Sari la conținut

Vine frigul ala rau, dragilor, si daca stiti ca aveti o baterie slaba la masina… puneti mana si cumparati-va una tapana.

Si daca nu vreti sa dati cateva milioane bune pe una noua… macar scapati de saraciile alea de cabluri de 45 de lei din portbagaj, va veti chinui cu ele de va vor sari ochii din cap.

Cum arata majoritatea cablurilor pentru pornirea motorului? Sunt niste sarme amarate, subtiri cat degetelul mic al unui nou-nascut inainte de termen, mult prea scurte (1m sau, in cazul fericit, 1,5m) si dotate cu niste clesti de ti-e rusine sa-i pui pe bateria vecinului cand ii ceri curent.

Astea sunt cablurile tipice pe care legasesti la benzinarie, de cele mai multe ori umanii au jene din astea in portbagaj.

Daca le-ai folosit doar si o singura data stii ca mai mult te chinui cu ele, trebuie sa astepti sa-ti creasca barba pana executa ele un transfer minim de curent astfel incat sa reusesti sa pornesti motorul. Asta daca reusesti… De exemplu, asa arata o saracie.

Cum trebuie sa fie cablurile pentru pornirea motorului?

In primul rand trebuie sa fie groase. Cat mai groase. Trebuie sa fie groase cel putin cat degetul aratator al unui barbat. Daca e cat degetul mare… e si mai bine, e perfect!

Apoi… trebuie sa fie lungi, sa nu trebuiasca sa busesti masinile intre ele pentru a putea conecta cablurile…

In plus, trebuie sa fie dotate cu niste clesti sanatosi, care sa prinda cum trebuie (cu cat mai multi dinti )suprafata metalica de care sunt agatati. Si la clesti mai trebuie sa fiti atenti la ceva… la conectarea dintre cabluri si clesti, trebuie sa fie cat mai serioasa, sanatoasa, mare.

Eu mi-am luat acum vreo doua ierni cele mai tari cabluri de jump-start din lume. Sunt paine cu unt. Sunt cozonac cu miere. Sunt clatite cu Finetti. Sunt perfecti!

Daca imi cere un prieten xBox-ul imprumut il dau fara rezerve. Daca imi cere cablurile… ma duc cu el sa-l ajut, dar nu i le las pe mana! :)

Si daca ma intrebati care este diferenta in utilizare intre cabluri proaste si cablurile bune… diferenta este mare dar usor de explicat: timpul. Cu cabluri proaste stai ca prostu-n drum pana porneste masina cu bateria uzata (daca porneste, c-am patit-o sa nu vrea nici cu incantatii), iar cu cabluri bune iti ia maxim 2 minute, cu tot cu manevrele de apropie-masinile-deschide-capotele-cableaza-clestii.

Asadar… in speranta ca avem o iarna usoara, ne dotam pentru o iarna grea!

Daca aveti intrebari… cu incredere in comentarii, dar nu ma intrebati de unde am luat cablurile astea magice, nu-mi aduc aminte…

41 comentarii despre "Iarna = cabluri auto pentru pornire motor."
  1. twist

    Singura intrebare era chiar aia de-ai zis sa n-o punem… :(

    răspunde
  2. BellaDiva

    Daca tot te lauzi cu ele zine si noua de unde le-ai cumparat :D

    răspunde
  3. Andrei

    Salut Cabral,

    Cred ca ai uitat sa specifici ca e importanta grosimea firului de cupru pe interior nu a plasticului.

    răspunde
    • Cabral Ibacka

      Nu exista fir subtire cu izolatie groasa. ;)

    • augustin radu

      exista fir foarte subtire cu izolatie foarte groasa, sunt niste tepe de pe la auchan/cora/carefour:). un alt lucru care trebuie tinut minte e ca nu trebuie accelerata masina cand ii dai celuilalt curent. pentru ca daca iti accelerezi masina creste turatia motorului si implicit tensiunea pe care o genereaza alternatorul. si crescand tensiunea releul de incarcare deconecteaza alternatorul asa ca accelerezi de pomana si ii dai curent doar din bateria ta, proces de durata si care te poate lasa si pe tine in drum. nu accelera!

    • Cabral Ibacka

      Nu, bre, la alea de care zici nu e izolatia groasa, se completeaza reciproc. este evident ca e teapa.
      Tu zici izolatie foarte groasa la cat de subtire e firul, da, pentru ca nu se justifica. Dar chiar si asa, cablul in ansamblul lui este subtire. N-o sa gasesti niciodata cablu de 3,5mm, cum am pus eu in poza, cu fir de cupru de 0,5 in el… ;)

      Cat despre accelerat masina in timp ce dai curent, adevarul este undeva la mijloc…

      La masini mai vechi este necesara asta cu acceleratul, la masini mai noi este irelevant daca accelerezi (chiar si in momentul in care ti-ar decupla releul de incarcare, daca ai sarcina mare se cupleaza singurel la loc, ca vede ca nu mai are cat are nevoie si trage din baterie).
      Iar la cele „nici vechi si nici noi” oricum nu poti sa tragi o linie, sunt modele de VW, de exemplu, care la diferenta de cateva luni au sisteme total diferite.

      Deci, sfatul meu este… ca accelerezi sau nu, pune cabluri sanatoase. :D

    • pantilin dan
      pantilin dan

      stai sa se prinda chinezii ca se dau sfaturi din astea si apar imediat :)

  4. alex_vl

    hai bre aminteste-ti pe unde le-ai gasit ca tare bune sunt,si eu am mai groase si as vrea sa le schimb ca s-au rupt la imbinare cu clesti

    răspunde
  5. Vali

    Frumos tutorial! Felicitari.

    răspunde
  6. dan

    Imprumuti chiar si cinci-ul?:). Eu fac parte dintre cei care te injura, se bucura…Care este diferenta (nu la lungime ma refer):) dintre aste cabluri si-un acumulator? In urma a cator patanii ai tras aste concluzii legate de cabluri?:)

    răspunde
  7. albinuta veninoasa

    Auzeam un electrician, care spunea ca nu-i recomandat sa pui cablu de masa la borna masinii care primeste curent, ci sa-l pui la masa masinii, direct acolo pe cblu, surub, sau ce o mai fi.

    răspunde
    • Marian S

      Spune-i electricianului acela sa se pupe singur in oglinda.
      Da, ar fi avut dreptate daca ar fi precizat ca e bine sa-l pui cat mai aproape de demaror. Are o oarecare influenta, dar mica.
      Daca nu ai cum sa ajungi la demaror, atunci NU e bine sa-l pui nicaieri la masa masinii, mai bine il pui tot la borne.

  8. Mihai Daniel

    eu cred ca, de preferat ar fi cumpararea unei baterii noi, daca ai masina, si nu iti permiti sa cumperi o baterie cred ca e o problema. Consider ca masina poate fi uneori un lux, cablurile sunt o solutie extrema. Dar daca totusi ai nevoie de cabluri, sunt de acord cu tine Cabral, e nevoie de cabluri serioase nu de sarme.

    răspunde
  9. pantilin dan
    pantilin dan

    Daca sunt de cumparat si nu facute „de cineva” au o indicatie pe ele de genul 120 Ah, 200Ah, 400Ah,….
    Deci, de preferat o cifra cat mai mare, 400 cred eu ca ar fi ok.
    Pe de alta parte nici prea lungi nu are rost sa fie, se pierde curent daca sunt de …10 metri, sa zicem.

    răspunde
  10. Orlando

    Spre norocul meu, nu am fost niciodată nevoit să mă folosesc de ale mele cabluri, de care sunt tare mândru.
    Sunt mândru că am cu ce ! Sunt mândrul posesor al unui set de cabluri de pe vremea lu’ Pazvante, când se făceau lucruri de calitate.

    răspunde
  11. Cristian

    Nu-i mai bine daca esti avertizat ca ai o baterie slaba sa iti iei una noua ? Zic si io asa …ca opinia publica.

    răspunde
  12. nenea popa

    eu am facute din cabluri de alimentare de la monitor…

    răspunde
  13. Marian S

    De-al naibii ce sunt eu voiam sa te intreb daca E bune si pentru aifoane, cind ramai fara baterie la el, sa-ti dea curent vreun binevoitor. Dar chiar esti suparat cu ecranul acela, asa ca retrag! :)

    Sa mai precizam o chestie: daca bateria respectiva e chiar „varza„ ea va suge mult curent din bateria buna, lucru care nu e de dorit. De aceea, daca se poate, sa se astepte cateva minute astfel incat ea sa se incarce un pic de la cea buna si astfel sa nu se mai erijeze intr-un alt consumator, pe langa demaror.Abia apoi se va incerca pornirea motorului.

    Eu chiar am deconectat baterii „moarte„ dar, ATENTIE, bag aici un disclaimer de genul „nu faceti asa ceva acasa„!!! E posibil sa crape regulatorul uneia dintre masini. Daca faceti chestia asta riscanta trebuie sa o faceti astfel:
    1. Deconectati bateria descarcata;
    2. Conectati firele cu mare atentie, ca sa nu scape, la bornele ramase libere;
    3. Porniti motorul masinii cu bateria deconectata (evident, cel „bun„ e deja pornit);
    4. Cand e posibil, incalziti cel putin 2-3 minute motorul care tocmai a fost pornit FARA A DECONECTA CABLURILE. Motorul masinii care ofera curent se lasa la regim de ralenti;
    5. Se opreste motorul masinii care tocmai a fost pornita, se scot cablurile, se cupleaza la loc bateria „moarta„.
    6. Se incearca direct pornirea celei de-a doua masini, dar numai daca stiti ca porneste „la sfert„.
    7. Daca nu, atunci conectati din nou cablurile si aratati-i cheia, trebuie sa plece!!!

    A, ultima: sper ca nu incercati pornirea masinii cu farurile aprinse sau cu alt mare consumator, de exemplu sistemul audio dat la maximum. Nu radeti, am vazut figura asta atat la „blonde„ cat si la destui „blonzi„ !!! :)

    răspunde
  14. Ari

    Sau pentru doamnele comducatoare auto: ridicati capota masinii si puneti-va mainile in cap, in maxim 5 minute va garantez ca un domn binevoitor va opri si va va ajuta (va spun din propriile experiente)

    răspunde
  15. pixelix

    Salut,
    Ai mai strecurat voit greseli in text sau doar s-a intamplat?
    Ceed ca la sfarsitul unui paragraf mai corect era „Sunt perfecte!” pentru ca se referea la cabluri sau „E perfect!”.
    ;)

    răspunde
  16. dabija

    Desi nu suntem prieteni daca-ti cer xBox-ul sa-mi pornesc masina mi-l dai? Am glumit.Daca imi permiti am si eu cateva pareri.Nu recomand folosirea cablurilor de pornire.Poate fi neplacut mai ales pt masina care’da curent’ . Daca tot e musai trebuie avut grija ca imediat ce masina cu probleme a pornit sa se deconetceze cablurile.Daca vrei cabluri de calitate cred ca trebuie sa ti le confectionezi.Eu am cumparat un set de cabluri cu clesti si am verificat ca sistemul de conexiune al clestilor cu cablul sa fie cu surub(mai sunt unele care sistemul de prindere e prin presarea clemelor pe cablu).Apoi cumperi 4 ml (sau cat e nevoie)de cablu de cupru cu sectiunea de minim 10mm sectiune.Si restul e surubareala. De obicei in scurta mea experienta auto am observat ca masinile „cu probleme ‘ la pornire in timpul rece sunt cele diesel .In general cei care au diesel-uri mai vechi poate sa faca o curatare a injectoarelor sa puna un acumulator nou si sa aiba grija de unde baga motorina.Nu vreau sa supar pe nimeni mai priceput.Nici macar nu spun ca astea ar fi niste „reguli”.Sunt doar niste pareri personale nascute din ce am inteles eu din frumoasa stiinta ce se cheama Mecanica Auto.Poate am inteles gresit sau poate pur si simplu nu se aplica in orice sitiuatie.In final vreau sa va urez tuturor : Sa va porneasca la sfert !

    răspunde
  17. Andreea

    Destul de nasol daca ramai in pana de baterie.

    răspunde
  18. pentru barbati

    Deci marimea conteaza ? :)

    răspunde
  19. pax

    Util sfatul, dar poti pune problema care te face sa ajungi in situatia de a avea nevoie de cabluri? Acumulatorii auto, de care sa-ti iei, cat ii poti folosi si cum se poate prelungi durata si mentine capacitatea lor de functionare in timp… Dar e ok si asa, poate cablurile sanatoase din portbagaj nu sunt neaparat pt tine ci pentru a face o fapta buna si sa ajuti un om sa-si porneasca masinuta.

    răspunde
  20. conrad

    Am un VW 2.0 care se incapataneaza sa porneasca, pentru a deconecta bateria imi trebuie o cheie speciala pe care bineinteles o au baietii de la service, iar eu nu o am. In aceste conditii trebuie sa pornesc masina si sa o duc pe roti la sevice, asta pentru a face un saving de vreo cateva sute de lei cat m-ar factura o platforma,adica fix tariful unui acumulator bun.Am facut comentariul asta ca sa explic la ce sunt bune cablurile.In consecinta am dat o tura cu masina sotiei pe la hypermarketuri unde gasesti fix jene de cabluri dupa care am ajuns la un magazin de bricolaj de unde am cumparat 6 metrii de cablu serios heavy duty care se foloseste la aparatele de sudura + 4 clesti care folosesc tot la aparatele de sudura. In sensul asta m-au consiliat un mecanic auto si un electrician. Am piedut vreo juma de ora pentru asamblare dar arata mega profi si sunt mai mult decat convins ca maine voi avea succes maxim cand voi porni bestia motorizata pentru a o duce la service.

    răspunde
  21. Nkusor

    Eu mi-am cumparat de pe un site un set de cabluri cu 105 lei la promotie de 3,5 metri si 16 sectiunea. Am incercat cu niste cabluri vechi initial dar dupa o ora de incercari m-am lasat pagubas. In schimb cu cele noi am reusit sa pornesc instantaneu masina cu toate ca masina cealalta care oferea curentul era cu motorul oprit. Abia atunci am realizat cat de mult canteaza sa ai cabluri bune. Asadar mare dreptate ai Cabral.

    răspunde
  22. alin

    Salut,am niste cabluri noi din Germania si sunt exact ca cele din pozele tale de mai sus, ai idee la ce pret le pot vinde?Ms

    răspunde
  23. vasile

    O pereche de cabluri profesionale depaseste valoarea unei baterii bune. Daca aveti posivilitatea sa va cumparati si cabluri bune,atunci e bine sa le aveti :D

    răspunde
  24. vasile

    O pereche de cabluri profesionale depaseste valoarea unei baterii bune. Daca aveti posibilitatea sa va cumparati si cabluri bune,atunci e bine sa le aveti :D

    răspunde
  25. Cristian

    Cred ca majoritatea tot cablurile acestea le-a cumparat,intradevar nu sunt foarte bune ..am avut o experienta de genul „trebuie sa astepti sa-ti creasca barba pana executa ele un transfer minim de curent „:D

    răspunde
  26. Adrian

    Sunt foarte folositoare aceste cabluri mai ales atunci cand masina nu mai vrea sa porneasca si te si grabesti.

    răspunde
  27. Catalin

    Da mi se intampla si mie sa nu mai porneasca masina si sun repede un prieten care vine si ma ajuta cu cablurile sa o pornesc.

    răspunde
  28. Bogdan Cernea
    Bogdan Cernea

    Degeaba sunt groase cablurile daca inauntru ai fire subtiri si „camasa” e groasa. :) Atentie la specificatii! Gasiti mai bine un mester care sa faca niste cabluri adevarate.Prin magazine se gasesc firicele subtiri „imbracate” in haine groase ca sa-ti ia ochii!

    răspunde

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.