Bacalaureatul profesional si bacalaureatul national. Bune si rele.

[foto Ana Penariu – Mediafax]

Nu stiu cum v-a cazut chestia asta noua cu diferentierea tipului de examen in bacalaureat profesional si bacalaureat national, cred ca ascunde si bune si rele.

In primul rand, mi-aduc aminte ca le-am spus alor mei, adolescent ametit fiind, ca nu vreau sa fac facultate. Am primit un raspuns relaxat si la care nu ma asteptam: Ok, cum vrei tu, cineva trebuie sa bata si cuie.

Au trecut anii si-mi dau seama ca ai mei aveau dreptate. Daca toti sunt doctoranzi in stiintele comunicarii… cine mai repara tevile?

Aici vorbim despre alegerea personala / liberul arbitru, ca si moment decizional. Insa momentul asta este pregatit de toate momentele premergatoare, si aici hotaratoare pot fi familia, clasa in care inveti, profesorii, prietenii. Si pe unele le poti alege, pe altele… nu. Deci nu e deloc egala pornirea. Dar asa e lumea construita.

Ajungem, deci, sa fortam adolescentii sa ia o hotarare mult mai devreme decat acum: deja de la BAC copilul trebuie sa aleaga in ce directie o ia:

– se pune pe treaba si lasa facultatea pentru altii, si-atunci opteaza pentru bacalaureatul profesional;

– se tine de scoala si merge la facultate, si atunci alege bacalaureatul national.

Bine, din cate am inteles, un absolvent de bacalaureat profesional poate merge ulterior la facultate, cu conditia sa dea diferenta. Totusi, e mai greu si dureaza mai mult asa.

Ce-aveam pana acum? Copii care se transformau in adulti de 23-24-25 de ani si care inca se intrebau „Eu ce-o sa fac in viata?”, in timp ce mergeau la facultatea pe care o alesesera.

Oare cu schimbarea asta, cu doua variante de BAC, cei mici vor fi fortati sa aleaga mai devreme un drum si asta-i va ajuta sa-si structureze viata mai bine si mai eficient?

Cum ti se bare treaba asta cu bacalaureat profesional si bacalaureat national? E buna sau rea?

Pe aceeași temă

Comentarii

Lasă un comentariu la acest articol...
  • Catalin Zălog
    publicitate

    Colaborez cu cabral de prin 2014. Îmi place pentru că apreciază serviciile mele.

  • Attilla
    • 06.09.2012

    BUhahahahahahahahahah…….
    clar…castiga teren pe zi ce trece unschoolingul pentru fi-miu

    la obiect: daca ai BAC-ul luat (chiar si cel profesional) nu te poti baga la somaj deoarece ti se va spune ca ai „scoala terminata si daca nu-ti gasesti trebuie sa urmezi cursuri de reconversie” deci scapa bugetul de niste bani dati si dau mai bine statisticile.
    asta cu „e nevoie de mecanici, instalatori…etc” nu merge. daca-si doreste sa fie mecaninc sau vrei sa-l faci mecanic…nu-l dai la un liceu teoretic…

    oricum….meseriasi cei cu „pe vremea mea” 🙂

    răspunde-i
  • Lavinia Stupariu
    • 06.09.2012

    Toata problema asta a bacalaureatului diferentiat imi pare una in care prostul a reusit sa invinga sistemul destept. Adica nu mai conteaza ca toata adolescenta nu ai fost decat un pierde-vara, loc pe lumea asta este si pentru tine! Noi nu te sanctionam cu nimic. Cu alte cuvinte, esti mai delasator, asa ca o sa ne adaptam noi tie in loc sa te zbati tu… Sinistra toata povestea, dupa parerea mea. Acum o sa recompensam toata perioada in care elevul a dovedit imaturitate, nepasare, dezinteres pentru scoala si o sa ii dam o hartie ca e buna si aia la ceva. Ca angajator oare ce parere iti face o persoana care vine cu o astfel de hartie?
    Eu am avut in facultate un profesor foarte renumit (Daniel David se numeste, pentru cunoscatori), care intr-o zi a spus o vorba mare:”Invatati, sau o sa jucati in liga a treia!”. Mare vorba, sper sa o inteleaga toata lumea, ca tot ne dam mari fotbalisti…
    P.S. Sunt psiholog la un liceu din Cluj-Napoca

    răspunde-i
  • Monic
    • 06.09.2012

    hm…interesanta dezbatere. fiecare cu parerea lui si nu pot spune ca nu aveti dreptate. acum referitor la diferentierea bacului nu stiu ce sa spun.Poate fi o idee buna dar depinde doar de ce va presupune mai exact acest lucru.Eu sunt in clasa XII si este foarte adevarat ca nu m.am strofocat eu cu invatatul dar nici in extrema cealalta nu sunt.Doar ca lucrurile stau in felul urmator. Eu sunt profil mate-info si mie chiar mi-a placut mereu matematica insa dupa 3 ani de liceu am inceput sa indragesc romana. Parerea mea este ca nici elevii nu invatat dar nici profesori de calitate nu prea sunt caci mie mi se pare imposibil sa nu iei macar un 5 daca profesorul isi face treaba cu simt de raspundere. Nu stiu ce va fi si cum va fi …insa o alta problema cu care ma confrunt este ca nu am idee in ce directie voi verge dupa terminarea liceului. Nimic nu merita, nicaieri nu poti fi sigur ca gasesti de lucru dupa ce termini facultatea. In plus cred ca ar trebui ca si profesorii sa te indrume cat de cat. Te vede ca ai inclinatie spre ceva, sa spuna. Din pacate sunt unii care vin la ora , dau din gura ca la televizor si gata(in cel mai bun caz).Inca un aspect ar fi faptul ca tot copii cu bani iau bacul pentru ca sa recunoastem…meditatiile costa destul destul de mult si nu isi permit chiar toti.Este foarte adevarat si ceea ce sunea cineva mai sus cu fetele si baietii care vin la scoala la agatat sau sa se ocupe de cu totul altceva insa oare nu tot ceea ce inseamna media este vinovat? Astept pareri… am dreptate sau sunt subiectiva?

    răspunde-i
  • carmen
    • 06.09.2012

    mie imi pare o treaba pe dos, sa ma scarpin cu mana dreapta la urechea stanga.

    bacul cred ca tb sa ramana bac, si sa fie cum era si inainte, cand am dat eu, si anume, cine termina un profil cu meserie ( eu is strungaritza ) dadea si atestat si bac, ca lua sau nu bacul, avea diploma de atestat profesional si adeverinta de 12 clase, era decizia lui daca mai dadea sau nu examen.

    imi pare ca ne complicam prea mult, mai ales ca multe scoli de meserii s-au dus de rapa si trebuie mult investit in ele, ptr ca tu ca si copil, sa alegi ca vrei sa te faci bucatar sau instalator.

    • gina
      • 06.09.2012

      exact asa gandesc si eu – bacalaureatul profesional nu are nici o valoare – nu ni se explica ce se doreste cu acest bacalaureat si de ce nu ajunge atestatul ( sau nici nu au ce explica )

    răspunde-i
  • Calianu
    • 06.09.2012

    Sa nu uitam ca in epoca comunista a avut asa zisa reforma a invatamantului,unde scolile de arte si meserii au fost transformate in scoli medii tehnice, un fel de licee industriale.Ele functionau asemanator cu facultatile,aveau durata de 4 ani,iar examenele -ca la facultate,erau semestriale.Examenul de absolvire consta din proiectul de diploma si examenul de stat.Este adevarat ca,absolvetii mergeau direct in productie,nu ca igineri,ci ca tehnicieni in diverse damenii;canzangerie,constructor naval,turnatorie,etc. Nu aveau dreptul sa se inscrie la facultate decat numai cca doi absolventi din clasa ce obtineau cele mai bune medii,la recomandarea scolii absolvite.In 1956 s-a emis un ordin a ministerului invatamantului,prin care toate scolile medii tehnice au fost desfiintate.Pentru a fi la obiect,va relatez chiar situatia mea.In 1952,dupa terminarea celor 7 clase elementare,am sustinut un examen de admitere in Scoala Medie Tehnica de Mecanica Galati,str.Traian nr.125c,telefon 2464(la vremea aceea erau telefoanele nu cu 10 numere,ci,doar cu 4 cifre),unde se pregatiau tehnicieni cu pregatire medie,in fuctii de canzane si constructori navali. Totul a fost bine pana in luna Aprilie 1955,la sfarsitul anului trei,scoala s-a desfiintat si am fost repartizati la scolile profesionale.Asa am ajuns la Scoala profesionala de ucenici „U.M.Progresul”Braila si noi cei din anul trei eram considerati cu studiile teoretice terminate,si am fost repartizati la Uzinele Metalurgice Dunarene Braila,unde efectuam numai activitatea practica,in regim de 8 ore/zi. In paralel m-am incris in ultimul an la liceul seral,dupa ce am sustinut examene de diferenta la:limba romana scris,bazele darwinismului scis,anatomia scris si geografia continentelor oral.Dupa un an de zile,respectiv in luna Iunie1956,in urma examenelor sustinute am devenit absolvent al liceului Neculae Balcescu Braila,si a Scolii profesionale de ucenici U.M.Progersul Braila,in meseria de lacatus mecanic,categoria IV-a.In toamna anului 1956 ne-am inscris 125 candidati si am concurat pentru 50 locuri,si in 1961 in cadrul Institutului Politehnic Galati,am absolvit Facultatea de Mecanica,sectia nave si instalatii de bord.Din cele de mai sus,rezulta si o propunere pentru noua lege a invatamantului mai putin inspirata a Ecaterinei Adronescu,respectiv :doi absolveti cu diploma de bacalaureat profesional,cu mediile cele mai mari ,sa aiba dreptul sa urmeze cursurile institutilor politehnice.

    răspunde-i
  • Alexandra
    • 06.09.2012

    Uite, eu am luat bacul cu o medie foarte mare, la care nici eu nu ma asteptam, pentru ca am tendinta la examene (scriu destul de incet, spre nefericirea mea) sa nu fac pe cat stiu. Asta e, m-am obisnuit deja. Dar….mi-am dat seama abia dupa ce am dat BAC-ul (pentru ca nici eu nu m-am omorat foarte tare cu invatatul pentru bacalaureat, cel putin comparativ cu invatatul pentru admitere) ca, de fapt, examenul asta chiar inseamna evaluarea a 4 ani de munca. Eu am dat la istorie (da, aud deja…umanul e mult mai usor decat mate-info – in general, da). Ei si minunatul examen de istorie a venit cu un exercitiu-capcana, o cerinta complet neasteptata, sunt sigura ca nu numai pentru mine, ci si pentru majoritatea celor care stiau despre ce e vorba. Dar am stiut sa il fac pentru ca am avut un profesor de istorie in clasele 9-11 care ne-a batut la cap, fara sa ne umfle capul cu informatii inutile, ci ne-a invatat cum sa gandim si sa intelegem istoria. Si bineinteles, ca bucata aia de informatie pe care mi-o cerea in cerinta, mi-am amintit-o fara probleme si am raspuns. La romana, subiectul al III-lea a fost complet neasteptat si l-am scris efectiv din memoria orelor de romana (am avut, ce-i drept, o profesoara extraordinara!)….si am luat 10. Pentru ca profesoara a stiut cum sa ne atraga atentia, sa se tina si de programa, pe deasupra. Nu aveai cum la orele dumneaei sa iti tii gura si sa nu raspunzi la o intrebare. Niciodata nu era moment de silenzio stampa cand punea vreo intrebare, pentru ca a stiut sa ne stimuleze sa ne formulam propriile pareri si cum sa analizam textele pe care le studiam, in cuvintele noastre, cu un vocabular ingrijit, nu neaparat pompos si fara faimoasele comentarii invatate pe de rost.
    Cred ca asta ar trebui sa realizam…ca totusi BAC-ul e un examen care evalueaza 4 ani de studiu (cu toate ca nu sunt de acord cu o perioada atat de lunga)…nu o suma de informatii pe care o inveti ca studentul…in sesiune.
    Cat despre impartirea in BAC profesional si national (de ce nu i-a spus teoretic???) e cu dus si intors.
    Doar nu se asteapta nimeni de la un absolvent de profil mecanic/auto sa il analizeze pe Eminescu sau sa rezolve integrale. Trebuie sa ne dam seama ca daca se face un BAC profesional care intr-adevar sa ateste cunostiintele tale in domeniul in care te-ai format, asta este un lucru nu bun, ci foarte bun!
    In schimb, un BAC national trebuie sa iti verifice cunostiintele teoretice pe care le-ai dobandit urmand un profil teoretic.
    Si da, asa se face in tarile civilizate, asa se procedeaza in Germania, in Austria, ce sa mai spun de Statele Unite, unde MAJORITATEA nu urmeaza un colegiu (mai mult sau mai putin echivalentul facultatii la noi)
    Cred ca nu faptul ca avem maturatori de strada, taietori de iarba ar trebui sa ne deranjeze, ci fiecare sa isi stie locul in societate. Sincer, nu vreau sa am ca politician un fost maturator de strada, daca nu isi dovedeste cu parafa abilitatile de a fi un politician, atat timp cat parafa ii confirma in mod onest, clar, consecvent abilitatile.
    Si nici nu mi-ar conveni sa aiba impresia ca ar trebui sa castige mai mult ca un economist/medic/avocat, care trec, totusi, printr-o facultate, care inseamna munca intelectuala si care uzeaza mai mult omul decat munca fizica, pe termen lung, vorbind.
    Stiu ca suna SF ce incerc sa explic, chiar tata imi spunea zilele trecute sa cobor pe pamant, ca traiesc in Romania si sa nu mai am pretentia ca lucrurile sa fie facute corect. Dar, uite, ca generatia tinerilor din ziua de astazi mai are si exceptii care doresc ca lucrurile sa fie facute corect.
    In orice caz, sunt constienta ca nu se va putea intr-un timp prea scurt, asa ca am luat de mult decizia ca mai bine pentru mine, dar si pentru parintii mei, este sa plec din tara. Am totusi un donquijotism limitat, iar vorbitul la pereti intr-una ma oboseste.
    Si apropo de preluat exemplele occidentale, spunea Titu Maiorescu ca la noi exista forme fara fond…acum un secol. Inca e actuala povestea, preluam lucruri din exterior, uitand de fondul romanesc. Memoria colectiva exista, asa ca orice e preluat din afara, trebuie adaptat la romani. Asta nu inseamna ca trebuie stricat, ci, pur si simplu, ca un pantalon care iti vine putin larg, pui o curea si ai terminat povestea.

    răspunde-i
  • The Fan
    • 06.09.2012

    Eu zic ca cel mai bun sistem e scoala profesionala / diploma de meserie vs. liceu teoretic / diploma de bacalaureat, iar absolventii de profesionala sa aiba posibilitatea sa termine liceul teoretic la seral. Acest sistem functiona pe vremuri – aveam si meseriasi pregatiti (atat teoretic, cat si practic) dar si intelectuali…

    răspunde-i
  • Probiu
    • 06.09.2012

    Pentru Grupurile Scolare cu profil industrial e singura solutie de salvare. Nu zic ca astia nu sunt prosti de baune si ca nu invata nimic, dar baga ore de specializare de-i ia mama dracu, gen mecanica sau prelucrare prin aschiere, iar bacul il dau la biologie…Nu pre e normal! Cand si-au ales liceul stiau ca 80% din ei vor ajunge sculeri matriteri spre exemplu, atunci de ce sunt obligati sa dea bacul la Geografie si nu la Organe de masini?
    Mie mi se pare o idee buna!

    • GCM
      • 06.09.2012

      Hai sa facem o mica diferentiere! Grupurile Scolare industriale au cursuri liceale cu durata de patru ani, la zi (normale) si cursuri de SAM (Scoala de arte si meserii) = fostele cursuri de ucenici si profesionale.

    răspunde-i
  • Nae
    • 06.09.2012

    Mestere, treaba sta in felul urmator:
    – de ce dracu` sa faci bacalaureat profesional cand ar fi mult mai usor reinfiintarea scolilor de arte si meserii (profesionalele dinainte de revolutie) de unde respectivul iese cu o meserie „in mana”;
    – bazarea si crearea unei programe in functie DE CERINTELE ELEVULUI si nu a-l obliga pe elev sa bage-n el matematica cand lui ii place sa se dea cu tractorul in brazda;
    – cei 7 ani de-acasa. Atat.
    – se da situatia urmatoare: materie de bacalaureat, 2 ore pe saptamana, 14 saptamani in semestru, 28 in anul scolar respectiv = 56 ore. Corect? No, tu, ca profesor, incearca sa-l inveti INDIVIDUAL, pe fiecare elev din clasa de 25 insi, materia de bacalaureat. Poti?

    răspunde-i
  • dorin
    • 06.09.2012

    Aici este vorba ,strict doar de cifre. Nu vor sa rezolve hibele din sistem… este nevoie profesori capabili, nu suplinitori, si cu vocatie pedagogica. Ceea ce vor ei sa faca este sa creasca procentul de promovabilitate artificial.

    răspunde-i
  • Loading...