Sari la conținut

De mulți ani, pe când instalațiile GPL erau la început și pe la noi, am auzit povestea aia cu ”Nu merg, dom’le, cu bomba aia în portbagaj!”

Așa mi-am făcut și eu calculul, că parcă n-aș vrea o grenadă de câteva zeci de kile lipită de ceafă.

Și au trecut anii și la un bun moment dat, săturat de faptul că al meu Mitsubishi Pajero de 3L benzină consuma în trafic liniștit 15 litri de benzină la fiecare sutică de kilometri… am decis să pun GPL.

La momentul respectiv instalațiile GPL nu erau așa avansate și nu existau centrale de 6 cilindri, erau doar de patru. Așa că atunci când mi-au instalat minunăția pe mașină au legat două centrale de 4 și au inhibat două comenzi, ca să rămână șase.

Motor mare, șase cilindri în linie, injecție… eroare! Mi-a bubuit de-am zis că m-am scăpat pe mine.

N-a bubuit efectiv motorul, nici butelia – Doamne ferește!. A bubuit pe admisia de aer, a făcut scânteie și compresie dar nu în motor ci pe tubulatura de admisie.

M-am făcut și de rahat… eram opriți la stop pe Giurgiului, stăteam liniștit ca omul, ascultam ceva drăguț la radio și… BOOOOOOM!

Am tras frâna de mână și-am sărit din mașină, apoi am escaladat disperat parapetul stației de tramvai urlând ca ăia de salvează omenirea prin filme:

– Fugiiiiiți, are gaz, o să explodezeeeeee!

Mă rog… n-a fugit nimeni, doar s-au uitat la mine cum fug ca un nebun până pe trotuarul de vis-a-vis, uitându-mă peste umăr și răcnind ca apucatul…

Până la urmă, când am văzut că nu explodează mașina (și odată cu ea tot bulevardul, ca-n filmele cu Arnold), m-am  dus să văd ce naiba a fost.

Îmi aruncase toată admisia de aer prin compartimentul motor, se spărseseră câteva plastice… și-atât.

N-am mai mers pe gaz și la câteva săptămâni după m-am dus și-am dat și instalația jos.

Acum a revenit în discuție povestea asta, avem la firmă o gagică mai veche, din 2008, cu un motor de 3.6 benzină. Tot șase în linie. Și mă bat toți la cap să-i punem gaz, că prea consumă bestia.

Teoretic tehnica a evoluat, acum am văzut că se poate pune gaz pe aproape orice benzinar (am un prieten care și-a pus pe un Cayenne. Da, domnul Porsche cred că s-a făcut titirez…).

N-am văzut la știri nici un taximetrist sărit în aer, și cred că ei sunt toți GePeLiști… înclin să zic că mai putem acorda tehnologiei ăsteia o șansă.

Ai GPL? Ai avut experiențe neplăcute din direcția asta?

38 comentarii despre "Cum am fugit ca descreieratul după ce mi-a bubuit mașina în trafic. De la GPL…"
  1. Madalin

    Sunt pe GPL de 2 ani de zile si pana acum n-am avut nicio problema, deci nu pot decat sa recomand. In vara am fost in Polonia si Germania iar acolo am vazut foarte multa lume care merge pe GPL, inclusiv masini scumpe.

    Iar mitul conform caruia pe GPL „scade puterea masinii” ramane un mit.:)

    răspunde
    • Laurentiu

      Contează și de unde alimentezi cu gaz….în concediu,un prieten cu astra g cu instalație montată în aceeași lună, pe autostradă nu a putut depăși 150 km/h…..când a schimbat pe benzină a mers cu 180-190 km /h.
      În teorie n-ar trebui să pierzi putere….dar….

    • Adi

      Numai un cretin merge cu peste 130 pe ora pe autostrada….stiu, sunteti multi

    • duhul

      Serios ca e mit? Am avut un Ford Mondeo pe GPL., cu comutator sub bord. Precaut din fire aveam si rezervorul de benzina plin cand plecam la drum mai lung. Spre Trei Ape, pe gaz nu a mai fost in stare sa urce, efectiv murea motorul cand incercai sa lasi ambreiajul chiar daca o tineai mai turata, si a trebuit sa comut pe benzina, urcand fara alte probleme. Nu e mit, e realitate. Pe gaz ai putere mai mica plus consum marit circa un litru la suta in plus.

    • adrian

      Scade puterea in mod clar. Benzina are cifra octanica min 95 pe cand la gaz cifra „octanica” este undeva la 88. La un motor puternic nu se simte, la logan in schimb se simte diferenta mai ales in urcare. Am 100000km pe GPL si niciun fel de problema. Acum GPLurile au instalatii de injectie secventiale care sunt alta treaba fata de ce era acum cativa ani…camera de amestec…carburatoare etc etc etc. Am vazut cu ochii mei accident cu GPL…butelia deformata puternic…incinsa la rosu de focul benzinei…au venit pompierii(pe langa faptul ca au ras de aia care se temeau de explozie) si au pus furtunul direct pe ea…s-a auzit cum se contracta metalul buteliei si nu a avut nici pe dracu.
      Asa ca in concluzie…go green…GO GPL!!!

    • Liviu

      GPL-ul are cifra octanica intre 103 si 110 (propanul o are mai mare fata de butan). Diferenta de consum si de putere este data ce puterea calorica a acestui combustibil care este mai mica decat a benzinei, 25 parca la GPL fata de 32 la benzina.

    • Catalin

      Inteleg ca nu exista explozie si lucrurile sunt foarte OK, mai ales cu ultimele generatii de instalatii GPL – dar masinile pot arde si de la altceva, nu-i asa? Un scurt pe la instalatia electrica nu e de dorit! Pana la urma e o loterie si aici – cine are noroc are, cine n-are, chiar ca n-are!

  2. Madalin

    SI pentru instalare recomand: http://www.pro-gaz.ro/Montaje_efectuate/Montaje_efectuate.html

    Eu acolo am montat si din ce stiu sunt printre cei mai buni din tara.

    răspunde
  3. George

    Am avut in 2005 un Opel rekord din ’78 pe gaz … Nu am avut nici o problema pana am inversat fisele din greșeala si am încercat sa pornesc mașina direct pe gpl ca nu funcționa pornirea pe benzina :)))
    Si a făcut un BOOOOOM mai mare . Sperietura a fost pe cinste.
    Acum folosesc un Ford pe gpl , nu am nici o problema si are 70.000 km pe gaz.
    Mai am si un logan pe gpl si are 150.000 km tot pe gpl.
    Deci …

    răspunde
    • Ramona

      Am masina pe GPL din 2008 si am facut 320000 km,nu am avut probleme cu ea nicodata.

  4. Bogdan

    Ia vezi aici, poate te ajuta cu ceva…
    http://mechanikus.ro/Montaj-intretinere-GPL.html
    Eventual dai un telefon si pui niste intrebari la aia priceputii.
    Si daca treci pe acolo, dau si-o cafea :)

    răspunde
  5. Grigore Adrian
    Grigore Adrian

    Nu am Gpl dar si eu vreau sa imi pun, am o gargarita de Mitsubishi Colt cu motor de 1.3, desi pare greu de crezut….consuma! Poate si din cauza mea ca ma cam dau si eu la ea…dar ma gandeam sa ii pun GPL, am vb cu prieteni care au Gpl si numai cuvinte de lauda! Problema ar fi amortizarea, in cazul unui monstru de 6500 cm3 amortizarea se face mai rpd, in cazul meu cred ca se va întâmpla intr-un timp mai lung!

    răspunde
  6. Catalin

    Atata vreme cat instalatia este montata si reglata corect nu exista probleme! Sunt pe net multe clipuri in care se demonstreaza faptul ca este mai periculos un rezervor de benzina decat o butelie de gpl. Am de 3 ani, montat unde a zis si Madalin; baietii sunt profesionisti in adevaratul sens al cuvantului, fara a face reclama.

    Nu as fi avut nici eu curaj sa montez la vreun atelier prin Bucuresti avand in vedere calitatea prestatiilor si serviabilitatea.

    Cat timp instalatia este montata cu simt de raspundere give it a try!

    răspunde
  7. mihailescu bogdan
    mihailescu bogdan

    Am un Subaru Forester 2.0 benzina din 2009 cu instalatie GPL din fabrica si nu am nici o problema cu el, iar costurile de exploatare sunt echivalent la 7,5 % benzina
    Nici o problema si deja am acumulat 100.000 km
    Recomand cu caldura instalatiile GPL

    răspunde
  8. Adrian

    Salut,

    Am GPL pe masina din Iunie a.c.
    Pana acum n-am avut probleme cu absolut nimic la instalatie, desi am facut intre 15k si 20k km.
    Am si experienta unui drum mai lungut din Septembrie cand am mers in Thassos, dar si pe aici prin tara.

    Recomand o documentare mai solida inainte de a-ti pune GPL pentru ca exista si instalatii (turcesti) care nu prea sunt atat de fiabile (nu explodeaza, insa nu sunt atat de ok).
    Ca si caracteristici:
    – consumul creste cam cu 2-3% fata de benzina, in special vara cand se foloseste si AC-ul intensiv, dar la diferentele de pret dintre gaz si benzina iti garantez ca nu se simte;
    – exista 2 tipuri de rezervoare (clasic-cilindru, mai nou-toroidal, adica in locul rotii de rezerva). Aici recomand toroidal pentru ca iti pastrezi spatiul din portbagaj (poti schimba si clasica roata de rezerva cu una din aia cu dimensiuni reduse sau kit de umflare cu spuma in caz de pana pentru minimizarea spatiului utilizat de roata de rezerva);
    – puterea motorului scade cam cu 5-8% (la un Logan de 75 de cai ai sa ai pe gaz cam pe la 70), dar nu cred ca e o diferenta foarte mare nici daca ai 200 de cai. :-))
    – in 4 luni am alimentat cu benzina cam la 2-3 saptamani, dar cu sume de maxim 40-50 de lei. Asta pentru ca pornirea se face pe benzina, dar si pentru ca nu e ok sa stea mult benzina nefolosita in rezervor (scade calitatea ei).

    In rest, masina sa tina pentru ca se simte o diferenta enorma la buzunar!

    răspunde
  9. Stan lucian
    Stan lucian

    Intr-o zi, la piciorul podului Basarab, ardea un Taxi de la un scurt circuit. Rezultat final: masina scrum si butelia din portbagaj intacta :)

    răspunde
  10. Domnul

    Am avut GPL montat pe BMW X5 din 2012, cu motorul V8 (4.8is). Instalatia a fost montat la cei de la Buzau si ii recomand ca fiind absolut geniali oamenii. Masina mergea absolut la fel si nu se simtea nici o diferenta. Pune cu incredere !

    răspunde
  11. georget

    Buna ziua, legat de subiectul acesta cu GPL la masina. Am un E 240, cu motor de 2,6 benzina.
    Pe benzina in oras consuma 18 la suta.
    Am gaz pe ea si consuma echivalentul la 6 la suta benzina. Si merge mult mai bine pe gaz decat pe benzina.

    răspunde
  12. Marius

    5 ani si ~60.000 km pe gpl
    drumuri de tot felul, cel mai lung de 3500 km prin grecia in 10 zile
    nu exista nicio problema

    răspunde
  13. J Mihai

    Ford Mondeo, 1.8 benzina, 110 CP, an fabricatie 2002. Consum prin oras, cca 12-13 la suta de km (aceeasi poveste si in Bucuresti si in Timisoara). Montat instalatie GPL (Landi Renzo) – consum prin oras urcat la 13-14 la suta de km, nu am simtit lipsa de putere. Nu am intampinat nicio problema pe Transalpina, Transfagarasan, Tihuta, Predeal, Cheile Bicazului, Oituz, etc. Masina pornea pe benzina, iar atunci cand apa ajungea la o anumita temperatura, trecea pe gaz. Daca mergi suficient, se amortizeaza destul de repede investitia. Eu am avut masina pe GPL peste 100.000 km si totul a fost in regula.

    răspunde
  14. Laurentiu

    Am GPL marca Tomasetto pe o Fiat Linea 2010 1,4L. Am mers pana acum cam 15.000km pe gaz. O revizie pe Gpl (filtre) 80 de lei si revizia normala pe benzina. Avand in vedere ca pretul gazului e mic am ajuns in echivalent benzina la un consum de 3,5 la suta / consum mixt. Da, simt ca pe gaz e foarte putin mai lenesa, dar cum folosesc masina 80 la suta in oras nu prea ma afecteaza asta. Consumul pe gaz e mai mare cu 10-15 la suta, dar cum spuneam si pretul e mic, aproxmativ de doua ori si jumatate

    răspunde
  15. Anișoara Popa
    Anișoara Popa

    Exista de cativa ani un anti-exploziv si poți gasi toate informatiile aici: http://www.excoro.ro E pe bune! Cei care au firma asta au tot încercat sa-l lanseze in Romania, dar nu e usor sa negociezi cu ,,instituțiile”….Asa ca si-au deschis filiala in SUA iar noua poa’ sa ne explodeze masinile, buteliile si tot ce mai poate exploda!:) Succes!

    răspunde
  16. Laura C.

    Eu am o vorba…la drumuri romanesti, masini romanesti. Si mi se pare funny rau sa iti iei o masina scumpa si sa circuli pe gaz. E ca si cum ti-ai lua o vila, dar ai locui cu toata familia intr-o singura camera ca sa faci economie la intretinere!

    răspunde
    • Bogdan

      Sunt foaaarte de acord cu tine! La Dacie am avut si eu dar l-a Opel, sincer… As jigni marca.. Ce sa mai zic de bmw sau porche.. Deja.. Ajung ca articolul altcuiva.. Ceva gen imi cumpar Ferarri si dorm cu porcii si gainile in el ca nu au mai ramas bano de casa… Frate… Iti iei masina de ” ‘jdemii” de euro si nu ao bani de benzina deja e penibil… Parerea mea…

    • Marian

      Si cum ai jigni tu marca daca opel foloseste combustibil alternativ de prin 2000.mai preciz cng.vezi zafira a cod motor y16ng

    • Bluehand

      Asta e prostie. Am un opel vectra de 1.8 de 125 cp, full, scaune incalzite, climatronic, senzori parcare, si multe alte nebunii care nu exista pe logan (masina roamaneasca) nici in anul de gratie 2016. Pe gpl consuma 16 adica cam 5% in bani. Masina are 15 ani si functioneaza ireprosabil, undeva la 110000km reali…

      De asemenea fratele are un BMW 318 IS automat cu aceleasi optiuni de mai sus. De asemenea gpl. Deci despre ce vorbim?

  17. Gilbert

    Chestia este ca sunt taximetrist iar cu gpl-u cum ca scade din puterea motorului este un mit poate doar 1 sau 2 cai la un logan,eu am gpl pe masina mea din 2012 si pana acum am cu vreo 400.000 km, si inca merge ca atunci cand a fost montat la 8.500, mai nou pt baietii care nu stiu acum exista instalatii care in momentul trecerii motorului pe gpl se opreste pompa de benzina ceea ce inseamna ca nu are cum sa se strice,plus ca o instalatie gpl montata la cine trebuie poti sa mergi cu ea mult si bine fara sa ii mai faci revizii,asa ca daca cineva se gandeste sa puna asa ceva,sa intrebe mai multi utilizatori de gpl,despre andrei din colentina str radovanu

    răspunde
    • Asterix

      Cielo Executiv, montat acum 5 ani si efectuat 80000 km pe gaz. Functioneaza beton. Andrei este prima-ntai.

  18. Stefan

    Astia sunt vecini cu mine: http://floriangpl.ro/ .
    Stiu ca pun ieftin, bine, sunt autorizati, si vad mereu masini de toate felurile. Am doar 50.000 cu instalatie de la ei si nu am patit nimic, Merge perfect.
    P.S. Am Opel Astra G destul de vechiut.

    răspunde
  19. Ioan Săbăduş
    Ioan Săbăduş

    Am avut GPL pe un Audi 80, motor de 1.6. Dupa ce mi-au montat instalatia, am deschis robinetul la gaz cu o jumate de tura, sa fluiere rotile la plecare si sa fie cu tupeu mai mare in intersectii.
    Toata smecheria ii sa pornesti pe benzina pana se incalzeste motorul.

    răspunde
  20. Bogdan

    @Cabral Ai fost super tare cu patania.. Chiar daca nu prea e de ras in astfel de situatii, am ras sa mor inchipuindu-mi pe cineva ca tine (cam aceeasi constitutie am si eu-deci imi pot imagina bine) alergand cat colo si tipand Nici eu nu am avut probleme cand aveam Dacie cu ani in urma (asa o cumparasem) si as pune oricand (din pct de vedere al sigurantei) dar prefer totusi benzina… Eu am hidramata dar daca la 120 am calcat-o la podea ma pot angaja in orice depasire in siguranta pe cand la gaz… nu cred ca ar face fata…

    răspunde
  21. Alex Badea
    Alex Badea

    VW BORA, 1.6 16V.
    TOMASSETO – Trage pe gaz la fel ca pe benzina. Consum mixt 7-7.5 pebenzina = 9-10l pe gaz.
    La Pitesti e gazul 2.20/l
    Am recuperat investitia repede.

    răspunde
  22. Berta

    Pana acum am avut gpl pe o dacie 1300, pe un logan nou (a venit cu el instalat din fabrica – 1.2) si pe un cielo. 10 ani am mers cu gpl. Nu am avut nici o problema.

    răspunde
  23. Marian

    Mai mult publicitate decat pareri pe aici

    răspunde
  24. Denis

    Pe o masina am GPL Landi Renzo de 10 ani ( 150.000 km ) iar pe alta masina am Cangas de 2 ani ( 50.000km) fara nicio problema de genul. Conteaza ce marca de instalatie pui si unde o montezi ( vezi ca pe la Buzau sunt niste baietasi super renumiti ) . P.S. 99% dintre taxi-uri sunt pe GPL si au depasit lejer 500.000 km fara probleme majore.

    răspunde
  25. laur

    am golf 3 1.8 pe gpl masina am luato cu 300.000 km si avea gpl(neomologat) am dat jos instalatia si am pus una noua si am omologato acum am 445.000 km si la un schimb imi consuma 1l ulei dar cand am luato tot atat consuma( am auzit vb ca este de la gpl) cat despre puterea motorului pe gpl depinde de meseriasi eu nu simt nici o diferenta dar pun gaz doar de mol si luk. cat despre consum nu mai vb 8-9l si eu o cam alerg. inainte aveam dacie si tot 8-9 consuma si viata nu prea avea, depinde doar de cine tio monteaza.

    răspunde
  26. laur

    am landi renzo la 60.000 se schimba in plosca membrana si la 15.000 filtrul(daca o tii din scurt cu revizia nu o sa ai probleme)

    răspunde

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.