Sari la conținut

Cotrobăind după un model anume de anvelope, că așa mi se pune mie pata câteodată, am colindat prin mai multe vulcanizări.

Prin câteva dintre ele am tot dat peste niște afișe ale unui mare producător, din câte mi se pare mie e o campanie de convingere a cumpărătorilor legată de codul DOT.

Codul DOT ăsta este un cod care se ștanțează obligatoriu pe anvelopă, astfel încât să poată ști oricine când a fost turnată.

Altfel, oamenii pot alege să cumpere anvelope nefolosite… dar vechi.

Asta e o anvelopă luată de mine în august…

Am căutat una fabricată tot anul ăsta. DOT-ul spune că e aprilie 2018 (n-am mai stat să verific, nu e aprilie, e săptămâna a 4-a din 2018):

Campania despre care spun susține sus și tare că este irelevant codul DOT. Că data de fabricație a anvelopei nu este importantă, că importantă este compoziția anvelopei.

Well… în unele condiții, aș putea spune ca ei. Dar… I call this bullshit.

Pentru că nu ar conta data fabricației, deci vechimea anvelopei, doar în condițiile în care anvelopa ar fi transportată și depozitată în condiții ideale.

Adică nu la frig. Nu la cald, Nu suprapuse în stive de 15.

Altfel… cauciucul ăla îmbătrânește. Și-atunci DOT-ul devine foarte important.

Cel puțin asta este părerea mea.

Tu ce crezi?

34 comentarii despre "Cică nu mai contează codul DOT (data fabricației) la anvelope"
  1. Gelu

    Daca ar fi sa-i ascultam pe vanzatorii români, ar trebui sa le schimbam si la 3 ani. Acum vreo cativa ani gasisem la vreo 2 producatori o recomandare sa le verificam dupa 7-10 ani mai des, adica anual. Romanii stiu mai bine.

    răspunde
  2. Adi

    Primele 2 cifre din codul DOT reprezintă săptămâna in care sunt făcute. In cazul pozei tale, e săptămâna 4 din 2018, adică final de Ianuarie.

    răspunde
  3. Costin

    1. Anvelopa din poza ta nu este din Aprilie. 04 reprezinta saptamana din anul 2018 si nu luna. Ai sa gasesti anvelope cu DOT 4318.
    2. Partial au si ei dreptate, dar si tu :) anvelopa atat timp cat nu este montata pe auto,moto etc. ( deci nu sta sub presiune si greutate) se poate spune ca nu este folosita deci ca acel DOT nu repezinta vechimea. Daca o anvelopa este depozitata in conditii ok (sa nu fie expusa conditiilor meteo si sa fie depozitata in pozitie verticala) are aceleasi proprietati pana la aproape 5 ani de la acel DOT ( care, btw, vine de la un standard din State, el fiin prescurtarea de la Department of Transportation) .
    Toate bune.

    răspunde
  4. Doktor

    Daca iei o anvelopa de iarna veche, cu compusul devenit casant si adancimea santurilor “la semn”, si le depozitezi in tunelurile energetice din Bucegi, dupa 2 saptamani ies anvelope de vara semi-pro gen Pilot Sport Cup2. Daca le lasi 30 zile scoti Ultrasoft mov…

    răspunde
  5. Vartolomei Claudiu
    Vartolomei Claudiu

    0418 înseamnă ca anvelopa a fost turnată in săptămâna a 4-a din 2018, nu luna a 4-a. Sunt și 3217 sau 4516, primele 2 cifre reprezintă săptămâna din an când a fost turnată! Așa ca pentru tine, sa știi ce cumperi pe viitor! :)

    răspunde
    • Cabral Ibacka

      Știu, știu, am scris-o în viteză.
      Am aruncat acum în excel un ochi, mi le scriu la achiziție în așa fel încât după 3 ani să le schimb pe alea de iarnă și după 4 ani pe alea de vară, fără să mai conteze cât de folosite sunt…

    • Cosmin

      Interesant un excel de genul, cu ce mai schimbăm aşa regulat… Eu le ţin cam 2 ani şi apoi le vând pe olx, mai pun 400-500 lei şi iau un set nou.

    • Cabral Ibacka

      Cosmin, interesantă metoda ta. Mai ales dacă ai grijă de ele…

    • Cosmin

      Interesantă până la un punct, când trebuie să îi explici soţiei de ce schimbi anvelopele din 2 în 2 ani :)))

  6. Adi

    Salut Cabral,
    Vechimea e importanta si nu e ca vinul… cred ca exista riscuri minime cand iei o anvelopa fabricata de maxim 1 an si o montezi/utilizezi/depozitezi tu comparativ cu una veche de vre-o 3 ani, fie ea si una premium noua. Vara cred ca mai e cum mai e, dar daca iei o anvelopa de iarna veche de vre-o 3 ani, pe care o mai utilizezi tu inca vre-o 2, eu cred ca si in situatia in care anvelopa mai are profil suficient sa zicem 6-7 mm ai sanse ca ea sa devina casanta si sa te dai cu sania. Nu ai mentionat nimic despre cele 3 informatii cand cumperi o anvelopa si anume, clasa de aderenta, clasa de consum de carburant si de zgomotul la rulare.

    răspunde
    • Cabral Ibacka

      Adi, am avut pe mașină și opinci vechi și cu profil mare… și caneluri mici pe cauciucuri relativ noi. Aș alege întotdeauna varianta b.
      Cât despre celelalte informații despre care spui… ești deja departe cu discuția. Hai s-o luăm cu pași mici. ;)

  7. Dragos Stan
    Dragos Stan

    Pai noi ne vaitam că aoleu îmbătrânesc anvelopele pe care le-am cumpărat de noi.pai și de ăștia care le cumpără second-hand ce sa mai zicem.eu unul prefer sa le cumpăr de noi și să merg cu ele 7 – 8 ani ținând cont că mai mult de 4000 de km pe sezon nu merg,decât la mana a doua.eu unul le-aș interzice vânzarea lor după un anumit număr de ani.apropo daca ai luat Nokian de iarna ai făcut treabă bună.

    răspunde
    • Cabral Ibacka

      Da, ai dreptate, ar trebui să existe o limitare și la ani, nu doar la uzură. Dar tu nu vezi că nu se respectă nici măcar uzura mecanică? Mai prind la știri câte un material despre vreun accident. În mijlocul iernii oamenii merg cu gume de vară, tocite de zici că-s opinci.
      Ce naiba de așteptări să mai ai?!

      Aveam deja Nokian de iarnă, mi-am luat de vară. Foarte mulțumit și de astea (ca fapt divers, sunt primele cauciucuri pe care le-am montat pe jante vechi și la 3 din 4 nu am avut nevoie de echilibrare).

    • Dragoș Stan
      Dragoș Stan

      Deci eu unul am așa un fix.sa zic că mă cam uit pe la mașini sa vad cu ce anvelope sunt incaltate.am rămas prost când în vara la mare prin stațiune am văzut anvelope de iarna pe mașini.si ca sa nu zic frate ce masini.oricum nu românești.chiar îi ziceam soției cat de idiot sa fi sa mergi pe autostrada cu anvelope de iarna.dar na așa e romanul.nu mai are bani de un set de anvelope că de a dat mii pe mașină.ceva gen ăla cu lamborghini de îl spala pe marginea drumului,cu apa de la arteziana.

  8. Petre

    Clar conteaza, proprietatile lui nu vor mai fi aceleasi. P.s. nokian sunt forta, de cv ani nu cumpar altceva, anul trecut am luat si de vara si sunt la fel de multumit!

    răspunde
  9. BlackSkull
    BlackSkull

    Anvelopa nu trebuie sa aiba dotul mai vechi de 2 luni. Si trebuie schimbata neaparat dupa 6 luni.
    Astfel departamentul de marketing al companiei isi justifica si el existenta.
    Si serios vorbind, luati primul model al unei anvelope sa zicem modelul x al firmei y fabricat acum 6 ani si acelasi model al aceleiasi firme fabricat ieri. Puneti.le pe masina si vedeti daca sesizati vreo diferenta. Tadaaaaam. Nimic? Serios? Nu se poate…..

    răspunde
  10. MIhai

    Dumnezeu știe!
    Am văzut mai demult un documentar pe Discovery despre echipa lor de ciclism în care se spunea că ei foloseau cauciucuri învechite zeci de ani, pentru că numai cauciucul așa de vechi avea performanțe din cale-afară… Nici nu le trecea prin cap să caute cele mai noi sofisticării :))) Dar poate erau ei singurii nebuni, cine știe! :)) Și poate între timp le-a venit mintea la cap :)))
    Ce știu sigur e că pentru utilizatorul obișnuit al automobilului schimbarea sezonieră a anvelopelor e un moft, o pseudo-nevoie inventată de geniul de marketing al producătorilor de anvelope! Anvelopele pentru toate anotimpurile sunt cele mai bune, în orice condiții: iarna canalurile anti-acuaplanare ajută pe zloată iar vara „mud and snow” cum sunt ele supranumte, te ajută în noroaie (se poate întâmpla unde nu te aștepți, în România!) și compoziția „prea moale” face aderența mai bună, fără să le scadă durata de viață, cum se pretinde – eu am purtat un rând de Vredestein Quatrac peste 40 de mii de km :D

    răspunde
  11. Gebe Alpar

    este foarte important DOT-ul. În ultimii ani am preferat să cumpăr cauciucuri noi cu DOT din anul cumpărării, chiar dacă nu erau de la branduri renumite, decât să iau Michelin sau alte branduri cunoscute, folosite și cu DOT de câțiva ani buni. Se pare că am făcut alegerea perfectă.

    răspunde
  12. Alexandru

    Eu unul am verificat pe pielea mea vechimea cauciucurilor cumparate cu dot din urma cu 4 ani de tata fara sa ma intrebe pentru a lui masina si cu care am iesit putin in decor desi cauciucul nu era uzat mai mult de 40%. In aceesi curba intram cu viteza mult mai mare pe zapada fara emotii cu cauciucurile „originale” ale masinii dar cu cele cumparate cu dot vechi la viteza mai mica am vizitat putin șanțul !
    Cu siguranta cauciucul din anvelopa rezista macar 10 ani in care poate fi folosit dar nu in conditii de siguranta chiar daca sunt depozitate corespunzator .
    Sfatul meu pentru cei care merg prin Bucuresti mult, cauciucuri late si XL (ranforsate) , merita diferenta…….asta daca conduceti mai „sportiv” . Penttu aia care stau pe facibuc la volan …….puteti sa folositi si cauciucuri SH …….nu e nicio diferenta….

    răspunde
  13. Adrian

    Salutare,
    Trecand peste campaniile de marketing, diferenta de 1 an de la productie la achizitie este insignifianta. Daca s-ar depozita montate pe janta si sub presiune, ferite de lumina si temperaturi extreme, ar creste considerabil, motiv pt care le vom considera, probabil, precum painea – cu cat este mai proaspata, cu atat mai buna.

    Cum procedez eu.
    Plecand de la vehicul – masina sport, motor, altele, Matiz (fara suparare posesori), aleg calitatea lor in functie de 2 factori: toti producatorii au 3 clase de produs – premium (aici vei regasi in denumirea produsului si numele producatorului – Michelin, Continental, Pirelli, Dunlop), mediu si ieftin. Cel de al 2-lea, indicele de viteza; cu cat este mai mare, creste aderenta dar uzura este mai accelerata. Mai arunc un ochi pe la indicele de greutate ca sa stiu cat de tare imi vor tremura dintii la denivelari si pe care sifonier il voi putea arunca in portbagaj (iau in calcul si soacra). Depozitez anvelopele montate pe janta, ingropate prin subsol (conditii ideale). Sunt foarte atent la utilizare – presiune, stare tehnica vehicul, franare, demaraj, nr gropi si borduri (greu de contorizat).
    Dupa cativa ani, fac o suma (mai nou am inceput sa calculez si tangenta la ipotenuza) a celor prezentate mai sus si verific ochiometric martorul de uzura al profilului si „Hai la drum !”.
    Trecand peste nota amuzanta, alege in functie de vehicul, stil de condus, depoziteaza montate pe janta, verifica martor uzura si cu siguranta nu vei reusi sa ajungi cu ele la o varsta atat de inaintata incat sa conteze DOT-ul.
    PS – asta in cazul in care nu ai un stil de condus tip „bunicuta” si rulezi max 1000 km/sezon – in acest caz, martorul de imbatranire sunt crapaturile ce apar pe anvelopa.

    Bafta in trafic !

    răspunde
  14. Craciun Samir

    Salut,
    Asa cum va explicat Adrian mai sus,conteaza si dotul si toate celelalte, dar diferentele sa nu fie prea mari fata de data de cumparare(4-5ani) dar asta nu cred ca o sa se intample cu anvelopele de la marii producatori enumerati mai sus,Michelin,,Bridgestone,Continental….,deoarece cel putin la compania la care lucrez,nu recomanda folosirea lor dupa vechime de 10 ani,de asemenea nu recomand sa folositi anvelope de vara pe timp de iarna,deoarece compozitia lor,a celor de vara,iarna,devin ca plasticul,compozitia structurala se modifica consistent incepand sub 7C,fara aderenta nu exista de fapt nici urma de control al masinii,degeaba avem ABS si ESP,.De asemenea importanta este calitatea anvelopei pe termen indelungat ca sa se merite investitia si siguranta in trafic,in nici un caz nu recomand nimanui sa foloseasca NO NAME,cel putin in domeniul asta,dupa un an veti regreta investitia facuta.
    PS.Cei mai buni sunt prezenti in competitiile sportive de anvergura,vezi WRC,Formula 1,si nu pentru reclame neaparat ci pentru ca au produse de calitate,si siguranta ne priveste pe toti.

    răspunde
  15. Alex

    Eu prefer un interval mai scurt de schimbare a caucicului (2 ani), si prefer lucrul nou.
    Conteaza enorm de mult condițiile de depozitare.
    In 2015 am avut un Rav4 încălțat de ocazie(super oferta) cu Pirelli Scorpion Ice + 325/30 R21 108V XL, cu crampoane de 2,1 mm.
    După ce le-am folosit aproximativ 100 de km in conditii de offroad ,pentru ca sunt foarte scumpe am ales sa le las peste vara la depozitul de unde le-am achizitionat „in conditii excelente”.
    Din pacate următorul an am fost nevoit să le schimb pentru ca pozitia de depozitare si temperatura mi-au copt suprafața siliconata a cramponului.
    Deci conteaza enorm unde si cum le ții.
    „Expertii” de la pirelli mi-au reproșat că le-am folosit la asfalt desi testele care au fost făcute au demonstrat ca siliconul din jurul cramponului a fost uzat de condițiile de temperatura(cald/frig). Din fericire am primit unele noi dar de doi ani am ales sa le depoziteze în garajul personal .
    Husa termică face toti bani.
    La schimbarea gumelor nu le arunca in garaj.
    Scoate pietricelele din șanțuri și spăla-l cu detergent. Apoi dai 2/3 straturi de silicon si invelestel cu o husa.
    O husa termică este aproximativ 40/60€

    răspunde
  16. Cristian

    Am citit mai multe comentarii, dar nu chiar pe toate. Posibil sa repet ceva din ce s-a mai spus.
    Conteaza dotul, dar trebuie avut in vedere mai multe aspecte. Le voi adresa pe rând, așa cum știu. Spun asta pentru ca vand de câțiva ani anvelope moto și m-am lovit de aceasta problema aproape la fiecare vanzare.

    In primul rând, anvelopele sunt acoperite cu un strat de ceara sau alta substanta la procesul de fabricație, care ii conferă rezistenta in timpul petrecut la raft. Media depozitarii la raft este undeva la 5 ani. Anvelopele trebuie depozitate in locuri ferite de umezeala și ferite de razele de soare cu o temperatura constanta.

    Orice dealer de anvelope are contract cu importatorul oficial al mărcii pe care o vinde cu o clauza de DOT. Noi avem de exemplu, pentru o comanda pe care o lansam astăzi, DOT maxim 0116(adică importatorul ne garantează un dot de maxim 2 ani. Nu ne va trimite o anvelopa mai veche de atât, dar nici ne garantează ca ne trimite o anvelopa 5218). Si comandam direct de la importator, nu de la Ion, din curte. Asta e genul de situație in care nu conteaza DOTul. Doar in cazul in care crezi ca marii producători își țin anvelopele produse in condiții nepotrivite. Știu ca fiecare dintre oameni și-ar dori la aceasta comanda, DOT 0119, dar încă nu avem posibilitatea de a stanta noi singuri DOTul de mâine.

    Anvelopele sunt un material perisabil foarte scump, iar acea campanie de care vorbesti, că doTul nu conteaza, cred ca a apărut pentru anumite fixații legate de dot. Eu am întâlnit foarte multe.

    Mai este un aspect legat de cererea pe piața, Anvelopele sunt produse in loturi. Fabrica x produce modelul y o data la 3 luni sau mai rar dacă produce putine bucati. Acesta este un alt aspect pentru care nu se găsește dot recent pentru orice anvelopa.

    Vânzătorii de anvelope trebuie sa știe lucrurile astea și atâta vreme cât anvelopa noua vine dintr-un depozit acoperit și nu dintr-un rastel asezat in soare, as spune ca nu conteaza dotul. Dar conteaza vânzătorul.

    La anvelopele sh este o loterie cu proprietățile rămase in structura lor după uzură. Sunt prea multe variabile de care nu ai cum sa ții cont. Nu ma pot pronunța.

    răspunde
  17. Mihnea

    Noroc tinere.Tocmai am zimbit la reclama cu mos craciun si negreala de la horn….Cit despre anvelope,totul este in functie de ce faci cu ele.Altfel spus,daca conduci un gt3,ce are prestatii de top,ar fi indicat sa utilizezi gume proaspete cu indice de viteza corespunzator.Dar nu in ultimul rind TUV si DEKRA inca resping la revizia auto cu gume mai vechi.Or avea ei niste motive,ce zici?Altfel,toate urarile de bine,tie si celor dragi,pentru noul an…

    răspunde
  18. Mihai

    Pentru ca pe 2 roti nu e ca pe 4 si pentru ca acolo chiar poti sa faci diferenta mult mai usor am sa spun urmatoarea poveste. Imi iau in 2015 motocicleta noua din showroom deci 0km si deci gume metinute intr o incapere cu temperatura constanta.Modelul era unul rar ce s-a fabricat doar in 2012. Dupa 2000km am schimbat gumele ce erau tot 2012 cu unele 2015 acelasi model. Ei bine parca era alta motocicleta. Primele se facusera din plastic unde trebuiau sa fie soft iar in viraj daca bagam mana in gaz ma simteam ca MM. Dupa ce am pus gumele noi parca eram pe sine. Asa ca da, conreaza foarte mult dot ul.

    răspunde
  19. Dorian

    Am urmarit cu interes acest topic pentru ca incerc sa imi dau seama daca conteaza dot-ul si cat ar trebuii sa fie acesta ca si varsta maxima.

    Eu am pe masina personala doar anvelope Dunlop atat pentru setul de vara cat si cel de iarna. Cele de Iarna le-am schimbat anul trecut dar cele de vara trebuie schimbate anul acesta ele fiind achizitionate tot de noi, dar cu peste 5 ani in urma.

    Problema care o vad eu este ca la un anumit tip nu se gasesc decat cu DOT foarte vechi. Drept exemplu dau un link https://www.anvelopearagrup.ro/205-55r16-91v-sp01a-rof-dunlop.html.

    Gumele astea au DOT 2010 si noi acum suntem in anul 2019 ! Nu conteaza cum au fost depozitate, pentru ca, au deja noua ani. Daca le tin sa zic 4ani, o sa fie de 14 si chiar nu stiu daca chiar rezista 4 ani. Asa cum au spus-o si altii, trebuie cauciucuri noi in care sa ai incredere ca iei curba si nu sa sari in decor.

    răspunde

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.