Sari la conținut

Nu vreau sa deschid o discutie cu spectru larg, ca apoi nu mai prididim (de cand nu l-ati mai vazut folosit pe „a prididi”? :) ).

Ca sa nu ma lungesc la fiecare precizare inutil de mult, o sa folosesc jargonul urban aplicat in acest caz. Legenda:

– motoristul = persoana care se afla la conducerea unei motociclete;

– conservarul = persoana care se afla la conducerea unui autoturism.

Cine este deranjat de aceste apelative a nimerit gresit pe blogul asta, este invitat cu piosenie pe site la Patriarhia Romana.

Am vrut de mai multa vreme sa deschid subiectul, insa nu aveam cu ce sa ilustrez. Noroc cu nasu’ Fodor, care e fan Liveleak, si care mi-a semnalat filmul asta:

Povestea este clasica: motoristul trece printre masini, una dintre masini schimba banda de circulatie, poftim accidentul!

Legal vorbind stim cum sta treaba, da? Orice mijloc de transport este obligat prin lege sa mearga pe o banda de circulatie. Mersul pe banda continua sau discountinua dintre benzile de circulatie nu este trecut la „to do” de nicio lege.

In cazul de mai sus, legal vorbind, motociclistul a venit din „no mans land”.

Daca ma intrebi pe mine, singura problema este ca motoristul vine nepermis de tare, mai ales ca asfaltul este ud.

Daca vorbim practic, si nu legal, conservarul trebuia sa se asigure. Dar asta n-o spune legea ci -hai sa-i spunem – intelegerea de pe sosea. Motocicleta este ales ca mijloc de deplasare pentru faptul ca se strecoara prin trafic. Asta presupune si faptul ca atunci cand traficul este blocat pentru masini, motoarele sa se strecoare printre ele.

La nivel macro, asa micsoram si poluarea, mai scadem si numarul de masini de pe strada, facem si economie de combustibili fosili, e normal sa fie incurajata folosirea motocicletei (da, si a bicicletei, si a mersului pe jos, si a…), iar intelegerea asta tacita care spune ca motoristii trec pe langa masinile care asteapta in trafic exista de mult.

Si totusi, legea nu prevede asa ceva…

Cum e corect? In cazul din video cine este vinovat?

37 comentarii despre "Motociclistii si agresivitatea in trafic."
  1. Cristian

    raspunsul corect la intrebarea ta care contine evident si raspunsul e nenea ala cu masina , bineinteles ca trebuia sa se asigure , insa verdeatza trebuia sa mine mai incet… nu degeaba motociclistii sint numiti si donatori de organe .

    răspunde
  2. Razvan

    Amandoi sunt vinovati, ala cu masina ca nu s-a asigurat (macar daca semnaliza, ca cel de pe motocicleta sa ii vada intentia din timp si sa poata incetini, sau chiar opri) dar si motociclistul are partea lui de vina, pentru ca mergea prea tare

    răspunde
  3. dush

    motociclistul din cauza vitezei neadaptate la umed si a mersului intre benzi, nea ca n-a semnalizat miscarea si ca s-o fi asigurat, insa in oglinda dreapta de la masina ai unghi mort destul de mare, mai ales pentru o „musca” ce zboara tare si repede si mai ales jos…

    răspunde
  4. octi

    Asteptand asa in coloana, tu vezi altceva in oglinzi decat muuuulte faruri? Cum faci, de la distanta diferenta intre un alt far si un motociclist intre masini?

    răspunde
  5. Gabi

    Pot sa-mi dau cu parerea ca fiind in miscare ba pe 2 ba pe 4 roti.
    Deci eu zic ca motocicleta era cu mult peste viteza cu care ar fi trebuit sa mearga mai ales ca mergea printre masini si legal nu e ok.
    Cat despre schimbatul directiei de mers a masinii nu poti sa-l acuzi ca nu a facut-o brusc.

    răspunde
  6. unbaiatdinpeluza
    unbaiatdinpeluza

    Atata se mai plang motoristii ca nu sunt respectati in trafic, dar pentru ei mai mereu respuectul inseamna atentie mega marita si indelungata.
    sa invete sa-si pazeasca pielea inainte de toate..

    răspunde
  7. Leonardo Teleanu

    Eu nu am nimic cu motociclistii, si nici cu mersul printre masini de catre ei. O singura rugaminte am. Sa nu ii mai aud cum sustin cu tarie ca cei cu masini nu ii vad. Atata timp cat este ilegal sa mergi pe linia continua, pe o banda invizibila si doar de tine vazuta, si atata timp cat in lege spune ca nu ai voie sa depasesti o coloana care stationeaza sau care merge bara la bara (ceva de genu)… atunci, va rog domnilor motocilisti sa nu va mai victimizati atat. Asumati-va si gata.

    Si uite asa mi-am adus aminte de asta (de pe canalul de youtube al politiei romane)
    http://www.youtube.com/watch?v=nPgRX8xAxyY&feature=plcp

    Zi buna Cabral.

    răspunde
    • nenea popa

      Si eu am o rugaminte: daca ne vedeti pe doua roti depasiti-ne la fel cum ati depasiti o masina nu la jumatate de metru de ghidonul meu. Conform logicii de pe aici pe banda mea am voia sa fac ce zig-zag-uri vrea ghidonul meu…

    • Octavian

      nenea popa, eu vă depășesc pe la Pitești frate, dacă se poate, că mi-e frică de voi ca de dracu’ :)

  8. mihai

    Cred ca e imposibil practic sa te asiguri in situatia aia. Motociclistul era la vreo 3 masini in spate cand ala incepe sa schimbe banda si intr-un unghi foarte inchis.

    Dar legal probabil motociclistul e vinovat, mai ales ca el poate sa spuna oricand ca de fapt mergea pe banda – oricum inainte de impact trage putin dreapta si intra in banda aia…

    răspunde
  9. nenea popa

    si eu merg tot asa cu maxiul cu diferenta ca ma bag cu maxim 10 km/h si numa daca am loc suficient . Daca e umed pe jos nu prea ma bag nicicum chiar daca am dual control brake sistem :) In videoclipul de mai jos eu zic ca cel cu masina o sa plateasca. E greu de demonstrat ca masinile stateau, ca era pe una sau alta din benzi etc. oricum nu se merge cu asa viteza

    răspunde
  10. dabija

    Buna ziua ! numele meu e Dan si sunt conservar. Din ce invatasen io de le nenea instructor mai tin minte foarte putine.Unul din lucrurile pentru care dansu facea caz era in felul urmator: Pt orice manevra de schimbare de directie te asiguri, semnalizezi si apoi o comiti.Daca vrei sa fi baiat destept te mai asiguri odata dupa chiar inainte sa o comiti. Acuma poate ca domnul conservar din filmulet nu a vrut sa fie baiat destept . Dar intrebarea mea e : De ce nu a semnalizat? Uneori oameni nu semnalizeaza ca cica le e lene.Sau e smecherie sa nu semnalizezi. Si pentru domnul motorist am ceva de spus.Nu ma pricep pe doua roti dar parerea mea ca iti trebuie ceva tupeu(a se citi curaj sau …oaie) sa te sui pe doua roti.Sa mergi cand asfaltul e ud mai cere si indemanare si blandete fata de comenzi.Sa mergi tare pe asfaltul umed cred ca e un pic de tendinta sinucigasa.A merge tare pe doua roti pe asfalt umed si printre masini deja e smecherie.Si uitea asa cum spune povestea ca se intanleste munte cu munte sa intanlit smecheria pe 2 roti cu smecheria pe 4 roti.Avantaj ala cu mai multe roti ca de obicei.Amundoi au gresit dupa parerea mea dar vina mai mare o poarta domnul motorist.
    Sfat. Inainte sa iesi pe strada numarati-va rotile.Cu cat aveti mai putine cu atat trebuie sa intuiti mai mult smecheria celorlati participanti la trafic.Ca la spital nu conteaza cine a avut dreptate.

    răspunde
  11. Ovidiu

    Sincer sa fiu, parte din vina o au amandoi, dar din nefericire, cea mai mare culpa trebuie sa si-o asume cel cu motocicelta… este imposibil sa mergi asa printre masini cum o facea respectivul.
    Tot intr-o seara, in Cluj era un tip cu un motor a facut un „Willing” cu motocicleta fiind fara echipament de protectie afara de o banala casca + ca sa nu mai zic ca mergea cu motocicleta foarte tare si la cascadorie si spectacol.
    Trebuie respect din ambele parti, nu doar pentru o categorie mai aparte.
    Cat despre cel cu autoturismul, trebuia sa semnalizeze si .. pe cat putea (ca era in coloana) sa se asigure nu sa faca manevre asa bruste. E clar ca nu s-a asigurat !
    Numai bine !!

    răspunde
  12. Vlad

    Pai de asta avem legi zic eu, ca sa reglementeze neintelegerile dintre noi.

    Personal, eu prefer intotdeauna sa ma raportez la o lege scrisa si clara decat la interpretarea nu stiu cui a situatiei.

    Dpdv legal, motocicleta este un vehicul iar un vehicul trebuie sa se deplaseze pe o banda de mers.

    Evident, si masina trebuia sa se asigure numai ca trebuia sa se asigure la vehicule care circula pe banda de mers, nu la vehicule care circula langa sau printre ele. (Practic da, e bine sa te asiguri absolut tot timpul, si atunci cand nu esti obligat, dar vorbim despre ce trebuie sa faci, nu despre ce e indicat sa faci)

    Parca mai era si o lege care zicea ca n-ai voie sa depasesti o coloana care stationeaza… iar de viteza nici nu vreau sa mai vorbesc.

    Eu zic ca motociclistii, scuteristii si chiar si biciclistii trebuie sa se conformeze regulilor traficului rutier. Nu conteaza ca vehiculul tau se poate strecura printre benzi, legea nu-ti da dreptul sa o faci.

    Si vehiculul meu poate prinde 190+km/h dar asta nu inseamna ca mi-e permis sa merg cu atat pe bulevard.

    răspunde
  13. albinuta veninoasa

    1. In instanta nu cred ca se ia inconsiderare filmuletul
    2. Ii cu dus si intors ca a facut o miscare pe banda lui, sau a depasit banda masina.
    3. depasirile se executa pe partea stg
    Pana la urma o sa-i bage la culpa comuna cred.
    Cel mai grav lucru care se intampla la noi in tara este ca nu stim sa conducem cu motociclisti pe strada. hai sa fim seriosi, cand ne asiguram, de fapt noi ne uitam dupa camioane si autoturisme. Nici vorba sa belim ochii mai atenti dupa motociclisti sau biciclisti. In schimb cei cu motocicletele nu realizeaza ca nu sunt observati in trafic. Daca ar realiza acest lucru, nu ar mai face asemenea manevre.

    răspunde
  14. Cristina

    Atunci cand te strecori la limita cu ilegalitatea, tb sa iti asumi riscurile si/sau consecintele.Cum ar fi: sa nu te astepti la foarte mult respect din partea celorlalti participanti in trafic.

    Da, mai putine automobile in Bucuresti ar fi ideal, DAR cand vad cum nea motoristu se strecoara si danseaza tango cu mine pe sosea, pe un drum f aglomerat si imi fug ochii dupa el in toate oglinzile parca as vrea sa nu il mai vad pe strada nici eu.

    Mi se pare ridicol ca pe un drum de 50km/h sa-mi vina din spate milimetric pe langa mine cu o viteza de 70-100km/h….da, nu am timp sa clipesc si trece pe langa mine dar nici sa il ochesc in oglinda mea…sa se gandeasca si la asta motociclistul…permite-mi sa te vad in oglinda…ca nu este doar el sau ea miezul traficului…

    răspunde
  15. ketherius

    Motociclistul, pentru ca mergea cum si pe unde nu avea voie.

    Soferul masinii, pentru ca nu a semnalizat intentia de a schimba banda.

    Asta este un bun exemplu de ce este buna regula (obligatorie!!) de peste ocean: dupa ce ai semnalizat si te-ai uitat in oglinda sa te asiguri, intorci si capul si te uiti peste umar pentru a fi sigur ca nu e cineva in unghiul mort sau nu vine vreun erou pe motocicleta (bicicleta, skateboard sau role).

    răspunde
  16. andrei

    atasat exista un raspuns oficial al politiei. conservarul este clar vinovat conf. legii. moral se poate spune ca exista culpa comuna, din cauza vitezei, daca aceasta depaseste limitele bunului simt.

    http://www.motociclism.ro/forum/index.php?app=core&module=attach&section=attach&attach_rel_module=post&attach_id=827250

    răspunde
    • Cabral Ibacka

      Imi pare rau sa te contrazic, dar documentul in cauza se refera la motociclistul care depaseste pe partea stanga, iar omul legii precizeaza ca motociclistul la care se refera depaseste fara a parasi banda lui de circulatie.
      Motoristul nostru depaseste, asa cum se vede lesne in imagine, pe pardea dreapta a benzii de ciculatie.
      Si cum depasirea prin dreapta este permisa doar in anumite intersectii – stim noi care – atunci este ilegala manevra. ;)

  17. marius

    cei care considera manevra motoristului depasirea coloanei care stationeaza ar fi cazul sa mai citeasca legea, nu constituie depăşire situaţia în care un vehicul circulă mai repede pe una dintre benzi decât vehiculele care circulă pe altă bandă în acelaşi sens de circulaţie. spatiul dintre benzi nu exista. motoristul era clar pe una din benzi, ca nu era pe mijlocul ei cum probabil prevede legea nu se poate nega. mai exista o problema tehnica la mersul printre masini, faptul ca nu toate motoretele au electroventilator, la acestea racirea motorului se face in mers. statul in trafic cu o astfel de motoreta duce la supraincalzirea motorului si tot ce rezulta din aceasta.

    răspunde
    • Cabral Ibacka

      Marius, tu zici ca „un vehicul circulă mai repede pe una dintre benzi decât vehiculele care circulă pe altă bandă în acelaşi sens de circulaţie”.
      Motociclistul este, inaintea accidentului si in momentul producerii lui, pe banda din stanga. SI depaseste masina pe care o loveste prin dreapta. Manevra ilegala.

      Cat despre motoretele si racirea… pe piata mai sunt vreo 2 modele cu sistem de racire pe aer, majoritatea au radiator si ventilator la el.
      Si chiar daca ai avea dreptate si motoretele nu si-ar face racirea… cum suna scuza unuia cu un Evo supra-alimentat care zice ca are dreptul sa mearga cu 80 in oras pentru ca intercooler-ul lui nu raceste la viteze mai mici? Nu sta in picioare, este?

    • marius

      nu spun ca motociclistul nu are vina. se vede clar ca el era pe aceeasi banda cu conserva, doar ca nu inseamna ca depasit o coloana in stationare.
      motoreta mea, ca si multe altele are racire pe apa fara electroventilator.
      stim amandoi ca un intercooler raceste doar aerul care intra in turbina, nu raceste motorul.

  18. bogdan @ Redactia4fun

    Permite-mi sa nu fiu de acord pe ici pe colo cu tine….
    ” conservarul = trebuia sa se asigure ”
    Eu sunt unul dintre cei care conduc zilnic prin Bucuresti si de multe ori e imposibil sa-i vezi pe motociclisti datorita stilului de condus.
    In primul rand…daca tu ( motociclist) nu ai grija de viata ta ? atunci cine vrei sa aiba ? conservarul? mi se pare iresponsabil sa-ti lasi viata in grija conducatorului auto care are obligatia legala sa se asigure in timp ce tu mergi haotic, faci jaloane printre masini si „banda” ta de circulatie este linia continua :(

    răspunde
    • Cinefilul

      E exact ca aia: e trecere de pietoni, ma doare la basca. Trec in fuga pe acolo!

  19. miticosul

    la viteza aia, iti trebuie radar ca sa il poti vedea pe-ala venind.

    răspunde
  20. Octavian

    Cum văd eu problema, după ce la bordul conservei proprietate personală am trecut printr-o experiență foarte similară:

    Motocicleta, ca oricare alt mijloc de transport trebuie să respecte regulile de circulație. Adică să stea pe o bandă, nu între. Argumentul că ”de-aia mi-am luat motor, să mă strecor” e profund greșit. Așa o fi zis și animalul de la perla – ”de-aia mi-am luat pistol, să împușc lumea”. Legea e lege, logica e logică.

    Dacă vă uitați cu atenție, proprietarul conservei schimba banda de mers DUPĂ CE colegul de trafic din dreapta îi făcuse loc să intre. Pe cale de consecință, ca să parafrazez minunata clasă politică care este, omul se asigurase. Se uitase în retrovizoare cel puțin și întorsese capul cel mai probabil să se asigure de bunăvoința partenerului de trafic. Dacă Gogu Vijelie vine printre mașini turând nervos fierul, ce să facă omul? Să se dea jos din mașină să se uite în spate până în zare? Să oprească muzică și să deschidă geamurile ca să asculte dacă nu vine un motor?

    Trecând la mijlocul de locomoție și tipologia proprietarului. Eu unul mi-am luat conservă pentru famelie. Mare, sigură, cu aere condiționate. Majoritatea apropritarilor de asta își iau mașină, pe principiul ”decât să plângă mama…” Gogu Vijelie își ia motor pentru că îl mănâncă supra-renala să îl umple de adrenalină. Îl doare sub coccis de siguranță și de confort, el vrea doar viteză, decibeli și păsărică. Asta dacă nu e el însuși păsărică…

    Părerea mea, până la urmă, e cam așa. Dacă te amuză în mod deosebit să te distrezi jonglând cu cuțite sau sărind cu parașuta, atunci ai bunul simț de a tăcea din gură când pățești un bubu. Nu te-a forțat nimeni să o faci. Ai ales să o faci. Eu unul nu o fac pentru că am învățat când eram mic o ecuație foarte simplă: (mișcare rapidă x obiect dur) = auci. Cu cât unul din termenii din stânga ecuației e mai mare, cu atât auci e mai nasol.

    Până să arunce careva cu cuțite după mine: da, există și motocicliști care o încasează de nevinovați, la fel cum există șoferi de conserve și pietoni care o pățesc. Dar aici nu e vorba de care e șofer, care e motorist, e vorba de care e nevinovat.

    Întâmplător sunt și biciclist, ceea ce îmi permite să cunosc oarecum ipostaza de deplasare pe două roți. Când merg pe lângă coloane staționare sau în mișcare, NUMAI pe lângă trotuat, nu presupun niciodată că șoferul ar trebui să se uite după mine. Mă aștept oricând să-mi vireze unul la dreapta în față sau să-mi deschidă o ușă, motiv pentru care n-o încasez. Iar când sunt la volan și trec de un biciclist, îl iau în calcul înainte să fac dreapta, chit că mă claxonează cel din spate.

    răspunde
  21. Mihai

    Ai deschis cutia Pandorei..

    răspunde
  22. alex

    faza cu motocicletele care sint mai eco decit masinile nu e complet valida, see mythbusters (da, stiu, e ca si cind as cita din wikipedia, but still…)

    răspunde
  23. motolady

    Tin minte ca odata, cineva, a primit un raspuns oficial din partea politiei in care se preciza ca strecuratul la semafor e legal. Depasirea coloanei se considera atunci cand se iese pe contrasens. Totusi, nu cred ca motociclistul s-ar fi imbolnavit daca mergea mai catinel si tura putin motorul, sa stie soferii ca-i acolo :)

    răspunde
  24. ovidiu

    din cate imi aduc aminte a fost un caz la noi in Romanica in care un nene cu o rasnita de masina a intrat pe bulevard de pe o strada secundara si un ozn pe doua roti a intrat in el iar pilotul a decedat. Nu a durat prea mult ancheta si s-a dovedit ca cel cu conserva a gresit si a primit niste anisori de carcera. Acel nene a primit un ajutor neasteptat din partea unui avocat bunicel si a reusit sa il scoata pe amaratul nostru din puscarie. Cum? Prin expertiza accidentului s-a dovedit ca cel cu ozn-ul circula cu viteza luminii (aprox 180 km/h). omul nostru inainte sa intre pe bulevard s-a asigurat, a vazut motorul in zare si a zis ca se poate incadra pe prima banda dar nu avea de unde sa stie ca acel ozn are inventat sistemul de teleportare pe distante scurte. viteza legala in oras este de 50 km/h asa ca las-o naibii. Cand vii cu peste 100 la ora sa nu te mai astepti ca cineva iti cedeaza tie prioritatea in oras masina sau motor ce oi fi tu.

    răspunde
  25. Mihai

    LEGAL: Daca un motociclist depășește o mașină fără sa depășească linia continua sau discontinua care delimitează banda pe partea stângă. Acest tip de deplasare este permis. Am sa folosesc un exemplu foarte clar care se regăsește si in examenul din 2014: in desen, o mașină se apropie de o cale ferată cu o singură banda pe sens. Motociclistul depășește mașină pe partea stângă fără sa treacă peste banda continua (la mai putin de 50 metri de calea ferată, se vede clar din cauză semnalizarii pe marginea drumului).
    Dacă un motociclist, de exemplu pe bulevardul aviatorilor care este larg, depășește mașinile fără sa schimbe banda prin stângă mașinilor oprite la semafor – această manevră este legală.
    Motociclistul trebuie sa își adapteze viteza la condițiile de drum. Masina trebuie sa semnalizeze intenția de a schimba banda sau direcția de mers cu 50 metri in oras si 100 metri in afara orașului.

    răspunde

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.