Sari la conținut

cabral.ro Am vazut ca s-a dezvoltat un fel de folclor in ceea ce priveste audientele televiziunilor.

Din cate am vazut, si atunci cand ziarele scriu de audienta unei emisiuni, o fac cumva fara sa explice si oamenii care n-au legatura cu domeniul nu prea inteleg fenomenul…

Hai sa detaliem putin… vorbind de audienta, sunt doi indici: rating-ul si share-ul. Ca si definitie si simplu de explicat, rating-ul arata procentual vorbind, „din cate televizoare exista in tara, cate sunt deschise pe canalul tau”; celalalt indicativ, share-ul , arata tot procentual, „din cate televizoare sunt deschise in momentul respectiv, cate sunt deschise pe canalul tau”.
Deci, rating-ul arata nr. absolut, share-ul arata comparativ cu celelalte canale.

Dar audienta, asa, per ansamblu, nu inseamna nimic daca nu este „targetata”.
Si targetarea se face dupa diferite segmentari ale publicului: dupa media de varsta, dupa studii, dupa locatie, dupa sex, dupa puterea de cumparare, astea fiind cele principale.


Vorbind de audiente, fiecare canal are un segment de public pe care si-l doreste si asta este denumit „main target”. De exemplu, pentru canalul X, main target-ul este tanar, masculin, cu studii medii…
Depinde de ce se doreste…

Toate programele sunt gandite in asa fel incat segmentul de public dorit (main target-ul) sa fie atras si sa stea cat mai mult pe canalul respectiv.

Pana la urma, audienta inseamna bani. Si banii vin din publicitate. Iar publicitatea este gandita si ea astfel incat produsele sa fie promovate oamenilor care ar cumpara asa ceva.
Adica nu faci reclama la o crema pentru varice pe MTV, publicul este prea tanar ca sa fie interesat de asa ceva…

Si atunci publicitatea este targetata si ea dupa main target-ul posturilor. Deci, cu cat un canal face o audienta mai mare pe main target-ul ei, cu atat publicitatea ajunge la privitorii pe care si-i doreste clientul de publicitate.

Atunci cand iti vin audientele, te uiti mai ales la doua lucruri: audienta (atat rating-ul cat si share-ul) pe main target-ul tau, si audienta pe all (all – toata audienta, fara nici o segmentare a acesteia).

Evident ca te uiti la cifrele absolute, in primul rand la rating, asta ii intereseaza pe cei de la vanzari, in cate case a fost prezent brake-ul de publicitate. Te uiti insa si la share, asta iti arata cum te situezi fata de concurenta.

Bine, bine, veti spune „dar tu vorbesti de cifre absolute si de procente, dar de unde le scoti?”.

Teoretic e simplu: exista cateva firme care furnizeaza audiente. Se monteaza aparate in casele oamenilor, aparate cara arata la secunda pe ce canal a stat respectivul televizor.
Evident ca aparatele sunt montate in asa fel incat se asigura o omogenizare si o distributie cat mai exacta in functie de segmentarea publicului, astfel incat monitorizarea sa fie cat mai precisa.
Evident ca nu se pot monta aparate de genul asta la toate televizoarele din tara. Se fac estimari dupa anumiti algoritmi si se extrapoleaza…

Am vazut ca se ridica intrebari despre veridicitatea informatiilor venite de la aceste companii de monitorizare. Ideea este simpla: daca nu ar fi sigure, asta ar insemna ca piata de publicitate pe tv s-ar baza pe niste balarii aruncate aiurea de unu’ si/sau de altul… Si stim cu totii ca atunci cand vine vorba de bani (in afara de cei publici unde darnicia este mare), oamenii stau cu ochii pe bani ca niste ulii.
Nu poti baza o piata in care se arunca milioane (hai sa nu spunem cate) pe minciunele…

Deci, per ansamblu si succint, asta e treaba cu audientele. Intrebari?

Etichete: , ,
28 comentarii despre "Audienta. Indici de audienta."
  1. Crazzy

    pana aici am inteles „sefu” :”> intrebari nu am decocamdata decat cele la care nu am primit raspuns :)
    imi place k vad si ceva constructiv pe blog-urile astea :)
    esti super ok :)

    răspunde
  2. Florentina
    Florentina

    Am eu o intrebare; m-am tot gandit la ea cand realizam ca totul se cumpara. Postul X sau Y nu se poate duce la firma respectiva sa cumpere niste adrese la care exista aparate instalate? Astfel sub pretextul unui castig sau chiar o intelegere, oamenii aia ajung sa fie platiti sa vizioneze emisiuni pe gustul lor sau nu. Ce imaginatie am! Toate cele bune!

    răspunde
  3. alexa

    o inima pentru un trandafir…sa fii iubit ca si cum ai fi o bucatica din ciocolata !!!!!!!dulce… „UNA BUCATA CIOCOLATA ” PENTRU CEL MAI DULCE BARBAT…CABRAL!!!!!!!!!!!!!!!DRAGOBETELE TE ASTE APTA…DON’T LOSE YOUR WISH..TE PUPIK!!!!!!!!!!!

    răspunde
  4. Carina

    Cabral, sa mai scrii de-astea :D Sunt mai utile informatiile prezentate asa decat formulele alea cretine de la marketing… O sa ajung sa-ti citesc blogul ca documentare pt scoala ;)

    răspunde
  5. LittleLex
    LittleLex

    Daca s-ar face rating dupa cativa oameni ca mine ar trebui ca agentiile de publicitate sa organizeze lunar un festival in care sa promoveze diversele produse de pe piata si la care sa ma duc pentru a vedea ideea si modul in care au fost realizate :) plus ca am o idee despre segmente de piata,targeturi organizate pe diverse criterii asa ca de aceasta data nu am intrebari dar multumesc pentru informatii :)

    răspunde
  6. LittleLex
    LittleLex

    offtopic: ce Dumnezeu s-a intamplat cu Dragobetele (exceptand faptul ca ziua asta de 14 vinde mai bine ca tot vorbeam de publicitate, de cand aveam vre-o 14 obisnuiam sa mergem la padure faceam un foc in jurul caruia ne adunam,se canta la chitara,se bea vin fiert din termos ;) si alte asemenea…
    Daca te-a deranjat post-ul imi cer scuze,spune-mi si nu o mai iau pe aratura… :P

    răspunde
  7. Fuzzy Lumpkin

    @Alexa: parca disparusesi de la o vreme… te-ai intors?

    @Cabral: fanii… ce sa-i faci….

    răspunde
  8. Pyuric

    Foarte tare articolul, useful :D Chiar vroiam sa scriu si eu unul pe acest subiect, mi se acrise de intrebarile sa ma intrebea lumea chestii gen ‘cum se calculeaza ratingul si share-ul’ :|
    Bring more of these stuff ;;)

    răspunde
  9. Irina

    … apropo’ de munca… fara nici o legatura cu rating-ul… am primit azi pe mail o chestie foarte tare, care se cheama „adevarul despre munca” … enjoy…
    1. Muncesti pana tarziu in noapte….. Tocmai ca o prostituata.
    2. Esti platit sa faci clientul fericit…… Tocmai ca o prostituata.
    3. Clientul iti plateste o multime de bani, dar angajatorul isi tine aproape fiecare banut ptr el… Tocmai ca o prostituata.
    4. Esti rasplatit pentru implinirea viselor clientului… Tocmai ca o prostituata.
    5. Relatiile de prietenie se duc naibii si ajungi sa-ti petreci timpul cu oameni din aceeasi profesie ca si tine… Tocmai ca o prostituata.
    6. Cand trebuie sa te intalnesti cu un client, trebuie sa fii intotdeauna bine dispus si frumos imbracat… Tocmai ca o prostituata.
    7. Dar cand te intorci acasa arati de parca te-ai intoarce din iad…Tocmai ca o prostituata.
    8. Clientul intotdeauna vrea sa plateasca mai putin, dar asteapta lucruri incredibile de la tine… Tocmai ca de la o prostituata.
    9. Cand oamenii te intreaba despre job-ul tau, ai dificultati in a le explica ceea ce faci de fapt… Tocmai ca o prostituata.
    10. In fiecare zi cand te trezesti , iti spui: „N-am sa-mi petrec tot restul vietii facand asta.”. Tocmai ca o prostituata.

    *Sa fiti iubiti!

    răspunde
  10. Pingback: Recomandarile Saptamanii

  11. DeeDee

    Nu stiam ca se scrie „brake” :D
    Oricum, bun articol ;) Multe lucruri nu le stiam.

    răspunde
  12. bleuciel

    Din ce am inteles eu din articol, tu zici ca nu se falsifica audientele pt ca „oamenii stau cu ochii pe bani ca niste ulii”. Dar am auzit in repetate randuri cum unele posturi de televiziune isi tot umfla audientele. Si Mircea Badea spunea in emisiunea lui de nenumarate ori anul trecut. Zic ca se poate face lucrul asta, pt ca televiziunile de top (gen Protv, Antena, care mai e?) sa poata ramana in top -> mai multa publicitate -> mai multi bani.

    răspunde
  13. Dot

    @DeeDee: nu stiai ca se scrie „brake” pt. ca se scrie „break” ;)

    răspunde
  14. cabral

    @ Crazzy – as scrie mai multe dar devin plicticos…

    @ Florentina – pana la urma suntem oameni, teoretic orice e posibil. Practiv vorbind, sunt mai multe firme care masoara audienta, cu diferiti clienti. Daca s-ar intampla cum zici tu, atunci audientele ar diferi foarte mult, pentru ca fiecare ar trage pe turta lui. Dar cum nu se intampla asa…

    @ Alexa – sa fii iubita si tu!

    @ Carina – opaaa! Devin din sferto-doct… semidoct! :D

    @ LittleLex – dap, ideea suna bine dar nu prea are target… ma bucur ca v-au placut exlicatiile.

    @ FuzzyLumpkin – bad, bad, baaad!

    @ Pyuric – vazut link-ul. O sa mai scriu din cand in cand din astea. Multam’!

    @ Irina – off, ca mare dreptate ai…
    Acum, se pare ca ce avem de facut este sa incercam sa fim cat mai bine platiti pentru ceea ce facem. Daca suntem prostituate, macar sa fim d-alea de lux!

    @ DeeDee – nope, ai dreptate, se scrie „break”. Stiu si de unde vine insa greseala, noi ii spunem „brake” pentru ca in graficul de audienta se vede ca o frana, pe pauza se simte fenomenul de zapare si scad indicii pe toate targetele.

    @ bleuciel – Nu sar ca proasta sa te contrazic, iti dau explicatia care suplineste mare parte din cazuri…
    Emisiunea X, la postul Y, difuzata in paralel cu emisiunea M de la postul N.
    Fiecare post are main-target-ul lui. Din punct de vedere al main-target-ului, emisiunea X poate avea audienta mai mare pentru postul Y. In acelasi timp, pentru postul N, emisiunea M, are audienta mai mare.

    Deci, afirmatia ca X este mai bun in audiente decat M poate sta in picioare in paralele cu afirmatia ca M este mai bun in audienta decat X.
    Diferenta vine din targetare.

    @ Dot – ;)

    răspunde
  15. Razvan V.
    Razvan V.

    Normal ca iti permiti sa vb despre raiting intr-o asemenea maniera! Sunteti lideri de piata cu povestirile de noapte! mare parere de rau ca nu mai lucrez la acasa .. in special cu tine pe live’uri!
    …bah .. te incurca PLACUT omul asta… de zici totul din tine in fata camerei!

    răspunde
  16. alk

    Intrebare ca tot scriam despre rating dar pe partea lui Ciutacu nu a lui Badea: ce publicitate e mai adecvata pe posturile de stiri? Cumva cele de pe posturile comerciale tip TVR , Antena 1 si Protv?

    răspunde
  17. Flavia

    Buna,

    Articolul tau este foarte adevarat si explica foarte bine ce inseamna audienta TV.
    Singurul lucru pe care as dori sa-l clarific este faptul ca nu exista mai multi furnizori de audiente TV (ceea ce de altfel ar fi destul de aberant), ci exista unul singur, tocmai pentru ca toate statiile tv si toate agentiile de media buying si media planning sa se raporteze la aceleasi date.
    In privinta aceasta exista si ARMA (Asociatia Romana pentru Masurarea Audientelor ) din care fac parte statiile tv, agentiile principale si marii buyeri de publicitate.
    In plus pentru ca datele sunt publice pentru toti memebrii ARMA, canalele nu isi pot „umfla” audientele cum spunea cineva ma sus.

    răspunde
  18. Cip

    foarte bune informatiile! multumesc

    răspunde
  19. bassam

    am eu o intrebare, ca vad ca pana acum nu a intrebat nimeni nimic interesant : unde se gasesc audientele astea? sunt cumva si pe net? sau macar audientele din lunile trecute? daca sunt pe bani, cat costa abonamentul la o astfel de firma de masurat audiente?

    răspunde
  20. Pingback: cabral.ro » Dupa bloguri - I

  21. Emilian

    Asta cu audientele este de departe cea mai mare imbecilitate inventata de societatea moderna. Partea buna pentru cei care le fac este ca NICIODATA nu pot fi verificate.
    Am vazut cu totii la alegeri…cat de reale au fost sondajele facute inainte…NICI O LEGATURA. Partea proasta la sondajele cu alegerile e ca o data la 4 ani vine si verificarea…si atunci se fac de rusine. Ma mir cum dracu de nu s-au desfintat toate firmele astea care fac sondaje la o ora dupa ce s-au facut de rahat in fata tuturor.
    Cat despre audiente…ele sunt de zece ori mai pe langa decat sondajele astea. Ca „publicitarii” dau bani in functie de ele…ii doare si pe aia direct in fund. Sa vad eu cata lume se duce la raft si cumpara un produs ca a vazut el reclama la TV…2%. Numa’ un prost tre’ sa fi ca sa te duci sa cumperi ceva ca ai vazut tu reclama la TV…si mai mult…ca ai vazut reclama aia de 100 de ori.
    Pai ba frate…daca eu vad o reclama…sa zicem sa is ala care pune botu si isi cumpara o chestie ca vede reclama la TV…BUN, am vazut reclama…am cumparat. La ce foloseste sa vad reclama de 100 de ori? La o emisiune cam tot acelasi public de uita in fiecare zi…pai atunci care e logica sa platesti zilnic sa iti fie data reclama la o anumita emisiune cand o vad aceeasi oameni?
    Deci pana la urma o minima logica de bun simt demonstreaza oricui inutilitatea reclamelor si stupiditatea care sta in spatele celebrelor audiente TV.

    răspunde
  22. cabral

    @ Emilian – vorbele tale contrazic o piata de miliarde de euro in fiecare an, asta pe plan mondial, si de cateva zeci de milioane de euro in Romania. Cuvitele tale contrazic o armata de oameni, concluzionez simplu: tu esti destept, ei sunt prosti.

    Mai mult, tu faci confuzia intre sondajele electorale si audientele tv. Primele sunt urmari ale unor „vox populi” facute pe genunchi in fata sectiilor de votare. Audientele tv sunt obtinute in urma unor rezultate „palpabile”, abia apoi ajungandu-se la aproximari de target. Confuzie grava, daca-mi dai voie sa spun asta.

    Si in al treilea rand… daca ceea ce spui despre reclama la tv ar fi adevarat, inseamna ca toate campaniile pe tv sunt inutile, doar bani aruncati. Mda, iti doresc sa ajungi sa vezi cum se lucreaza intr-o agentie de media, intr-un departament de research si cat se lucreaza la o singura campanie, dar sa vezi si cum se trage linie dupa fiecare campanie, ce calcule matematice sunt, in ce fel sunt structurate rezultatele, etc… apoi o sa ma rogi sa sterg comentariul asta.

    In plus… vad ca info elementare de psihologie umana nu-ti sunt cunoscute, si ma refer mai ales la impactul repetabilitatii informatiei intru memorare subconstienta…

    Dar iti spun sincer, fiecare crede ce vrea.

    răspunde
  23. nelu

    Da e o aiureala ca si la sondaje!E clar ca acel care are bani mai multi (si nemunciti) va fi interesat sa ,,castige”Pentru 100 de lei(pe zi) as lasa si eu Tv. deschis 24 din 24 pe antene de ex.

    răspunde
  24. Dorin

    Cabral, iti multumesc mult pentru informatia asta.

    Abordez in lucrarea de disertatie analiza diagnosticului global al unei televiziuni si am gasit pe o multime de siteuri informatii despre rating si share insa am senzatia ca nici autorii articolelor nu stiu ce sunt.

    M-ai luminat! :)

    răspunde
  25. ioana

    Am și eu o problemă, va rog mult să mă ajutați. Am de dezbatut pentru licență tema Piața Publicității TV. Caracteristici, indicatorii pieței TVși tot așa. Tema asta mi-a dat-o profesoara și nu am habar de unde pot face rost de toate aceste lucruri. niste site-uri sau orice altceva . Știu ca este cam tarziu , dar… :( Va mulțumesc anticipat!

    răspunde
  26. mihai

    cabral, canal = plaja de frecvente pe care emite o televiziune. corect este deci ca in loc de canal sa spui televiziune pur si simplu, sau numele acesteia, depinde cum vine vorba. canal este tradus orbeste din engleza unde nici acolo nu este folosit tocmai corect. daca nu ma crezi cauta pe google „channel dictionary” si ai sa vezi…

    răspunde

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.