Bilantul Responsabilitatii Sociale 2007

Am primit un mass* de curand care-mi spunea ceva de responsabilitate sociala. Mi-a sarit in ochi adresa site-ului, responsabilitatesociala.ro**.

Pe site-ul respectiv am dat peste intrebarea “Ce te-a nemultumit referitor la cum au inteles companiile din Romania sa demonstreze ca sunt responsabile social, in 2007?”.

Din cat se vede din Berceni, treaba sta cam asa: multa imagine cu rezultat minim.

Nu ma apuc acum sa comentez sumele investite, poate sunt mari, poate sunt mici, nu sunt omul banilor, ma uit insa la efectele invartirii acestora prin viata.

Am vazut si am auzit de fel de fel de campanii sociale, cele mai vizibile au fost spoturile tv facute pro-bono de agentiile de publicitate pe diverse teme.

Din toata pleiada de “si ei sunt oameni”, “nu ciomagi nevasta”, “nu bea de sarbatori” (oare cum a trecut renul ala cu tot cu coarne prin perete daca gaura din perete e fix cat capul lui?!) oamenilor nu le-a ramas prea multa informatie in cap…

 

Intr-adevar, unele spoturi au fost foarte reusite, ca si imagine vorbind, da bine la portofoliu dar pana la urma cred ca s-a uitat scopul.

O parte din ele au fost facute mult prea elevat, nu au fost destul de agresive, niste povesti frumoase care pe mine, ca om simplu si de la periferie, nu m-au conditionat psihic sa fac ceva in plus.

De ceva timp e la moda sa faci campanii sociale, in primul rand n-are cum sa fie rau, si apoi, poate are sanse sa fie de bine.

Cred insa ca banii care au fost investiti in spoturile pe care le-am vazut (lucrez in tv si normal ca ma refer mai ales la astea) ar fi putut fi folositi mai bine.


De exemplu spotul cu violenta in familie, aia in care se batea covorul… Spotul foarte misto facut, acolo e creatie, dar… cati au inteles mesajul?

Sau, mai bine zis, cati dintre cei care dau ca vitele cu pumnu’ in propria familie au inteles ce fac atunci cand incep sa loveasca?

Ala e un spot tot pentru noi, pana la urma, cei care ne privim aproapele ca atare si nu ca pe un sac de box.

Si mie degeaba imi spune sa nu-mi bat copilul pentru ca oricum n-o faceam, fa un spot pentru animalul ala, poate mie nu-mi place, poate ca eu nu inteleg nimic, ia un psiholog bun si vezi cum trebuie construit mesajul respectiv special pentru creierul cretinului, nu pentru oamenii normali.


Daca vreau sa arat unui copil ce inseamna drogurile pot sa fac un spot superb, cu imagine de film rusesc, in care de la poarta maternitatii pleaca o dunga alba care serpuieste prin oras si se opreste la Bellu in fata unei cruci fara nume.

Da bine la portofoliu, colegii de agentie ma felicita, “prietenii” de la alte agentii ma invidiaza pentru premiul castigat, sunt… creativ!

Dar din punct de vedere al copilului asta e o gluma! Nu intelege nimic, face o poanta legata de Mutu si asta a fost…



Ce ar fi mai eficient? Imagine frate! Mai copile, vrei sa te droghezi?

Uite, asta e un interviu cu un dependent de cocaina, asculta ce zice si apoi decide daca mai e cool sa-ti terciuiesti creierii!

Uite, asa arata venele unui dependent de heroina!

Uite, asa arata omul asta acum 1 an, inainte sa se apuce sa-si traga viata pe nas si asa arata acum, au trecut 365 de zile, teoretic, dar practic… vorbim de o epava.



Multe dintre campaniile sociale au uitat cui se adreseaza si au ajuns sa fie candidate la titlul “Campania Sociala a Anului” si… atat!

Arata bine multe dintre ele, fac o figura frumoasa la fel de fel de festivaluri, dar pana la urma prea multe dintre ele nu ajung la target si pana la urma asta inseamna eficienta zero…

 

In plus, eu le-as face mult mai agresive, mult mai expresive, cu mai multa imagine…

Arata-i omului clar in fata ce pateste daca face una sau alta, trage-i o palma sanatoasa peste ochi si trezeste-l, degeaba suntem cu totii cool si creativi daca dupa ce ne-am invartit in fofisticareli rezultatul e zero.


Si mai e o treaba… ne-am invatat ca daca dam la tv afla toti, deci cea mai eficenta campanie sociala trebuie sa ajunga pe tv.

Ok, de acord, asa te vad cei mai multi ochi si te aud cele mai multe urechi.

Dar daca faci o segmentare a publicului tinta vei avea, cu aceiasi bani, o eficienta mai mare.

Si cand ma refer la eficienta vorbesc evident de rezultatul final, mai putina violenta in familie, o marginalizare redusa a tiganilor, mai putine accidente din cauza alcoolului, in sfarsit, rezultate.


Du-te la parinte la serviciu (prin net de ex) si explica-i care sunt simptomele unui consumator de droguri. Du-te la scoala si arata-i copilului venele drogatului.

Du-te in club si arata-i proaspatului proprietar de beamveu care toarna in el vodka-mar cum arata matele umane intinse peste pielea Momo de pe scaunele sport.

Iesi pe strada si arata-i omului cum se simte UN OM terfelit de ALTI OAMENI numai pentru ca este tigan.***


In sfarsit, tu esti creativ, nu eu, eu sunt ala prost de la tv de care citesti tu prin revistele mondene ca e fitos si curvar, tu te impaunezi ca esti cool si ca faci “chestii sociale”, fa-le atunci, impauneaza-te cu rezultate, nu cu spoturi!


Asta ca sa raspund uneia dintre cele 3 intrebari, Ce te-a nemultumit referitor la cum au inteles companiile din Romania sa demonstreze ca sunt responsabile social, in 2007?

Una dintre celelalte intrebari suna asa: Care au fost, din punctul tau de vedere, cele mai responsabile trei companii in 2007, si de ce? 

M-am educat sa vorbesc doar atunci cand stiu despre ce vorbesc. Ori nu pot spune ca sunt un fin si/sau atent observator, deci nu=mi pot aroga vreo anumita autoritate in domeniu.

Daca ar fi sa pun ceva pe locul 1 as pune ceva, poate suprinzator, pentru multi: Parazitii. Daca nu ati ascultat piesa lor antidrog de pe cel mai recent album probabil ca nu intelegeti de ce.


A 3-a intrebare suna asa: Ce te astepti de la companiile care activeaza in Romania, din punctul de vedere al responsabilitatii sociale, in 2008?

Acum, ce sa zic… Sa fiu fatalist si sa incep cu “nu mai astept nimic” nu e genul meu. Eu tot sper ca la un moment dat se vor vedea si niste rezultate solide. Nu sunt genul de prost care sa dea cu parul fara discernamant (un alt fel de prost, poate…), sunt constient ca o parte din campanii au avut un anume succes.

Mi-as dori ca in 2008 sa vedem o focusare a mesajului pe publicul tinta, nu aceeasi focusare pe “oamenii destepti si cool”. 

 

Si vorbind de companiile care activeaza in Romania pe tema asta, exact asta spuneam, nu mi se pare ca exista o focusare, fiecare trage in partea lui micuta si uneori meschina, cred ca ceva organizare ar fi de preferat.

_____________________________________________

* mass-ul nu a venit de la CSR ci de la un third-party cu care ma tocmesc de cateva saptamani sa ma scoata din lista. Daca nu se rezolva amiabil am de cand sa le fac un tam-tam de mare angajament.

** Nu stiu ce nu mi-a placut, mi se pare ca suna cam comunist dar dup-aia am facut un exercitiu sa vad daca sunt in stare sa gasesc eu ceva mai bun… mi-am facut singur vreo 20 de propuneri (pe care le-am picat pe rand)…

Adevarul e ca pana la urma ne-am saturat de site-uri cu nume tembele, unde numele n-are nici o legatura cu continutul.

Pana la urma, daca pe site se prezinta wc-uri nu inteleg de ar avea adresa relaxareinterioara.ro…

Asa ca adresa e buna pana la urma, rezervele nu sunt justificate.


*** La un moment dat am facut experimente cu niste prieteni (studenti la actorie), ieseam pe strada si prietenii de care spuneam isi alegeau un om oarecare de pe strada si incepeau sa-i toarne jigniri rasiste.

Bai tigane, vezi ca puti, esti urat, esti tuciuriu, esti prost pentru ca esti tigan, cu siguranta ai in plasa doua portofele furate de la romani cinstiti!

Evident ca omul pana la urma se intoarcea si incepea sa injure, sfarsind, invariabil, cu “Nu vedeti ba ca nu sunt tigan?!”.

Atunci astia ai mei taceau toti si unul singur raspundea:

“Si daca erai tigan oare chiar era vreo diferenta? Erai alt om, miroseai altfel, erai mai corect?”

Pe aceeași temă

Comentarii

Lasă un comentariu la acest articol...
  • Catalin Zălog
    publicitate

    Colaborez cu cabral de prin 2014. Îmi place pentru că apreciază serviciile mele.

  • Dacrypt
    • 11.03.2009

    parerea mea despre narcotice este urmatoarea:

    -narcoticele au fost lasate cu un scop pe acest pamant si fiecare e liber sa isi aleaga drumu’ care il va parcurge pentru tot restu’ vietii.
    -narcoticele au fost prealuate din natura si prelucrate de OM.
    -deci daca stam bine si ne gandim, “Tata Nostru”
    a lasat aceste “nenorociri” la alegerea fiecarui OM.

    răspunde-i
  • […] , Ciprian Dragomir, Luminita Malanca, Dragos Apostu, Anca Gheorghe, Anne Matea, Alin Popescu, Cabral Ibacka, Dorina Gutu, Marian Banica, Alex Filip, Ana Maria Vasilache, Corina Gonteanu, Cristina Murariu, […]

    răspunde-i
  • Andu
    • 14.01.2008

    http://andu.haipa.ro/2008/01/12/dupa-pofta-inimii/ Viziunea mea in privinta drogurilor. Daca-l consideri spam, il poti sterge.

    răspunde-i
  • _eu_
    • 14.01.2008

    mersi mult de tot…

    răspunde-i
  • cabral
    • 14.01.2008

    Man, problema cu drogurile e foarte mare, partea asta de care zici tu, cea cu pustii de bani gata e doar o mica parte a problemei.

    Gandeste-te ca ei sunt, procentual vorbind, 10% din piata, restul este reprezentat tot de copiii normali, cu parinti normali, cu venituri normale.

    Si ei ajung sa faca gesturi disperate din cauza nenorocirilor astora, nu copii de bani gata.

    răspunde-i
  • Apropo de cum ii rezolvi pe cei care isi baga in vena. Eu zic sa le dam DVD-uri cu filmul “Reqviem for a Dream”. Multi dintre ei sunt baieti de bani gata, asa o sa aiba unde sa-l vada.

    răspunde-i
  • cabral
    • 13.01.2008

    @ Hector – man, nu stiu daca am dusmani, nu cred, dar cred ca toti avem (hai sa le spunem) “antifani”.

    Iar despre ce zici tu […]o lume in care ANORMALUL,GROTESCUL, PROSTIA ne sunt prezentate si indesate in suflete drept “NORMALITATE” .[…], aici ai dreptate 100%.
    Dar aici cred ca intervine deosebirea, unii iau aceste tare ca si normalitate, altii le refuza politicos si se caznesc sa gandeasca.

    Am intrat la tine pe site, m-ai facut curios cu “Adeptii lui Iehova” si am citit tot, chiar nu eram aproape deloc informat despre ei si mi-a prins bine. Merci!

    @ brindusa – dap, banii pot cumpara multe, chiar si suflete.
    Vorbind insa de campaniile sociale vad ca suntem aproximativ pe aceeasi lungime de unda… Multe campanii bazate pe imagine, multi lauri cu putine rezultate.

    Iar despre ce spui tu, ca nu poti da imagini socante pe tv, ai dreptate. Dar nu trebuie neaparat sa arati sange pentru ca un om sa-l “vada”. Am dreptate?

    @ A.Faith – n-am spus tot cand am povestit de faza aia. Omul era ales la intamplare dintre cei care se uitau cu scarba la unul dintre ai nostrii, un tigan. Al nostru statea exact la iesirea de la Metrou, nu cersea, nu statea cu mana intinsa, doar statea.
    Si, poate crezi – poate nu, multi care treceau pe langa el se uitau urat, cu scarba. Dintre astia alegeam la intamplare cate unul, ca sa vada si pielea lui ariana cum e sa fii desconsiderat fara sa faci nimic gresit.
    Acum m-ai inteles?

    @ blogatu – dap man, nu publicul tinta conteaza, ca nu da el premii; hai sa ne dam balerini intre noi (some few ones) si sa ne batem pe burta ca o elita ce suntem…

    @ -eu – o sa vb cu Selena prin Buftea, zilele astea si daca e de acord iti dau o modalitate de contact. Dar nu promit nimic inainte de miercuri.

    răspunde-i
  • _eu_
    • 12.01.2008

    buna cabral…..f tare blogul tau…..amsi eu o mare rugaminte la tine e ziua unui prieten face 18 ani daca ai putea sa imi afci si mie rost de nr de telefon al selenei(ex-candy) sau de id te rog mult mult d tot daca poti sa mi-l dai printr-un mail ar insemna enorm pentru el…mersi anticipat

    răspunde-i
  • blogatu
    • 12.01.2008

    Cam asa sta treaba cu campaniile, spoturile sunt pentru oameni inteligenti, nu pentru publicul tinta 🙂

    răspunde-i
  • Blogoree bligg
    • 11.01.2008

    Bilantul Responsabilitatii Sociale 2007…

    Am primit un mass de curand care-mi spunea ceva de responsabilitate sociala. Mi-a sarit in ochi adresa site-ului, responsabilitatesociala.ro*.
    Pe site-ul respectiv am dat peste intrebarea “Ce te-a nemultumit referitor la cum au inteles companiile din…

    răspunde-i
  • Loading...