Audienta. Indici de audienta.

cabral.ro Am vazut ca s-a dezvoltat un fel de folclor in ceea ce priveste audientele televiziunilor.

Din cate am vazut, si atunci cand ziarele scriu de audienta unei emisiuni, o fac cumva fara sa explice si oamenii care n-au legatura cu domeniul nu prea inteleg fenomenul…

Hai sa detaliem putin… vorbind de audienta, sunt doi indici: rating-ul si share-ul. Ca si definitie si simplu de explicat, rating-ul arata procentual vorbind, “din cate televizoare exista in tara, cate sunt deschise pe canalul tau”; celalalt indicativ, share-ul , arata tot procentual, “din cate televizoare sunt deschise in momentul respectiv, cate sunt deschise pe canalul tau”.
Deci, rating-ul arata nr. absolut, share-ul arata comparativ cu celelalte canale.

Dar audienta, asa, per ansamblu, nu inseamna nimic daca nu este “targetata”.
Si targetarea se face dupa diferite segmentari ale publicului: dupa media de varsta, dupa studii, dupa locatie, dupa sex, dupa puterea de cumparare, astea fiind cele principale.


Vorbind de audiente, fiecare canal are un segment de public pe care si-l doreste si asta este denumit “main target”. De exemplu, pentru canalul X, main target-ul este tanar, masculin, cu studii medii…
Depinde de ce se doreste…

Toate programele sunt gandite in asa fel incat segmentul de public dorit (main target-ul) sa fie atras si sa stea cat mai mult pe canalul respectiv.

Pana la urma, audienta inseamna bani. Si banii vin din publicitate. Iar publicitatea este gandita si ea astfel incat produsele sa fie promovate oamenilor care ar cumpara asa ceva.
Adica nu faci reclama la o crema pentru varice pe MTV, publicul este prea tanar ca sa fie interesat de asa ceva…

Si atunci publicitatea este targetata si ea dupa main target-ul posturilor. Deci, cu cat un canal face o audienta mai mare pe main target-ul ei, cu atat publicitatea ajunge la privitorii pe care si-i doreste clientul de publicitate.

Atunci cand iti vin audientele, te uiti mai ales la doua lucruri: audienta (atat rating-ul cat si share-ul) pe main target-ul tau, si audienta pe all (all – toata audienta, fara nici o segmentare a acesteia).

Evident ca te uiti la cifrele absolute, in primul rand la rating, asta ii intereseaza pe cei de la vanzari, in cate case a fost prezent brake-ul de publicitate. Te uiti insa si la share, asta iti arata cum te situezi fata de concurenta.

Bine, bine, veti spune “dar tu vorbesti de cifre absolute si de procente, dar de unde le scoti?”.

Teoretic e simplu: exista cateva firme care furnizeaza audiente. Se monteaza aparate in casele oamenilor, aparate cara arata la secunda pe ce canal a stat respectivul televizor.
Evident ca aparatele sunt montate in asa fel incat se asigura o omogenizare si o distributie cat mai exacta in functie de segmentarea publicului, astfel incat monitorizarea sa fie cat mai precisa.
Evident ca nu se pot monta aparate de genul asta la toate televizoarele din tara. Se fac estimari dupa anumiti algoritmi si se extrapoleaza…

Am vazut ca se ridica intrebari despre veridicitatea informatiilor venite de la aceste companii de monitorizare. Ideea este simpla: daca nu ar fi sigure, asta ar insemna ca piata de publicitate pe tv s-ar baza pe niste balarii aruncate aiurea de unu’ si/sau de altul… Si stim cu totii ca atunci cand vine vorba de bani (in afara de cei publici unde darnicia este mare), oamenii stau cu ochii pe bani ca niste ulii.
Nu poti baza o piata in care se arunca milioane (hai sa nu spunem cate) pe minciunele…

Deci, per ansamblu si succint, asta e treaba cu audientele. Intrebari?

Comentarii

Lasă un comentariu la acest articol...
  • Catalin Zălog
    publicitate

    Colaborez cu cabral de prin 2014. Îmi place pentru că apreciază serviciile mele.

  • Mihai
    • 21.11.2021

    Da dar inseamna altceva decat ce spui tu. Canal TV este frecventa pe care se difuzeaza sunetul imaginea si teletextul unei televiziuni. nu existenta cuvintelor este problema ci folosirea lor gresita si in mod repetat si in spirit de turma. Daca spui si accepti ca o greseala sa fie acceptata este putin cam lipsit de etica, ce-i invatam noi pe ceilalti?… merge și așa?…

    • Cabral Ibacka
      • 22.11.2021

      :)) potato – potato.

    răspunde-i
  • mihai
    • 13.12.2013

    cabral, canal = plaja de frecvente pe care emite o televiziune. corect este deci ca in loc de canal sa spui televiziune pur si simplu, sau numele acesteia, depinde cum vine vorba. canal este tradus orbeste din engleza unde nici acolo nu este folosit tocmai corect. daca nu ma crezi cauta pe google “channel dictionary” si ai sa vezi…

    • Cabral Ibacka
      • 14.12.2013

      O sumedenie de cuvinte sunt traduse orbeste, asta nu inseamna ca n-au fost adoptate ca atare si ca-s incorecte.
      “canal TV” este o expresie acceptata.

    răspunde-i
  • ioana
    • 14.02.2013

    Am și eu o problemă, va rog mult să mă ajutați. Am de dezbatut pentru licență tema Piața Publicității TV. Caracteristici, indicatorii pieței TVși tot așa. Tema asta mi-a dat-o profesoara și nu am habar de unde pot face rost de toate aceste lucruri. niste site-uri sau orice altceva . Știu ca este cam tarziu , dar… 🙁 Va mulțumesc anticipat!

    răspunde-i
  • Dorin
    • 12.06.2012

    Cabral, iti multumesc mult pentru informatia asta.

    Abordez in lucrarea de disertatie analiza diagnosticului global al unei televiziuni si am gasit pe o multime de siteuri informatii despre rating si share insa am senzatia ca nici autorii articolelor nu stiu ce sunt.

    M-ai luminat! 🙂

    • Cabral Ibacka
      • 12.06.2012

      Cu placere. 🙂

    răspunde-i
  • nelu
    • 10.05.2009

    Da e o aiureala ca si la sondaje!E clar ca acel care are bani mai multi (si nemunciti) va fi interesat sa ,,castige”Pentru 100 de lei(pe zi) as lasa si eu Tv. deschis 24 din 24 pe antene de ex.

    răspunde-i
  • cabral
    • 30.04.2009

    @ Emilian – vorbele tale contrazic o piata de miliarde de euro in fiecare an, asta pe plan mondial, si de cateva zeci de milioane de euro in Romania. Cuvitele tale contrazic o armata de oameni, concluzionez simplu: tu esti destept, ei sunt prosti.

    Mai mult, tu faci confuzia intre sondajele electorale si audientele tv. Primele sunt urmari ale unor “vox populi” facute pe genunchi in fata sectiilor de votare. Audientele tv sunt obtinute in urma unor rezultate “palpabile”, abia apoi ajungandu-se la aproximari de target. Confuzie grava, daca-mi dai voie sa spun asta.

    Si in al treilea rand… daca ceea ce spui despre reclama la tv ar fi adevarat, inseamna ca toate campaniile pe tv sunt inutile, doar bani aruncati. Mda, iti doresc sa ajungi sa vezi cum se lucreaza intr-o agentie de media, intr-un departament de research si cat se lucreaza la o singura campanie, dar sa vezi si cum se trage linie dupa fiecare campanie, ce calcule matematice sunt, in ce fel sunt structurate rezultatele, etc… apoi o sa ma rogi sa sterg comentariul asta.

    In plus… vad ca info elementare de psihologie umana nu-ti sunt cunoscute, si ma refer mai ales la impactul repetabilitatii informatiei intru memorare subconstienta…

    Dar iti spun sincer, fiecare crede ce vrea.

    răspunde-i
  • Emilian
    • 29.04.2009

    Asta cu audientele este de departe cea mai mare imbecilitate inventata de societatea moderna. Partea buna pentru cei care le fac este ca NICIODATA nu pot fi verificate.
    Am vazut cu totii la alegeri…cat de reale au fost sondajele facute inainte…NICI O LEGATURA. Partea proasta la sondajele cu alegerile e ca o data la 4 ani vine si verificarea…si atunci se fac de rusine. Ma mir cum dracu de nu s-au desfintat toate firmele astea care fac sondaje la o ora dupa ce s-au facut de rahat in fata tuturor.
    Cat despre audiente…ele sunt de zece ori mai pe langa decat sondajele astea. Ca “publicitarii” dau bani in functie de ele…ii doare si pe aia direct in fund. Sa vad eu cata lume se duce la raft si cumpara un produs ca a vazut el reclama la TV…2%. Numa’ un prost tre’ sa fi ca sa te duci sa cumperi ceva ca ai vazut tu reclama la TV…si mai mult…ca ai vazut reclama aia de 100 de ori.
    Pai ba frate…daca eu vad o reclama…sa zicem sa is ala care pune botu si isi cumpara o chestie ca vede reclama la TV…BUN, am vazut reclama…am cumparat. La ce foloseste sa vad reclama de 100 de ori? La o emisiune cam tot acelasi public de uita in fiecare zi…pai atunci care e logica sa platesti zilnic sa iti fie data reclama la o anumita emisiune cand o vad aceeasi oameni?
    Deci pana la urma o minima logica de bun simt demonstreaza oricui inutilitatea reclamelor si stupiditatea care sta in spatele celebrelor audiente TV.

    răspunde-i
  • […] spune ca sunt buni de adaugat pe listele de public tinta (am explicat  la un moment dat care este sistemul prin care se calculeaza audientele tv), dar nu sunt, si astfel nu vor avea emisiuni […]

    răspunde-i
  • bassam
    • 25.02.2009

    am eu o intrebare, ca vad ca pana acum nu a intrebat nimeni nimic interesant : unde se gasesc audientele astea? sunt cumva si pe net? sau macar audientele din lunile trecute? daca sunt pe bani, cat costa abonamentul la o astfel de firma de masurat audiente?

    răspunde-i
  • Cip
    • 21.01.2009

    foarte bune informatiile! multumesc

    răspunde-i
  • Loading...