date la examen.acvaplanarea apare de obicei pe un carosabil umed,cand rotile sunt uzate peste limita si se ruleaza cu o viteza mai mare.nu nu am patit-o sper sa nici nu trec prin asa ceva.sunt de abea la inceputul orelor de condus din cadrul scolii de soferi.insa presimt ca o sa am bafta si o sa am ocazia sa o testez ,deorece ne aflam in anotimpul ploios. dar zau ca nu as vrea sa ne cunoastem(acvaplanarea si cu mine),dar daca ea insista no sa am de ales,nu?:(

  6. cotos

    Trebuie sa fim atenti..Daca nu ne permitem anvelope de ultima generatie, trebuie sa fim atenti..

  7. Marian S

    Suplimentare:
    1. Pe timp de ploaie puternica dezumflati putin anvelopele. Sunt si dezavantaje dar creste aderenta.
    2. O masina mai incarcata are mai putine sanse de a intra in acvaplanare decit una goala.
    3. La masinile cu tractiune pa fata, la derapaj si acvaplanare ACEELERATI, nu franati!

  8. ketherius
    ketherius

    Patit. Solutia a fost sa iau piciorul de pe acceleratie.

  9. Arthur

    Am patit-o si eu de vreo 2 ori:
    – prima data eram la intrarea in Targu Secuiesc dinspre Brasov, si pe o portiune de 50 m (aveam peste 100 km/h la intrarea pe apa) am ajuns de la o sosea perfect uscata la una PLINA cu apa. Am simtit cum imi trage de volan puternic dreapta (probabil in partea dreapta acvaplanarea era mai puternica) si milimetric am tras de marginea soselei pana sa scap de lacul ala de apa
    – a doua oara am patit-o pe centura Aradului. Eram in depasirea unui adormit la volan (si eu sunt tot din Arad, asa ca fara comentarii rautacioase), Tocmai plouase in urma cu 5-10 minute, soseaua era uda dar se circula lejer. Ei, in timp ce eram in depasire am dat brusc de o portiune de sosea cu sant format pe perioada verii de camioanele de mare tonaj. Am simtit cum imi danseaza masina in toate directiile, am facut tot posibilul sa ies din santurile alea. Am si reusit, dar nu inainte de a arunca tone de apa pe cel pe care tocmail l-am depasit, care saracul s-a trezit dintr-o data cu o gramada de apa pe parbriz de la mine :)

  10. Ana

    Elena, sper sa fie o gluma, sincer!!! Daca nu e, si daca nu e prea tarziu, sunt sigura ca putem gasi o cale sa nu mai gandesti asa, suntem aici numai oameni de bine

  11. Octavia

    Am patit-o si eu, din fericire nu foarte grav dar senzatia este la fel de rea. Pur si simplu nu ai control asupra masinii si nu stii cam pe unde ajungi….mai ales cand esti pe pod, in curba, banda de langa marginea podului si ai masini in dreapta…. Motivul este mereu acelasi: viteza neadaptata la conditiile meteo…

  12. Feromona

    Cauciucurile conteaza cel mai mult !

  13. alex

    E buna lectia de mai sus mai ales pentru noi, astia mai tineri.

  14. Razvan

    Repet, folositi anvelopele cele mai bune ;) Cele 4 palme care tin masina pe suprafata de rulare…trebuie sa fie perfecte. Altfel, indiferent de cate sisteme, calculatoare si inventii are masina..

  15. catalin

    Nu am patit-o, de la scoala de soferi mi-a intrat in cap sa franez in momentul in care vad o balta, mai ales daca intru in ea de pe carosabilul uscat. Iar pe ploaie sau carosabil umed, nu merg ca melcu’, dar nici foarte tare.

  16. bogdan

    am patit-o pe autrostrada buc-pitesti, pe prima banda
    si aveam 80km la ora.. aoleu, imi aduc aminte si acum..

    un filmulet despre acvaplanare, in lb romana

  17. albinuta veninoasa

    Cel mai mult conteaza sa fie piesa buna dintre volan si scaun.
    In asemenea cazuri nu bruschezi volanul (directia) si lasi din acceleratie

  18. Shaman

    Nu multa lume stie ce e acvaplanarea. Dar sa stii ca se intampla si la cei care nu stiu…deci atentie!!! :)

  19. Pingback: Marketeer.ro – digital marketing pioneer » Toamna, masina de teren si acvaplanarea (in cel mai bun caz)

  20. ScubiSnacks
    ScubiSnacks

    Eu o produceam (cu un „gip” cu rotile mai late)… cand era balta pe mijlocul strazii si evident fara participanti la trafic, imi placea senzatia, in fine, am incercat si la 120kmh si nu a fost prea bine (logic), parbrizul se acopera complet cu apa (si la viteze mult mai mici cand e balta mare se acopera), ca sa vezi m-am suit pe niste borduri pentru ca si deoarece nu am mai reusit sa ma orientez, norocul meu a fost ca balta era destul de lunga si adanca, masina grea, cauciucuri mai late (desi cauciucurile mai late tind sa acvaplaneze mai mult ca alea inguste, in franare sunt mai eficiente) + franarea insitenta (aproape de disperare) + portiune de drum fara curbe (cred ca a fost cel mai important aspectul asta, pentru ca am lasat-o sa se duca pe directia care mi-a impus-o balta, doar contraviram usor, nu drageam in disperare de volan ca altfel pateam ca cei din video de mai sus), asadar am pierdut destula viteza sa nu fac pagubele si mai mari. Deci VITEZA DECENTA e solutia (sau sa te muti in alta tara cu sosele construite cu responsabilitate sau sa visezi ca Romania ar avea sosele construite cu responsabilitate) sa previi asa ceva.

  21. badia

    Daca e un drum nou pentru voi si vedeti o balta cu apa, atentie MARE! Poate fi si o groapa de orice adancime.

    Iar ceea ce rezulta cel mai important din articol este atentie la viteza.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.