Sari la conținut

Exista mai multe feluri de soferi. Dintre ei, o parte poarta centura de siguranta. Bun, asa da, bravos, trecem la ceilalti.

Ceilalti sunt impartiti in trei categorii:

– cei care nu poarta centura si ignora alarma sonora a masinii;

– cei care nu poarta centura si pacalesc sistemul masinii introducand o carabina de centura in lacasul prevazut pentru centura de siguranta;

– cei care nu poarta centura si pacalesc sistemul trecand centura prin spatele scaunului lor, introducand apoi carabina centurii in lacasul ei.

Ii luam pe rand… ce se intampla cand masina se loveste de un obstacol:

– categoria nu poarta centura si ignora alarma sonora a masinii: cel de la volan incearca sa se tina tare in maini dar inertia este prea tare, mainile cedeaza. Torsul individului se apleaca inainte iar fundul ii aluneca pe scaun, deplasandu-se si el mai in fata. Astfel pieptul si fata lui vor fi lipite la cateva milisecunde de la impact de volan, volanul il va lovi in piept si coaste, iar airbag-ul ii va exploda (depinde de anul de fabricatie al masinii, unele nu declanseaza airbag-ul daca centura nu este cuplata) lovindu-l in fata cu resturile sfasiate ale imbracamintii volanului. Torsul tumefiat si cu fracturi, fata sparta de airbag + bonus*.

– categoria nu poarta centura si pacalesc sistemul masinii introducand carabina goala in locul centurii: idem ca mai sus, se deplaseaza spre volan cu totul si este lovit de volan si airbag. Torsul tumefiat si fata sparta de airbag + bonus*.

– categoria nu poarta centura normal ci o trece prin spatele scaunului: in momentul impactului inertia il impinge spre volan si in acelasi timp centura care este trecuta prin spatele scaunului declanseaza. Iar cand declanseaza centura, ea o face printr-o capsa pirotehnica foarte puternica. Adica ea reuseste, in cele mai multe cazuri, sa rupa spatarul scaunului in explozie, si astfel sa-l priponeasca in cateva fractiuni de secunda pe sofer de volan. Iar soferul fiind prins strans – ca intr-un sendvis – intre volan si scaun va mai astepta inca vreo doua fractiuni de secunda pana sa-i explodeze si airbagul in fata. Dar acum va fi nevoit sa suporte intreaga forta a airbag-ului, pentru ca centura il va tine lipit acolo.

Am un prieten care a patit asta. De la un banal accident intamplat pe gheata, la 60km/h, s-a chinuit ca un caine in nu-stiu-cate operatii, cu majoritatea coastelor rupte, cu splina si ficat rupte in el, si desfigurat complet. Iar accidentul s-a produs intr-o masina certificata cu 5 stele la EuroNcap.

Prin concluzie… retardul sever, in combinatie cu centura de siguranta purtata prost sau deloc, duc la spitalizare sau internare definitiva la cimitir.

Aceasta este o campanie de responsabilizare a prostului ce nu este finantata prin bani europeni (era Barosso ocupat si n-am avut rabdare sa astept). Daca vrei sa preiei ideea si sa scrii la tine pe blog… te rog s-o faci. Si nu, nu trebuie sa mentionezi sursa, ca doar n-am inventat apa calda ci doar am postat un mic reminder.

*+ bonus – in functie de masina, de inaltimea soferului, de viteza, etc., poti primi bonus stumefierea sau chiar spargerea rotulelor si tumefierea sau ruperea labelor picioarelor (sau chiar forfecarea lor de catre pedale).

46 comentarii despre "Retardul sever si centura de siguranta."
  1. sya.android
    sya.android

    Respect!
    Daca ai descrie la fel de plastic ce patesc cei care stau in spate fara centura cred ca ar fi un ghid complet!

    răspunde
  2. Vali_lj

    O mica precizare la prima categorie, atat timp cat centura nu este cuplata airbagul nu va fi declansat.Cel putin asa stiu eu.

    răspunde
    • Cabral Ibacka

      Depinde de masina. Majoritatea masinilor produse intre 2001 si 2007/2008 declanseaza airbag-ul oricum. De-abia dupa a fost implementata ideea de declansare a airbag-ului doar daca centura e cuplata.
      Dar, ai dreptate, sunt masini la care airbag-ul nu declanseaza decat daca ai centura cuplata.

  3. dan

    doua mici inexactitati: in cazul retardului 1 care ignora semnalul sonor al centurii, airbagul nu declanseaza. Prima condititie (in afara de impact) ca un airbag sa declanseze este ca sa fie o carabina de centura introdusa in lacas.
    in cazul retardului 3 : capsa pirotehnica se afla situata in interiorul tamburului centurii. Tamburul se gaseste de obicei in stalpul masinii(pt locurile din fata), pe portantul C sau in portbagaj (pt locurile din spate). Spatarul scaunului nu pateste nimic, altfel ar fi afectat direct de explozie si ocupantul. Acea explozie distruge un opritor de arc care strange centura pe cat posibil.

    Oricum varianta 2 e de cele mai multe ori castigatoare dupa numarul de carabiniere vandute la intersectii

    răspunde
    • Cabral Ibacka

      In cazul rertardului 1, asa cum ii spuneam si lui Vali, depinde de masina. Multe dintre masinil produse intre 2001 si 2007/2008 declanseaza airbag-ul oricum. De-abia dupa a fost implementata ideea de declansare a airbag-ului doar daca centura e cuplata.
      In cazul retardului 2, tamburul se gaseste in montantul B, jos. Iar in momentul in care centura trece prin spatele spatarului, avand ca puncte de sprijin prinderea de sus (de deasupra umarului soferului) si cea din carabina de jos… prin intindere se suprasolicita spatarul scaunului, care se rupe. Asta ti-o spun, din pacate, din experientele amicilor mei, unii dintre ei prea Rahani.

    • Theo

      in cazul 1 depinde de tipul airbag-ului (simplu sau SRS), daca nu ma insel cel SRS nu se declanseaza fara carabina introdusa in locas… celelalte da

    • Cabral Ibacka
  4. Povesti de Bucuresti
  5. Povesti de Bucuresti

    @dan, sustii celebra ineptie a legaturii intre airbag si centura. Nimic mai fals, airbagurile sar si fara centura pusa!

    răspunde
  6. catalin

    daca cineva situat la volan moare in flacari deoarece centura s a blocat la impact si tu care te aflai in dreapta soferului ai scapat poate datorita faptului ca nu o purtai vei mai avea curajul sa o porti vreodata??????????? eu din experienta nu cred

    răspunde
    • Cabral Ibacka

      Daca luam statistic cazurile in care masina ia foc si centura se blocheaza versus accident cu deces din cauza lipsei centurii… cred ca avem un raspuns elocvent.

    • dabija

      Ce faci daca in aceasta situatie din cauza ca nu ai centura si te lovesti de volan,parbriz,capota masini si iti pierzi cunostinta .Masina ia foc dar tu nu poti iesi ca esti un pic lesinat.Eu tin sub scaun un cutit mic (e foarte mic nu va ganditi la prostii ) tocmai pt situatia in care se blocheaza centura.Sa poti scapa dintr-o situatie trebuie sa reactionezi.Sa poti sa reactionezi trebuie sa fi constient.Centura te ajuta sa ramai constient.Rog pe oricine imi urmeaza sfatul cu cutitul sa nu-l foloseasca la semafor.

  7. iulia

    Ai dreptate Cabral declansarea airbag-ului daca carabina de centura nu este cuplata difera de tipul masinii. Eu am o masina din 2001 si se declanseaza airbag-ul chiar daca carabina de centura nu este cuplata

    răspunde
  8. Probiu

    Imi fac mea culpa culpa! Port centura de siguranta, dar pe distante scurte n-o pun, n-am nicio explicatie. Stiu ca nu e bine si incerc sa-mi corectez chestia asta…

    răspunde
    • Florin

      aveam prostul obicei de a-mi pune centura dupa ce dau treapta a 2-a de viteza. Guess what? mi-am luat dauna totala la masina in mijlocul clujului la 3 secunde dupa ce m-am pus in miscare de la unu care avea peste 100kmh si pe care nu l-am vazut… si asta doar pt ca gandeam ca tine.

      True story

  9. Papa

    Cabral, te-aș scoate la un cico dacă-ți permite timpul să vorbim despre asta. Până acum am mai scris și eu câte ceva despre, sunt foarte multe situații în care șoferii nu sunt responsabili (http://www.papen.ro/category/trafic/).Am făcut un test la Zilele Siguranței Rutiere, care presupunea un impact frontal cu un punct fix la numai 20km/oră. Am fost șocat de puterea impactului.Dacă nu ai centura, la 20km/oră te dai cu capul de parbriz instantaneu…și toată lumea zice: hai frate, merg cu 30 ce se poate întâmpla?

    răspunde
  10. Papa

    M-am panicat la 20, deci nici nu vreau să mă gândesc cum e la 60. Vorbim la Sibiu :)

    răspunde
  11. 1Q

    Am fost pe bancheta din spate in 2 masini care s-au „pupat” frontal cu altele – la viteze foarte mici (pana in 30km/h), spre norocul meu. Nu erau dotate cu centuri in spate… Am muscat bine din scaunul din fata de fiecare data… Share si de la mine…

    răspunde
    • Cabral Ibacka

      Tu chiar esti Stan-Patitu’… :(

    • 1Q

      Bine ca nu erau viteze mari ;) Dupa fazele astea, cand am cumparat prima masina (un Opel Ascona B din ’79) primul lucru a fost sa o dotez cu centuri pe spate. Iar la mine in masina cine nu isi pune centura (fie in fata, fie in spate), se da jos, ca eu nu plec de pe loc. Junior isi pune singur centura inca de cand statea in scaun de copii!

  12. Mihaela

    Cabral tu de la „revelatia” avuta cu bagatul degetelor in ulei de masline de catre Andreea cred ca ai ramas cu o vatamatura. Ai o imaginatie….Doamne fereste!…. si o mai dezvolti si pe a altora. La fiecare fraza de-a ta si de-a comentatorilor poti dezvolta un film horror de n-a vazut IML-ul neam de neamul lui.
    Acum lasand gluma la o parte ai mare dreptate. Faza a treia cu bagatul centurii prin spatele banchetei ca sa pacalesti sistemul sincera sa fiu nu o stiam (asta pentru ca traiesc in tara in care e absolut obligatoriu sa ai centura de siguranta si scaunel de siguranta pentru copil – si nu e de gluma cu politia) dar cat traieste omul invata. Am avut accident la aprox.40km/h cand una bucata asiatica care vorbea la telefon a intrat in aripa mea dreapta (asa direct din parcarea ei si in loc sa apese pe frana a apasat pe acceleratie cand eram in raza ei vizuala) si nu a fost tocmai usor. N-am avut vatamari corporale dar daca as fi avut pe cineva in dreapta i-as fi deslipit picioarele cu spaculul.

    răspunde
  13. barbar

    hai sa povestesc si eu ceva legat de treaba cu centura. aveam un Renault Symbol si mergeam pe scaunul din dreapta, cand minunea lumii se iveste in fata noastra o minunatie de cap de pod incapatanat. nici una nici doua ne repezim in el cu vreo 60 km/h (nici ca a vrut sa se fereasca din calea noastra). dupa incercarea asta dau sa desfac centura si sa cobor pentru a continua disputa cu vajnica constructie. bucata de banda buclucasa atarna amorf cu surubul de prindere din podea rupt si razand de cucuiul meu. pana la urma ajung cu „masina”, pe platforma bineinteles, la service si ii intreb pe domnii reprezentanti de vanzari daca tigaia respectiva are baloane de alea de se umfla la impact. cica ar fi avut dar, nenorocitele fricoase din fire (sau poate tineau partea betonului), au stat ascunse in spatele plasticelor, nevrand probabil sa incarce factura asiguratorului.

    răspunde
    • Cabral Ibacka

      Depinde de unde ai luat masina. Daca ai luat-o de noua e trista rau treaba. Daca era second, samsarii au prostul obicei de a repara pe bani putini epave insemnate cu „dauna totala” de catre asiguratori.
      Iar reparatii cu bani putini se traduc in borduri facute in Turcia, si in spatele plasticelor se afla aer, centuri de siguranta prinse cu dublu-adeziv si alte nenorociri din astea.
      Nu, legea nu-i pedepseste…

    • barbar

      am avut-o de noua

  14. Andrew

    Eu imi amintesc ca vazusem un documentar in legatura cu centura de siguranta. La masinile mai noi nu sare airbagul daca nu ai centura pentru ca forta cu care explodeaza acesta, combinata cu faptul ca pasagerul poarte fi foarte aproape de el din cauza impactului, arunga pasagerul in spate rupandu-i coloana :|
    D-aia nu e bine sa te joci cu centura.

    răspunde
  15. stilistele

    nu stiu de ce unii se impiedica in detalii tehnice cand stim ca in orice conditii in care nu porti centura de siguranta si ai un accident o iei in freza original…purtati centura si basta.

    răspunde
  16. Pony

    Din toate 3 variantele, inteleg ca beep-up ala stresant nu e bun de nimic. Tot ce face e sa te determine sa incerci sa il pacalesti, situatie in care un eventual incident poate avea repercursiuni chiar mai grave decat daca n-ai purta centura si atat(varianta trasului centurii prin spatele scaunului).
    La varianta carabinei cumparata de la semafor are di ea o posibila finalitate mai urata. Exista un model care iti permite in continuare sa infigi centura in carabina „de forma”. In cazul unui accident, ai mari sanse ca acea carabina de 5 ron sa se rupa si sa te trezesti cu ea peste ochi in momentul in care capsa pieotehnica se declanseaza.

    răspunde
    • dabija

      TE contrazic.Am un prieten care nu purta centura nici de-l picai cu ceara desi conducea de peste 10 ani.Cumpara omul masina noua .Gramada de bani . Bucurie mare .Cand ce sa vezi: beep-beep-beep.Suparare injuraturi.Hai sa o pun zice el ca altfel nu ma inteleg cu proasta(vb de masina) .Si de atunci poarta centura. A mai schimbat vreo doua masini (nu stiu daca aveau sau nu sistemul asta dar el poarta centura oricum). Chiar radeam odata cu el : ce nu a reusit politia cu amenzile si toate documentarele din lume despre centura au reusit doi senzori si o sonerie.Acum din fiecare lucru care se intampla fiecare intelege ce vrea sau ce poate.Unul se conformeaza si pune centura celalat incearca sa o pacaleasca cu ajutorul baietilor de la semafor.Oare?

  17. miki

    în afară de cazul nefericit, când retardul, fiindcă nu are centură, mai dă și peste altă mașină, restul sunt chiar cazuri fericite. Iată de ce: cu centură prostul se crede mai protejat, de aceea va fi și mai neglijent în trafic = depășiri pe linie continuă, viteză mare tot tacâmul.
    Acum chestia cu copiii între scaune fără centură: există și varianta ca copilul să scape. Atunci, datorită educației primite de la astfel de părinți, probabil va omorâ el niște nevinovați când ia carnetul. Nu era mai bine fără centură?

    răspunde
  18. Anamaria

    Cabral, te rog un post si despre retarzii care isi tin bebelusii si copiii in brate, la volan, si-s tare mandri!

    răspunde
  19. studentă la drept

    Mda. O parte care poarta centura de siguranta si restul – *insert Stupidity – BBC documentary* :))

    răspunde
  20. ioana

    Din experienta cuiva care a intrat intr-un copac (tot din cauza ghetei) si care a scapat doar datorita centurii de siguranta, a airbagului si a modului in care s-a deformat masina, subcriu total.

    răspunde
  21. motolady

    Unul, care a stat pasager pe motocicleta a avut accident la 180 la ora, are o mana paralizata, dar e viu. Altul a avut accident la 120 la ora si si-a rupt o mana si un picior (asta conducea). Niciunul nu avea echipament de protectie.

    Aici e dat drept exemplu de un om care in masina, cu airbag, centura de siguranta si atata tabla in jur, s-a ranit grav intr-un accident la 60 la ora.

    In conditiile astea, tot motociclistii sunt donatori de organe? :)

    PS: In cazurile exceptionale cand merg cu masina, port centura sa nu iau amenda. Cand conduc eu, poarta toata lumea centura. Sunt constienta ca nu stapanesc masina :)

    răspunde
  22. dabija

    felicitari pt post.Am sa-l recomand prietenilor mei care: cand se suie la mine in masina exclama : CE FACI FRATE? ce fac ? zic io timid in timp ce reflexiv trag centura.Pai numai fraieri poarta centura.Si o las asa mai bine fraier cu dinti in gura decat smecher. Stiu ca-s cazuri in care omul a scapat tocmai ca nu purta centura(personal am pe cineva apropiat) dar dpdv statistic dar si dpdv al logici simple eu cred ca e mai bine cu centura.Si am mai auzit una buna :IO NU PUN FRATE CA CONDUC PRUDENT! Tu da dar ceilalti…Si un exemplu care imi vine in minte.Un prieten de-al meu merge cu masina pe un drum din frumoasa noastra patrie.Deodata iese unul fara sa se asigure (da stiu ce ciudat ca de obicei toata lumea se asigura). Fiarele fac poc.Airbagul nu sare(How Bizarre) . A doua zi eram la bere in gasca si omul ne povestea patania cu lux de amanunte (unele reale altele..mai putin, eram intre baieti se intelege) si deodata ridica tricoul si ne arata cea mai neagra vanataie pe care am vazut-o in viata mea(si am vazut cateva ca am facut rugby) pe locul unde trecea centura.Si toti stateam asa cu gurile cascate cand se trezeste unul : …OAIE ITI DAI SEAMA DACA NU AVEAI CENTURA CUM MUSCAI DIN VOLAN? si nu stiu daca de atunci dar toti care eram la masa cand ma intanlesc in trafic ii vad ca poarta centura.Morala: Fetelor la bere noi invatam lucruri serioase ! Ma rog nu sunt sigur ca asta e morala dar fiecare intelege ce vrea.

    răspunde
  23. Pingback: Recomandări de seară: pe mine m-ați omorât, da’ cu vulturul ce-ați avut? » Daily Cotcodac

  24. Adelin

    Pe mine, nepurtarea centurii m-a salvat o data de la o moarte sigura, DAR, a fost vorba de un impacat lateral, cu un copac, la 80 km/h, pe partea mea chiar (eram pasager, nu la volan). Nu a fost impact frontal, caz in care nepurtarea centurii ar fi avut un efect devastator asupra mea. Si-am sa preiau articolul asta chiar pe 1 august, cand se implinesc 5 ani de la accidentul cu pricina.

    răspunde
  25. Monica

    M-am izbit de un copac lateral dreapta spate …ce sa zic centura nu m-a omorat dar nici nu m-a slavat …am avut ruptura de muschi abdominal (nici nu va puteti inchipui cam cata durere poate sa fie )si fisura de intestin subtire (adica sa-ti scoata toate matele si sa le examineze la lupa ca sa vada unde e fisurat)/.Cica toata lumea spunea ca trebuie sa spun mercy ca nu am murit ….mda …ma rog …da nici bine nu mi-a fost …am o mare si urata ciocatrice pe burta de parca as mai avea un fund da pe burta ….sa nu fiu nerecunaoscatoare MULTUMESCU-TI TIE DOAMNE CA N-AM MURIT ….
    Concluzia …e buna centura ….nu te omoara .,..da nici nu te salveaza pe deplin ….

    răspunde
  26. Suminona

    Ehe , Dacie 1310 , copac frontal la 70km/h , 2 pasageri (eu si prietena) , ambii cu centurile puse (centuri cu autoblocare), iarna , zapada , derapaj din cauza sarii si pietrisului de pe margine . Rezultat , fisura piept , 2 lovituri la mana si la genunchiul stang , si 3 zgarieturi mai adanci la prietena. Masina un acordeon , fara a mai putea fi folosita vre-o data pe rotile ei . Deci da , centura salveaza vieti

    răspunde
  27. DeeDee

    Acum un an si un pic, intr-o noapte intunecoasa si ploioasa, mergeam cu viteza mica (20-30 km/h) pe un pod de pe centura capitalei, incercand sa evit imensele gropi de pe podul in cauza. Cam la 2 secunde dupa ce am ajuns in punctul cel mai inalt al podului, am vazut niste faruri puternice din spate, urmate de o lovitura puternica si apoi senzatia de „bumper cars”: proiectare cu fata in parapet dreapta, rasucire pe contrasens si indreptare cu viteza spre parapetul stanga si ulterior calea ferata de dedesubt. Din fericire, frana de mana a fost eficienta si nu venea nimic de pe contrasens. Cu toate vanataile si durerile de rigoare provocate de centurile de siguranta, eu si prietenul meu am scapat vii din toata asta. Pustiul de 20 de ani care conducea BMW-ul din spate s-a cam dat cu capul de parbriz…
    Nu stiu cat de eficienta li se pare unora centura de siguranta, dar mie mi-a salvat viata de mai multe ori… De aceea o port la mine in masina sau in orice alta masina m-as urca, asumandu-mi riscul de a parea fraiera pt cei care cred ca merg prudent, pe distante mici sau n-au experiente neplacute pana acum. Life can f**k you as hard as you can’t imagine! ;)

    răspunde
  28. Nero

    Multumesc ! Ti-am citit postarea cu o zi inainte sa plec intr-o calatorie mai lunga prin tara. Inainte de asta purtam din cand in cand centura, dupa ce am citit-o mi-am zis wtf , ce ma costa sa o port intotdeauna? Mi-a salvat viata. Daca ai o adresa de mail disponibila iti pot trimite o fotgrafie cu epava… Multumesc!

    răspunde
  29. Adi

    Daca pornesc masina fara sa port centura, in mod automat mana dreapta se ridica si pune frumusel centura la locul ei, indiferent ca sunt intr-o masina cu 5 stele Eura NCAp sau intr-una fara airbaguri (am si de asta, imi plac masinile vechi). Spunea cineva intr-un post precedent ca centura ti-o pui si basta, ce mai atata tevatura.
    Dar precizez si eu ca mi-am facut scoala de soferi intr-o tara din Vest, si aici baietii si fetele nu-s atat de „dastepti” si de descurcareti precum mioriticii, isi pun centura si nici nu se gandesc de ce trebuie sa o poarte, e ca si cum ar fi intrat in gene. Darwin ar spune probabil ca romanii au comportamente de autodistrugere si ca sunt o specie pe cale de disparitie din punctul asta de vedere.
    10 ani de condus in Franta, vreo 500 000km, niciun accident, desi au fost cateva situatii limita pentru ca eu conduceam cam repede (dar a venit tatuca Sakozy la Ministerul de Interne in 2002 si ne-a pus radare peste tot… m-a calmat :) )
    Apoi dorul de tara m-a adus in Bucuresti vreo trei ani, 20 000 km si 4 accidente, cate unul pe an in primii ani, iar la sfarsit 2 intr-o luna. Nici unul din vina mea.
    … m-am intors in Franta :), sunt un capsunar fericit

    răspunde

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.