Sari la conținut

Am spus de mai multe ori ce cred despre mașinile electrice. Sunt un susținător declarat… dar un optimist rezervat.

Nu ajunge că ne place ideea și nici că unii dintre noi se aruncă cu capul înainte și-și cumpără o mașină electrică. Pentru că atunci ai șanse destule să faci pana prostului electric.

Masa critică se va fi format după ce jucătorii mari vor decide să se implice în treaba asta.

Unul dintre jucătorii cu adevărat mari este CEZ România.

Și-am avut norocul să-l pot provoca pe CEO-ul CEZ, Martin Zmelik la o tură c-o mașină electrică prin România.

De ce m-a interesat? Pentru că CEZ oferă, de exemplu, încărcare gratuită pentru mașinile electrice.

Mai mult, oamenii au o mică flotă de electrice aflată la dispoziția angajaților, pentru a vedea cât de fezabilă ar fi o investiție atât de mare în direcția asta.

În esență am încercat să vedem dacă reușim să mergem la București la Pitești cu o mașină electrică și un singur ”plin de curent”. :)

Amândoi mari, amândoi destul de grei (mă rog, mai multe kile de miere la mine), mașina mică și range limitat… ai toate ingredientele unui eșec sonor.

Ce-a ieșit… priviți mai jos. Uitați-vă până la sfârșit,e și making-of. :)

19 comentarii despre "Am discutat despre mașini electrice cu șeful CEZ, probabil unul dintre cei mai mari susținători ai implementării mașinilor electrice în România"
  1. Daiana

    Sfarsitul e demential multumesc ca mi-ai facut ziua mai frumoasa v-am pupat

    răspunde
  2. andreeaw

    în cât timp se încarcă bateria de la 0 la 100? adică un drum București – Sibiu în câte zile îl faci?

    răspunde
  3. Razvan

    Parca ziceai ca folosesti un telefon Samsung Galaxy, dar in video vad ca aveai un iphone! Deci preferi mai bine ios!?

    răspunde
  4. bughy

    ai carismă, nu glumă

    răspunde
  5. Andreea

    Concluzia: trebuie sa facem scoala in Berceni!

    răspunde
  6. Ela

    Nu sunt un adapt al teoriilor conspirative, dar ceea ce se intampla la ora actuala in industria masinilor electrice nu e tocmai ok. Twizy, Leaf, Prius vin cu autonomii prea mici. Singura care prezinta o provocare e Tesla (vezi model 3 cu 800 km autonomie)

    răspunde
    • Cabral Ibacka

      Ai amestecat mașini de 20 cu mașini de 60-70k de euro.
      Cum ar putea fi relevantă comparația?

    • Silviu

      https://www.teslamotors.com/model3 , tocmai asta e spilu’… model 3 nu e 60-70k.. e tot cam ca astea.

    • Cabral Ibacka

      Model 3 e anunțat la 35.000 euro. Dar nu e final.

      Twizy, de care zicea Oana mai sus, pleacă de la 6.000 de euro și ajunge ca cea mai scumpă să coste 8.000 euro.
      Miev costă 18-23k euro.
      C-Zero costă 17-19k euro.
      ZOE este 16.900 cea mai scumpă.

      Mai mult, Model 3 de care spui tu are range-ul anunțat la 346km. Unde-s ăia 800?

      Deci… care era șpilu’?

      Ca să nu spun că mi-ai dat link către o mașină care nu există. Orice discuție în jurul ei este ca povestea despre bila ASE-ului.
      Dacă vrem să facem comparații… să le facem între mașini care există, nu povești.

    • Silviu

      Intr-adevar ti-am dat link la o masina care nu exista (desi in primele 24 de ore de la deschiderea precomenzilor s-au rezervat cu 1000euro, vreo 120.000 de exemplare), dar si tu mi-ai dat exemplu de o masina care nu e masina, vezi Twizy. Langa cele enumarate cu pret te rog da si un range, ca sa intelegem mai bine despre ce vorbim.

    • Cabral Ibacka

      Faptul că-s atâtea rezervate poate fi relevant la capitolul marketing și PR. Nu la mecanică. Sau la vreo comparație.
      Ei au promis niște lucruri de care se vor ține sau nu. La banii ăia sau nu. Când va fi pe stradă vom vorbi despre cum este. Și la ce bani. Până atunci… SF.

      Cât despre Twizy… nu eu l-am băgat în discuție. Era vorba de Oana, vezi mai sus.
      Oricum, sper că te-ai dat cu el, de spui că nu-i mașină. Că altfel comentariul de degeaba.

      Cât despre price-range… discuția a plecat de la ZOE. 16.900 euro. Pe care tu vrei s-o compari la performanțe cu o ipotetică de 35.000. Adică peste 2X.

    • Silviu

      Nu, nu am condus Twizy, mi-am bazat opinia pe parerea majoritara a forumistilor si pe faptul ca in varianta standard Twizy nu vine echipata cu geamuri, ori doar acest fapt ma duce cu gandul mai degraba la un scuter decat la o masina. Acu’, hai sa tragem si niste concluzii la ce s-a vorbit pana acum. „Oana”, probabil tu o cunosti mai bine Cabral, a plecat de la ideea ca ceea ce se intampla azi in lumea masinilor electrice nu e tocmai ok. Si ne-ok-ul asta nu poate sa vina decat de la range, ca asta ne intereseaza la o masina electrica. Dupa cum a spus si ea, pentru mine e clar ca planeaza niste interese mari ca ofertele din partea asta de industrie sa fie neatractive. De ce? Pentru ca se invart foarte multi bani in industria petroliera. Nea’ Vasile din fundul Bacaului,din hobby, modifica motor-ul pe cielo sa mearga cu apa, otet si cola, iar marile companii auto, care invart bugete enorme, abia daca scot un range de 100km pe electrice. Bine ca investim in marketing cu milioanele, dar o statie de incarcare nu facem „ca nu e cladirea noastra”. Doar din afirmatia asta putem vedea interesul pentru aceasta industrie, ba chiar pentru vanzarea propriilor modele. Ceea ce „Oana” vroia sa zica e ca piata asta gri a electricelor a inceput sa fie ceva mai accesibila si mai competitiva dpdv al raportului pret/range/calitate, cu promisiunea modelului 3 de la Tesla. De curiozitate ce masina conduci?

    • Cabral Ibacka

      :)) Silviule, ai dat-o în diverse.
      Treaba era simplă.
      Tu ai zis: tocmai asta e spilu’… model 3 nu e 60-70k.. e tot cam ca astea.
      Și eu ți le-am luat pe rând și ți-am arătat că nu e deloc ”ca astea”.
      Că tu faci acum interpretare pe text și presupui că știi ce-a vrut să spună autorul… e alegerea ta.
      Cred că e rezolvat subiectul.

    • Silviu

      Eu cand am zis „e tot cam acolo” stiam cat sunt preturile si la unele si la altele. Ma bucur in schimb ca tu ai facut un research si cu asta mi ai aratat ca un interes il ai pentru electrice. Tocmai de asta te am intrebat si ce masina conduci (tipul de combustibil folosit) ca sa imi dau seama cu cine vorbesc. Fiind un posesor de hibirid sunt direct interesat si vad potentialul imens pe care aceasta nisa virgina le are si totodata impotenta aparenta a celor care o gestioneaza. Cred ca un articol care sa abordeze aceasta tema ar fi aplaudat si tu ai da dovada de curaj si implicare in problemele care conteaza cu adevarat. Restul e cancan si marketing.

    • Cabral Ibacka

      Profilul mașinii mele nu se lipește pe nevoile pe care le pot acoperi electricele de azi.
      Eu trag motoreta, peridocul motorului, rulota familiei. Car echipamente de filmare în vârful muntelui și fac parte din câteva echipe de suport tehnic și de ajutor în diverse situații de urgență sau nevoie.
      Nu e electrică pe piață care să mă ajute să fac nici măcar o parte dintre astea.
      Deci… irelevant ce-am eu pentru discuția noastră.

  7. calu lu fat-frumos
    calu lu fat-frumos

    Nu vad deloc cum o sa prinda masinile electrice (da eu nu-s vizionar deci e de inteles). In primul rand iti trebuie infrastructura de prize unde sa pierzi 4-5 ore daca nu mai mult si nu 5 min ca la benzinarie. Asta inseamna locuri speciale. In oras sa zicem ca e ok cu autonomia da daca pleci afara s-a cam taiat. Apoi sa zicem ca stai la bloc unde sunt vreo 20-30 de masini. Fiecare loc de parcare ar trebui sa aiba priza lui nu ? Ca n-o sa-si traga fiecare cablu pe geam pana unde gaseste loc de parcare. Iar daca pleci afara nu poti sa pierzi 2 ore pe drum Buc – Constanta si inca 4 ore la incarcat bateria. In schimb daca rezolva reincarcarea autonomia deja nu mai e atat de problematica. As fi inceput cu motocicletele ca ar fi fost mai putin zgomot prin oras :)) Chopperele in special.

    răspunde

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.