Sari la conținut

L.E. Pentru cei care citesc din doi în doi: În articolul ăsta nu e vorba de învestiții ci de devalorizare forțată. Înainte să comentezi încearcă să înțelegi.

Info: nu am niciun aparat de vânzare.

Prin anii ”90 se întâmpla un fenomen pe care unii îl considerau ciudat: prețurile BMW-urilor SH rămâneau mari, chiar și la mașini destul de vechi.

Adică devalorizarea mașinilor era cea mai mică pe care o puteai găsi în Europa. Mulți au spus că acesta este răspunsul pieței la nivelul calitativ ridicat al mașinilor.

Dealtfel BMW-urile au fost mașinării produse tot timpul la un nivel calitativ greu de atins de alții. Totuși, Mercedes-Benz nu fabricau mașini proaste, ba chiar din punctul de vedere al unor specialiști și entuziaști, MB era chiar mai bun decât BMW la anumite clase. Totuși, la valoarea de revânzare second-hand diferența era mare.

La un moment dat apăruseră niște zvonuri care susțineau că BMW susține artificial prețurile mașinilor BMW de pe piață (mai ales din Germania), prin programul de buy-back. În esență acuzația spunea că BMW  preia la buy-back mașinile produse de ei și le pun la vânzare la un preț umflat sănătos, astfel încât vânzătorii independenți de mașini să aibă impresia că prețul real al mașinii este mai ridicat și să se raporteze și ei la acel preț.

Cert este că diferența era măricică între BMW-uri și alte mărci, comparația făcându-se, evident, între modele de aceeași clasă, cu aceeași vechime și rulaj comparativ. Și starea asta de fapt îi încuraja pe cumpărători să se orienteze către BMW pentru că aveau garanția că la revânzare vor pierde puțini bani.

Zvonurile nu au fost niciodată probate, așa că au dispărut. Au apărut apoi aceleași acuzații nedovedite și la adresa VW…

Cred că înțelegeți unde bat… dacă tu știi că bunul pe care îl cumperi își păstrează o valoare de piață mare, dacă tu știi că îl vei revinde cu un preț avantajos pentru tine (adică cu o pierdere acceptabilă) și peste un an sau doi, atunci vei fi încurajat să cumperi bunul respectiv.

Până la urmă, dacă tu îl revinzi la un preț bun înseamnă că ai folosit bunul respectiv cu niște costuri minime, iar la revânzare trebuie să mai completezi cu puțini bani pentru a cumpăra un alt bun similar, dar mai nou.

Unde bat? Bat către reducerile tâmpite pe care le execută importatorii și retailerii de aparate și tehnică foto la noi în țară.

camera foto fara brandExemple clare? Nu voi da cu nume și prenume pentru că în acest moment colaborez cu Sony pe un proiect de fotografie și nu vreau să spună vreun zevzec că o parte a acestei colaborări stă în posturi în care eu mușc de fund concurența Sony (ar fi și penibil, neetic și oricum irelevant pentru vânzările oricui să fie așa).

Vorbim generic, deci. Și alegem un nume de brand/aparat inexistent… hai să-i spunem Photochix.

Eu am cumpărat aparatul foto Photochix 1. Să spunem că am dat pe el 4.000 de lei. L-am folosit, pentru 1 an și pentru că am văzut că a apărut Photochix 2 am decis să-l cumpăr.

Photochix 2 costă 4.800 de lei, eu fac calcul că vând vechiul Photochix 1 cu 2.900 de lei, un preț corect, și completez cu restul de bani și-mi iau noul model.

Vreau să-l pun pe Photochix 1 la vânzare, intru pe interneți să văd care ar fi prețul de piață.

Șoc și groază! Photochix se află încă în oferta importatorului la o superofertă: 3.000 de lei!

Clipesc năuc… păi dacă importatorul disperat după vânzări cere 3.000 de lei pe aparatul nou, eu nu pot să cer mai mult de 2.000 de lei pe același aparat dar folosit de mine un an.

Eu pierd, deci, mult mai mulți bani în uzură.

Dragul de importator, în loc să se concentreze să vândă Photochix 2 și să lase piața de SH-uri să mă ajute și pe mine, client de Photochix, îmi sparge capul și portofelul cu un preț care mie-mi dă peste cap tot calculul.

Ce va urma? Voi vinde, până la urmă, aparatul ăsta dar nu voi mai cumpăra în veci niciun aparat de-al producătorului Photochix, pentru că știu că voi pierde enorm la revânzare. Și voi cumpăra un model de-al altui producător care știe să-mi protejeze buzunarul…

Și asta se va întâmpla doar pentru că un importator sau un retailer vrea să facă repede niște bani.

Tu ai pățit așa ceva cu un aparat / produs pe care ai vrut să-l revinzi?

44 comentarii despre "Ce se întâmplă când disperarea retailerului belește complet piața de SH-uri."
  1. Traian

    eu merg pe faptul ca o data scos un produs din magazin pretul scade la jumatate, acum luand in calcul si uzura dupa un an sa zicem, pretul ar trebui sa fie undeva pe la 25-30%.

    Am avut un model HTC Mozart, luat din magazin la pretul de 1000RON, dupa 2 ani l-am pus pe un site on-line la pretul de 300 (in cazul in care erau magazine care inca il comercializau nou cu 1100RON).

    răspunde
    • Cabral Ibacka

      Cred că uzura respectivă de 25-30% poate fi calculată la telefoane mobile, da. Dar nu la produse din alte game unde un singur item din puzzle costa 4-5.000 de lei (mai adaugi și obiectivul, accesorii, etc).

  2. Cronos

    Oho…it, telefoane, tv-uri, electrocasnice…zi-mi unde sa ma opresc…
    Din pacate este vorba probabil de o diferenta de viziune intre doua modele de bizz.
    Compari un sistem bazat pe fidelizare/consolidare cu un sistem heirup-ist in cadrul unei culturi sociale de tip „fast”.
    Vorbim de dorinta de atingere a unei cote de piata X, a unei cifre de afaceri Z…pina maine..sau fie…luni dimineata cel tarziu.
    Si…cu riscul de a fi uracios…e un sistem ce se potriveste la noi ;)

    răspunde
    • Cabral Ibacka

      Păi cultura socială de tip fast o exista, poate, la aparate foto de până în 1-1.500 de lei. Dar când vorbim de body-uri de 5.000 de lei… o fi fast pentru câțiva, Dar nu acei câțiva îți aduc banii ci ăia care strâng banii de aparat în luni.

      Cât despre sistemul ăla de care zici tu, ”cotă de piață până luni dimineața”… exact despre el vorbesc.

      Să vedem ce-o însemna asta pe termen lung…

  3. Refu

    Chestia asta s-a intamplat la mine cu Canon 60D, a scazut foarte mult pretul aparatului de cand s-a lansat. Acum daca il vand nu iau mai mult de 2000 lei pe el.

    răspunde
  4. 1Q

    Cunoastem. Am luat Nikon D3100 kit atunci cand a aparut (septembrie 2010) si am dat 2400 lei. Acum, la mai bine de 3 (trei!) ani si jumatate, e inca in oferte cu 1500 lei! Si da, speram sa il dau cu un pret decent (desi inca isi face treaba foarte bine pentru nevoile mele) si sa iau ceva macar cu 1 nivel mai sus. Dar ma indoiesc ca as lua mai mult de 1000 lei, poate nici pe aia. Deci ar mai trebui sa pun inca 2000 ca sa imi iau ceva care sa merite diferenta. Pot? Nu pot. Merg cu asta pana crapa…
    P.S. poti spune si nume, ca nu se supara nimeni, banuiesc ca zici de Nikon 1 ;)

    răspunde
  5. vali

    eu ma voi referi la un telefon…samsung…cumparat in urma cu un an si 4 luni fix cand a aparut si a costat can 330 euro nou fara abonament….acum e sub jumatate din pret desi are doar un singur model din aceeasi gama scos peste el in urma cu cateva luni. Si bineinteles ca e inca in oferta retailerilor de profil…undeva pe la vreo 150-160 euro. Deci la sh ce sa mai zic…daca iau 100 sunt norocos…:)

    răspunde
  6. Viorel Ion

    Situatia pe care o prezinti in acest articol se intampla de obicei la aparate foto din clasele consumer (entry-mid level), aparatele foto si obiectivele din clasa pro inca isi pastreaza valoarea in timp destul de bine.
    De ex: Canon 1Dx, Nikon D4, Canon 50mm f/1.2, Nikon 85mm f/1.4G se vand pe piata SH si la 80% din valoarea lor initiala, daca sunt bine intretinute.
    In multe cazuri nu este doar vina importatorului, ci si a producatorului care inca mentine in linia de productie si modelul vechi (Photochix 1) ;)

    răspunde
    • Marian S

      Pai mentine si Photochix1, daca este un produs de succes. Ce crezi, ca vorbim numai de aifoane??? :lol:

    • Cabral Ibacka

      Păi se întâmplă la consumer class dintr-un motiv foarte simplu: niciun fotograf profesionist nu va cumpăra acum tehnică cu o generație mai veche.
      Cât timp clasele high-pro, și aici nici nu bag D800-le, A99-le sau 5DMK3 se adresează unor business-uri care au nevoie de maximul posibil, un high-pro generație veche dar vândut de nou nu ar avea piață.
      Clasa asta nu mai vinde de când se anunță EOL, d-apăi când e pe piață noul model…

  7. Marian S

    1. Nu (mai) sunt pasionat de foto, mea culpa.
    2. Vorbesc despre alte produse, oricare:

    a) Deci are dreptate Traian, cel cu primul comentariu. E o mare diferenta intre un produs care a zacut pe raft, chiar daca pare obsolete pentru unii si produsul second-hand, folosit de cineva carevasazica.
    b) Produsele noi sunt aproape mereu mai ieftine LA FABRICATIE sau, oricum, la diferente mici de pret (daca pretul e mai mare). Progres tehnic, robotizare, amortizarea investitiilor in cercetare, etc. Producatorul are deci o marja, comerciantul are si el marja lui. Scapa cine poate, dupa cum merge piata.
    Pe ce ma bazez? Am vazut figura asta chiar si la niste produse profesionale (deci de volum de productie redus), cu niste cumparatori bine determinati, aproape „club inchis„. Pai daca acolo e asa, la piata de larg consum, ehe…

    răspunde
  8. adi popa

    ce zici tu are sens in ideea in care iti cumperi din aceeasi clasa ceea ce din punctul meu de vedere e o mare prostie. orice entry level face exact aceeasi chestie. vrei ceva mai bun schimbi clasa. orice midle level e la fel si asa mai departe. pe de alta parte putem privi si partea plina a paharului ultima aparitie entry level e mai scumpa decat un midle level mult mai bun dar care iese din fabricatie deci nu merita.

    răspunde
  9. soso

    pai in general in tehnologie, masini nu ai cum sa investesti ca mereu va fi asa

    răspunde
  10. e-provincia

    cam asat-i tendinta la majoritatea produselor cu mici variatii…si, nu de-acum…poate fi si, la noi un semn de maturizare , zic…

    răspunde
  11. G3ordan

    Acuma parca inteleg si io cum de ‘boierii’ se reped sa cumpare orice ‘fitza’.. Ei deja se preocupa ‘speculativ’ cu cat o sa-l poate sa-l revinda.. Apoi io cumpar numai ce chiar am nevoie, cat mai ieftin (de regula chinezarii) si le folosesc pana se uzeaza. Si daca (contrar ironiilor prietenilor) chinezaria chiar si-a facut treaba intratat de bine incat e atat de demodata incat nu mai pot conecta/folosii noile tehnologii, o fac pur si simplu cadou unei rude.. Dehh.. pacea ‘sarantocului’..

    răspunde
    • Cabral Ibacka

      În unele cazuri chinezăriile sunt cea mai bună variantă. În altele nici măcar nu merită să te uiți la ele. Iar domeniul ăsta al fotografiei, partea de camere și optică, este cazul în care chinezăria nu există. Evident, dacă vorbim despre chestii mai complicate decât fotografia de vacanță și amintiri.

  12. speedy gonzales
    speedy gonzales

    astea sunt deja First World Problems !!!

    răspunde
  13. Silvia

    1. Si daca pretul corect pentru Photochix era de la inceput de 3000 de lei, iar 1000 de lei a costat statutul de „nou” ?

    2. Are Photochix2 suficient de multe ajustari, optimizari si functii noi cat sa faca sa merite diferenta de 800 de lei si sa-l arunci pe primul pt asta nou?… (800 de lei, pastrand diferenta dintre preturile de lansare).

    3. Sunt de acord cu Traian, mai ales ca atunci cand faci o achizitie o faci pt satisfacerea unei nevoi (fie personale sau profesionale) asta implicand ca pe termen mediu cel putin intr-un fel sau altul iti recuperezi investitia (morala sau materiala, sau ambele).

    4. Cand cumperi ceva SH o faci pt ca vrei un pret mult mai mic, fie ca testezi ceva (n-o sa dai 5000 de lei doar pe body ca sa afli daca iti place sa apesi pe un buton) fie ca nu-ti permiti ultima varianta a produsului la pretul sau de magazin dar cauti sa achizitionezi ceva bun.

    Intr-un fel piata se echilibreaza, nu in cel mai ortodox mod, dar cat sa existe acces la produse „de top”, intretinute si fara sa-ti umple portofelul cu carduri de credit.

    răspunde
    • Cabral Ibacka

      1. Prețul corect?! Nu există așa ceva, Silvia, există prețul de raft. Dacă te apuci să calculezi, funcție de niște variabile față de care ești oricum un speculant, care este prețul corect, nu mai cumperi nimic.
      Asta depinde, evident, de alegerea personală. Dar parcă muncesc prea mult ca să fac economie tot la mine…
      2. Dacă eu vreau să-l cumpăr este irelevant ce ajustări și optimizări are Photochix2. Ai deviat de la subiect. Subiectul era faptul că importatorul tocmai a dinamitat prețul la Photochix1. Poate eu nici nu mai vreau să cumpăr din gama Photochix, dar faptul că importatorul este disperat după niște vânzări rapide tocmai mi-a dinamitat prețul de revânzare. Citește mai sus comentariile celor care au pățit asta.
      3. Recuperezi investiția în condițiile în care o parte din recuperare este prețul de SH.
      4. Stau și citesc ce ai scris la punctul ăsta și încerc să-mi dau seama cam ce legătură are asta cu punctul din care privește postul ăsta problema, adică menținerea unui preț SH decent și corect.

      Concluzia este halucinantă. Să existe acces la produse de top întreținute și fără să umple portofelul cu carduri de credit. ?!
      Maică, cred că te știu destul de bine… ce-ai avut la comentariul ăsta?
      Ce a vrut să spună tembelul de autor în articolul ăsta este că nu e corect ca producătorul aparatului cumpărat de tine acum doi ani să îl vândă în continuare la 50% din preț, din simplul motiv că tu, atunci când vei vrea un aparat mai bun, o să-l vinzi pe doi lei.
      Vezi că au comentat mai sus câțiva care au înțeles discuția și care tocmai prin asta trec acum, fiind condamnați să rămână cu aparatele vechi pentru că dacă le-ar vinde acum ar lua 3 lei pe ele, pentru că producătorul le vinde cu 4 lei. De noi.

    • Marian S

      Cabral, nu te supăra, dar în acest comentariu vorbeşti despre producători iar în corpul articolului vorbeşti despre comercianţi. E o mică-mare diferenţă între un produs care se fabrică în continuare, deşi pare vechi şi un produs care nu se mai fabrică, dar a rămas în stocuri.

      Dar, indiferent de situaţia de mai sus, ei (întreg lanţul, zic) continuă să ceară bani mulţi pe Photochix1 pentru că:
      1. Aparatul se vinde bine şi obţin încă o marjă de profit bunicică de pe urma lui;
      2. Îi doare în şireturi de soarta celor care vor să vândă la mâna a doua. Pe ei îi interesează sa vândă fie Photochix2, dacă are succes, fie Photochix1, dacă ÎNCĂ mai are succes, bani să iasă!

      Eh, aşteptăm de la tine o poziţie mai obiectivă când o să reuşeşti să vinzi convenabil Photochixu` ăla! :lol:

      Ca să evităm orice discuţie menţionez din start că sunt adeptul ideii că un produs se cumpără pentru a fi folosit până crapă, nu cu gândul la preţul de revânzare, de parcă aş lua produsul acela în leasing. Deci amândoi suntem cam subiectivi, doar că în direcţii diferite!!! :roll:

    • Cabral Ibacka

      Eu n-am nici un Photochix de vânzare.
      Vorbesc despre comercianți, importatori și producători laolaltă, văzuți ca o singură parte a baricadei.
      Unii producători sunt reprezentați direct, alții prin importatori, dealeri și comercianți independenți.
      Discount-ul despre care zic are însă originea la un singur departament de marketing, așa că este irelevant pentru discuția noastră cum ajunge discount-ul la client.

      Totuși, îmi dau seamă că discutăm degeaba, noi doi, pe subiectul ăsta, pentru că tu nu ai înțeles nici 1% despre ce vorbim. Fără supărare, se mai întâmplă.

      Tu spui asta: ”Dar, indiferent de situaţia de mai sus, ei (întreg lanţul, zic) continuă să ceară bani mulţi pe Photochix1 pentru că:”.
      Subiectul articolului este exact pe dos. Situația în fapt este exact pe dos.

      În plus, definește-mi și mie termenul ”până crapă”. Cum se traduce termenul ăsta la o mașină (autoturism) sau un aparat foto pentru cineva care este pasionat sau profesionist.

    • Marian S

      Ca să mă exprim mai corect: „dar în acest comentariu vorbeşti ŞI despre producători iar în corpul articolului vorbeşti despre comercianţi.„

    • Silvia

      Am si eu zile mai aiurite… si devin tembela in interpretari. Tocmai mi-a iesit :)

  14. all.florentin

    „dacă tu știi că bunul pe care îl cumperi își păstrează o valoare de piață mare, dacă tu știi că îl vei revinde cu un preț avantajos pentru tine și peste un an sau doi, atunci vei fi încurajat să cumperi bunul respectiv.”

    pai cumparati o casa, niscaiva teren…astea sunt bunuri care cresc

    răspunde
    • Cabral Ibacka

      Serios? Prețurile la terenuri și case cresc?! Să înțeleg că tocmai ai ajuns pe Pământ.. Fii binevenit.

      În plus, tu citești ce scriu eu și înțelegi altceva. Eu am spus ”păstrează valoare de piață mare”. Nu am spus că valoarea crește ci că… ține la preț, că devalorizarea e mică.
      Și dacă știi că devalorizarea e mică… ai înțeles, acum poți să calculezi singur. ;)

  15. Andrei

    Cabral, sunt in cautarea unui aparat photo….deci sunt interesat de Photochix-ul tau:)

    răspunde
  16. Cronos

    Cu scuzele de rigoare…vazand atatea comentarii pe tema „ce a vrut sa spuna poetul”, ma simt obligat sa intervin.
    Ce nu intelegeti oameni buni? Recititi textul cu atentie si o sa vedeti ca e clar ca lumina zilei!

    E un atac mirsav la adresa producatorilor, importatorilor, distribuitorilor, vanzatorilor si a unei mai parti din utilizatorii aparatelor foto!

    Mai mult de atat, din anumite motive ce imi scapa (dar pe care le banuiesc a fiind strict financiare), Cabral introduce subversiv si o reclama mascata (insuficient pentru cei avizati) la producatorii de acuarele Guasa precum si la noul cerc de pictura deschis la Palatul Copiilor (aripa vestica, a doua usa pe dreapta dupa scari).
    Sincer, sunt dezgustat la gandul ca urmeaza mai mult ca sigur un articol avand in prim plan o creatie vopselita, prezentata ca alternativa viabila pentru imortalizarea anumitor momente importante din viata!

    Nu credeam ca blogosfera romaneasca o sa accepte si promoveze prin lipsa de reactie astfel de derapaje culturale.

    Ps: pentru cei care gandesc acum ceva de genul „bine mah ca esti tu destept”, tin sa specific ca va inselati amarnic…doar ca eu prefer Tempera…

    răspunde
  17. Vlad

    Cabral, și care ar fi producătorul ăla care știe să-ți reprezinte ție buzunarul și nu propriile-i profituri?

    Ține cont că sunt de acord cu tine în ceea ce privește politica prețurilor marilor producători. Dar, și poate tocmai de aceea…

    Un utilizator deștept și-ar cumpăra un aparat entry sau mid-level ca primul său DSLR. Apoi ar învăța să facă fotografie cu el. Apoi când consideră că a invățat scula la perfecție, ar învăța să facă fotografie cu el :)

    Iar în momentul în care s-ar simți limitat de funcțiile aparatului (a se citi încă o dată funcțiile aparatului și nu funcțiile utilizatorului) ar trece direct la obiective full-frame și un body full-frame. Cu pași mici, că-i tare scump, sau cu pași mari dacă-i sigur ca-și recuperează investiția într-o perioadă de timp rezonabilă.

    Astfel nici nu-i va mai păsa de ăia 1500-2500 de lei care i-a dat pe un kit entry-level și va investi numai în produse de calitate cu o valoare de revânzare foarte bună.

    răspunde
    • Cabral Ibacka

      :) Aici vorbim despre un mid-range de peste 1.000 de euro.
      Care are o calitate bună dar o valoare de revânzare de rahat. Și asta numai din cauza importatorului.
      În rest zici bine ce zici.

  18. Andrei

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.