Sari la conținut

Atunci cand am facut eu scoala de soferi, sunt ceva ani de-atunci, instructorul meu spunea ca un sofer nu intelege traficul pana nu conduce toate neamurile de masini, motorete, scutere, camioane si biciclete.

Il contraziceam cu entuziasmul tineresc spunand ca cel care stie legea… stie traficul. Radea in barba si spunea Las’ c-o sa vezi tu…

Si vad. Vad traficul in 3 feluri complet diferite. Pentru ca merg cu masina, cu motocicleta si cu bicicleta. Si din fiecare dintre cele trei traficul arata complet diferit. Ritmul este altul, pericolele sunt altele, dinamica este alta. Sunt trei filme complet diferite.

Cu motorul nu vrei altceva decat sa mearga fiecare crestin pe banda lui, sa-ti poti vedea si tu de viata. Pe bicla vrei macar sa-ti lase si tie o fasie langa bordura, s-ajungi si tu acasa fara nenoroceli. Cu masina, insa… le vrei pe toate: viteza de deplasare mai mare, vrei loc sa te bagi, vrei fluenta.

Si stii care-i faza misto? Intr-un trafic structurat normal cele 3 categorii de alergatori se intalnesc rar si cu mult mai putine contondente decat la noi.

De ce-i la noi asa? Pentru ca nu ne organizam… :(

Cabral Ibacka BMW R1200GS-1

[foto: Alex Chelba]

Aud, mai ales dupa ce se mai intampla cate un mars al biciclistilor, genul asta de a pune problema:

– Se strang 5.000 de biciclisti intr-un mars si noi ar trebui sa-i bagam in seama?! Noi suntem cateva zeci de mii de masini intr-o singura zi si ar trebui sa bagam in seama cativa ametiti eco?! Nici gand!

Ai putea spune ca un punct de vedere de genul asta ar fi justificat, vorbind despre numarul de indivizi care pun presiune. Dar cred ca genul asta de a pune problema este gresit.

De ce?

In primul rand pentru ca este mai important sa te lupti sa ajungi unde trebuie, nu acolo unde impinge gloata. Chiar daca si tu si eu facem parte din gloata aia.

Autoritatile sunt complet depasite de situatie, mai mult de-un pod si-o statie de metrou o data la 15 ani e clar ca nu pot. In conditiile in care infrastructura stradala nu face altceva decat sa se deprecieze, singura varianta de a face lucrurile mai suportabile este sa micsoram numarul de masini.

Am zis cu totii Criza va face strazile pustii… canci! Suntem la fel de multi, la fel de inghesuiti, la fel de nervosi. Ba nu, mai nervosi!

Cum reduci traficul?

Pai cum au redus si altii care s-au confruntat cu problema asta cu mult inaintea noastra… reduci prin folosirea intensiva a  inventiilor cu mai putin de 4 roti. Bicle si motoare.

Si aici nu e vorba de trend, de ecologie, hipstereala sau alte valente de imagine. Aici e vorba de simpla, pura si dureroasa eficienta: folosesti minimul efort si minimele resurse pentru deplasarea fiecarei persoane.

Decat sa deplasez o persoana miscand 1,5 tone de fier prin arderea a 15 litri de benzina in fiecare zi… mai bine deplasez aceeasi persoana miscand doar 30 de kg de fier prin pedalare. Este?

Ce-i cel mai important, insa, este faptul ca astia, biciclistii, nu te indeamna si pe tine sa-ti lasi masina acasa. Esti comod? Vrei sa mergi cu masina ta, cu muzica ta, fara efort? Foarte bine! Biciclistii pe care-i vezi la demonstratiile astea nu vor sa-ti ia tie masina, muzica si confortul tau.

Tot ce vor ei, tot ce vrem noi, este sa ne organizam cumva in asa fel incat… sa ne intalnim cat mai rar. :)

Ar fi proasta, cred eu, decizia de a lua traficului auto o intreaga banda de circulatie si de a da banda respectiva bicicletelor. Dar nici nu a cerut nimeni asa ceva, cu toate ca cumva, nu stiu cum, multi asa au inteles.

Ar fi buna, cred eu, decizia de a da traficului velo o fasie de cateva zeci de centrimetri, pe banda 1 de circulatie, langa bordura.

Ca motorist nu e mult de cerut… doar sa deseneze o data benzile de circulatie, sa stie omul sa tina o trasa, si poate mai multa atentie la asigurare.

Cum ti se pare traficul? Poate fi rezolvata si altfel problema aglomerarilor din ce in ce mai urate din Bucuresti?

 

In plus, nu ti se pare ca-s groaznic de sexy pe motor? :))))))

Scris de pe marginea drumului de pe  Lenovo X1 Carbonsubtire da’ puternic!

63 comentarii despre "Si daca sunt 5.000 de biciclisti, ce?! Ar trebui bagati in seama?!"
  1. Bogdan

    Eu am bicicleta si masina, si mi-as dori sa ajung pe bicicleta la job si prin oras. Din pacate am incercat de cateva ori si mi s-a parut experienta foarte periculoasa si riscanta… asa ca ma rezum cu bicicleta la plimbari prin padurea baneasa si prin heraastrau din pacate.

    răspunde
    • Cabral Ibacka

      Asta-i beleaua, din cauza infrastructurii multi abandoneaza ideea bicicletei in relatie cu drumul acasa-servici-acasa.

      Si ar fi atat de usor sa se rezolve povestea asta… :(

    • Marian Ivan

      Exista solutii pentru a decongestiona traficul.
      Poate ne ajuti sa promovam acest film pentru ca lumea sa fie informata.

      Filmul este in lucru dar incep sa se contureze cateva idei. Sunt gata 3 episoade dintre cele 9 propuse. Saptamana viitoare apare episodul 4.

    • E-1

      Relaxeaza-te, plimbarile alea prin padure (recomand potecile de pe malrile lacurilor din Cernica, sunt mai tehnice) o sa ajute mult la setul de reflexe necesar in trafic. Ar fi bun si ceva munte, mai cu tupeu la vale :D

    • Miclut

      De aproape 2 ani fac drumul casa-munca pe bicicleta si sunt 30 km de parcurs. In tot acest timp am avut si cateva incidente in trafic dar asta nu m-a facut sa renunt sa merg cu bicicleta prin oras cat si in afara orasului. Sunt riscuri la care te supui pedaland, intr-adevar. Dar cand vei ajunge la concluzia ca bicicleta este cel mai rapid mijloc de transport vei renunta la confortul din masina pentru cateva minute de miscare.

      Ca un exemplu, acesti 30 km ii parcurg cu bicicleta in maxim 1 ora si-un sfert, cu masina fac acelasi drum intr-o ora jumate iar cu transfportul in comun ajung sa depasesc 2 ore. Sunt cateva luni in an cand nu pot circula cu bicicleta (din noiembrie pana pe la jumatea lui februarie) iar motivele sunt de inteles dar daca as locui in Bucuresti, probabil, nici in acea perioada n-as renunta la bicicleta.

  2. bogdan

    mare adevar graiesti daca este adevarat ca esti si biciclist si motorist si conservar :) si eu le practic pe toate cele trei iar cu conserva mea de 2,5 tone nu merg decat daca trebuie , in rest bag la greu bicla si motoreta :)

    răspunde
    • Cabral Ibacka

      Bine, acum ca se strica vremea… capu’ la conserva…
      Dar in rest cautam cat mai multe trasee pentru doua roti. ;)

    • Grig

      Am A-ul si B-ul. Masina o folosesc doar iarna. Vara strange praful pe ea…

    • Cabral Ibacka
    • Alex

      Eu sunt inca pe bicicleta, n-am scos masina de la naftalina :D Ma tin tare si sper sa pot merge si la iarna (in zilele cu asfalt curat, fara zapada). Keep Pedalling!

    • Tudor

      Capul la cutie???
      Momentan sunt in Berlin: intre 7-8 e plin de copii care merg cu bicicletele la scoala; 8-9 parintii merg la job; temperatura dimineata e de 2-8 grade de vreo luna. A plouat cam 70% din timp.
      Aici nu stiu exact cum e, dar anul trecut in Bayern n-am reusit sa ies cu bicla pe zapada: cum se strangeau 3-4 cm, se curatau pistele si se arunca nisip. Deci nu vad in asta vre-un motiv de bagat capul la cutie. In organizare? In disciplina si RESPECT? Asta da.

      Si inca ceva: 5000 de biciclisti? E enorm pt. Ro. Cati soferi crezi ca strangi la un mars? Daca o sa vina mai putini decat biciclisti, schimbam pistele de circulatie???

  3. Lucian

    Sunt atat de multi bizoni in trafic incat nici nu stii ce sa mai zici!!!F pertinenta treaba cu 2 povesti diferite…si eu merg masina motor si uneori bicicleta…e alt film de fiecare data…
    Sincer nici nu stiu de ce e vorba , de nervozitate de neatentie de lipsa de educatie, de lipsa de cultura moto velo cum vrei tu …Bucurestiul e un haos si Romania in general…citeam la un mom dat ca foarte multi straini care intra in tara pe motoare pe arad timisoara se tavalesc pe drumul ala …iti dai sema, vii ca omul din vest si intrii in jungla pe motor … n-ai nicio sansa…

    răspunde
  4. Daniel

    Eu merg aproape zilnic la job cu bicicleta de la IMGB pana in Pipera si pot sa spun ca este intr-adevar periculos.
    Cu timpul m-am obisnuit sa fiu atent la neatent si dupa 4000 de km facuti din primavara si pana in prezent am „primit” doar o usa in brate.
    Poate ca o solutie ar fi ca intre bordura si „parcarile” de masini sa existe acei cm de care vorbesti tu, nu stiu daca un biciclist incepator s-ar simti in siguranta la un metru de masinile care merg cu 50-60 km/h.
    O alta problema ar fi si faptul ca foarte multi soferi nu se asigura cand vireaza la dreapta (indiferent daca este vorba de o intersectie sau daca vor doar sa parcheze) si astfel risti sa fi prins intre masini.
    P.S. Sunt si sofer si biciclist si asa este sunt doua lumi diferite.

    răspunde
    • Cabral Ibacka

      IMGB-Pipera? Esti un campion.
      Eu am facut o vara Berceni-Buftea cu bicla (am una asistata electric care ma ajuta sa sustin, ca altfel nu cred ca reuseam). Ma simteam in fiecare zi un campion. :)
      Nu m-au tavalit decat de doua ori (o data masina de Politie, pe Mihai Bravu)…
      Revenind… eu nu iau in calcul masinile parcate, atunci cand ma gandesc la o solutie o vad aplicata cum trebuie, pana la capat, ca intr-o tara civilizata.

  5. Pingback: Ce ştiu şoferii despre biciclişti? | Portocala Mecanică

  6. bogdan

    riscuri?… oare? trebuie sa fim constienti ca si atunci cand respiram exista un oarecare risc, este ceva in genul cu drobul de sare… am avut evenimente nedorite si pe motoreta, cand mi-sa spus ca nu ma vazut… si cand mi-a deschis usa la un taxi o cucoana fix in ghidonul de la bicla…si cu toate astea nu am dezarmat, ideea ca pe doua roti esti expus pericolelor este adevarata, dar daca vom abandona in fata celor care vor sa facem asta, atunci sa nu mai avem pretentii de genul

    răspunde
  7. Andrei Boboc
    Andrei Boboc

    Salut Cabral şi mişto scris. Şi in afară de asta parcă ai şi ales ziua potrivită (ploaie, vânt, jeg), zi în care mă aşteptam să fiu singur pe stradă, însă am avut plăcuta surpriză să văd mulţi ca mine. Eu mă dau de 5 ani cu bicicleta prin Bucureşti. Mă număr printre puţinii oameni care nu vor piste de bicicletă, şi ştii de ce? Pentru că e ca şi cum s-ar da o rotopercutantă (bormaşina – popular) unuia care a auzit că-i bună de făcut găuri, dar habar n-are să o folosească. Adevărat cum spui tu e că „da, trebuie făcută ordine”. Am copii, şi chiar am întrebat la şedinţe despre „educaţie rutieră” şi oha… În aceşti 5 ani am folosit mereu maşina şi bicicleta împreună, adică drum de acasă la grădiniţă, cu copiii, cu maşina, şi de la grădiniţă până la serviciu cu bicicleta. Sunt absolut obişnuit… Ce vroiam să spun este că în toate campaniile de promovare a mersului cu bicicleta, lipseşte informarea la nivelul şoferilor, şi nu că „bicicleta-i bună”, ci că „trebuie colaborare între şoferi şi biciclişti în avantajul amândorura” adică, dacă juma’ dintre şoferi merg cu bicla, păi şoferii vor ajunge mult mai repede la destinaţie… şi aşa mai departe.

    răspunde
  8. Bogdan

    cateva zeci de cm in partea drapta a strazii nu sunt suficiente. un ghidon de bicicleta variaza intre 40 si 80 de cm. ca sa poti depasi in siguranta e nevoie de minim 1.5 metri de pista / banda. Recomandat ar fi 2 m. europenii recomanda chiar inca 50 de cm zona de buffer, asa ca sa fii sigur ca un viraj neaspteptat din partea soferului sau biciclistului nu pune pe nimeni in pericol.

    in rest, de acord.

    răspunde
    • Cabral Ibacka

      Man, am mers pe bicla pe-afara. Nu stiu ce recomanda UE, dar am mers pe bicla prin Franta, Olanda si Germania si n-am vazut nicaieri benzi de 1,5m latime.
      Si daca n-am vazut la ei… mi-e tare greu sa cred ca vom vedea la noi… :)

    • Bogdan

      1.5 m sunt foarte ingusti in realitate.adica noi percepem o banda de biciclisti de 1.5 metri ca si cum ar avea cateva zeci de cm. Prostiile de piste pe care le construieste Oprescu acum pe Pantelimon au 1 m latime. Am vazut poze si le-am vazut in realitate. Puteam sa jur ca au 60-80 de cm. Am pus ruleta pe ele si m-am convins. Au 1 m. Sunt nefolositoare, nu se poate depasi pe ele (asta ca vorbim despre latime, ca pistele alea nu respecta multe alte standarde europene).

    • Bogdan

      Bicycle lane width (AASHTO Guide, pp. 22–24):

      4 feet (1.2m): minimum width of bike lane on roadways with no curb and gutter

      5 feet (1.5m): minimum width of bike lane when adjacent to parking, from the face of the curb or guardrail

      11 feet (3.3m): total width for shared bike lane and parking area, no curb face

      12 feet (3.6m): shared bike lane and parking area with a curb face

    • Cabral Ibacka

      Inca o data, nu te contrazic. :)
      Doar ca pe unde am mers eu pe-afara (am filmat o vara intreaga in Paris, am mers numai pe bicle din alea inchiriate) nu aveau peste 1m nici trase de falci. ;)

    • Bogdan

      Am un amic in Paris. O sa-l rog sa ia o ruleta azi cu el si sa masoare 3 piste diferite si sa faca poze. Sper sa ma ajute. Postez pozele aici indiferent daca adevarul e mai aproape de aproximarea mea sau a ta. Daca intarzii cu pozele, o sa fie din cauza ca nu le-am primit din Franta, nu din cauza ca incerc sa ascund o eventuala greseala a mea legata de latime.

      Pana una, alta, zi-mi, te rog, ochiometric, daca pistele alea de afara erau mai late sau mai inguste decat asta de pe Rebreanu: http://img802.imageshack.us/img802/6237/66b4.jpg

      poza e dintr-o analiza a infrastructurii in constructie, realizata de un oenghe mai putin bun, aka OPTAR.
      se poate citi integral aici:
      http://issuu.com/marianivan/docs/analiza_infrastructurii_pentru_bici/15?e=8678285/5232939

      ps. merci ca te angajezi in discutie si raspunzi majoritatii.

    • Cabral Ibacka

      E normal sa raspund, de-asta scriu.
      Chiar m-ai facut curios cu Parisul. Am trei frati acolo dar daca le spun ca au de masurat piste de bicle se suie in avion si vin peste mine convinsi ca m-am lovit la cap complet. :)

    • Bogdan

      deocamdata raspuns din Paris fara poze. Sper sa ma crezi ca e real, nu m-am apucat sa scriu eu in locul prietenului meu :)

      „Am ales sa iti gasesc raspunsul putin altfel decat iti doreai, asta pentru ca stiam ca nu e usor de realizat.
      Pistele in Paris si in Franta in general, sunt reglementate. Legea defineste niste intervale in care pista trebuie sa se incadreze, in functie de traficul in care trebuie sa se inscrie. Legea este deci acomodanta, in sensul in care permite adaptarea largimii pistei in functie de constrangeri. Legea RECOMANDA 1,5m si minim 1m in conditii exceptionale dar creeaza premisele largirii pistelor pana la 2m (pentru cele noi sau cele care vor fi redesenate in viitor) astfel ca ciclistii sa se poata depasi confortabil. In practica astazi, cand pistele sunt de sine statatoare (nu impartite cu autobuzele de exemplu) ele au intre 1,2 si 1,5m, mai putin de atat in mod exceptional pe strazi cu sens unic (din proprie experienta – pentru a evita ciclistilor obligatia de a ocoli enorm ca si masinile pentru a ajunge la o anumita destinatie si pentru a-i reintroduce in legalitate (pentru ca ei oricum ar fi luat-o pe sens interzis ) si pe anumite portiuni de trotuare (unele prea inguste pentru a permite latimi confortabile).

    • Tudor

      Germania 70-150. Doar in cazuri speciale 2m.
      Dar daca pietonii calca pe pista de biciclete, isi cer scuze nu injura.
      Soferii daca au cedeaza trecerea si ocupa banda de biciclete in timp ce vine o bicicleta, dau in marsarier sa elibereze banda.
      Si nu am vazut asta intr-un oras, sau o data, sau o saptamana sau un an. O vad aproape zilnic si asta in Berlin, care este muuuult mai „estic” decat cea mai mare parte a Germaniei.
      Deci nu e vorba de linii, benzi, culori, latimi, inaltimi samd. Doar de niste reguli care se respecta si bun simt – astea derivand din…EDUCATIE. (Aceasta fiind cam singura deosebire dintre noi si ei). Problema e ca ei o au si se agita ca nu e suficienta noua ne lipseste si umblam dupa ea sa-i dam in cap.

  9. Andrei

    Salutari din Suedia!

    Uite, asa a rezolvat societatea suedeza problema masinilor. Taxa de centru. Propun cate 5RON la fiecare intrare si iesire din zona centrala a Bucurestiului!

    http://www.hotnews.ro/stiri-administratie_locala-13477028-cum-rezolvat-stockholm-problemele-trafic.htm

    răspunde
    • Cabral Ibacka

      Andrei, daca aude al nostru asa ceva leaga usile primariei si-i da foc!

      In aceeasi ordine de idei, la noi (Bucuresti, zic), e si o problema… intreg fluxul de trafic este gandit sa treaca prin centrul orasului. Adica nu ai periferice, nu ai o centura decenta, sa poti spune ca cel care vrea doar sa tranziteze, de exemplu, are variante viabile.

      Giurgiu-Bucuresti-Brasov? Pe la Universitate.
      Constanta-Bucuresti-Pitesti? Pe la Universitate.
      Si-atunci cum sa-i ceri omului taxa?

      Dupa ce faci infrastructura in asa fel incat omul sa poata ocoli centrul… sunt 100% pentru o solutie de genul asta. Dar ceva imi spune ca vom fi doar noi doi si initiatorul reglementarii… :)

    • Bogdan

      pai da, dar problema e ca Oprescu nu se concentreaza pe periferice, ci pe aducerea traficului in centru. Se lauda ca de la N la S masinile vor putea tranzita orasul in 15 minute. Are gandire de 1950, sarmanul doctor. :(

  10. bogdanD

    Privita din punctul de vedere al smurd, de fapt traficul a devenit o problema de viata si moarte – ei nu acces sa intervina rapid.

    Merg de 2 ani zi de zi, inclusiv ploaie si iarna cu bicicleta la serviciu (da, si azi sunt cu ea).

    Mi-am facut traseul pe langa parcuri. Din cand in cand trec si pe Stefan cel Mare sau Magheru. E trist ce e acolo.

    Cine se vaita de probleme pentru biciclisti inseamna ca nu a mers zi de zi cel putin 3 luni. Nu sunt asa de grave, dar ar fi utila o pista buna. Doar trasata o linie la 1 m de trotuar sau parcate.

    Solutia?
    Banda unica RATB cu ore fixe in completarea metrolui.

    Se poate face in 1 luna. Se ia decizia ca pe 16 noiembrie sa se puna in practica. Timp de 1 luna se fac pregatesc benzile, se anunta in media.

    Pe 16, sambata se inchid benzile cu politie rutiera, municipala, locala, ordine publica, jandarmi.
    Timp de 1 saptamana se dau avertismente contabilizate electronic. La al 2lea se da amenda si se ia permisul.
    Incepand cu sapt 2, se dau direct amenzi.

    Cateva puncte (nu in ordinea importantei) care sa demonstreze utilitatea acestei idei, mai ales pentru Bucuresti:
    1. RATB-ul va sosi in momentele fixate
    2. oamenii, stiind exact timpii, vor incepe sa foloseasca ratb-ul (cu masinile vor sta blocati; in plus este si mai ieftin)
    3. la serviciu si seara acasa nu se mai pierde timp cu cautarea unui loc de parcare
    4. vor fi mai multe locuri de parcare disponibile in zonele de interes (nu mai sunt ocupate de cei care vin la serviciu cu masinile)
    5. aglomeratia se va reduce
    6. poluarea se va reduce (noxe, pulberi, zgomot)
    7. creste siguranta in trafic
    8. cei care au strict nevoie (masinile de aprovizionare) vor gasi mai usor de parcare.
    9. serviciile de urgenta vor putea interveni mult mai rapid, ceea ce este in interesul nostru.
    10. se va reduce numarul de taxiuri

    răspunde
    • Cabral Ibacka

      Da. Ai dreptate. Un sistem care se poate implementa, daca incepem de maine. Ne va lua 15 ani sa-l implementam, si va functiona partial.

      Hai sa vedem ca nu reusim sa sincronizam electronic 10 semafoare pentru a avea macar o unda verde adevarata in Bucuresti (dintr-o saracie de soft programabil de pe un netbook!).

      Ce spui tu (si ar fi perfect, asa-i) nu s-a reusit nici macar la linia 41. Care e separata de trafic aproape complet. Deci… :(

    • bogdan

      Trebuie facut de urgenta, ca vine iarna, si iar ne blocam.

      Unde e banda verde, soferii tot cu 40 km/h merg.

      Foarte multi spun ca fara linia 41 era jale. E adevarat, nu e perfecta, dar a ajutat foarte mult, foarte mult.
      Si nu merge tot din acelasi motiv: bataia de joc a primariei fata de locuitori.

    • Catalin

      Si sa mai adaugam niste troleibuze si autobuze pentru ca o sa treaca 3-4 masini si nu o sa reusim sa urcam (la ore de varf).

    • Catalin

      3-4 autobuze/troleibuze scuze :)

    • bogdan

      Si acum sunt multe, dar stau blocate in trafic. Atunci evident ca la orele de varf devin prea aglomerate.
      Insa cand vor circula libere se va putea dimensiona corect si fluidizarea va permite sa nu mai fie foarte aglomerate.

  11. Grig

    La ce folosește o fâșie de 50 cm lățime pe care sunt oprite sau staționate mașini?

    răspunde
  12. Mihai

    intradevar sunt mai multe „lumi” si parca din ce ai mai putine roti din aia te simti mai neputincios in ocuparea benzii si locului tau in trafic si din ce esti mai mare (gabaritic vorbind) te simti mai neputincios in a te misca, de regula merg cu „mobra” prin oras numai ca pe ploaia de azi dimineata ploua prea tare si nu prea ma simteam in largul meu cu mobra, am luat masina si ce crezi? 45 min in intersectia de la Obor de unde incepe pasajul faci dreapta si pana unde se termina statia de autobuz, in momentele alea jur ca as fi fost tare invidios pe un 2roti care trecea pe langa mine :))). in concluzie mai am sa imi iau alt permis da ala se numeste altfel sa pot zbura ca in aste conditii altfel nu se poate

    răspunde
  13. FlorinS

    Ma bucur sa vad oameni cunoscuti ( sa nu zic vedete :) ) care sustin si promoveaza transportul alternativ.

    Nu sunt de acord cu 3 ‘chestii’ din ce-ai spus:
    – bicicletele nu au 30 de kg, dar e mai putin important asta, important e mesajul
    – autoritatile nu sunt depasite de situatie, sunt „doar” ignorante, incompetente, curupte;
    – infrastructura nu se degradeaza; la capitolul asta mi se pare ca stam din ce in ce mai bine; mult mai bine ca in anii trecuti; strazile sunt mai toate asfaltate, fara gropi;

    Insa autoritatile inteleg complet pe dos ce au de facut. Cu cat dezvolti infrastructura cu atat ‘inviti’ mai multe masini intr-un oras deja aproape blocat si mega poluat.

    E imposibil de gasit o solutie care sa fluidizeze traficul cat timp numarul de masini creste sau ramane acelasi. Nu au loc nici in miscare, nu au loc nici parcate.

    Si ce nu inteleg Doreii care iau decizii e ca in oras nu avem Soferi si Biciclisti si Pietoni. Avem Pietoni Sau Biciclisti Sau Soferi.

    Incurajeaza oamenii sa treaca dintr-o categorie in alta, adica de la soferi la biciclisti/motoristi si pietoni (printr-un transport in comun care sa mearga ceas) si ai rezolvat problema.

    Nu-i usor, dar in primul rand trebuie sa vrei. Si aici e problema…

    răspunde
    • Cabral Ibacka

      Iau cele 3 chestii:
      – a mea are 42. De kile. Da’ am eu una speciala… :D
      – nu sunt toate ignorante, sa stii. De multe ori ei vor sa faca, dar sunt atat de putin instruiti incat ies niste pacaleli oribile (uita-te la dungile albe intinse pe Mihai Bravu. Te gandesti ca au facut marcajele niste copii cu probleme…);
      – infrastructura se degradeaza. Aici va trebui sa ma crezi pe cuvant, am informatiile necesare.

      Dar ai 100% dreptate cu „in oras nu avem Soferi si Biciclisti si Pietoni. Avem Pietoni Sau Biciclisti Sau Soferi.”.
      Frumos spus, retin ideea. :)

    • Tudor

      hehe… :( sa fii autoritate putin instruita in ziua de azi e IGNORANTA sau PROSTIE. Nu trebuie sa cauti prin biblioteci si sa rasfoiesti sute de volume. Trebuie doar sa-l intrebi pe Goagal.

  14. calu lu fat-frumos
    calu lu fat-frumos

    Da se poate schimba…in zeci de ani si miliarde de euro ca trebuie sapat, modificat, ingustat, latit etc etc. Uitati-va afara la nordici cum au pistele pentru biciclisti, e altceva acolo. Sigur ca sunt si zone unde se incaleca dar la noi se lasa cu impuscaturi. Plus canalizarea, degeaba ii faci omului pista langa trotuar daca sunt balti canale gropi si el vrea sa le ocoleasca prin fata troleibuzului. Nu bun. E greu pentru ca suntem multi, si tot mai multi si nervosi si disperati. O sa ajungem ca in India sau Tailanda sa mergem alandala cu biciclete, scutere, masini, tiruri, fadrome de toate.

    răspunde
  15. Marian

    Da, ar fi bune cele cateva zeci de centimetri si pentru cati biciclisti sunt acum cred ca ar fi suficient, ar fi un inceput. Din pacate se gasesc mereu soferi care sa parcheze si pe cele cateva zeci de centimetri asa ca poate ar fi utila si o bordura care sa separe mai clar benzile.

    răspunde
    • Cabral Ibacka

      Sunt bulevarde unde nu se parcheaza pe asfalt. Si-acolo ai putea sa insinuezi o pista de bicle fara probleme. ;)

    • Marian

      Sunt, dar e valabil si pentru masinile in deplasare. Mereu s-ar gasi cate unul care sa intre pe banda pentru biciclisti.

    • Tazmanianul
      Tazmanianul

      Aici ar putea intervenii politia locala.
      Am vazut la eforie nord o faza geniala in care dupa ce l-au avertizat de 2 ori pe un tip ca a parcat pe trecerea de pietoni ( ca sa se duca nevasta-sa la farmacie) Politistii locali i-au facut o poaza si l-au anuntat ca va primi amenda acasa.
      O amenda de 50-100 lei ar fi ok. Din care as da un bonus si politistului ( 5-10 lei/amenda) ca sa nu-i fie jena sa amendeze un bmw sau audi pentru ca ar fi al unui smecher. Cu 2 fotografii ale masinii facute cu echipamente omologate ale politiei. Si datele referitoare la amenda si fotografiile sa fie acesibile public pe un server al politiei. Culmea e ca nu s-au gandit la asta cei din primarie. Ce comisioane dragalase si-ar lua din vanzarea echipamentelor, ce adaosuri comerciale frumoase ar scoate din vanzarea aparatelor foto si a serverelor necesare pentru procesare. Ce servicii de mentenata ar scoate firmele „prietenilor” politici. … Daca ar organiza „activitatea” cum trebuie ar castiga poate la fel de bine pe cat castiga cu bordurile .

  16. bogdan

    Ideea e ca daca s-ar face o banda pentru biciclisti la cativa cm de bordura tot nu ar fi treaba.. De ce? Pai va fi in general ocupata de masini parcate. Alaturi de banda asta ar trebui si o lege (care sa se si aplice) care sa prevada amenzi mari pentru cei ce ocupa aceste benzi in mod abuziv.
    Iaca un exemplu: http://www.minds.com/blog/view/231844919164014592/guy-gets-ticketed-for-not-riding-in-bike-lane-makes-video-of-himself-smashing-into-things-in-bike-lanes

    răspunde
  17. George

    Eu astept cu nerabdare ziua in care 80% din locuitorii marilor orase vor folosi intensiv car sharing. Nu am dubii, de intamplat se va intampla, eu personal folosesc zilnic (car2go) si bicicleta + metrou dar ma cam ustura la buzunar momentan pentru ca nu s-a atins masa critica si costa minutul 29 centi iar masinile le gasesc in medie la o distanta de 500m – 1km. Ma enerveaza ca nu au port de bicicleta. Masina personala e vad ca o necesitate de weekend si vacanta.

    răspunde
  18. Gabi

    Circulatia infernala din Bucuresti s-ar putea rezolva in momentul in care transportul in comun ar functiona si cel putin 80% din bucuresteni se vor folosi de el. Cand ar trebui sa astepti maxim 2-3 minute dupa o garnitura de metrou sau un tramvai sau troleu etc. Atunci va fi loc pentru biciclisti! Nu dau exemplu decat Parisul sau Londra. In ambele am stat si circulat mai mult decat civilizat!!!

    răspunde
    • Cabral Ibacka

      Eu as astepta si mai mult de 2-3 minute. Mi se pare decent sa stau 10-15 minute, dar sa stiu ca vine.
      Dar pana sa implementeze astia asa ceva… ne facem toti miliardari si ne luam helicoptere! :(

  19. Daniel

    Voi (bucurestenii) trebuie sa intelegeti niste lucruri:
    – in Bucuresti NU sunt multe masini, Bucurestiul este doar un oras EXTREM de prost construit. Nu se pot construi sosele mai largi, nu se pot construi piste de biciclete, parcari si nici trotuare mai largi. Nu va mai stresati cu asa ceva caci NU SE POATE! Daca vreti asa ceva trebuie sa cereti demolarea a 90% din oras si reconstruirea lui asa CUM TREBUIE. Abia atunci Bucurestiul va fi un oras cu beneficiile unui oras. Pana atunci ramane o jungla infecta in care fiecare se descurca cum poate, inclusiv automobilistii.
    – nu mai comparati Bucurestiul cu celelalte orase civilizate occidentale. B nu este asa ceva si nici nu va deveni asa ceva, este exact opusul. Acceptati conditiile care sunt sau mutati-va!
    – romanii se feresc de mijloacele de transport in comun nu pentru ca ar fi snobi ci pentru ca acestea sunt de-a dreptul infecte din toate punctele de vedere mai ales vara unde te trec toate apele mai ales in autobuz de ajungi sa mirosi ca un sconcs (chiar daca ai facut dus inainte de a pleca de acasa) spre deosebire de autobuzele din Occident care sunt si mult mai spatioase si in plus chiar si vara pe canicula ingheti in 5 minute de stat in autobuz oricat de aglomerat ar fi. Majoritatea romanilor din afara (si cunosc multi) merg cu mijloacele de transport in comun acolo si cu masinile personale in tara. TOTI directorii straini ai filialelor din Ro merg la ei cu autobuzul sau bicicleta/scooterul iar cand sunt la noi se cocoata direct in SUV. Oare de ce?
    – bicicleta e un mijloc de transport sezonier, de numai cateva luni pe an. Vara nu pentru ca transpiri pe ea si mirosi la serviciu ca un sconcs, toamna tarziu, iarna si primavara devreme nu ca e gheata, frig, etc. Mai raman numai vreo 2-3 luni in total de utilizat bicicleta. Vi se pare justificat tambalaul asta eco facut pentru numai atata lucru?
    – majoritatea biciclistilor nu sunt biciclisti de nevoie ci pentru ca e la moda. Daca maine ar fi la moda pe plan global aruncatul pietrelor dupa biciclisti atunci ei ar fi primii care s-ar conforma noului trend. Pai acum vreo 10 ani cand foloseam eu din greu bicicleta majoritatea, chiar si cei care n-aveau masina, urau din toti ficatii pe astia cu bicicleta. Erai un taran rupt in fund care a venit si el la oras, un neadaptat pentru ca orasul e ceva modern si in lumea moderna se foloseste automobilul si alte lucruri moderne. Acum brusc toti „heitarii” astia au devenit biciclisti sub umbrela ecologismului, protejarii planetei si alte balarii.
    – sa mai spun ca de la un timp vad tot mai multe haite de biciclisti care (ca orice haita care se respecta) devin agresivi, vandalizeaza masini, provoaca scandaluri, etc? Nu ma credeti? Pai hai sa luam protestul de acum cateva saptamani care: 1. era ilegal caci nu aveau aprobare 2. a blocat total un bulevard 3. s-a incalcat codul rutier care spune ca biciclistii n-au voie sa mearga in paralel pe drumurile publice; ei au mers in paralel pe toata latimea drumului 4. au vandalizat o masina; e drept ca si soferul masinii a comis o agresiune dar daca ala e maimuta si biciclistii s-au facut maimute.
    – daca soferii au drepturi dar si obligatii pe drumuri si sunt sanctionati atunci cand gresesc corect ar fi ca si biciclistii sa aiba drepturi DAR SI OBLIGATII pe care sa le respecte si SA FIE PEDEPSITI CAND NU LE RESPECTA. Soferul BMW-ului a fost sanctionat pentru ce a facut dar biciclistii nu au fost sanctionati pentru multele legi pe care le-au incalcat chiar atunci.

    Vad ca deja trendul bicicletei o ia pe urma trendului motocicletei: s-a plecat de la „sa sa fim mai eco, sa fim mai rapizi si eficienti in trafic, sa ne respectam reciproc” si se ajunge la comportament de maimute. Frumos trendul asta, in curand biciclistii adevarati o sa se lipseasca de bicla nevrand sa fie asociati cu maimutele reprezentante trendului, asa cum s-a cam intamplat deja cu motociclistii adevarati.
    Si prin parc vad din ce in ce mai multe maimute bicicliste (si nu sunt copii, sunt oameni in toata firea) care merg cu neglijenta printre copiii de pe aleee, ba mai mult abia asteapta sa sara la scandal. Ce e curios (sau nu) e ca victimele lor preferate sunt bunicile, bunicii si mamele, niciodata tatii sau barbatii in putere. Oare de ce?

    răspunde
    • Cabral Ibacka

      Omule, un comentariu inutil. Plin de concluzii din alea de genul „eu stiu mai bine decat voi, ascultati-ma pe mine, bucurestenilor”, sufocat de enunturi ce se termina toate cu semnul exclamarii, truisme si sofisme.
      Nu se va obosi nimeni sa raspunda mai mult.
      Zi buna.

    • alex

      Prietene, eu o sa incerc sa iti raspund in cateva cuvinte simple, sper eu… Mai intai de toate, cu acest comentariu, tu insuti esti un „heitar”. In al doilea rand, ar fi trebuit sa stii ca bicicleta poate fi folosita aproape tot anul, cu exceptia zapezii si viscolului ( desi si acolo ar fi ceva solutii ). La transpiratie si alte alea, exista solutii simple gen deodorant si prosop, plus haine de schimb… stii, s-au inventat de ceva timp toate trei. Eu am mers cu bicicleta toata vara la munca ( Piata Sudului- Pipera, 40 de minute dus, 60 de minute intors cu o viteza medie de 20-25 km) si pot sa iti spun ca absolut nimeni nu s-a plans de vreun miros neplacut.
      Cat despre fmersul cu bicicleta prin parcuri, eu de ex respect banda aia pentru biciclete. Stii cati „pietoni”o respecta in parc ? 2%, mai ales batranii si copiii. Asa ca da, o sa tot fie accidentari de copiii si batrani sau pe noi insine, din pacate, pana in momentul in care o sa realizeze lumea ca toti suntem oameni si trebuie sa ne respectam, macar la nivelul celor 7 ani de acasa.
      Eu m-am obosit sa iti raspund, doar pentru ca sunt foarte plictisit in acest moment si pentru ca ai reusit sa ma enervezi cu „intelepciunea” comentariului tau.
      In concluzie, eu iti urez un mare si banal Grow Up! Asta plus recomandarea sa nu te mai bagi in discutii cu oameni care chiar incearca sa gaseasca solutii la niste probleme importante. Mai ales ca tu nu esti din Bucuresti si esti si foarte mandru de asta.
      Cabral, scuze de aciditatea mesajului, dar nu m-am putut abtine.

  20. Vlad

    Merg cu bicicleta in fiecare zi la serviciu (13km dus – 13km intors) si pot spune ca soferii din Bucuresti sunt in proportie de 90% foarte OK. Prefer sa merg pe carosabil decat pe trotuar pentru ca mi-e mai usor sa ma feresc de o masina (care are oglinzi retrovizoare si semnalizatoare) decat de pietoni (care niciodata nu stii ce intentii au). Cred ca Bucurestiul s-ar mai descongestiona cu piste pentru biciclete, sunt sigur ca multi dintre soferi ar renunta la masina daca si-ar da seama ca injumatatesc timpul pe care il pierd in trafic in fiecare zi. Exact cum spunea cineva mai sus eu nu vreau piste pentru mine ca eu de bine de rau ma descurc si nu mi-e frica de masini, dar sotia nu merge nici pana in parc pe bicicleta de frica traficului. Din pacate noi mai avem foarte mult pana sa ajungem la nivelul Amsterdamului unde fie soare, fie vant, fie ploaie, lumea merge pe bicicleta. Ce-ar fi daca s-ar face si in Bucuresti ca si in Londra…taxa pentru masina daca vrei sa intri spre centru, ar lasa mai multi masina acasa? Ar merge mai multi cu metroul/ autobuzul/ bicicleta? Suntem si vom mai fi mult timp de acum incolo o tara afectata de mentalitati maneliste…e comod sa pleci cu masina la serviciu…dar stai cel putin doua ore pe zi in trafic…

    răspunde
  21. Tazmanianul
    Tazmanianul

    Eu propun de multi ani cateva manifestatii organizate de motociclisti si biciclisti impreuna.
    Dar nu cu mijloacele de transport pe 2 roti. Cu masinile personale. Cei mai multi le avem. In timpul saptamanii dimineata intre 7.00 si 10.00. De 2 ori pe luna la date aleatoare anuntate in mediile de comunicare ale ciclistilor si motocilistilor cu 1 zi inainte. Nimic ilegal, nimic organizat. Doar o coloana de masini circuland regulamentar bara la bara. Cu oprire la stopuri. Dar cu maximum 40 km la ora si fara a permite schimbarea benzilor de catre alti participanti la trafic prin coloana ( actiune perfect legala, oricine schimba banda e obligat sa acorde prioritate celor care se deplaseaza inainte pe banda respectiva). Traseele : intre piata sudului si piata presei libere prin tineretului, sau pe stefan cel mare sau pe viilor si prin piata victoriei. Pe benzina participantilor. Mi-as lua liber de la munca 2-3 ore dimineata si as da banii pe benzina pentru asta.
    Motivul : cei mai multi participanti la trafic care nu merg pe motocicleta si bicicleta pur si simplu nu realizeaza cat de mult decongestioneaza traficul lipsa a 5-6 mii de masini.
    Eventual dupa vreo 2 luni anuntam si o iesire dimineata pe acelasi traseu dar cu bicicletele si motocicletele ca sa se poata observa diferenta cu ochiul liber.

    răspunde
  22. alex

    Salut. Am vizitat recent Sibiul si Brasovul. Stii ce am observat? Benzi pentru biciclisti, functionale, suficient de late sa incapa orice bicicleta, fara a se sui saracul om pe bordura. Ba mai mult, locuri special amenajate in oras, din loc in loc unde sa iti parchezi bicicleta.Acum sa imi explici si mie cineva, cum de in alte orase, in Romania, exista bunavointa de a face asa ceva si la noi, in Bucuresti este super dificil, super problematic, etc etc… Trebuie doar sa vina niste baieti veseli cu niste galeti de vopsea. Atat.

    răspunde
  23. Didi

    Bine pusa problema. Eu locuiesc in Botosani si tot imi fac curaj sa mai ies din cand in cand cu bicicleta. Da, curaj! Parca sunt nebuni unii! Ba nu se uita in oglinzi, ba nu-ti acorda prioritate! Uneori, chiar esti sigur ca esti invizibil. Am fost anul trecut in Olanda, in Rotterdam! Mi se pare genial ce au facut omuletii acolo. La noi de ce nu se poate? Din lipsa de spatiu? Ca avem prea multe locuri de parcare? Sunt curioasa, oare cati soferi ar da masina pe bicicleta fara sa clipeasca daca am avea si noi benzi pentru biciclisti…FACUTE CUM TREBUIE! Aici aveti un articol si la final poze cu benzile pentru biciclisti din Rotterdam: http://www.freerider.ro/mag/pe-pistele-de-biciclete-din-olanda-9920.html

    răspunde
    • Tudor

      EDUCATIE!!!
      asta e diferenta dintre Ro si tarile in care se circula in masa cu bitza.
      Nu cunosc tate tarile, dar in Franta, Italia, Germania, Olanda, bicicleta are „prioritate” si fata de pietoni si fata de masini.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *