Sari la conținut

[foto Ana Penariu – Mediafax]

Nu stiu cum v-a cazut chestia asta noua cu diferentierea tipului de examen in bacalaureat profesional si bacalaureat national, cred ca ascunde si bune si rele.

In primul rand, mi-aduc aminte ca le-am spus alor mei, adolescent ametit fiind, ca nu vreau sa fac facultate. Am primit un raspuns relaxat si la care nu ma asteptam: Ok, cum vrei tu, cineva trebuie sa bata si cuie.

Au trecut anii si-mi dau seama ca ai mei aveau dreptate. Daca toti sunt doctoranzi in stiintele comunicarii… cine mai repara tevile?

Aici vorbim despre alegerea personala / liberul arbitru, ca si moment decizional. Insa momentul asta este pregatit de toate momentele premergatoare, si aici hotaratoare pot fi familia, clasa in care inveti, profesorii, prietenii. Si pe unele le poti alege, pe altele… nu. Deci nu e deloc egala pornirea. Dar asa e lumea construita.

Ajungem, deci, sa fortam adolescentii sa ia o hotarare mult mai devreme decat acum: deja de la BAC copilul trebuie sa aleaga in ce directie o ia:

– se pune pe treaba si lasa facultatea pentru altii, si-atunci opteaza pentru bacalaureatul profesional;

– se tine de scoala si merge la facultate, si atunci alege bacalaureatul national.

Bine, din cate am inteles, un absolvent de bacalaureat profesional poate merge ulterior la facultate, cu conditia sa dea diferenta. Totusi, e mai greu si dureaza mai mult asa.

Ce-aveam pana acum? Copii care se transformau in adulti de 23-24-25 de ani si care inca se intrebau „Eu ce-o sa fac in viata?”, in timp ce mergeau la facultatea pe care o alesesera.

Oare cu schimbarea asta, cu doua variante de BAC, cei mici vor fi fortati sa aleaga mai devreme un drum si asta-i va ajuta sa-si structureze viata mai bine si mai eficient?

Cum ti se bare treaba asta cu bacalaureat profesional si bacalaureat national? E buna sau rea?

37 comentarii despre "Bacalaureatul profesional si bacalaureatul national. Bune si rele."
  1. SagittariuS

    E o prostie, la fel ca orice reorganizare şi/sau reformă în România. Elevii nu vor să înveţe (totuşi, le dau dreptate la faza cu programa şcolară inutilă în proporţie de 70%, ce-i drept) şi noi ca autorităţi ce facem? Diferenţiem ca să îi ajutăm să ia un examen destul de important, prin două tipuri de examen. Bre, aşa ceva nici în Mozambic sau Namibia nu se face …

    Copii se transformă în adulţi de la vârste mai mici decât cea enunţată de tine în articol, nu asta e problema. Problema e că diferenţierea examenelor va crea, psihologic vorbind, încă o barieră între membrii aceleiaşi generaţii (pe lângă cele deja existente, care decurg din starea socială ş.a.m.d.). Ceea ce nu e deloc bine pentru că duce la izolarea unora, printre altele.

    Mie unul mi se pare, cum ar zice un englez, totally bullshit. Şi pentru cei care or să vină să spună că e bine, că aşa se face în ţările civilizate, am o chestie de spus: eu am dat BAC-ul în 2000, pe sistemul „vechi”, şi n-am avut niciul fel de problemă. Nu l-am luat cu 10, ce-i drept, ci cu un amărât de 7,66, dar l-am luat pe cât am avut eu chef să învăţ (adică undeva la 2 săptămâni anterior examenelor). Se poate lua, dacă te duce mintea şi nu o ai poluată cu treburi etno şi alte porcării din ziua de azi.

    • Georgiana Busa
      Georgiana Busa

      Ai foarte mare dreptate SagittariuS !

    • Eliana

      Corect !!!

    • SagittariuS
    • una

      Eu sunt o fosta eleva al unui liceu, iar anul acesta mi-am dat bacul.

      L-am luat din prima fara prea mari batai de cap. M-am apucat de invatat fix joi, in conditiile in care eu aveam luni primul examen. Probele orale le-am luat cu calificativ maxim, iar nota examenelor a fost decenta. Ca sa dau o aproximare, te-am luat cu cateva zeci de sutimi.

      Cum mentiona si Cabral in articolul sau, depinde foarte mult si de mediul si anturajul in care cineva creste. Si mai presus de toate depinde de individ, cum alege el sa aprobe sau nu comportamentele din jurul lui. Eu personal am fost lasata in pace in anii mei de adolescenta. Maicamea nu stia nimic din ce fac eu la scoala pana la sfarsitul anului cand ii spuneam media, care era de obicei in jur de 9.

      De-a lungul liceului am invatat ce fel de profesori am, asa ca pana in a XII-a, eu aveam program de facultate, cu ore din doua in doua ore. Nu avea niciun rost sa-mi pierd timpul cu ore de desen in care se injura guvernul mai ceva ca la usa cortului sau cu ore de filosofie in care se dezbateau ultimele trenduri din catalogul Avon. Asa ca mergeam la materiile de Bac si la orele cu profesori decenti, care mai aveau inca speranta sa ne bage ceva in cap.

    • SagittariuS

      Cum spuneam, se poate dacă vrei …

    • Marian S

      o fosta eleva al unui liceu
      Maicamea nu stia nimic
      eu aveam program de facultate, cu ore din doua in doua ore

      Hm… şi zici că l-ai luat?

  2. Papa

    Am să iau exemplul meu. Eu după liceu nu m-am gândit să dau la facultate imediat, deci m-am angajat. În situația în care un elev care termină liceul și vrea să se angajeze după, atunci e binevenit bacalaureatul profesional. Facultatea nu este obligatorie imediat după liceu, o poți face oricând. Îmi aduc aminte că la masterat, un profesor ne-a spus că este bine să facem facultatea imediat după liceu și că masteratul ar trebui să vină după vreo doi ani de pauză, în care viitorul masterand a fost angajat pe undeva. În cazul ăsta, vii la școală și cu o experiență din viața reală, nu numai din cărți. Dacă va funcționa faza asta, fiecare elev va alege ce are de făcut mai din timp, ceea ce nu e rău deloc.

    • SagittariuS

      +1 la faza cu acumulatul de experienţă. Parcă-s prea mulţi masteranzi la 23-24 de ani …

    • Ubercool

      Faceti voi politehnica si angajati-va, ca ingineri, fara masterat. Acumulati experienta la service-uri auto, ca receptioneri. Acum, cu sistemul Bologna e un mare bullshit, nu se uita nici naiba la tine, fara master.

  3. Rares Cojocaru

    Referitor la ce spunea SagittariuS, eu sunt de parere ca in ziua de azi nu poti sa iei BAC-ul doar cu 2 saptamani de pregatire si ca e o idee buna cu el diferentiat. De ce? Pentru ca elevii de la licee tehnice, industriale sau orice alt liceu, au alta viziune si poate ei chiar nu vor sa faca o facultate, sau se mai intampla sa nici nu poata sa dea un examen la un nivel asa ridicat. De aici paote si numarul mare de picati. Nu trebuie sa ne ascundem dupa deget; pe unii ii duce capul sa treaca bac-ul, pe altii…nu.

    Cum spuneai si tu Cabral, fiecare are principiile lui si obiectivele lui. Depinde si de posibilitati: intelectuale si/sau materiale, totodata si familiale daca pot spune asa..

    Exista totusi o mica nelamurire pentru mine in legatura cu acest bac diferentiat. Sunt doua profile care dau examen la matematica: cele care au la baza matematica si/sau informatica (mate-info) avand M1 ca si grad de dificultate, direct proportional cu orele de matematica studiate pe saptamana, si stiintele naturii(bio-chimie), dar care erau pana acum M2, datorita orelor mai putine.

    Ar trebui si in acest caz un bac diferentiat totusi.. Una e sa faci 4 ore, alta e sa faci de +6…

    Eu numa’ zic…

    • SagittariuS

      No shit, Jason! Şi unde pui în ecuaţie chiulul de la ore, atitudinea de doi lei faţă de profesori, lipsa dorinţei de a învăţa? Asta ca să enumer numai trei lucruri de bază.

      Nu cred că s-a schimbat atât de mult programa şcolară de când eram eu în liceu. Dacă aş avea timp aş face un an de liceu, clasa a XII-a, şi pe urmă să dau BAC-ul în aceleaşi condiţii şi să-ţi arăt că se poate lua BAC-ul cu două săptămâni de învăţat.

      Problema începe de la programa şcolară. La cei care fac mate-info (recte M1) se studiază subiecte puţin diferite faţă de cei de la M2, cum zici tu. Şi la examen se lasă cu unele subiecte care nu au fost abordate în programa celor de la M2, spre exemplu.

    • Rares Cojocaru

      Perfect de acord cu tine: atitudinea de 2 lei, chiulitul, lipsa dorintei… Nu cred ca indivizii isi doresc tocmai o cariera stralucita de medic, inginer, whatever. Omul daca pica Bac-ul se angajeaza pe unde apuca si apoi mai mult ca sigur ca nu il va mai repeta sau va pica din nou..

      In fine..subiectul e mai mult decat discutabil si parerile sunt impartite. Eu privesc din interior toata sandramaua si cred ca o idee ce merita incercata, desi introducerea bac-ului national e totodata si o selectie a celor „buni” si „cu pretentii”, cee ce cred ca ar ridica nivelul.

    • SagittariuS

      Cei buni se diferenţiază de plebei prin nota cu care iau BAC-ul, nu prin variante diferite de BAC. E simplu ca un „bună ziua”, nu e nevoie de diferenţieri, discriminări şi alte chestii ce ţin de „reforme moderne”, să fim serioşi.

      Încearcă să te detaşezi şi să priveşti obiectiv nu subiectiv.

    • una

      Nota de la Bac nu-ti da nicio bila alba pentru viitor.

      Iti dau un exemplu concret, caci am doi prieteni mai in varsta, care au dau Bac-ul acum cativa ani. Unul a copiat pe rupte si a luat peste 9, iar celalalt l-a dus capul sa ia singur peste 9.
      Cel care a copiat la Bac, a copiat si in facultatea de inginerie in toti anii. Omul ala nu are habar cu ce se mananca ingineria si totusi, doar cu diploma, lucreaza la o firma buna, castiga mai bine de 2000 pe luna si nu face mai nimic. Ba chiar se plictiseste baiatul in orele alea de lucru.

      Celalalt se zbate ca un peste pe uscat, lucrand din loc in loc de-i sar capacele, desi e dispus sa invete. Nu e vorba ca nu-l duce capul, asta pot sa o garantez. Pur si simplu nu a dat peste un loc in care sa faca o cariera, in care sa munceasca si el cu un scop mai presus de leafa de la sfarsitul lunii. Momentan e stabil intr-un loc dificil, cu salariu de incepator.

    • cristina

      Tin sa te contrazic putin. Am terminat mate-info anul trecut si am avut BAC-ul diferit de cei de la stiintele naturii. Am dat matematica mult mai grea decat ei. Pregatindu-ma extrem de tare timp de 4 ani, din cauza emotilor si a unor greseli minore am luat la matematica doar 7,55. Daca eram la stiintele naturii luam 10 cu felicitari. La noi in liceu diferenta de ore dintre mate-info si stiintele naturii era foarte mica, noi la mate-info faceam 5 ore de matematica, iar cei de la stiintele naturii 4 ore.
      De ce nu spui si de diferenta dintre filologie si mate-info? Am dat toti acelasi examen, desi eu aveam 3 ore de Limba si Literatura Romana pe saptamana, iar cei de la filologie aveau 5 ore.
      Acelasi lucru poate fi spus si despre materia la alegere. Eu am ales Biologie, unde aveam 2 ore pe saptamana, iar cei de la stiintele naturii aveau 4 ore pe saptamana si am dat aceleasi subiecte la examen.

    • Monic

      mare dreptate aici!

    • Gina

      Subscriu.

    • Adrian

      Sunt de aceeasi parere cu tine. La fel a fost si in cazul meu cu BAC-ul. In curand o sa vedem provabilitatea la BAC, in jur la 10%, daca nu pun bazele unui sistem de educatie cat mai ok.

  4. Cris

    Ministresa Andronescu explica ca introduce bacalaureatul profesional pentru a le permite si celor mai „napastuiti” sa acceada in campul muncii. O gandire comunistoida caci bacul asta de il vor ei nu te pregateste pentru nimic practic, ci implica un examen la ed. antreprenoriala, pe baza de proiect, adica o barbologie in urma caruia elevul primeste o bucata de hartie fara valoare. Scolile profesionale reintroduse de Funeriu sunt o mai buna alternativa, cel putin la nivel teoretic.

    • SagittariuS

      Vechiul sistem al şcolilor profesionale funcţiona extrem de bine şi încă ar funcţiona dacă ar fi condus de cineva cu experienţă.

      Exemplu clar: la grupul şcolar unde am terminat eu liceul era liceu şi şcoală profesională. Cei de la liceu plăteau pentru permisul de condus (orele de legislaţie şi practică et cetera), cei de la profesională plăteau doar dosarul pentru examen (analize, taxe et cetera). Pe undeva, dacă nu te ducea mintea la multă teorie dar erai as la practică, şcoala profesională te ajuta să ajungi la o meserie bună (din şcoală ieşeau cu calificare de maistru mecanic, electrician sau electro-mecanic pe auto).

  5. GCM

    Mie mi se pare doar o perdea de fum, o incercare disperata de a scapa cumva din statistici de cat mai multi „picati”. Iar examenul asta profesional nu este altceva decat acel examen de competente care se sustinea si pana acum la terminarea anilor de liceu.

  6. Gabi

    Bravo Cabral, bine zis: nu putem avea numai doctoranzi; este nevoie si de mecanici, de instalatori, electricieni, croitorese si alte cateva meserii.
    Desi nu ma omor cu asa ceva, am auzit o dezbatere la un post de radio, pe aceeaasi tema, unde intrau multi tineri sa se planga de faptul ca li s-ar ingradi posibilitatea de a schimba optiunea pe parcurs.
    Come on man .. adica acum vrei sa dai BAC-ul pentru cei „mai putin pretentiosi” (ca sa nu spun altfel), BAC pe care sa il treci mai usor, dar apoi sa ai pretentia sa fii pe aceeasi linie cu cei care intr-adevar au stat sa invete chiar daca nu s-au spetit, dar totusi, in loc sa stea sa sparga seminte in fata blocului sau sa faca cheta pentru 2 sticle de bere, si-au petrecut timpul citind. Atunci erau tratati ca ‘[email protected] freaks’ dar dintr-odata vrei sa fii pe aceeasi treapta cu ei. Asa se explica si de ce avem atata prostime in posturi de conducere. Corect, nu reprezinta majoritatea insa fac prostii care atarna greu. „Daca nu esti destept, intra in politica si tot vei ajunge pe un scaun directorial” – cam asta cred ca este ideea celor care au mai mult cash decat creier.
    Pana la urma, indiferent de tip, orice alegere de afecteaza in viata ! Indiferent ca este vorba de orientare religioasa, scolara, apartenenta la grupuri sau grupari, ba chiar si femeia cu care te insori :)
    Ca sa raspund intrebarii de baza, as spune ca treaba asta, cu cele doua variante, este mult mai buna decat varianta „marea gloata”. Vrei sa te faci mecanic? Invata strictul necesar educatiei si apoi concentreaza-te EXACT PE CE VEI FACE. In loc sa ii bagi 2 ore/saptamana de economie (macro, micro, politica) sau tot felul de ale materii care nu ai absolut nicio treaba cu profilul (ci doar ca trebuie sa isi faca niste profesori cursurile pentru bani), invata-l mecanica la sange si atunci va fi mai corect si mai firesc. Ah, nu mai vrea sa fie mecanic, peste 5 ani ? Se apuca de studiat ce vrea, cursuri, examene, si schimba macazul. Daca este capabil, poate reusi; daca nu, ramane mecanic si gata.
    PS: a nu se intelege ca as avea ceva cu mecanicii sau ca statutul lor este la un nivel scazut; ei chiar muncesc si este nevoie de stiinta, fler si experienta ca sa fii unul bine cotat.
    Ma opresc aici ca sa nu devin plictisitor.

  7. Cristina

    Se poate lua Bac-ul doar daca ai vointa :). Insa cum sa se ia bac-ul in ziua de azi daca fetele se duc la scoala machiate strident, cu unghii false, cu tocuri de 15 cm puse pe agatat sau baietii beti, drogati, pusi pe caterinca etc ? Asta daca ajung la scoala ! Nu trebuie sa rupi cartea in 2 acasa ca sa fi tocilar sau sa iei un bac ci pur si simplu macar sa te duci la ore sa fi atent ca poti ramane cu ceva in cap si doar fiind prezent la ore. Fie bac-ul national fie cel profesional tot trebuie sa il iei invatand sau acumuland informatii pe parcusul anului scolar, caci nici cel profesional nu se ia pe ochi frumosi :) Nu trebuie sa fi destept sau prost pt a lua un bac, caci persoane proaste nu prea exista, exista NU VREAU / NU POT. Nici eu nu ma laud sau mandresc, insa am luat bac-ul in 2009 invatand pe ultima 100m pt ca am avut vointa asa cum ar trebui sa faca toti caci in ziua de azi fara bac/ facultate nici nu te baga in seama la angajare sa nu mai zic de experienta …Lasand bac-ul la o parte, cum sa se ia bac-ul in ziua de azi cand sunt atatea persoane care nici macar nu stiu sa scrie corect limba lor materna ? ( Nu fac referire la nimeni de aici nu ma intelegeti gresit ). E atat de urat sa vezi atata lume care nu stie nici macar sa scrie sau sa vorbeasca limba lor materna …si asta nu pentru ca sunt prosti si nu pot sa invete ci pentru ca nu si-au dat interesul sau nici macar parintii nu s-au ocupat de ei. Conteaza foarte mult si educatia, sprijinul parintilor. Asa ca …bac-ul national sau profesional, amandoua trebuie pentru inceput scris corect si gandit logic nu scris perlele din ziua de azi ca asa ajungi la sapa …desi si pentru sapa trebuie sa stii cum sa sapi :D

  8. dorin

    Aici este vorba ,strict doar de cifre. Nu vor sa rezolve hibele din sistem… este nevoie profesori capabili, nu suplinitori, si cu vocatie pedagogica. Ceea ce vor ei sa faca este sa creasca procentul de promovabilitate artificial.

  9. Nae

    Mestere, treaba sta in felul urmator:
    – de ce dracu` sa faci bacalaureat profesional cand ar fi mult mai usor reinfiintarea scolilor de arte si meserii (profesionalele dinainte de revolutie) de unde respectivul iese cu o meserie „in mana”;
    – bazarea si crearea unei programe in functie DE CERINTELE ELEVULUI si nu a-l obliga pe elev sa bage-n el matematica cand lui ii place sa se dea cu tractorul in brazda;
    – cei 7 ani de-acasa. Atat.
    – se da situatia urmatoare: materie de bacalaureat, 2 ore pe saptamana, 14 saptamani in semestru, 28 in anul scolar respectiv = 56 ore. Corect? No, tu, ca profesor, incearca sa-l inveti INDIVIDUAL, pe fiecare elev din clasa de 25 insi, materia de bacalaureat. Poti?

  10. Probiu

    Pentru Grupurile Scolare cu profil industrial e singura solutie de salvare. Nu zic ca astia nu sunt prosti de baune si ca nu invata nimic, dar baga ore de specializare de-i ia mama dracu, gen mecanica sau prelucrare prin aschiere, iar bacul il dau la biologie…Nu pre e normal! Cand si-au ales liceul stiau ca 80% din ei vor ajunge sculeri matriteri spre exemplu, atunci de ce sunt obligati sa dea bacul la Geografie si nu la Organe de masini?
    Mie mi se pare o idee buna!

    • GCM

      Hai sa facem o mica diferentiere! Grupurile Scolare industriale au cursuri liceale cu durata de patru ani, la zi (normale) si cursuri de SAM (Scoala de arte si meserii) = fostele cursuri de ucenici si profesionale.

  11. The Fan

    Eu zic ca cel mai bun sistem e scoala profesionala / diploma de meserie vs. liceu teoretic / diploma de bacalaureat, iar absolventii de profesionala sa aiba posibilitatea sa termine liceul teoretic la seral. Acest sistem functiona pe vremuri – aveam si meseriasi pregatiti (atat teoretic, cat si practic) dar si intelectuali…

  12. Alexandra

    Uite, eu am luat bacul cu o medie foarte mare, la care nici eu nu ma asteptam, pentru ca am tendinta la examene (scriu destul de incet, spre nefericirea mea) sa nu fac pe cat stiu. Asta e, m-am obisnuit deja. Dar….mi-am dat seama abia dupa ce am dat BAC-ul (pentru ca nici eu nu m-am omorat foarte tare cu invatatul pentru bacalaureat, cel putin comparativ cu invatatul pentru admitere) ca, de fapt, examenul asta chiar inseamna evaluarea a 4 ani de munca. Eu am dat la istorie (da, aud deja…umanul e mult mai usor decat mate-info – in general, da). Ei si minunatul examen de istorie a venit cu un exercitiu-capcana, o cerinta complet neasteptata, sunt sigura ca nu numai pentru mine, ci si pentru majoritatea celor care stiau despre ce e vorba. Dar am stiut sa il fac pentru ca am avut un profesor de istorie in clasele 9-11 care ne-a batut la cap, fara sa ne umfle capul cu informatii inutile, ci ne-a invatat cum sa gandim si sa intelegem istoria. Si bineinteles, ca bucata aia de informatie pe care mi-o cerea in cerinta, mi-am amintit-o fara probleme si am raspuns. La romana, subiectul al III-lea a fost complet neasteptat si l-am scris efectiv din memoria orelor de romana (am avut, ce-i drept, o profesoara extraordinara!)….si am luat 10. Pentru ca profesoara a stiut cum sa ne atraga atentia, sa se tina si de programa, pe deasupra. Nu aveai cum la orele dumneaei sa iti tii gura si sa nu raspunzi la o intrebare. Niciodata nu era moment de silenzio stampa cand punea vreo intrebare, pentru ca a stiut sa ne stimuleze sa ne formulam propriile pareri si cum sa analizam textele pe care le studiam, in cuvintele noastre, cu un vocabular ingrijit, nu neaparat pompos si fara faimoasele comentarii invatate pe de rost.
    Cred ca asta ar trebui sa realizam…ca totusi BAC-ul e un examen care evalueaza 4 ani de studiu (cu toate ca nu sunt de acord cu o perioada atat de lunga)…nu o suma de informatii pe care o inveti ca studentul…in sesiune.
    Cat despre impartirea in BAC profesional si national (de ce nu i-a spus teoretic???) e cu dus si intors.
    Doar nu se asteapta nimeni de la un absolvent de profil mecanic/auto sa il analizeze pe Eminescu sau sa rezolve integrale. Trebuie sa ne dam seama ca daca se face un BAC profesional care intr-adevar sa ateste cunostiintele tale in domeniul in care te-ai format, asta este un lucru nu bun, ci foarte bun!
    In schimb, un BAC national trebuie sa iti verifice cunostiintele teoretice pe care le-ai dobandit urmand un profil teoretic.
    Si da, asa se face in tarile civilizate, asa se procedeaza in Germania, in Austria, ce sa mai spun de Statele Unite, unde MAJORITATEA nu urmeaza un colegiu (mai mult sau mai putin echivalentul facultatii la noi)
    Cred ca nu faptul ca avem maturatori de strada, taietori de iarba ar trebui sa ne deranjeze, ci fiecare sa isi stie locul in societate. Sincer, nu vreau sa am ca politician un fost maturator de strada, daca nu isi dovedeste cu parafa abilitatile de a fi un politician, atat timp cat parafa ii confirma in mod onest, clar, consecvent abilitatile.
    Si nici nu mi-ar conveni sa aiba impresia ca ar trebui sa castige mai mult ca un economist/medic/avocat, care trec, totusi, printr-o facultate, care inseamna munca intelectuala si care uzeaza mai mult omul decat munca fizica, pe termen lung, vorbind.
    Stiu ca suna SF ce incerc sa explic, chiar tata imi spunea zilele trecute sa cobor pe pamant, ca traiesc in Romania si sa nu mai am pretentia ca lucrurile sa fie facute corect. Dar, uite, ca generatia tinerilor din ziua de astazi mai are si exceptii care doresc ca lucrurile sa fie facute corect.
    In orice caz, sunt constienta ca nu se va putea intr-un timp prea scurt, asa ca am luat de mult decizia ca mai bine pentru mine, dar si pentru parintii mei, este sa plec din tara. Am totusi un donquijotism limitat, iar vorbitul la pereti intr-una ma oboseste.
    Si apropo de preluat exemplele occidentale, spunea Titu Maiorescu ca la noi exista forme fara fond…acum un secol. Inca e actuala povestea, preluam lucruri din exterior, uitand de fondul romanesc. Memoria colectiva exista, asa ca orice e preluat din afara, trebuie adaptat la romani. Asta nu inseamna ca trebuie stricat, ci, pur si simplu, ca un pantalon care iti vine putin larg, pui o curea si ai terminat povestea.

  13. Calianu

    Sa nu uitam ca in epoca comunista a avut asa zisa reforma a invatamantului,unde scolile de arte si meserii au fost transformate in scoli medii tehnice, un fel de licee industriale.Ele functionau asemanator cu facultatile,aveau durata de 4 ani,iar examenele -ca la facultate,erau semestriale.Examenul de absolvire consta din proiectul de diploma si examenul de stat.Este adevarat ca,absolvetii mergeau direct in productie,nu ca igineri,ci ca tehnicieni in diverse damenii;canzangerie,constructor naval,turnatorie,etc. Nu aveau dreptul sa se inscrie la facultate decat numai cca doi absolventi din clasa ce obtineau cele mai bune medii,la recomandarea scolii absolvite.In 1956 s-a emis un ordin a ministerului invatamantului,prin care toate scolile medii tehnice au fost desfiintate.Pentru a fi la obiect,va relatez chiar situatia mea.In 1952,dupa terminarea celor 7 clase elementare,am sustinut un examen de admitere in Scoala Medie Tehnica de Mecanica Galati,str.Traian nr.125c,telefon 2464(la vremea aceea erau telefoanele nu cu 10 numere,ci,doar cu 4 cifre),unde se pregatiau tehnicieni cu pregatire medie,in fuctii de canzane si constructori navali. Totul a fost bine pana in luna Aprilie 1955,la sfarsitul anului trei,scoala s-a desfiintat si am fost repartizati la scolile profesionale.Asa am ajuns la Scoala profesionala de ucenici „U.M.Progresul”Braila si noi cei din anul trei eram considerati cu studiile teoretice terminate,si am fost repartizati la Uzinele Metalurgice Dunarene Braila,unde efectuam numai activitatea practica,in regim de 8 ore/zi. In paralel m-am incris in ultimul an la liceul seral,dupa ce am sustinut examene de diferenta la:limba romana scris,bazele darwinismului scis,anatomia scris si geografia continentelor oral.Dupa un an de zile,respectiv in luna Iunie1956,in urma examenelor sustinute am devenit absolvent al liceului Neculae Balcescu Braila,si a Scolii profesionale de ucenici U.M.Progersul Braila,in meseria de lacatus mecanic,categoria IV-a.In toamna anului 1956 ne-am inscris 125 candidati si am concurat pentru 50 locuri,si in 1961 in cadrul Institutului Politehnic Galati,am absolvit Facultatea de Mecanica,sectia nave si instalatii de bord.Din cele de mai sus,rezulta si o propunere pentru noua lege a invatamantului mai putin inspirata a Ecaterinei Adronescu,respectiv :doi absolveti cu diploma de bacalaureat profesional,cu mediile cele mai mari ,sa aiba dreptul sa urmeze cursurile institutilor politehnice.

  14. carmen

    mie imi pare o treaba pe dos, sa ma scarpin cu mana dreapta la urechea stanga.

    bacul cred ca tb sa ramana bac, si sa fie cum era si inainte, cand am dat eu, si anume, cine termina un profil cu meserie ( eu is strungaritza ) dadea si atestat si bac, ca lua sau nu bacul, avea diploma de atestat profesional si adeverinta de 12 clase, era decizia lui daca mai dadea sau nu examen.

    imi pare ca ne complicam prea mult, mai ales ca multe scoli de meserii s-au dus de rapa si trebuie mult investit in ele, ptr ca tu ca si copil, sa alegi ca vrei sa te faci bucatar sau instalator.

    • gina

      exact asa gandesc si eu – bacalaureatul profesional nu are nici o valoare – nu ni se explica ce se doreste cu acest bacalaureat si de ce nu ajunge atestatul ( sau nici nu au ce explica )

  15. Monic

    hm…interesanta dezbatere. fiecare cu parerea lui si nu pot spune ca nu aveti dreptate. acum referitor la diferentierea bacului nu stiu ce sa spun.Poate fi o idee buna dar depinde doar de ce va presupune mai exact acest lucru.Eu sunt in clasa XII si este foarte adevarat ca nu m.am strofocat eu cu invatatul dar nici in extrema cealalta nu sunt.Doar ca lucrurile stau in felul urmator. Eu sunt profil mate-info si mie chiar mi-a placut mereu matematica insa dupa 3 ani de liceu am inceput sa indragesc romana. Parerea mea este ca nici elevii nu invatat dar nici profesori de calitate nu prea sunt caci mie mi se pare imposibil sa nu iei macar un 5 daca profesorul isi face treaba cu simt de raspundere. Nu stiu ce va fi si cum va fi …insa o alta problema cu care ma confrunt este ca nu am idee in ce directie voi verge dupa terminarea liceului. Nimic nu merita, nicaieri nu poti fi sigur ca gasesti de lucru dupa ce termini facultatea. In plus cred ca ar trebui ca si profesorii sa te indrume cat de cat. Te vede ca ai inclinatie spre ceva, sa spuna. Din pacate sunt unii care vin la ora , dau din gura ca la televizor si gata(in cel mai bun caz).Inca un aspect ar fi faptul ca tot copii cu bani iau bacul pentru ca sa recunoastem…meditatiile costa destul destul de mult si nu isi permit chiar toti.Este foarte adevarat si ceea ce sunea cineva mai sus cu fetele si baietii care vin la scoala la agatat sau sa se ocupe de cu totul altceva insa oare nu tot ceea ce inseamna media este vinovat? Astept pareri… am dreptate sau sunt subiectiva?

  16. Lavinia Stupariu
    Lavinia Stupariu

    Toata problema asta a bacalaureatului diferentiat imi pare una in care prostul a reusit sa invinga sistemul destept. Adica nu mai conteaza ca toata adolescenta nu ai fost decat un pierde-vara, loc pe lumea asta este si pentru tine! Noi nu te sanctionam cu nimic. Cu alte cuvinte, esti mai delasator, asa ca o sa ne adaptam noi tie in loc sa te zbati tu… Sinistra toata povestea, dupa parerea mea. Acum o sa recompensam toata perioada in care elevul a dovedit imaturitate, nepasare, dezinteres pentru scoala si o sa ii dam o hartie ca e buna si aia la ceva. Ca angajator oare ce parere iti face o persoana care vine cu o astfel de hartie?
    Eu am avut in facultate un profesor foarte renumit (Daniel David se numeste, pentru cunoscatori), care intr-o zi a spus o vorba mare:”Invatati, sau o sa jucati in liga a treia!”. Mare vorba, sper sa o inteleaga toata lumea, ca tot ne dam mari fotbalisti…
    P.S. Sunt psiholog la un liceu din Cluj-Napoca

  17. Attilla

    BUhahahahahahahahahah…….
    clar…castiga teren pe zi ce trece unschoolingul pentru fi-miu

    la obiect: daca ai BAC-ul luat (chiar si cel profesional) nu te poti baga la somaj deoarece ti se va spune ca ai „scoala terminata si daca nu-ti gasesti trebuie sa urmezi cursuri de reconversie” deci scapa bugetul de niste bani dati si dau mai bine statisticile.
    asta cu „e nevoie de mecanici, instalatori…etc” nu merge. daca-si doreste sa fie mecaninc sau vrei sa-l faci mecanic…nu-l dai la un liceu teoretic…

    oricum….meseriasi cei cu „pe vremea mea” :)

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.