Daca refuzi realitatea nu inseamna ca schimbi lumea.

flegmeAcum cateva zile ma intreba suparata o domnisoara ca “De ce s-a scris despre Gopo 2013 legat mai mult de tinutele invitatilor, decat de filme?!“.

Aseara pe FB ma intreaba un amic, suparat si el, de ce sunt ziarele pline de scandaluri si alte scarbe. [sursa foto]

Constant, si pe blog si prin alte mijloace, sunt intrebat de ce emisiunile se orienteaza spre scandal, scabros si scarbos.

Si-o sa va rog din start sa va opriti cu “media este de vina”, din dorinta disperata de a da vina pe cineva. Media a livrat ceea ce a existat intotdeauna. Si scandalul, si flegmele, si urletele, si certurile au existat cu mult inainte sa se inventeze ziarele si emisiunile de scandal, si existau in media zilelor respective: barfa de pe scara blocului sau de pe ulita.

Cred ca a venit momentul sa acceptati faptul ca unii dintre noi apreciaza, gusta, cauta genul asta de – hai sa-i spunem – informatie.

Nici mie nu-mi place, nici eu nu ma dau in vant dupa asa ceva… dar daca eu si cu tine refuzam realitatea  – si aceea este ca unor oameni le place sa vada cum zboara flegme intre niste terti – asta nu inseamna ca lumea se va schimba datorita refuzului nostru.

Nici mie nu-mi place sa scriu pe blog despre cazuri disperate care au nevoie de ajutor, despre campanii pe care le punem la cale, despre strangeri de fonduri sau alte initiative de acest fel, si sa vad ca sunt preluate doar stiri din astea reinterpretate despre chiloteala si alte asemenea.

Dar este de ceva timp momentul acceptarii faptului ca oamenii, din diverse motive, vor sa se uite la genul ala de continut. Nu le-a spalat creierele niciun ziar, nu i-a dresat nicio televiziune, e vorba despre gust (care gust s-a format de-acasa, de la scoala, printre prieteni).

Ce e de facut? Selectioneaza-ti sursele de informare, de relaxare, de entertainment vizual sau fonic, in asa fel incat sa nu intri in contact cu genul ala de continut. Daca stii ca sub fereastra de la baie ai ghena blocului, nu deschide geamul ala, o sa se imputa toata casa.

Ca daca tu tratezi oamenii ca pe niste gaini fara cap, care trebuiesc protejate de continutul de scandal, saracele gaini fara cap, nu faci altceva decat sa ignori realitatea.

Oamenii nu-s gaini fara cap. Oamenii stiu foarte bine ce vor. Oamenii aleg ceea ce vor. Aleg atunci cand dau banii pe un ziar, atunci cand deschid un anume site, atunci cand apasa un anumit buton pe telecomanda de la TV.

Si nu sunt de blamat pentru alegerile lor.

Pentru ca nici tu, nici eu, nimeni nu este indreptatit sa-i spuna cuiva la ce sa se uite, ce sa aleaga, ce sa guste mai cu foc. N-are nimeni dreptul asta.

Dar stii de ce? Pentru ca noi – hai sa spunem “noi” – vedem lumea cu un anume set de valori. Ei, ceilalti – hai sa le spunem “ceilalti” – vad lumea cu un alt set de valori.

Cine esti tu, cine sunt eu, sa avem pretentia ca propriul set de valori este bun si pentru ceilalti?

Pai n-avem dreptul asta…

Si-atunci nu putem blama, nu putem acuza. Dar putem evita.

 Suntem diferiti. Nici n-ar fi bine sa fim la fel. Dar asa diferiti putem colabora astfel incat sa ne imbunatatim ca si societate.

Trebuie doar sa vrem. Si sa vedem cum.

Pe aceeași temă

Comentarii

Lasă un comentariu la acest articol...
  • Catalin Zălog
    publicitate

    Colaborez cu cabral de prin 2014. Îmi place pentru că apreciază serviciile mele.

  • jiji
    • 04.04.2013

    Mr Cabral, pornografia are trecere foarte mare. Site-urile cu genul asta de continut au trafic de sute de ori mai mare decat blogu tau. Asta inseamna ca ar trebui sa dam pornografie poporului non stop la TV ca asta ii place?

    La un accident e plin de gura casca pe marginea drumului. Daca mai sunt si victime…cu atat mai mult. Cand unu vrea sa se arunce de pe bloc se aduna lumea in jur ca la urs. Asta ce inseamna? Ca trebuie sa dam oamenilor non stop la tv si in media numai accidente si victime si crime si alte nenorociri? Ca asta ii atrage?

    Sunt porniri instinctive ale omului. Placeri bazale animalice. Se presupune ca noi vrem sa evoluam indepartandu-ne de comportamentele animalelor…nu cultivandu-ne pornirile subculturale.

    Asadar, textele astea cu “noi dam la TV si in presa ce ne cere lumea” sunt niste scuze de doi lei inventate de unii pentru a-si motiva derapajele si setea de audienta (a se citi bani) cu orice pret.

    Cum am cazut cu totii de acord ca nu se pot da filme porno ziua in amiaza mare sau la ora 19:00 seara…atunci sa avem si bunul simt sa acceptam ca la fel de bine nu putem nici sa dam toate anormalitatile si deraierile fiecaruia.

    O stiu si pe aia cu libertatea de expresie si blabla. Jegul care e acum la TV si in general in presa nu are nici o legatura cu vreo libertate. Are legatura exclusiv cu incapacitatea unora de a face continut de bun gust si de bun simt…preferand sa deverse toate zoaiele de la coltul strazii. Ca e mai simplu si mai eficient.

    • Cabral Ibacka
      • 05.04.2013

      Te tot folosesti de cuvantul “trebuie”.
      Si de trebuit, nu trebuie nimic.

      Exista variante la orice. Si asa cum tie ti se par interesante, probabil, documentarele de pe Discovery, altuia i se par stirile cu accidente si raniti sau decedati.

      Ce drept ai tu sa decizi pentru ei, pentru ceilalti? Niciunul. Dar fix niciunul.

      Incapacitatea de a produce continut de calitate?! Ha!
      Problema ta este ca ca supraestimezi randurile celor ca tine sau ca mine, poate. Sunt mult mai subtiri, numarul este mic.
      Si ca ne convine sau nu, este dreptul lor sa urmareasca ce vor muschii dansilor.

      Pentru ca asa este corect.

      Si eu cred ca este important in primul rand sa fie corect, daca “trebuie” sa fie ceva, trebuie sa fie corect.

    răspunde-i
  • Ionut
    • 04.04.2013

    Sunt de acord cu Alex şi cu Andrei Ardeleanu. Şi nu numai.
    Umanule, “contagiunea” e valabilă la orice vârstă, nu doar la copii. Am un amic. Băiat normal, liniştit. Viaţa l-a dus într-un mediu anume. Îşi iubea meseria. Dar aproape că a ajuns alcoolic. Pentru că toţi în jur făceau asta. La început a avut libertatea de a alege. Apoi a devenit o rutină. Din care a ieşit cu greu.
    Şi da, are dreptate Mihai când spune ca media de la noi a lăsat partea educativă la capitolul “şi altele”.

    • Cabral Ibacka
      • 05.04.2013

      Contagiunea sau lipsa ei tin de educatie si de formarea omului.
      Daca tu-mi spui ca unui consumator de scandal ii livrezi un an de documentare despre Bach si el, de la un moment dat incolo, le va urmari cu interes… esti superb de optimist.
      Dar deloc realist.
      Ce nu vreti voi sa intelegeti este ca oamenii nu sunt niste animale care se dreseaza in felul in care voi credeti ca-i mai bine pentru ei.

      Pentru ca voi, oricine ati fi voi, nu aveti dreptul sa alegeti dresajul, oricat de bun ati considera voi ca este, pentru el sau pentru societate.

    răspunde-i
  • Mihai
    • 04.04.2013

    Printre altele, rolul institutiilor media este si acela de a educa. Din pacate ele l-au trecut la “hobby”-uri.

    răspunde-i
  • Andrei Ardeleanu
    • 02.04.2013

    Dragă Cabral, bizară poziție ai adoptat…

    Unui alcoolic, dacă îi oferi un pahar de șampanie fină, îl va refuza și va cere insistent un pahar, sau o sticlă, din pufoaica lui obișnuită.

    Mass media insistă să promoveze murdăria. O ridică la nivel de calitate, de virtute. Da, mizeria a ajuns să fie cerută, este nevoie de ea, unii nu mai pot fără doza de mizerie, dar cu ce este diferită situația de cea a vânzătorului de droguri care își laudă marfa?

    ”[oamenii] nu sunt de blamat pentru alegerile lor.

    Pentru ca nici tu, nici eu, nimeni nu este indreptatit sa-i spuna cuiva la ce sa se uite, ce sa aleaga, ce sa guste mai cu foc. N-are nimeni dreptul asta.”

    ”Cine esti tu, cine sunt eu, sa avem pretentia ca propriul set de valori este bun si pentru ceilalti?

    Pai n-avem dreptul asta…”

    Serios?! Nu avem dreptul să spunem că mizeria e mizerie, că non-valoarea NU are valoare? Nu mai avem dreptul să spunem ”Așa e corect”, ”Așa e greșit”?

    Bizară atitudine.

    • Cabral Ibacka
      • 05.04.2013

      Daca eu spun una si tu vrei sa concluzionezi alta, e treaba ta.
      Dar asta nu e nici dialog, nici argumentatie. E doar un monolog plicticos.
      Distractie placuta in continuare.

    răspunde-i
  • Andrei
    • 01.04.2013

    Realitatea asta este in functie de ochii fiecaruia :D. Ce cream propria realitate !! Fiecare dintre noi

    răspunde-i
  • Paul Melinte
    • 31.03.2013

    Cabral, eu cred ca am dreptul sa consider ( cred ) orice, caci simplu fapt de a avea opinie diferita asupra binelui si raului, indiferent ca-i al meu sa al altcuiva nu-i un abuz, indiferent la ce norme sau legi ne-am uita. Mai degraba as numi abuz folosirea capacitatii sporite de influenta, capacitate pe care media o are, in scopul “spalarii creierelor”. Sunt de acord cu tine ca familia si societatea in general au o influenta foarte mare asupra acestor indivizi, dar cred ca nu ar strica un pic de responzabilizare si din partea presei.

    • Cabral Ibacka
      • 05.04.2013

      Opinia este a ta, ai dreptul s-o ai.
      Dar n-ai dreptul s-o impui. Asta este diferenta majora dintre ce spun eu si ce spui tu.

      Daca opinia mea este ca Piturca greseste la lot (exemplu aleator, nu ma pricep), este dreptul meu sa opinez asa.
      Dar asta nu inseamna ca altul n-are dreptul sa opineze altfel.
      Si, mai important de-atat, eu n- dreptul sa incerc sa-mi impun opjnia in fata respectivei opinii.

      Ori asta faceti voi aici… cel putin la nivel declarativ, va doriti opiniile impuse, si-ati vrea ca celorlalti sa le fie reduse drepturile de a urmari ce vor, “pentru ca ei sunt prosti si nu stiu la ce sa se uite!”.
      Serios?!

    răspunde-i
  • Paul Melinte
    • 31.03.2013

    Cabral, ai dreptate. Suntem diferiti si actionam conform unor valori diferite. Avem cu siguranta libertatea de a alege la ce ne uitam, ce citim sau pe cine ascultam. Ar fi bine totusi sa nu uitam ca in societatea in care traiam majoritatea alege in multe cazuri si pentru minoritate ( in politica spre exemplu). Oare in cazul asta nu am dreptul de a blama atat media cati si consumatorii sai ? Gandeste-te la asta. Si mai gandeste-te ca singurii care au reusit sa schimbe realitatea, sunt cei care au refuzat sa o accepte. Si daca nu-i asa, te rog sa-mi dai tu un exemplu de progres sau schimbare care a pornit de la acceptarea stus-quo-ului.

    P.S. : Chiar crezi ca oamenii stiu asa de bine ce vor ? Si daca stiu, chiar fac cei mai bine pentru ei ? Eu cred ca nu. Daca ar fi asa, n-as mai vedea atatia fumatori, iar in loc lor as vedea mii de oameni care au un stil de viata sanatos . Daca ar fi asa, companiile nu ar mai “arunca” atatia bani pe publicitate. Si pentru ca a venit vorba despre publicitate, mie unul mi-a dat de gandit si comentariul lui Mihai.

    • Cabral Ibacka
      • 31.03.2013

      Paul, nu ai nici un drept sa consideri ca tu poti alege mai bine pentru altcineva decat alege singur.

      Altfel, se numeste abuz. Oricum ar fi el impachetat.

    răspunde-i
  • Scorpio
    • 31.03.2013

    Hmmm…vreau sa spun ca sin in alte tari exista emisiuni in care sunt prezentate barfe de scandal, tot felul de pitzi si cocalari made in germany sau austria…de exemplu.
    Nu numai la noi exista asa ceva ci si in afara si la fel, exista oameni carora le place sa vada asa ceva si urmaresc.
    Acum…depinde de noi daca dorim sa privim sau scimbam canalul.
    Si un exemplu….eu cand m-am intors in tara dupa cativa ani de absenta, nu stiu cum si in ce context am fost intrebata de Bote si Bianca Dragusanu. Am intrebat ,,cine e aia?” si mi s-a raspuns…,,cum, nu stii?” Se uitau la mine la ca la o ciudata…nu, logic, nu stiam si nu ma interesa.
    Acum stiu :)))) si la fel , nu ma intereseaza.

    • Cabral Ibacka
      • 05.04.2013

      Cu totii au continut de toate felurile, evident.
      Si fiecare alege ce vrea sa vada.
      Contestatarii ar vrea cenzura. Vor o cenzura bazata doar pe criteriile lor, din orgoliul omului care spune ca doar adevarul lui este adevarat, ca doar gusturile lui sunt cele bune, cele adevarate.
      Si asta-i gresit.

    răspunde-i
  • Aurelie
    • 31.03.2013

    De la media a inceput… iar cu legile la acest capitol stam prost. CNA ul a permis si cei care stau in fata televizoarelor, tot rahatul de pe televizor. Eu nu pot sa privesc nimic din tot cancanul si mizeria canalelor romanesti, poate foarte rar, emisiuni de interes public despre medicina, emisiuni de divertisment care contin doar muzica, vreo piesa de teatru , ceea ce nu cred ca e cazul sau un film. nu televizorul te educa, cel putin in zilele noastre. Si nici netul. degeaba schimb canalele ca penibilul e peste tot. Deci nu ma mai uit.

    • Cabral Ibacka
      • 31.03.2013

      Pai asta este ideea, ca alegi sa nu te uiti. Aici ai dreptate.
      Gresesti, insa, atunci cand spui ca de la media a inceput. Ti-am explicat de ce in articol.

    răspunde-i
  • eu
    • 31.03.2013

    salutare, la cum merg lucrurile in ziua de azi, si la cat de avida e lumea dupa senzational in media in general suntem in situatia de a se intampla ce vedeam acum ceva timp intr-un film cu niste unii pe o insula care trebuiau sa se omoare intre ei ca si ultimul sa ramana in viata, si toata chestia asta era online cu zeci de milioane de useri care click dupa click condamnau participantii la show la moarte (pe bune) doar in cautarea senzationalului.

    Daca ar fi dupa mine sa fac o campanie de strangere de fonduri, as pune sms de 5 euro seara la capatos, si dupa 12 as aduce 3 vedete/semi vedete, si as spune clar… la atingerea pragului de 10k euro isi da bluza jos, la 20k euro isi da pantalonii jos, la 30k euro isi da sutienul jos, la 40k euro isi da chilotii jos, la 60k euro se masturbeaza, la 100k euro show lesbi, la 1 mil euro, toate si-o trag cu bordea sau capatos… si daca in 2 ore nu se strang cel putin 100k euro eu imi pun viatza pariu.
    trist.. trist rau am ajuns din punctul asta de vedere

    răspunde-i
  • Loading...