Sari la conținut

Buna dimineata! Te-ai trezit? Asta-i bine, ca eu am chef de o discutie serioasa… daca tu n-ai chef acum, inchide tab-ul asta si revino mai tarziu, e cel mai bine asa… 

Mie-mi place trendul asta… toata lumea baga carbuni in facebook.

Vad cativa specialisti in facebook (daca ei asa se prezinta cine sunt eu sa-i contrazic?!) care imping agentia si clientul (si pe mama la ei cu tot) catre facebook… Acolo se intampla totul, daca nu esti acolo inseamna ca nu existi, eforturile tale acolo-si gasesc rezultatele asteptate!

Si agentia spune Bine…, si clientul spune Bine… si uite-asa se executa un landing page customizat, plus un concurs (cu promovare prin facebook advertising, evident!), se strang cateva sute de like-uri, se dau premiile, campania e gata, toata lumea-i multumita! Sau nu?

Treceam in revista raportul Zelist care spunea ca  numarul de bloguri cu posturi zilnice s-a micsorat, apoi am citit concluzia de pe ReFresh, cum ca bugetele se vor indrepta si mai abitir catre facebook.

M-a pufnit rasul… si nu pentru ca estimarea motociclistului (inside info: Costin isi vinde motocicleta) nu ar avea sanse sa fie – macar partial – adevarata, ci pentru ca pe mine ma amuza teribil toata tavaleala asta a brandurilor de a se promova pe facebook. Pentru ca toata agitatia s-a transformat intr-o harmalaie generala, in care toata lumea incearca sa-ti smulga un like sau sa te faca sa dai accept unei aplicatii (de cele mai multe ori inutila pentru cel care se screme s-0 faca cunoscuta), dar nimeni nu este in stare sa stea de vorba cu tine. Facebook = comunicare?

=)) Am ras.

Care comunicare? Toata lumea urla, nimeni nu mai asculta. Care discutie? E la fel ca in piata, toti stau in spatele unor tarabe, cu marfa intinsa in ladite de lemn, toti laudandu-si in cor ce-i de vanzare. Nu mai e un schimb de idei, nu mai functioneaza recomandarile, nu mai stii daca prietenul X iti pune ceva pe wall-ul tau pentru ca te priveste sau doar pentru ca a intrat intr-un concurs gen „prezinta concursul nostru la 375 prieteni de-ai tai si ai sansa sa castigi un dop!„. Toti rag la tine, tragandu-te de maneca pentru a-ti atrage atentia asupra unei oferte de nerefuzat!

Si-atunci revin la discutia asta mai mare… blog, versus facebook, versus twitter. In loc de o campanie pompoasa si umflata inutil pe facebook as alege sa iau un grup de bloggeri mai mici cu care sa-mi fac cunoscute produsele. Oameni care sa nu poata fi suspectati ca mint pentru bani, dar care sa nu ma indoaie cu rate-carduri exagerate, bloggeri  – hai sa le zicem medii – alaturi de care sa creasca si compania mea.

Cat despre claritatea mesajului… lasand la o parte clientii mari si campaniile mari, al carui scop unic este brand awarness-ul, ce poti comunica prin Facebook?! Teoretic totul. Practic… nimic! Pentru ca pe Facebook toata lumea citeste pe diagonala, in cel mai bun caz. Caci, in general, se citesc primele si ultimele 7 cuvinte. Ce e intre ele… nu se pune.

Mai repede as comunica mesaje scurte dar puternice prin twitter. Viralitatea este de 10 ori mai crescuta pe twitter, rata de click este de cateva ori mai mare. De ce? Pentru ca pe twitter oamenii sunt organizati pe grupuri de interese. Treaba este mult mai nisata decat pe Facebook.

Prin comparatie, in timp de facebook-ul este ca talciocul de duminica, twitter-ul este ca Valea Cascadelor. In timp ce lumea stie ca in talcioc sunt sanse sa gasesti un vas de WC, toti stiu ca pe Valea Cascadelor ai sanse sa gasesti toate modelele de vase de WC inventate vreodata pe lumea asta!

Si daca ma intrebi unde isi gaseste blogul locul in analogia asta… ei bine, blogul este prietenul care tocmai si-a renovat casa si stie sa-ti recomande in ce magazine sa intri pe Valea Cascadelor pentru un vas de WC bun si ieftin.

Ca si concluzie… decat sa pariez pe harababura galagioasa de pe facebook, daca as vrea sa-mi promovez firma sau produsele as pune ochiu’ pe cativa bloggeri care sunt acum la inceput de drum si as paria pe ei.

Dar asta este, evident, doar parerea unuia care a refuzat in ianuarie toate ofertele de campanii de promovare de pe blogul lui. Deci sunt sanse sa fie o parere irelevanta… :D

50 comentarii despre "Blogul, facebook-ul si publicitatea on-line."
  1. nenea popa

    multi friends putini prieteni

    răspunde
  2. NICOLETA

    Neata si tie!Dupa parerea mea,un blog serios,cu subiecte interesante,mi se pare categoric mai util,placut,decat aceasta piata de „prieteni”care a devenit facebook-ul.Vad utilitatea(eu sunt o persoana mai practica!)doar in convorbirile cu prietenii aflati departe si cu care te costa o convorbire telefonica destul de mult.Este si asta o „moda”care va trece ca si toate celelalte.Pe cand ,blogurile adevarate vor ramane precum cartile bune din biblioteca.

    răspunde
  3. zoso

    social media hater. şi veşnicul „nu înţelegi tu”

    răspunde
  4. Papa

    Nu știu cât de relevante sunt like-urile de pe facebook, pe care în unele cazuri ești obligat să le dai. Twitter-ul în schimb, mie-mi pare mult mai util, cu o informație mult mai relevantă. Spre exemplu, folosești un hashtag pentru o anumită campanie și poți găsi toate informațiile într-un singur loc, pe când la facebook se pierd la un moment dat. De blog nu mai zic, este pe primul loc, chiar și în fața twitterului :))

    răspunde
  5. Ileana

    Buna dimineata! Sustin ce a scris Nicoleta mai sus. O zi frumoasa cu zapada multa, dar drumuri dezapezite sa aveti! pups

    răspunde
  6. ihearlights

    Cum le zici tu bine! Macar sa se auda unde trebuie ;)

    răspunde
  7. hsky

    FB e si el un canal media. Cand am organizat in ‘Real Life’ actiuni de tip ‘Face-to-Face’, diferite de tipul celor ‘Face-to-Book’ m-am putut ‘bucura’ de aproximativ 10% din numarul total de FB-‘prieteni’. Are cineva procente pentru Twitter? Blog?

    răspunde
  8. dragos
  9. Marmotica

    Eu nu am cont de Facebook, sa inteleg ca nu exist ? :lol: Blogul mi l-am facut acum 2 ani si ceva si oricum nu sunt la un nivel asa de inalt , insa il consider un bun mod de a publica subiecte ce ma intereseaza. Si imi place si Twitter-ul , mi se pare elegant :) Acum Facebook-ul este la moda, a devenit un must al zilelor noastre si se intampla sa fii si judecat daca nu ai cont acolo. Am patit-o :P
    Sa aveti o zi frumoasa!

    răspunde
  10. svimp

    daca nu crezi in facebook te rugam sa iti scoti butoanele de like si share de pe blog :)

    răspunde
  11. alta marie

    Da, Facebook e o mare dezamagire si pentru mine – comunicarea nu se intampla acolo! Acolo lumea vrea sa spuna, sa arate, sa se faca auzit, nu sa comunice. Bine punctat.

    răspunde
  12. vasilescumihaela

    Eu am si blog si cont pe facebook. Prin cont am reusit sa reiau legatura cu niste prieteni carora le pierdusem urma. In concluzie, sunt amandoua utile… Nicio concurenta… doar loc de dat cu capul… Dar e doar o parere personala. :)

    răspunde
  13. femeia fericita

    Ola!

    Zeci din blogurile ce le citeam pe vremuri au devenit commercial sheat. Zau, nu orice blogger -frumos, curat, original, fantastic, spontan- ce se pune pe facut reclame poate face chestia asta cu profesionalism… (tot a caca miroasa…)

    Pana la urma, masele decid care e cea mai buna metoda de a face publicitate. Daca nu cumpara masele deodorantu’, poa’ sa fie el si bio si fara aditivi si fara colorant si fara… ca tot n-au facut producatorii mare branza cu 6 deodorante vandute intr-un an in trei farmacii… (Pentru unii, e de-ajuns sa auda/vada „label”-ul respectiv de doua ori pe zi si gata, devin „client fidel”. Ca „chestia x e la moda”. Altii au alte pretentii…)

    răspunde
    • Cabral Ibacka

      Da, nu te contrazic, dar pentru ca acei „unii” sa vada /auda labelul de 2 ori pe zi ai nevoie de buget pe TV, si deja vorbim despre alt film.
      Pe fb nu prea vede nimeni ceva clar, toti vad culori si forme, in harababura.

      Dar sunt deacord si cu ceea ce spui despre faptul ca nu orice blogger poate promova ceva profi.

  14. scorpio

    99% din noi avem Fb…..
    Eu fac parte din ala 1% care nu are. Cineva mi-a spus ca nu sunt valabila….
    Hai nu zau?:)

    răspunde
  15. Marian S

    Nu te supara, Cabral, dar am vazut pe acest blog destule articole care trimiteau la campanii de pe feisbuc (ca asa ne-a invatat raposatul George Pruteanu, sa romanizam notiunile din engleza!!!)

    E adevarat ca nu mi-ai raspuns la modul direct, insa mie mi s-a parut ca nu prea te bucurai atunci cand eu ziceam ca feisbuc a fost, este si va ramane o mare aiureala.

    Unde gresesc?

    răspunde
    • Cabral Ibacka

      Nu e vorba ca gresesti, ci doar te uiti la problema dintr-un unghi care nu are legatura cu ce vorbim acum.
      Stai ca ma explic… tu vorbesti despre un articol care il trimitea pe fb pe un cititor de-al meu pentru ceva anume. Pentru a se informa, pentru a intra intr-un concurs (daca vroia basca lui sa faca asta). Articolul respectiv era semnalizat mai mult ca sigur ca publicitate (stiu ca stii unde se duc banii aia, nu incep iar), daca clientul a vrut sa-si promoveze pagina de fb… e alegerea lui.
      Dar eu fix de alegerea asta comentez… companiile evita sa incerce sa-si creeze propriile comunitati, pentru ca se poate solda cu un esec. Asa ca inventeaza trei mustati pe fb, le promoveaza pe ici-pe-colo si… se declara multumiti. Eu de partea asta am scris…

      Cat despre utilitatea fb pentru utilizatori… daca am comenta ceva am fi doar doi maimutoi care ar spune ca ei doi sunt mai destepti decat sute de meleoane de useri fb. Ceea ce, desi tehnic posibil, practic este… stii tu cum.
      Deci eu sustin in continuare ca fb-ul isi gaseste utilitatea, dar nu pentru comerciantii care vor vanzari directe sau promovare de orice fel.

      Cat despre George Pruteanu, odihneasca-se in pace, eram si nu eram de acord cu el. Daca intri in Franta intr-un magazin si ceri un mouse wireless, care sa aiba soft integrat:
      – Un souri sans fil avec de logiciel integree.
      La noi spui:
      – Mouse wireless cu soft.
      Traducem, traducem, dar ce trebuie, nu la hectar.

    • Marian S

      Traducem, traducem, exact ce trebuie traducem.
      Eu ma simt razbunat cand zic „feisbuc„!!! :)

      Problema cu ei e cam urmatoarea:
      1. Un pustan a avut o idee, buna la inceput.
      2. Ideea a prins, in special la cei de felul lui.
      3. Au aparut niste campanii agresive de promovare; acum imi pare rau ca am sters tone de spam de la ei, aveam ce sa va arat.
      4. Userii s-au inmultit.
      5. Au aparut „rechinii„ care au simtit ca e rost de publicitate aici.
      6. A aparut moda, trendul, tampenia aia de idee ca nu esti nimic daca nu esti pe feisbuc. Ete o laie, deci eu sunt un „nimic„. Si asa o sa raman.
      7. A aparut saturatia, e deja saturatie. Aici suntem noi acum, tocmai de aceea se intampla ceea ce spui. Prea multa cantitate si prea putina calitate.
      8. Fiecare pasere pre limba ei piere. Pariem ca si feisbuc se va prabusi sub povara propriei greutati?

    • Cabral Ibacka

      La desfasuratorul tau ma uit, si cred ca-i bun.
      Acum depinde de cand se vor intampla pasul final… pentru ca eu nu cred ca a aparut deja adevarata saturatie.

  16. CorneL

    Campaniile astea pe Facebook sunt ca in bancul cu cersetorul din fata bisericii:Dupa 6 luni de cersit cu o singura palarie,apare intr-o zi cu 2 palarii si la intrebarea de ce? pusa de un trecator,raspunsul vine sec:mi-am deschis sucursala!DA-MI SI MIE UN LIKE,VA ROOOOOOOOG! SA IMI IASA NUMARATOAREA!

    răspunde
  17. fata care te iubeste

    Am facebook si recunosc ca il folosesc des;POATE MULT PREA DES.
    L-as sterge,dar…daca fac asta o sa ramn in urma cu noutatile si nici n-o sa mai stiu ce mai face zi de zi ,,my crush”;))

    Jalnic…i know.

    răspunde
    • Cabral Ibacka

      Nu, nu e jalnic, ideea era cu totul alta… eu nu comentam despre utilitatea fb-ului pentru useri, ma refeream exclusiv la utilitatea lui ca arma de mass-marketing-destruction. :)

  18. albinuta veninoasa

    No, hai ca o sa fiu scurt, ca ma duc la somn.
    Parerea mea este ca pe facebook, aruncam toti ceva ce ne dorim sa vada cat mai multe persoane, un fel de reclama. De acolo lumea alege ceea ce-i place si in viitor, incet, incet, dupa ce a gasit ceea ce-i place intra mai rar pe facebook.
    Nu ma prea pricem eu, dar am cautat f mult sa vad daca cineva a fcut o selectie a blogurilor, pe domenii, … pe judete si regiuni am gasit, dar si acolo sunt bloguri care de 2-12 luni nu au mai scris pe ele. Cred ca esra normal, sa fie sterse deoarece ingreuneaza cautarea. Am deviat un pic. Deci, as vrea o … sfera unde sa gasesc cat mai multe bloguri.
    In acets moment urmaresc aprox. 30 de bloguri. Sunt cateva pe care intru zilnic, iar celelalte max odata pe saptamana. Cum gasesc ca se scrie cat de cat ceva important pe cate unul, cum il aduc mai in fata in bara de sus (nu ma prea pricep cum se numeste), pt a-mi usura munca si micsora timpul in folosul meu.
    Concluzia, facebook este doar o treapta pe care urci sa-ti cauti ceva folositor.
    O parere.

    răspunde
  19. super_fotbal
    super_fotbal

    a inceput si pe facebook sa fie atat de mult spam incat cred ca trebuie sa fac o curatenie si cine isi posteaza horoscopul la mine pe wall si nu are vreo relevanta in viata reala sa plece.

    răspunde
  20. niggerul

    In primul rand Cabral,ai mare dreptate si ai punctat foarte bine catea probleme pe care le ridica advertising-ul si promovarea unui produs pe facebook.

    In al doilea rand,Cabral te rog frumos sa modifici link-ul din blogroll in Niggerul.RO cu acelasi link niggerul.ro in loc de niggeridinvisoi!

    răspunde
  21. Postolachi Dumitru

    Fain articol… dar sigur nu o sa-l citeasca agentiile de media vizate :(

    răspunde
  22. d-petre

    Agentiile vor „meleoane” de useri asa ca facebook-ul e tinta sau eventual blogurile din varf … cine are curaj sa parieze o campanie pe cateva bloguri in devenire ?

    răspunde
  23. Pingback: Autovot 2012 porneste motorul. – cabral.ro

  24. Pingback: Linkuri de weekend

  25. Sakura

    Sunt de acord cu tine privitor la facebook. Sunt de acord şi cu ce spui despre bloguri. Dar ţi-a scăpat ceva, nu numai ţie ci şi antevorbitorilor mei. Reţele sociale au fost şi au trecut „fără număr” în ultimii ani. Facebook e pe val, dar nu se ştie până când. Google+ s-ar putea să existe pentru multă vreme pentru că este/va fi integrat cu multitudinea de servicii Google, majoritatea utile, multe indispensabile. Iar susţinerea dată de aceste servicii îl vor ajuta să treacă peste metamorfozele necesare adaptării când modelul Facebook va fi înlocuit de altceva. Însă v-a scăpat din vedere tuturor că în afară de bloguri, mai există o platformă interactivă mult mai bătrână şi care va mai supravieţui pentru multă vreme: forumul.

    Ca formă de organizare, blogurile sunt ca un cioban cu o turmă. Comunitatea, atâta cât e ea, este organizată în jurul unei persoane aflate în centrul atenţiei. Forumurile sunt tot ca o turmă, dar fără cioban. Acolo comunitatea este închegată de o idee, de o tematică. Dacă comunitatea din jurul blogului dispare odată cu blogerul (îşi găseşte o prietenă şi nu se mai ocupă de blog :) ), forumul supravieţuieşte mult tocmai pentru că ceea ce leagă comunitatea este pasiunea comună, nu o persoană. Membrii vin, se retrag, dar lucrurile merg lin în continuare.

    Aşa cum sunt bloguri de nişă, sunt şi forumuri de nişă. Cel mai cunoscut şi mai important este poate motociclism.ro. Există câteva forumuri ale electroniştilor amatori, ca de exemplu elforum.ro. Un număr mare de forumuri auto, atât generaliste cât şi tematice pe diverse mărci. Forumuri cu tematici feminine sunt o grămadă. Plus multe altele. Apoi sunt forumurile generaliste, dar care au secţiuni pe diverse teme, cum ar fi softpedia şi forumul de la hotnews. Eu cred că forumurile merită, din punctul de vedere din articol, cel puţin atâta atenţie ca şi blogurile. Mai ales dacă existe forumuri puternice pe domeniul firmei care doreşte să se promoveze.

    Ca şi comunicare, Facebook mi se pare un tomberon în care se aruncă de toate: linkuri, poze, filme, texte etc. Toate cu „ecoul” dat de repostări. Normal că în tot acest amalgam informaţia scapă cea mai neobservată. Pe blog situaţia este mult mai bună, dar dată fiind structura construită în jurul unui personaj central care propune subiectele, discuţiile sunt mult limitate ca diversitate, ca tematică şi ca timp, subiectele fiind rapid îngropate. Forumul este mult mai liber din acest punct de vedere, oricine din cadrul comunităţii respective putând deschide o discuţie pe orice temă sau continua oricare discuţie. Nivelul egal al membrilor contribuie la o comunicare mai intensă. Însăşi structura unui forum este de aşa natură încât sunt extrem de puţine lucruri care să distragă atenţia de la informaţia propriu-zisă (cel mult o imagine avatar la fiecare mesaj, eventual ratinguri şi statistici mărunte şi cam atât). În timp ce pe blog indiferent cât de interesant ar fi un subiect, el va fi rapid îngropat şi uitat, pe un forum subiectele interesante vor sta în primele poziţii chiar şi ani de zile, practic atâta timp cât sunt de actualitate.

    Din punctul meu de vedere, o firmă care caută promovare în online, ar trebui să pună forumurile cel puţin la acelaşi nivel cu blogurile, mai ales dacă există forumuri axate pe profilul firmei. Îmi cer scuze că m-am întins atât, dar am văzut că chiar îţi pasă de părerile cititorilor şi deci nu tastez degeaba.

    răspunde
    • Cabral Ibacka

      Am 2 forumuri active. Si desconsider din foarte multe motive aceasta forma de comunicare, apreciind-o din alte multe motive.
      Dar nu intra in zona noastra de discutie.

      Insa argumentele expuse mi se par, multe dintre ele, valide. ;)

  26. Sakura

    Completare: ştiu că lumea aleargă tot timpul după ce-i nou şi strălucitor, însă prea uşor îi scapă din vedere că mai există şi lucruri „evergreen”…

    răspunde
  27. Andrei Potorac

    Stii ce e cel mai fun in toata treaba asta? :)

    Faptul ca acele campanii aduc de munca unor developeri, in ordinul a mii si zeci de mii. Noi am lucrat la campanii pt Oriflame, Nicorette, H&M, TUMS si multi altii pt Facebook. E fun, eu unul ma bucur cand mai apare cate o platforma in plus si se arunca banii si in directia respectiva. :)

    răspunde

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.