Sari la conținut

60 la sutaOri mi se pare mie, ori obiceiurile de consum se schimbă. Și aici mă refer la valurile de reduceri pe care le oferă magazinele de electronice și electrice.

Marțea roz, vinerea de negri și joia movă, valul reducerilor poznașe, felia de discount-uri vesele, bucuria reducerilor nebune… și tot așa… toate astea parcă au schimbat obiceiurile de cumpărare.

Eu am câțiva prieteni – nici săraci dar nici bogați – care spun din capul locului Am văzut un dock pentru laptop, e demențial! De-abia aștept să intre la reduceri!

Mai mult, ei deja percep prețul întreg, cel care nu este micșorat de reduceri, ca fiind o furăciune, cumva au impresia că prețul redus este cel… corect.

Pentru o parte dintre cumpărători valurile astea de reduceri sunt luate în calcul din capul locului, de parcă prețul întreg n-ar mai fi o opțiune viabilă decât în cazul unor urgențe.

Desigur, valurile de reduceri golesc depozitele, fac volum și uneori se zice că și fidelizează clienții (cu toate că eu nu cred că asta mai e valabilă, dacă a fost vreodată).

Totuși, la nivel de individ putem vorbi de faptul că toate valurile astea de reduceri schimbă percepția cumpărătorilor?

Tu ai amânat vreodată cumpărarea unui device pentru a prinde o perioadă sau un val de reduceri?

24 comentarii despre "Sindromul % în minus"
  1. avalanche

    Uite ca nu m am gandit niciodata dar cred ca ai dreptate
    asa fac si eu in ultiml timp
    aman sperand sa l gasesc la reduceri

    răspunde
  2. Lavinia

    Da, ne-a cam lovit in cap treaba asta cu reducerile. Uneori avem comportament de”zombi”, mai als in preajma ofertelor din ce in ce mai tentante. Pe cei care isi calculeaza bugetul cu atentie, ii inteleg ca sunt la vanatoare de oferte gen “vinerea neagra”, insa observ o mare afinitate a magazinelor de profil de a pune in joc strategii din astea de marketing. E ciudat ca, de multe ori mi s-a intamplat sa gasesc pe site-uri oferte gen: “Ai ocazia sa cumperi acum, la mega reducere un stick de32 GB, la un pret special pentru tine…32, de lei” – iar cu doua zile inainte era 30 de lei….Na! Mare rducere…doar ca la noi la romani, e sinfromul asta in sange, vezi obsesia pentru tigai la deschiderea hypermarketurilor – traim si supravietum!

    răspunde
  3. so

    Sunt atât de multe companii și campanii încât este aproape imposibil să nu îți găsești un produs dorit la reduceri într-o săptămână sau o lună. Și atunci e normal ca prețul întreg să fie perceput ca o furăciune.

    răspunde
  4. StefanSC

    In urma cu o luna am luat un aparat foto (si nu din cele ieftine) deoarece aveam de facut o calatorie unde as fi preferat sa am un aparat foto de nadejde. Stiam ca vor veni reducerile si, intr-adevar, WE trecut aparatul a fost redus cu ~30% fata de cat am dat eu pe el. M-am ofticat putin dar am realizat ca nu as fii vrut sa am alt aparat foto cu mine in excursia respectiva.

    In schimb, reducerile, mai ales cele serioase, pot duce la cumparaturi impulsive :).

    răspunde
  5. lotusull

    Da, eu aman cumpararea pana prind vreo reducere :) – ma refer aici exclusiv la carti ( electronicele si electrice nu prea intra in aria mea de interese) ce, in ultimul timp le-am achizitionat doar online. Diferentele de pret sunt substantiale, am primit si vouchere cu 50 % reducere si, evident, mi-am facut de cap, chestiile din wishlist devenind realitate :)
    Nu fac lucrul asta atunci cand am in cap o carte sau alt cadou ce, simt eu ca musai trebuie sa ajunga la un prieten fix intr-un anumit moment :)
    In ce priveste restul obiectelor, depinde de prioritati. Daca sunt chestii de consum, desigur ca nu pot astepta reducerile. Daca sunt altele, gen parfum/ ruj, etc – nu ma supar daca le prind la reducere :P E asa o placere, greu de exprimat in cuvinte, sa gasesti un mail unde ” special ptr tine a fost pregatita o oferta de nerefuzat ” sau un telefon unde cineva iti spune ca fiind client fidel beneficiezi de discount si altele.
    Nu stiu daca valurile de reduceri schimba perceptia consumatorului, dar mi-e evident ca, in cazul meu, strategiile de promovare a unui produs prind ca pliciul o musca :)

    răspunde
  6. Andreia

    Ai mare dreptate in ceea ce spui !

    răspunde
  7. HollowMan

    Da, de obicei astept reduceri la chestii pe care le-as vrea dar nu imi sunt absolut necesare gen inca o placa video sa imi fac SLI sau un Nexus 7 (2013) daca il gasesc la un pret de nerefuzat… altfel nu vad de ce as plati pretul intreg :)

    Pentru lucruri/obiecte/etc de care am nevoie si pe care le vrea platesc intreg nu stau 5 luni dupa o reducere.

    răspunde
  8. Dragomir Cristina

    o fi gresit sau nu, si eu am aceeasi senzatie ca pretul de la reducere e cel real si pretul obisnuit e mult umflat

    răspunde
  9. Biosvn

    nu cred in reduceri!
    de obicei studiez prin comparatie calitate pret de la mai multi producatori si fac alegerea.
    am gasit o singura data ceva ce ma hotarasem sa cumpar cu card de cumparaturi si la un magazin era o reducere buna – dupa ce am facut toate hartiile (am negociat la sange si transportul) – am constatat ca nu puteam plati cu acel card la acel magazin …..!

    asa ca nu imi permit sa caut reduceri.

    răspunde
  10. biscuite

    un post foooooarte interesant Cabral, felicitari!
    din pacate, piata a inceput sa fie educata prost tocmai de bravii oameni de marketing care au crezut ca vor rupe norii cu “dincolo era mai ieftin”. a inceput o nebunie a preturilor mici, campanii care initial au fost gandite pentru un termen relativ scurt, dar care s-au generalizat din pacate.
    astfel, apar taieri de costuri mari in zona de servicii conexe (pana si un telefon mobil are totusi un cost operational) si fenomenul de scadere a calitatii se propaga in sistem domino. tot asa apar si vesnicele “aoleo, nu am buget”, “s-au dus marjele de adaos” etc.

    apoi, campaniile gen Black Friday sunt doar niste momente “wow” in care marii vanzatori online profita sa aduca trafic si spera sa isi fidelizeze clientii, castigandu-le increderea ca ei sunt cei mai fortosi si ieftin.
    complet gresit. pt cine nu cunoaste, incerc sa ofer o explciatie cat de simpla:

    am prodsusul A care in mod normal costa 200 de lei. in loc sa investesc in reclama “clasica” 50 de lei sa spunem, transform acel buget de promovare intr-o “pierdere asumata” pt acest moment, black friday.
    astfel, in loc sa bag banu’ in reclama, il bag in “buget de Blakc Friday”
    ce obtin:
    1 – rezultat wow pe termen scurt
    2 – imi mint consumatorul si ii creez falsa impresie ca este o “reducere” cand de fapt, vorbim de o investitie (bugetul de promovare e tot investitie)
    3 – imi depozitionez produsul din punct de vedere al politicii de pret
    4 – imi auto-atac imaginea pt ca perceptia consumatorului va fi “ia uite nene ce adaos au astia” – vezi comentariile scrise de cei de mai sus
    5 – pe termen mediu si lung rezultatul este unul negativ, insa pe moment facem valuri
    Consumatorul va ajunge sa isi modifice comportamentul datorita coemrcianitlor care se lupta intre ei in “oferte” “early black friday” si “buzdugane cu potenta”.

    rezulta ca in loc sa invatam oamenii sa aprecieze si sa plateasca normalitatea (un serviciu de consultanta bun, un call center profesionist si prompt, un curier care chiar ajunge la timp cand e zapada de 1m afara), etc, ii invatam sa se bucure la mocaciuni, noi facand niste mega eforutir fiananicare sa sustinem mocaneala, iar ei avand o perceptie falsa dar mai ales incorecta asupra fenomenului, produsului si a pretului.

    răspunde
  11. Alisa

    Nu e neaparat o chestie rea atata timp cat la noi in tara se umfla in prostie preturile. Pana si reducerile sunt de fapt umflate, dar aia e deja alta treaba. E o chestie normala. Americanu o face mereu la scala mult mai mare, chiar si cei care isi permit sa cumpere la pret initial. Ia de exemplu reducerile la categoria haine; firmele (dinafara mai ales) isi pastreaza stoc pt perioada reducerilor, si atunci de ce sa dai pret dublu pe o chestie care nu ti-e absolut necesara, cand poti sa ai rabdare si sa astepti cuminte in banca. Da’ e drept ca la noi mai este si ideea de “bai, eu am luat-o la pret normal!”. In cazul electronicelor, e deja alta poveste. E lucru stiut ca la noi multe chestii reduse sunt de fapt refurbished, si-atunci e cu un usor risc. Da la noi toate is altfel :)

    răspunde
  12. Emi

    :)) COPII SUNT MAI TARI CA NOI.S-AU ADAPTAT DIN MERS .FI-MIU SI IN VIZITA CAND MERGEM TINE SA SPECIFICE GAZDEI CA CEEA CE AM DUS ‘”ERA LA REDUCERE”

    răspunde
  13. cris

    Da , si eu astept reducerile,de fapt mai bine zis le urmaresc! Am multe lucruri bune la reducere,lucruri la care insa pretul intreg nu avea justificare. De obicei de la magazinele “scumpe” nu prea cumpar la pret intreg decat in caz de urgenta, fiindca nu vreau sa mor de oftica atunci cand vad acelasi produs la jumatate de pret :D!!! Insa vreau sa specific ceva in legatura cu asta si anume ca nu toate reducerile sunt reduceri…..adik(si vb din propria experienta) sa va dau un exemplu: la un anume magazin am vazut o anume jucarie pe care fecior miu si o dorea f mult si i am zis sa mai asteptam putinca vin reducerile, bla bla bla(jucarie destul de scumpa pt buzunarul nostru). In fine, vin mult asteptele reduceri, e redusa si jucaria daaaar surpriza, pretul era cu mult mai umflat , iar reducerea nu era altceva decat pretul intreg :D … concluzia? reduceri la suprapret :))))

    răspunde
  14. Loredana

    de multe ori megareducerile sunt megapreturi, cel mult mai urmaresc o prioada variile de pret ale unui produs inainte de achizitie dar nu mizez pe minuni ale zanei preturilor… a murit odata cu alte surate de ale ei de mult

    răspunde
  15. Hypher

    Numai eu îmi pun întrebarea – privind procentele de reducere vehiculate prin on-line şi on-site – cât este în realitate adaosul comercial standard utilizat în România?
    Cât de mult pui peste preţul de import – căci nu cred că produsul e ceva” din producţia locală din ţară – ca să îţi poţi permite cu fiecare ocazie enumerată de Cabral, să dai discount-uri între 30-80%?
    Doar mă întreb şi eu, cine e ursul păcălit de vulpe….

    răspunde
  16. Lucian Puscas

    Mai ales la electronice/electrocasnice nu am amanat pana la reduceri pentru ca ori s-a stricat ceva si a trebuit sa luam atunci altul nou ori am avut nevoie si avand bani la momentul respectiv am mers si am cumparat; in ultimii ani cumpar destul de mult online.

    răspunde
  17. mihaela

    Eu astept niste reduceri semnificative, vreau sa-mi iau un telefon mai bun. Il gasesc la pret mai redus pe site-uri mai putin cunoscute, insa as prefera sa fie de pe unul mai “de incredere”. Oricum, la noi unele electronice sunt mai scumpe fata de alte tari.

    răspunde
  18. Alexandra

    1. Prețurile la electrocasnice și electronice trebuie urmărite mai mult timp. Daca vrei un anumit produs, îl găsești in aceeași zi poate la 10 magazine online cu diferențe foarte mari intre prețuri.

    2. Acum 2 ani am văzut într-un magazin o pereche de mănuși de piele cu 79 lei. Am zis că mă mai gândesc. M-am dus peste 3 zile să mi le cumpăr. Surpriză!! Erau la “reducere”! De la 129 lei, preț tăiat, la 99 lei prețul nou. Așa mi-am luat eu mănuși cu 99 lei, “reducere” de la 79 lei. Între timp am acumulat experiență la cumpărături :) și imi pot da seama care sunt magazinele cu reduceri reale și care nu.

    3. Suntem copleșiți de campanii de reduceri, mai nou și “Mid/Pre season” la haine, ce să mai zic la electrocasnice și electronice unde în fiecare săptămână e altă promoție, așa că da, am ajuns să considerăm prețul redus drept preț corect.

    răspunde
  19. Ioan Săbăduş

    Degeaba vin reducerile daca eu am nevoie … ieri.
    Am cautat o lada frigorifica de peste 500 litri la reducere si degeaba. Recunosc nu am avut timp decat 3 zile, ca altfel ramaneam fara fructele de padure.

    răspunde
  20. R

    Cabral, e foarte simplu. Romanul “rezoneaza” la vederea cuvintelor magice “discount”, “reducere”, “promotie”. Si in aceste conditii tu ca si vanzator trebuie sa fi nebun sa nu profiti de asta, mai ales ca nu esti singur pe piata asta si cum concurenta marseaza pe asa ceva nu ai de ales decat sa urmezi “trendul”.
    Romanul e innebunit dupa gratuitati, celebrul “sa ne dea statul” e foarte usor traductibil in “sa ne dea toata lumea”.
    In plus toti traiesc cu impresia ca exista “marje de profit de 30% sau chiar 80%” in conditiile in care sunt unele categorii de produse unde daca ai inchis anul cu 1% pe plus esti mare. Dar nah, mentalitatea si insuficienta educatie in modul de functionare al unor piete pot duce la idei din astea.
    Si ca sa subliniez nebunia romaneasca dupa reduceri, “true story”:
    Lucram la un lant de hyper ultra marketuri in achizitii de electronice acum vreo 7 ani.
    La un moment dat, am avut o discutie pe tema de mai sus cu unul din managerii de origini straineze si am facut un mic experiment.
    Am mutat pe aleea centrala a magazinelor un model de tv CRT (da, inca se mai cumpara si acum din astea in Romania), i-am crescut pretul cu 20 % si am scris PROMO, MEGA-REDUCERE si alte mesaje motivationale subtile in jurul lui.
    Rezultatul? In 2 zile am vandut cu un pret mai mare o cantitate egala cu vanzarea din ultima saptamana. :)

    răspunde
  21. andreeaw

    da, cumpar la reducere, de obicei carti, pentru ca in weekend sau la precomanda am reducere de 20 pana la 50% (vine Gaudeamus) si astfel reusesc sa-mi cumpar mai multe carti cu aceeasi bani.
    anul trecut fratele meu a facut un “experiment” cu electrocasnicele (isi utila apartamentul) si mare a fost surpriza sa constate ca inainte de “black friday” le-ar fi luat mai ieftin….
    ceea ce ma deranjeaza este practica de la noi din tara: inainte de “reducere” cresc preturile si astfel, daca un produs il cumparai cu 200 lei, (pret intreg) la reducere il poti cumpara cu preturi intre 150 si 250 lei, ca e reducere 50%.
    in UE (si trebuie sa stii asta) oamenii abia asteapta reducerile de weekend si iti cumperi haine bune calitativ la preturi mult mai mici si culmea, haine de sezon. La noi…… de exemplu acum 2 sapt mi-am cumparat din UK o geaca e iarna Lee Cooper cu 155 lei (adusa acasa). geaca a venit cu toate etichetele oficiale, inclusiv cea cu pretul redus de la 64,99 lire sterline la 26,99 lire sterline. De ce sa nu mi-o cumpar la reducere? A venit vremea rece si geaca este superba :)

    răspunde
  22. Catalin

    Trebuie sa recunosc ca si eu sunt tipul acesta de om.

    Sunt inebunit dupa reduceri. :))

    răspunde
  23. Razvan

    Daca astepti prea mult, s-ar putea sa nu mai gasesti nimic. Si de obicei, din ce am observat eu, la reduceri se “baga” mai in fata produsele de calitate mai proasta. :)

    răspunde

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *