Sari la conținut

De cateva zile vreau sa scriu despre doua chestii legate de masina: povestea unuia dintre cei mai bun iepuri intalniti de mine vreodata (Audi A6 B982DOL) si povestea cauciucului la care nu te gandesti niciodata dar care te scoate din belea, daca e cel care trebuie.

O sa incep cu gumele, iar e vorba de o experienta la limita…

Ne intorceam spre casa, anul asta. Patru oameni in masina, portbagajul plin ochi, la carlig aveam peridocul si pe el statea ski-jetul. Eram, deci, un mic autotren.

Trecem granita in Bulgaria, trec si eu modul de condus de pe Greece-Europe pe Bulgaria-Evul Mediu: casc ochii mai mari, dau statia CB mai tare in casca, imi aloc distante de franare mai mari, etc…

Si mergem. Viteza pe cruise era setata la 100km/h in afara localitatilor, astfel incat cu abaterea normala a ceasurilor sa mergem cu 92-94km/h.

Iesim dintr-o localitate, drum drept si aerisit, toata lumea pe calm. La un moment dat ne apropiem de o intersectie in plus cu un drum secundar. Ma uit de la distanta in stanga si nu venea nimic, ma uit in dreapta si vad un camion cu remorca ce se apropia si el de intersectie, era evident ca franeaza.

E OK, zic, si dau sa-mi vad de drum. Camionul inainteaza pana la limita intrarii in intersectie, aproape franeaza de tot, era totul bine.

Exact cand mai aveam pana la el 20 de metri accelereaza brusc si intra in intersectie. Eu deja claxonam si ma aruncasem cu amandoua picioarele in frana, ma uitam buimac la soferul camionului care a intors ochii catre mine si a ramas socat, el pana cand a intrat in intersectie nu ma vazuse!

Eram sigur c-o sa intram in el, in ultima secunda am ales sa intru in roata din spate a remorcii, sa ne lovim in ea, sa nu intram intre roti si sa ajunga masina cu botul mult sub remorca si astfel sa ne trezim cu partea de jos a remorcii la parbriz, sau mai rau.

In tot timpul asta am apasat frana la maxim, tragand cu mainile volanul spre mine, ca sa sporesc forta de apasare, eram arcuit atat de tare incat mai aveam putin si ridicam fundul de pe scaun…

Eram pregatit de impact dar un singur gand nu-mi dadea pace… oare cum o sa se comporte jetul la impact? Il tin prinderile cu care sta acolo sau ne vine si el in ceafa, bonus?

Camionul nemiscat in mijlocul soselei, ne indreptam catre el, eram pregatit de impact si… fara niciun sunet masina se opreste. La cativa centrimetri de roata camionului!

Ridic ochii in oglinda si vad jetul oprit in unghi fata de masina, din intensitatea franarii masinii peridocul a derapat!

Seforul de camion s-a dat jos si-a venit, palid tot, la geamul meu. Am deschis geamul si i-am zis sa mute repede camionul, c-a blocat toata soseaua si ca eu am franat dar altul poate ca nu reuseste.

La inceput n-a inteles dar am inceput sa dau din maini si s-a prins, s-a suit la volan si-a tarat animalul pe partea cealalta a intersectiei.

Am dat si eu masina mai in fata, am trecut de intersectie si-am tras-o pe dreapta.

Si in timp ce ma dadeam jos din masina si ma duceam catre locul scurt in care am franat, mi-am dat seama de o chestie: ABS-ul nu intrase aproape deloc! Am simtit in talpa foarte putin intrarea ABS-ului, si asta insemna ca aderenta gumelor a fost fenomenala!

Dupa ce-am comunicat prin maini cu camionagiul – si-a cerut scuze si tot arata ca nu ne-a vazut, dupa ce mi-a trecut tremuriciul din genunchi, m-am dus sa ma uit la gume. Impecabile.

Aveam pe-atunci in jur de 16k km cu ele, acum am sarit de 25.000 km.

Dupa ce ne-am pus din nou pe drum am rulat si reluat toata secventa in cap de cateva zeci de ori, mi-a fost din ce in ce mai clar ca ne-au salvat gumele. Da, si franele masinii, dar mai ales gumele. N-au derapat deloc, n-au scrasnit si n-au pierdut aderenta pe durata intregii franari de urgenta, pastrand in acelasi timp cu minim ajutor din partea ABS-ului directia masinii complet operationala.

Si-acum sa va spun faza tare: atunci cand le-am luat am cautat special ceva care nu sa fie competitie… am avut doar trei criterii: aderenta maxima, sa tina la tavaleala si sa fie run-flat (masina mea n-are roata de rezerva).

Nu am alergat dupa varfuri de gama, dupa gume de competitie sau de ultra-performanta.

Si-am gasit aceste Michelin Primacy HP care m-au scos pana acum din mai multe belele, dar asta cu camionul a fost cea mai mare dintre toate, si m-a scos si din asta. Asa ca… le recomand cu incredere!

Ei bine, in primavara cand au venit gumele am filmat – mai mult la misto – cateva cadre cand am echipat masina. Ma intrebam de ce naiba le-am luat, ca n-aveam de ce si cand sa le difuzez…

So: s-a intamplat vreodata sa te scoata gumele din belea? Dar s-a intamplat vreodata s-o patesti din cauza unor cauciucuri care nu erau chiar ce trebuie?

P.S. Nu-i inteleg pe aia de-si cumpara gadgeturi la masini, isi pun LED-uri la faruri, DVD player-e si mai stiu eu ce ecrane prin masina, dar merg cu niste coji uscate-n roti de scrasneste masina si cand sta pe loc… 

29 comentarii despre "Sa vorbim putin despre cine-ti salveaza fundul…"
  1. Piri

    …nu varfuri de gama, dar ai ales MICHELIN:)
    Habar n-ai tu cate cereri sunt pe piata noastra la anvelope si jante SH sau no name, din partea celor cu masini de peste 40-50 000euro…!!!
    Se educa greu piata, la noi imaginea primeaza!

    răspunde
    • Cabral Ibacka

      Piri, nu te contrazic pentru ca ma gandesc ca stii tu ce zici.
      Totusi… cand imi spui asa ceva mi se pare ca-i SF, ca nu poate fi cineva atat de tampit incat la o masina de 50.000 de euro sa-si ia gume SH (am o problema si cu jantele SH, recunosc, mai bine stau cu alea de tabla decat sa iau niste aliaje indreptate de nu stiucate ori…).
      E trista rau faza asta…

  2. Luci

    Si iepurele…?

    răspunde
  3. dan

    michelin, toyo tires, nokian, continental – marci bune.
    multi vede, putini pricepe.

    dar degeaba spui la „baiatu’ dastept” cu Mpower ca poate el sa aibe mama masinilor, ca oricum o dai, unica pata de contact intre masina si asfalt se numeste cauciuc!

    răspunde
    • Cabral Ibacka

      Aia cu pata de contact e dureroasa nu cand pui empauar la treaba ci cand vezi caABS-ul nu se mai opreste din carait.
      Si, Doamne-fereste, ce te doare si sufletul si portofelul cand iti iese asa… :(

  4. Robert

    sunt foarte bune intr adevar cauciucurile Michelin, chit ca am prins seturi foarte zgomotoase iar ultimul set l am distrus ruland pe `autostrazile` noastre meseriase.ideea este ca de la o groapa relativ mica, am distrus 3 cauciucuri..asa ca am decis sa trec la continental sport contact 2. pana atunci credeam ca michelin era mama aderentei si ca sa sune mai bine ` boy was i surpised `. in orice caz, dupa parerea mea, continental sau michelin sunt `the way to go`..pleci la drum relaxat.te salut cabi ;)

    răspunde
  5. Sabin SKN
    Sabin SKN

    Boss daca nu ai Q7 alb, jante aliaj pe 21 si gume Nankang nu ai facut nimic… Esti considerat arogant pana si in fata la Bamboo ca arunci cu banii!

    răspunde
    • Cabral Ibacka

      Bai, eu sper ca glumesti si ca n-ai intalnit la voi asa minunatie de exemplare…

    • marin

      C. ma bucur ca ai abordat subiectul asta. incepand cu 2011 de cand au devenit obligatorii prin lege, cele de iarna, fara sa vreau m-am trezit ca ma uit, la semafor, sau pieton fiind, la anvelopele cu care sunt echipate masinile premium sa le spunem (cel putin). involuntar practic am ajuns sa fac o mica obsesie pt aceste atente observari proprii. Rezultatul nu vi-l puteti imagina..inclusiv la firme de leasing operational, vezi insignia cu nankang sau alte no name-uri. p.s: am un superb exemplar vw touareg R10TDI 2008 cu anv marangoni.bineinteles, uzate peste limita admisa!

    • Cabral Ibacka
  6. Ciprian

    Salut!Cabral cata dreptate poti avea!Aproximativ 2 ani in urma am patit-o pot zice exact din neglijenta asta a calitatii pneului pt ca eram sigur ca important e cat de uzat e pneul nu si calitatea acestuia.Avand masina incaltata cu niste „chinezarii”cel mai probabil pt ca nu era nicio marca cunoscuta am comis-o cu franare de urgenta in spatele unei cucuoane care s-a oprit inaintea unui sens giratoriu cu toate ca nu mai era nimeni altcineva pe drum sau in imediata apropiere.Evident franare de urgenta,frana de motor,degeaba m-am dus ca pe sanie,intradevar era putin umed dar cum masina mea avea pneuri din alt material decat cauciuc(cel mai probabil plastic) m-am trezit in „tanti”care scria un mesaj pe telefonul mobil dar asta e cu totul alta poveste.
    In concluzie dauna de 5000 de euro fiind un A6 quatro nou nout din cauza unei neglijente care ma putea salva si care cel mai probabil m-ar fi costat nici 10% din dauna masinii respective.

    răspunde
    • Cabral Ibacka

      Omule, suna dureros ce spui. Imi inchipui ca ai luat masina de la cineva si ti-a venit echipata asa, ca ma gandesc ca aia de la Audi nu-s nebuni sa echipeze un sedan atat de scump cu chinezarii…

    • Ciprian

      Cabral eu nu aveam audi ci cucoana atunci conduceam un renault din fericire dar am suferit pe urma pt ca asigurarile in afara sunt bonus-malus pe bune si odata ce ai calcat stramb ala esti de la asigurare de 600-700 euro pe an dupa un incident de genul ajungi sa platesti cel putin triplu.asa ca cea mai buna investitie ar fi un curs de soferie preventiva plus gume bune pe masina,dar stim cu totii omul din greseli invata.

  7. Edi

    Honda Accord nou nouta – numere rosii – 800 km la bord – masina era incaltata cu all-season din fabrica – eram de Sf Ion si pe jos un pic de zapada topita – nu gheata nu zapada inghetata – la 30 km/h am franat brusc pentru ca mi-a franat si ala din fata – bine-nteles ca m-am dus sanie – continuarea nu o mai spun pentru ca si politistul de la constatari se uita la masina si ma intreba cum am reusit sa o comit in asemenea hal si cu masina noua…

    răspunde
  8. DS

    Ciprian, zici ca era nou-nout A6-le? Daca da, cum mama dracului era echipata cu cauciucuri no-name?! Oare sa echipeze Audi masinile cu Nankang? :))))

    răspunde
  9. Sabina

    hahaha pai ce fitzosii se uita la anvelopele tale? nopeeee vad lcd-ul din masina :) la fel si tipele care pica la orice mercedes

    răspunde
  10. pacaliciosu
    pacaliciosu

    Cauciucuri naspa,directie nasoala, masina proasta, alti soferi naspa….niciodata noi devina….Cabral..vis-a-vis tine, care te cunosc sunt sigur ca experienta te-a scos nu cauciucul…..restul publicitate…..pt ceilalti cu final mai nefericit….am avut norma mea de accidente destul de grave….si cand stai in pat singurel, sau in fata oglinzii si te intrebi…. cum de numai mie se intampla….GINIONUL…===…. VAX
    Pt ca tu ai succes in ale scrierii ia intreaba tu care dintre ”soferii jmecheri” a bagat 300 euro intr-un curs de conducere ( gen hungaro ring sau de ce nu un TITI AUR) si cati au bagat 1000 euro in sisteme audio-video sau mai stiu eu ce tobe si jenti jmechere….etc…
    Pot confirma 1000/100 ca majoritatea sunt doar din vina noastra pentru ca ne lasam furati de ”val” si uitam sau nu stim de conducerea preventiva in adevaratul sens al cuvantului.
    Exemple atat personale cat si publice pot fi date ca argumente dar presimt ca va fi o polemica fara sfarsit.
    Tramvaiul ce face?….gata la garaj?….
    PUP pe toti si daca tot aveti parte de accidente, macar sa fie doar accidente usoare … :)….ca de …fierul se indreapta, plasticul se schimba…
    PS: deschide te rog subiectul ….sunt chiar curios …si evident ”geana” pe tine

    răspunde
  11. cautdulap

    Nu stiu cat de sus sunt Goodyear’ urile melein clasamente, dar m-au scos dintr-o faza asemanatoare! Diferenta e ca eu oricum nu am ABS si conduc un Polo :)

    răspunde
  12. Marius

    Anvelopele chair fac diferenta daca ai o masina mai veche, cu frane modeste. Eu am simtit-o pe pielea mea.

    răspunde
  13. Toto

    Avand in vedere ca sunt montator de cauciucuri, nu in Bucuresti sau in Romania ! In Londra ! Imi place postul asta al tau despre cauciucuri! Pot sa iti vorbesc doua zile fara sa ma opresc despre anvelope ! In fine ! Run Flat tehnologia de la BMW. Dar tu in clipul asta ai schimbat si rotile(jentile)! Un cauciuc nou si o roata noua, balansate sau echilibrate OK, si cu o aliniere ulterioara a rotiilor ! E cura de rezolvare a problemelor de rulare a masinii !Dar in general masiniile de viteza superioara si cu un comfort sporit au nevoie de asta ! Pe un Nissan Micra poti sa pui si Michelin si chinezarie fara nici un stres ! Ca n-are ABS !

    răspunde
    • Catalin

      Gentile le poarta femeile. Cumva la JANTE te refereai ? Mai lucrezi si in domeniu…

  14. dodosh

    Toto, diferenta nu e numai la franare. Eu conduc mult pe ploaie, si in ziua cand am schimbat Michelin Energy saver(pe care nu le recomand nimanui intreg la cap) cu Khumo, am avut o mare si placuta surpriza. Pe asfalt ud, masina mea(fara abs) lua curbele ca un go-kart. In situatii de urgenta, nu numai frana te ajuta.

    răspunde
    • cip

      Intradevar Michelin-uri de care zici is niste mizerii, parca sunt facute din plastic, ca de altfel cam toate modele de cauciucuri facute pentru economie pentru 0,05 litri economie ajungi in spital. Nu as recomanda nici dusmanilor Energy saver

  15. Toto

    E foarte important la masina ce anvelope ai , dar sunt foarte importante jentile, deasemenea ! Cauciucurile astea tubless, cand sunt umflate copiaza forma jentii, pe margini(bead en.) si de asta a aparut si balansarea rotii. Si dupa aia urmeaza discuri de franare, placute de asemenea, suspensii, bucsi!

    răspunde
    • Catalin

      Jantele, bre (iar)! Tubeless ! Bucse !

      In engleza nu merge (dar cica lucrezi acolo), in romana nu, dar esti roman… Nu-mi explic.

  16. Robert

    Echipat Ford Focus cu gume Pirelli all season, cumparate din Germania, fabricate in Romania :), (ironia sortii) ….. maare greseala.
    Pe zapada nu trage nici de draci, daca intru in zapada afanata, acolo raman, pe umezeala aderenta canci …
    Urmarea : facut masina zob la 30 la ora … m-am dus sanie la o franare de urgenta.
    Nerecomandat nici la dusmani asemenea anvelope.

    răspunde

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.