Sari la conținut

S-au facut niste studii pe-afara, studii etapizate care urmareau situatia vazuta pe ani, nu numai intr-un anumit moment dat, iar studiile au aratat ca oamenii moderni au un spam filter  ce se dezvolta natural atunci cand ei sunt bombardati cu reclame. Devin cu totii ad-blind si-ajung sa nu mai vada bannerele, spoturile TV, outdoor-urile enorme din oras, product placement-urile, advertorialele sau bannerele din on-line…

E o evolutie naturala a creierului, una de laudat, care protejeaza omul modern de prea multa informatie inutila si agasanta. [sursa foto]

La noi situatia este cu totul alta… avem o fobie groaznica la reclama, astfel incat trebuiesc protejati toti oamenii vii de reclame, ca nu cumva sa faca bube dulci. La unul dintre posturile cu Masterchef ma intreaba o domnisoara ca – citez: „de ce la noi mastercheful e plin de branduri, de la cascaval pana la gume de mestecat, pe cand la cei din strainatate nu-mi aduc aminte macar o data sa fi identificat un brand. Mi se pare o alta abordare mioritica, din pacate„.

Deci e abordare mioritica daca ai product placement in emisiune. Intr-o emisiune pe care o vezi la o televiziune care e oferita moka. Dar pe tine te deranjeaza ca la televiziunea moka, din emisiunea moka, ochii tai sensibili vad niste branduri [n-am nimic cu domnisoara, o astept pe-aci pe blog oricand, dar am ceva cu ideea asa ca mi-am permis s-o contrazic in post si nu la comentarii].

Aceeasi treaba e si on-line… „Pai e Blogosfera, de ce se vad bannere si de ce faceti advertoriale, ca blogging-ul inseamna…„. Pai daca stii tu mai bine ce inseamna bloggin pune tu mana si fa un blog care sa mearga, si arata-le tu la toti astia cum se face blogging fara un centrimetru de reclama! Nu de alta dar… da, e blogosfera, si in blogosfera te distrezi si razi, devii constient de unele lucruri si-atungi plangi, te informezi, citesti opinii si ti le manifesti pe-ale tale. Dar pentru ca toate astea sa se intample, niste oameni trebuie sa munceasca zilnic. Si daca tu nu dai niciun leu pentru treaba asta… ei bine, cineva trebuie sa sustina cumva timpul ala cheltuit si neuronii aia folositi.

Nu mai insist cu exemplele, cu toate c-as mai gasi, ideea este simpla: omul vrea continut, unul cat mai de calitate, dar nu vrea sa plateasca pentru el, il vrea gratis. E de inteles, si eu intru in gasca asta.

Problema este ca omul se arata jignit si deranjat atunci cand vede o reclama de parca i-ar fi bagat cineva mana in buzunar…: „Aoleu, am vazut Delaco in Masterchef, trebuie sa ma duc la oftalmolog, cred ca mi-a zgariat retina!”.

Cat timp ni se livreaza un continut de calitate (daca n-ar fi quality nu ne-am uita, nu?), atunci de ce ne oparim atunci cand vedem publicitate de orice fel?

Si, mai mult de-atat… de ce ne mai vaitam ca ne-a agresat bestia aia de reclama in loc sa schimbam postul TV sau tab-ul imediat? Adica… de ce ne vaitam in loc sa amendam pe loc?

62 comentarii despre "Fobia de reclama."
  1. Alex

    Detin si administrez o comunitate de gaming cu aproximativ 3000 de membri activi. Aceasta consuma numai din banii proprii si o fac din pasiune, dar incerc sa ridic nivelul, iar chestia asta cere sacrificii. Bani, timp, etc.Strangerile de fonduri din partea membrilor care se bucura moca (de cca 9 ani) nu sunt posibile. Am plasat reclame google in forum, dar nu a convenit nimanui. Am facut un barter cu un magazin online, o asociere aproape imposibila, dar la fel, nu a convenit nimanui ca vedeau bannere si ca aveau un discount la magazinul care are aproximativ cele mai mici preturi de pe piata. Romanul nu stie sa aprecieze decat aplaudand.

    Revenind, productiile pro au un standard ridicat, mult peste ceea ce gasesti in Romania, si da, chestiile astea merita si costa.. nu numai aplauze. Aici mi-s si subiectiv, dar pot argumenta obiectiv pentru cine ma va contrazice.

    răspunde
    • Cabral Ibacka

      Asta cu membrii forumurilor care nu platesc nimic dar au gura mare si se declara cu drepturi, opinii si vor sa ia decizii m-a facut sa las in plata domnului un proiect mai vechi de-al meu. I-am lasat, pur-si-simplu, sa-si sparga capetele si mi-am vazut de ale mele.
      Tu acolo ai doua sanse mari si late, si amandoua variantele vor fi profund nepopulare Sunt convins ca le stii deja…

  2. Vlad

    Marea problema a reclamelor este ca acestea sunt agasante. Eu ca individ chiar sunt bombardat peste tot.

    Ies pe strada si incep sa vad fluturase si print-uri si monitoare pe blocuri, si masini cu portavoce si vitrine peste vitrine.

    Pe urma imi vin mail-uri, sms-uri si telefoane de la marketeri.

    Toate aceste forme enumerate mai sus nu fac parte dintr-un barter, gen eu urmaresc o emisiune sau citesc un articol si in schimb sunt expus la o reclama, toate aceste sunt spamuri daca pot sa le zic asa deoarece nu le solicit.

    Ei bine, e natural sa-mi formez o aversiune sau ADversiune ca sa fac un „lame pun”. Pe urma, aversiunea mea se revarsa si catre reclamele din locurile in care chiar primesc ceva la schimb.

    E greu sa rationezi o aversiune. Daca ceva te deranjeaza, argumentele logice nu te vor schimba.

    Da, stiu ca este corect sa-mi intrerupa un film la care ma uitam cu interes pentru 10 minute de publicitate, dar asta nu inseamna ca nu ma deranjeaza si nu-mi afecteaza experienta filmului.

    In rest, de ce ne vaitam? Pai asta e natura noastra, ce sa-i facem? Vrem si noi atenite :)

    răspunde
    • Cabral Ibacka

      Eu stiu ca ai dreptate, ca nici mie nu-mi place sa mi-l intrerupa pe Neo exact cand se rupe de la mijloc si evita gloantele, pentru a vedea cum detergentul Dur taie grasimea din tigaie, dar dup-aia mi-aduc aminte ca detergentul ala plateste filmul, asa ca… mukles. :)

    • Adela P.

      :)) Stii si tu ca nu e chiar asa.. Ca nu „detergentul ala plateste filmul”, ca filmul de cele mai multe ori e vechi si cumparat pe „2 cepe degerate” de la centrul audiovizualului, ca a mai fost dat de cateva zeci de ori la acelasi canal de televiziune, ca exista niste norme care spun ca ai voie sa intrerupi un film de un numar limitat de ori, ca pauza nu trebuie sa depaseasca un numar de minute si tot asa. In ultima vreme vad ca s-a schimbat legea si in privinta teleshopingului, pe care pana acum nu aveai voie sa il introduci decat intre filme si nu in interiorul filmului. Reclame sunt si in afara, nu mereu in timpul filmelor, dar sunt. Iar atunci cand sunt in timpul filmelor aproape niciodata nu e in timpul momentelor culminante. E o problema de respect fata de auditor, in Romania, fata de clientul care se uita la respectivul canal de televiziune. De ce multi nu schimba canalul? Pentru ca si pe alt canal vor gasi acelasi lucru. Cu exceptia TVR, HBO, Cinemax, DigiFilm si cateva putine alte canale care dau filmul integral, fara intreruperi, in rest este la fel. Ce e si mai trist e faptul ca, din punct de vedere al publicitatii, clientul de publicitate are de pierdut. Exista studii care arata ca exista o reactie de perceptie negativa fata de reclamele care intrerup momente tensionate din anumite programe televizate. Mi-e teama ca multi dintre ei nu au inteles asta inca…

    • Cabral Ibacka

      Pai tocmai, ca stiu ca fix multe dintre cele pe care le enumeri sunt chiar asa… unul dintre cei mai buni directori de emisie de la noi, Razvan Bors, a ajuns faimos tocmai datorita faptului ca stia unde sa taie filmul cu reclama astfel incat sa piarda cat mai putini oameni pe pauza.
      Apoi… noi vorbim despre o poveste, tu apari si enumeri normele CNA. Pai ce legatura are?

      Iar la parte aia cu centrul audiovizualulu…?! Ce?! Filmele se cumpara de pe piata, prin tranzactie directa. Cat despre cele doua cepe degerate care se platesc… eu cred ca nu ti-ai facut temele. Nu de alta dar am fost de mai multe ori la targul de productie video de la Cannes, si singurele cepe erau alea de se serveau pe Croazeta…

    • Cabral Ibacka

      In plus, daca nu detergentul plateste filmul… cine-l plateste? Hai ca m-ai facut curios…

    • jademan

      Îmi plac reclamele care spun un banc. :D Mai acum câţiva ani, erau difuzate o sumă de reclame amuzante… Da fuq happened? :D

    • Cabral Ibacka

      Iti spun eu ce… viteza, foamea dupa bani, lipsa de imaginatie si lipsa de curaj. Ta-da!

    • consumatorul plateste tot
      consumatorul plateste tot

      „In plus, daca nu detergentul plateste filmul… cine-l plateste? Hai ca m-ai facut curios…”
      Cabral, tu platesti filmul. Tu impreuna cu toti ceilalti cumparatori de detergent de orice fel – telespectatori sau nu.
      Bugetul de marketing/publicitate este un element de cost inclus in pretul detergentului de la raft;
      asadar daca tot il platesti obligatoriu, macar sa aiba bunul simt sa nu-ti aminteasca prea des pe ce „realizari” tehnice/artistice arunca acest buget.

    • Cabral Ibacka

      Dormi. Am explicat treaba asta mai sus, nu pot sa repet acelasi lucru pentru fiecare vizitator de-al blogului.

    • Vlad

      Dar uite ca mai este un aspect, detergentul plateste filmul, dar nu l-ar plati daca noi nu l-am viziona :).

      De ce? Pentru ca adevertisingul n-ar avea nicio valoare daca n-ar fi directionat catre noi. Este o relatie tri-partid ca sa zic asa, televiziune, companie care face advertising si telespectator.

      Adica, ce vreau sa zic este ca nu este tocmai moka. Vizionarea noastra are o valoare, asa cum si vizita noastra pe un site are o valoare care se monetizeaza.

      Chiar mi-ai dat o idee de articol…

    • Cabral Ibacka

      Nu, asta nu. Tu doar consumi, nu platesti nimic. Si in timp ce ceilalti investesc in materiale (canalul TV in emisiuni, cu tot ce inseamna ele, iar advertiser-ul in spatiul de emisie) tu doar alegi ce sa consumi.
      Da, este o relatie tripartita, dar o relatie in care doar doi investesc, cel de-al treilea doar consuma.

    • Vlad

      Pai Cabral, eu daca nu cumpar detergentul, detergentul nu investeste in reclama…

      Nu e tocmai gratis. Daca toti cititorii tai n-ar cumpara nimic de la companiile care pun bannere la tine, te-ar mai plati cineva pentru bannere?

    • Cabral Ibacka

      Vlade, chiar trebuie sa ne jucam de-a Captain Obvious?!

      Eu vorbesc aici de relatia dintre spectator si canalul TV, nu de relatia dintre el si brandul care investeste in reclama!

      Am zis ca da, e o relatie tripartita, dar tu vrei sa-i dai un pret privitului tau. Si eu iti spun ca valoarea aia o va avea atunci cand vei primi bani tu pentru privit, nu altul.

      Singura recompensa pe care tu o primesti pentru privit este programul in sine. Si ai intotdeauna libertatea sa refuzi recompensa asta. Dar atat.

      Ne invartim in jurul cozii…

  3. Probiu

    Comportament tipic romanesc, ca de obicei romanul e mai catolic decat Papa, nu vreau sa-i raspund domnisoarei, n-ar fi politicos sa tabaram toti pe ea insa cred ca nu deranjul ocular este atat de mare cat nevoia de a iesi in evidenta, sa ne dam importanti, am observat reclama si am auzit ca e bine sa fii antireclama in ziua de azi.
    „Draga, nici nu stii cat as vrea sa te jignesc in momentul asta!”

    răspunde
  4. pejte

    Pe mine nu ma deranjeaza absolut deloc product placement-ul de la Masterchef. E facut intr-un mod foarte civilizat, spre deosebire de multe alte reclame de la tv :)

    Nu inteleg insa de ce l-ar interesa pe un (master) chef cu ce brand de detergent ii sunt spalate sorturile, but that’s just me :)

    răspunde
  5. Diana

    @pejte , nu stiu cat il intereseaza pe un (master) chef cu ce brand ii sunt spalate sorturile…atata timp cat sunt curate . Daca nu se indeparteaza petele…punem pariu ca brus devine interesat :d

    Personal nu ma deranjeaza sa fiu bombardata vizual de diferite spoturi publicitare …uneori pot chiar descoperii chestii interesante,de care habar nu aveam .

    răspunde
  6. Victor B

    Eheee, product-placementul ăla e cea mai puţin agresivă publicitate. De-ar fi toate reclamele aşa, nu cred că ar deranja.

    Pe mine unul nu m-ar deranja bannerele de pe un blog, atâta timp cât nu-s peste conţinut, nu pornesc automat şi au totuşi şi o modalitate de închidere. Ştiu că unii bloggeri îşi dedică o grămadă de timp şi muncă pentru unele articole, deci nu m-ar deranja nici linkuri către anumite produse.

    Repet, singura problemă sunt bannerele gen prosport, protv si alte siteuri de conţinut premium copiat de pe alte siteuri, dar la care reclama porneşte singură, iar dacă apăs pe X-ul din colţ, ţeapă: trebuia să apăs pe x-ul din mijloc.

    răspunde
  7. barbar

    eu inteleg asa: nenii si tantili aia de la tv, care ne arata noua mancare, Neo, ras, plans, poze, desene animate etc, trebuie sa castige si ei ceva (pe ala cu munca patriotica l’au impuscat in ’89) si, daca nu de la mine, care stau in partea asta de cablu, atunci de la aia cu reclamele. chiar daca injur ca imi intrerupe Isaura …ii inteleg.
    Acu’ vine partea a doua, in care eu zac obidit in patul meu si asa cam tare, pe la orele 3-4 dupa amiaza si incepe sa urle ca o alarma de pompieri, inventia diabolica numita interfon. sar de 2 metri in sus, intrerupt brusc de la privitul televizorului catre mine, crezand ca tzunami tocmai a ajuns la etajul 4…..posta publicitara. ne dati drumu? -NU!! MORI!!
    imi vine sa cobor sa ii leg desculti de scara, sa ii frec cu sare pe talpi si sa invit 2 capre sa ii linga. eu in timpul asta as sta cu o bere rece in mana si as savura momentul cu aia crapand de ras

    răspunde
  8. Paul

    Uite Cabral e o placere sa te citesc. Cand scri despre orice chestie, dar ai avut la un moment dat niste posturi cu ceva televizor 3D si din pacate nu mi-a placut faptul ca continutul nu se ridica la aceasi valoare ca si posturile anterioare. Adica cand faci post de genu se vede cum calitatea scade si asta din cauza ca parca nu o faci cu aceasi placere, noah asta ma deranjeaza.
    Bannerele reclamele lasale… mai dau si eu un click doar trebuie cineva sa te sustina, nu?

    răspunde
    • Cabral Ibacka

      Paul, nu te contrazic, dar din punctul meu de vedere faci o confuzie intre stilul de scris si disponibilitatea subiectului. ;)

    • Paul

      Sa ne intelegm faptul ca tu faci un advertorial e problema ta. Faptul ca stilul de scriere e calitativ mai scazut cand scri un advertorial e tot problema ta, dar in momentul cand eu il citesc problema ta devine problema mea(am mai pierdut 2 minute din viata). Ca sa rezolvi problema pune tot la fel de mult suflet intr-un advertorial cat pui intr-un post obisnuit, foloseste acelasi stil, fa in asa fel incat doar un ochi foarte, foarte bine format vede nu tot tzaranul si agramatul(adica eu).

    • Cabral Ibacka

      Paul, iti mai repet o data, cat stiu eu de cald… fa diferenta dintre stilul de scris si permisivitatea unui subiect despre care se scrie.
      Cu alte cuvinte, al doilea comentariu al tau… n-are nicio legatura cu ce-am zis eu.

  9. jullya

    Bun, sunt total de acord cu ce ai spus in post, dar nu imi place ca faci referire doar la MasterChef. De ce nu extinzi grila?

    răspunde
  10. Lorelei

    Nu contest ce ai zis pana acum, dar:
    1. as vrea sa raspunzi totusi la intrebarea „de ce la master cheful din afara NU este product placement”, sa ma dumiresc si eu
    2. de ce pe foarte multe posturi este o diferenta atat de enervanta intre volumul sonorului din timpul programului (film/emisiune/whatever) si calupul de reclame.

    răspunde
    • Cabral Ibacka

      1. Hotarari de productie si de finantare.
      2. O uzanta proasta copiata de-afara spune ca pentru cresterea factorului de atentie – care se diminueaza drastic in timpul break-ului de pub -este mai bine sa se creasca sunetul.
      Uzanta a fost adoptata si de de unele posturi de la noi.
      Mai avem, desigur, si posturi care nu au metode soft sau hard de egalizare a sunetului, si-atunci apar niste diferente notabile.

    • RaduP

      In U.S. a fost nevoie de o lege federala ca sa „calmeze” nesimtirea si foamea de bani (CALM Act – http://en.wikipedia.org/wiki/CALM_Act). La noi din pacate o sa mai treaca multa apa pe Dambovita pana o sa apara o lege de genul asta desi si in RO ar fi ultranecesara.

  11. Lorelei

    fair enough, mersi.

    răspunde
  12. andreea

    cred ca problema sta de fapt in faptul ca, odata ce ai luat bani pentru ceva, autenticitatea a ceea ce spui devine indoielnica. si asta acopera orice forma reclama si comunicare platita.

    răspunde
    • Cabral Ibacka

      Stii care-i faza? Am discutat pe tema asta de cel putin 5 ori pe blog, n-am de gand s-o iau de la capat.
      Si cred ca cea mai buna metoda de a verifica autenticitatea este sa citesti advertorialele de-aici. Le gasesti pe toate in categoria „pentru copii”.
      Si nu-mi spune ca vorbesti in general… eu nu stiu cum vine asta, ma gandesc ca daca spui asta la mine pe blog inseamna ca te referi la mine. Si-ti raspund, fara nicio suparare. Dar sincer.

    • andreea

      nu este nicio suparare: de fapt, chiar nu te citesc. am intrat ocazional in trecut, scrii interesant dar nu prea sunt genul meu de subiecte. am intrat de pe wallul lui vali petcu. deci nu stiu unde crezi ca bat, dar nu e cazul. e o dilema generala: lumea nu mai crede in reclame si nici nu le mai vrea. bloggerii din toata lumea au probleme de gen. dar recunosc ca este o discutie infinita careia i s-a gasit o oarecare solutie la social media summit: bloggerii sa nu adopte un nr limitat de cauze/clienti cu care chiar sa rezoneze astfel incat credibilitatea sa nu ii fie afectata. eu am renuntat la tv de 3-4 ani. nu-i duc deloc dorul. astea sunt datele problemei, marketerii ar face bine sa se replieze pt rezultate satisfacatoare. idem pt industria muzicala, etc.
      off-topic: in master chef us exista product placement

  13. Adi

    Luati-va HBO daca nu vrei reclame la TV! Nu e gratis dar merita. Logica e simpla, daca nu vrei reclame platesti un abonament.

    răspunde
  14. dreea

    Ok , deschid televizorul si daca am noroc intr-o emisiune de 30 minute vad cam 35 minute de publicitate , nu mai numar si plasare de producte cum spunea cineva mai sus e cea mai putin agasanta reclama , deschid o pagina pe net , reclama , citesc un ziar reclama , ies afara pe strada reclama , in cutia postala am o factura si 50 pliante de reclama lista poate continua , al naibi daca te uiti intr-o revista de-a sotiei si numeri paginile de reclame vezi ca a platit sa cumpere reclama .Serios e enervant .
    Nu stiu care masterchef a vazut domnisoara de care vorbeai au am urmarit cateva( Australia , Noua Zeelanda , UK, Olanda ) de afara si plasarea de producte e un obicei foarte incetatenit in show !

    răspunde
  15. EroticaXP

    Ne agaseaza product placementul in conditiile in care Pro-ul din 60 de minute baga reclama lejer 15. Ce e prea mult e prea mult. Unde nu mai pun ca nici creatorii de publicitate nu mai sunt ce au fost vreodata. Cand vezi si vreo mizerie de reclama care parca se adreseaza unor homo sapiens lobotomizati ti se pune pe suflet. Apreciez o reclama buna, dar cum s’a spus si mai sus, abordare mioritica. Ca atare „set mode +antispam”.

    răspunde
  16. anca

    „Problema este că omul se arată jignit şi deranjat atunci când vede o reclamă, de parcă i-ar fi băgat cineva mâna în buzunar!””. Cabral, toti suportam financiar reclamele prin pretul platit la produsele cumparate. Sau credeai ca suntem prosti si nu stim? Sau credeai ca „putin” adaugat la fiecare produs nu conteaza?

    răspunde
    • Cabral Ibacka

      Anca, asta e un discurs tocit de multi ani. Tu suporti reclama aia cat timp cumperi. Si in discutia asta este vorba de relatia dintre tine si vanzatorul produsului.
      Eu cred ca este clar ca noi aici vorbim despre relatia dintre tine – ca privitor – si canalul media care difuzeaza reclama.
      Si in relatia asta tu nu platesti nimic, scotand din calcul, evident, canalele cu plata.

      Faptul ca tu platesti reclama cumparand produsul… asta iese de tot din discutia noastra si intra in discutia „cine plateste bugetul de marketing al brandului”, nu in discutia „cine plateste filmul”.

      Vroiai neaparat sa ne jucam de-a Captain Obvious?

  17. andreic

    Eu am o problema cu bloggeri care, construindu-si o notorietate in timip, au ajuns sa aiba 80-90 advertoriale in postarile lor. E un pic exagerat. De asta am ajuns sa nu mai intru pe anumite bolguri. Prea mult!

    Inteleg ca asta este sursa lor de venit. E normal cat timp isi dedica timpul pentru blog. Dar ar trebui sa pastreze o proportie.

    răspunde
  18. dedal

    Mai Cabral,

    Nu am nimic cu reclamele atat timp cat sunt doar niste reclame! Dar sa fim sinceri pana la capat…cei din advertising nu sunt niste fete mari ci mai mult, produc reclame agresive! Asta e principala dominanta in ziua de azi…agresivitatea…si fata de cine? fata de client, da. Si exista un dicton, chiar daca nu e prea popular – Violenta naste violenta! asa ca sa nu se planga cei care fac reclame , ca stie toata lumea cum o fac. Toate reclamele, sau hai nu toate, dar majoritatea sunt la modul imperativ – Cumpara acum, sau Ia-ti acum o s..a etc.

    răspunde
    • Cabral Ibacka

      Mai Dedal,

      Se numeste call to action. Ce-ai vrea sa-ti spuna… „cumpara maine”?

    • dedal

      atunci sa call-to action pe cine vor ei si la ce action vor ei. daca vor sa actionez la rahaturilor lror macar sa fie un smabure de adevra in reclama, nu 90 la suta bullshit, cum sunt reclamele la orange, vodafone de ex, in care iti arata la tv un pret, pe site gaseti un pret, cand te duci sa cumperi alt pret. E ca la pizzeriile de genu pizza mica 3 lei pizza mica spre medie 6 lei, pizza medie 9 lei , mare- spre medie…..
      Exista o vorba celebra, alta de data asta:) We do not want to make the people happy because the happy people does not consume!

  19. Rosencrantz
    Rosencrantz

    Am sa vorbesc doar despre net, pentru ca la tv nu ma mai uit de vreo 16 ani (pt. nemultumiti: filmele se pot cumpara, e drept ca valoarea mea ca privitor exista, si am optiunea sa nu ma uit la filmele difuzate, ci sa le cumpar – vaicareala nu rezolva nimic, aveti liber arbitru).

    – reclamele sunt, din pacate, proaste: Mai importante sunt jocul de cuvinte si ascunderea adevaratului scop decat transmiterea informatiei. Am vrut internet banking sau un card care sa nu fie hack-uit? am intrebat un prieten, m-am uitat pe cele cateva bloguri pe care le citesc, am cautat pareri. Pe forumuri.

    – reclamele sunt, din pacate, mincinoase. Produsul nu are decat calitati. Sunt adresate unor oameni teribil de prosti. Cati astfel de oameni au oare si banii pt. produs?

    – incercand sa fie cat mai vizibile, reclamele de pe net reusesc sa ma goneasca de tot de pe un site – de ce sa fiu deranjata, cand pot alege sa citesc o carte? Free will is a bitch, ce sa zic.

    Problema nu este ca SUNT RECLAME, ci ca sunt irelevante, proaste, mincinoase – pe scurt, eu nu am ce face cu ele. Ca orice om, consum – de la cartofi la electronice. Deci cumpar, deci reclamele ma intereseaza. Am sa cumpar ceva pentru ca am vazut o postare pe un blog, oricat de haioasa, referitoare la un produs? Sau am sa ma duc pe forumuri, unde lumea isi da cu parerea si prezinta avantaje, dezavantaje, detalii? Chiar crede un autor ca-l va crede cineva cand spune ca X este perfect, are doar calitati? Advertorialele sunt, cu exceptia a doua bloguri, prost scrise. Foarte prost. Prost = nu sunt credibile. As putea citi brosura produsului si as afla aceleasi informatii.

    In calitate de cumparator (ca pana la urma asta e scopul final al reclamei), eu vreau pareri de la oameni care au folosit chestia aia si care pot sa-mi spuna mai ales dezavantajele. Nu ca sa nu mai cumpar, ci ca sa le compar cu alte dezavantaje. Nu exista barbat sau televizor perfect, exista adaptare la un anumit set de defecte.

    Insa cand citesc un advertorial pe un blog, oricat ar fi de mascat, ceea ce gandesc este: omul asta nu este din categoria celor care si-au cumparat produsul si au pareri indreptatite, deci de ce as asculta? El imi va vinde ceea ce este platit sa vanda, fara a-mi spune dezavantajele – nu este, adica, sincer. Iar eu cand citesc despre electronice, case, cartofi, fix despre dezavantaje vreau sa aud – repet, nu ca sa renunt la a cumpara, ci ca sa compar dezavantajele cu altele.

    De ce bloggerii, care au atata creativitate, nu participa la crearea reclamelor de pe site-ul lor? (ma refer la cei cei cinci-sase bloggeri de la noi, nu la toti neavenitii care scriu fara sa aiba ceva de spus)

    Si inca ceva: sigur ca vreau sa citesc continut de calitate si ma calca pe nervi reclamele, dar de ce nu introduceti un paywall, oricat de ieftin? Nu cred ca sunt asa putini cei care ar fi dispusi sa plateasca o suma modica pentru a citi un ciorchine de bloguri de calitate, fara reclame. Eu sunt abonata la trei publicatii in acest fel, sumele sunt derizorii (3 euro pe luna la o revista cu 4 aparitii) si cred ca pe termen lung, este o rezolvare excelenta a acestor discutii, nemaivorbind de selectia automata a publicului, cu eliminarea celor ce vor doar lucruri gratuite, si de un implicit respect al autorului in exprimarea unor pareri contradictorii cu ale comentatorilor sai. Sa fim seriosi, nu e asa o mare tragedie. Pe internet sunt si oameni dispusi sa plateasca, si cu cat se va adanci prapastia intre continutul de calitate si mizeriile de pe site-urile de stiri, optiunea unui paywall va deveni mai evidenta si pentru cititori. Intrebarea este poate – cati bloggeri chiar au ceva de vandut? Foarte foarte putini.

    :) eu de abia astept paywall pe bloguri, ca sa pot in sfarsit dialoga civilizat in contradictoriu cu Arhi de exemplu, fara sa-mi fie teama c-are sa-mi traga doua flegme daca e in zilele acelea din luna.

    (am ajuns aici de la un comentariu pe pagina „facebook” a lui Vali Petcu – pe el de ex. chiar nu-l inteleg de ce nu face un paywall ! )

    răspunde
  20. Silviu

    Dedal, sincer sunt curios, cum ar arata o reclama produsa de tine, care sa respecte brieful clientului si sa aduca si ceva revenue… In general, toate reclamele respecta adevarul, ca sunt cam obligate de lege. Ca trec cu litere mari, pretul cel mai mic (care e conditionat de abonamentul cel mai mare, ca tot ai vb tu de telefonie), e cu totul alta mancare de peste. Daca stai si citesti si te informezi, afli toate preturile. Daca te intereseaza cel mai mic pret, te interesezi, citesti, etc… Doar nu te astepti ca intr-o reclama de 30-45 de secunde sa iti dea toata oferta? iti arunca un carlig sa te intereseze produsul, un c2a, cum zicea Cabral.
    Si pe mine ma enerveaza reclamele, dar ii amendez cu telecomanda cand se prezinta cu ele.
    Pe mine mai tare insa ma enerveaza faptul ca nu se respecta anumite prevederi CNA (nu stiu daca mai sunt de actualitate dar…) cum ar fi: nu ai voie mai mult de 12 sau 15 min de reclama pe ora (nu mai stiu cate erau), nu ai voie un spatiu mai mic de x minute intre reclame. Parca acum ceva ani (1 sau 2) CNA-ul reglementase si partea cu volumul mai tare al sonorului pe durata reclamelor, parte pe care eu unul nu am vazut-o respectata niciodata.

    răspunde
  21. Ana

    un lucru am de zis: nu e gratis sa te uiti la tv. abonamentul tv nu se plateste, deci daca e s-o luam asa…
    iar reclamele sunt agasante pentru ca sunt reclame prost facute!
    uite dom’le aici reclama: http://www.youtube.com/watch?v=316AzLYfAzw

    sau ia inca una: http://www.youtube.com/watch?v=eQtai7HMbuQ&feature=share

    daca ar fi si reclamele mai bine facute, poate ca lumea le-ar agrea. dar nu, trebuie bagate cu forta!
    ps: masterchef e o emisiune de 2 lei chiar si pentru simplul fapt ca acei chefs se lasa platiti sa faca circul ala de 2 lei. ce-i aia? emisiune culinara sau jerry springer?

    răspunde
  22. dedal

    Silviu,
    Intr-adevar nu ma pricep la reclame si nu stiu ce ar iesi daca m-as apuca sa fac una. Inteleg si targetul lor si chiar uneori si modalitatea de a o face. Insa ceea cema deranjeaza este ca nu au limite, sunt lacomi si pur si simplu uneori jicnesc pe cei carora li se adreseaza. Chiar ieri am citit de exemplu un articol despre sanctionarea aplicata de CNA pentru recla dela mc donalds cu cartofii de la bunica, care de fapt erau aceeasi pe care ii vand de multa vreme, dar au vrut sa speculeze atentia crescuta a romanului spre a incerca sa manance sanatos. Cum apare o tendinta de genu asta, ma refer la o incercare de informare a consumatorului sa citeasca eticheta produsului, sa nu faca excese, sa nu manance nu stiu ec prostii, cum apar si hienele astea sa speculeze imedia, vezi cazulmc, sau altele.

    răspunde
  23. dragos

    corecteaza-ma te rog daca gresesc: abonamentul la cablu nu este plata pentru acces la niste canale? Cablistul nu plateste la statie mai departe sau cum functioneaza?

    răspunde
  24. Grig

    Tare sunt curios câţi români folosesc acasă direct, fără a plăti abonament, DVB-T … oare mai mult de 100?

    răspunde
  25. Glass and Iron

    Sa inteleg ca furnizorii de servicii fac o munca patriotica ? Sau mai bine spus, un act de caritate ? Nu cred ca ii da afara din casa grija pentru mine (noi) !
    Oricum, nu este cazul sa faca pe nababii largi la punga. Sa se „pretuiasca” fiecare post si sa ti se ceara sa alegi si sa platesti pentru ceea ce ai ales. Iti da „de pomana” 120 de posturi din care cel putin jumatate raman vesnic neaccesate. Din cele accesate, jumatate sunt „arareori”, un sfert „din cand in cand” si raman vreo 4 – 5 care sunt „la greu” … cam asa este in cazul meu si cred ca ideea ca poate aplica si la altii. Un impatimit al forbalului o sa-si „ia” un „GeSePe” si inca vreo trei canale de sport, in nici un caz „Romantica”, o doamna casnica o sa-si „ia” ceva „Romatica” si „Acasa” plus „Paprika”, in nici un caz „Extreme Sports Channel”, cineva cu un suflet mai aventuros o sa-si „ia” ceva „NatGeo” si „History”, intorcand spatele unora gen „Samanyogu”… si tot asa. Si daca nu iti convine „burdusirea” postului cu reclame sau calitatea indoielnica a reclamelor, le poti spune direct : „Eu platesc si am impresia ca …”. Daca te asculta – bine, daca nu … iara bine :) :) … da’ poate te asculta.
    Asta despre TV.

    Iar despre reclama in sine …
    De la anoste la imbecile, o mare parte a reclamelor nu fac decat sa sublinieze penibilul din societatea romaneasca. Ma intreaba cineva „Da’ de ce nu faci tu o reclama formidabila” ? Eu NU trebuie sa fac reclama, eu (se presupune ca) sunt „consumator”, deci eu sunt cel „targhetat”, deci eu spun „mi-a placut” sau „e penibila”.

    Apropo, una din multe, multele … : „Doza zilnica recomandata este de 1 comprimat pe zi” … reclama, nu gluma, este ? mai lipsea sa scrie „zi” sub forma „zii” si totul era „kum trebe”. :) :)

    răspunde
  26. krossfire

    Problema e de targetare, nu de cantitate. Se poate si mai mult…mult mai mult (in ceea ce priveste continutul de reclame).

    Am mai scris-o si pe alt blog. La noi inca se pescuieste cu dinamita. Oameni care se gandesc cum sa-si plateasca chiria sunt bombardati cu reclame la masini de 35 000 de euro, iar corporatisti din middle management isi gasesc firmele agasate de fluturasi si panouri cu ”4 la pret de 1”.

    Aici ar fi problema, nu neaparat la continut. Aud barbati de 25 de ani care se plang de vocile din reclame la scutece. Serios?

    răspunde
  27. ame

    Ce e mai enervant cand te uiti la un film sau emisiune sa intrerupa la fiecare 10/15 min si sa dea reclama tot atat…in online reclama e unica motivatie pt unii

    răspunde

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.