cabral.ro

Gata ba, suntem eco!

pubele-diferentiate

Ma uit la lucrurile care se petrec la noi si nu incetez sa ma minunez de prostia astora de-si spun “alesi“.

Ok, intr-o lume perfecta ei ar trebui sa rezolve problemele, sa aiba grija de banii nostri, sa vina cu imbunatatiri si solutii, toate astea pentru un salariu probabil decent si pentru respectul societatii.

Dar lumea nu-i perfecta si aproape nimeni nu intra in politica pentru a iesi din ea cu strangeri de mana si batai pe spate, ci si (sau mai ales) pentru a pune mana pe o prajitura mare si zemoasa. Asa-i la noi, asa-i si la altii.

Faza este insa ca parca numai la noi oli astia isi pun fundurile la fereala, pecuniar vorbind, facand in timpul asta toate prostiile din lume!

Si am putea sa le luam pe rand, de la schimbarea bordurilor si reasfaltarea trotuarelor din Dristor, inutila mutarea, pana la pista de biciclete din Vama Veche, pista din dale de piatra lucioasa puse direct pe plaja, total inutila si ea, pana la ecranele din LED puse de primariile de sector pentru a ne arata ora, temperatura si noxele din aer, si ajungand la… pubelele diferentiate.

O sa zici “Stai ba ca alea nu sunt inutile, animal anti-eco ce esti!“.

Poate ca la repezeala asa arata, numai ca avem o problema. Primarii nostri au spus ca suntem europeni, ca trebuie sa avem respect pentru mediu si natura, ca trebuie sa… punem draga niste pubele din alea colorate in cateva intersectii, sa vada lumea ca noi aruncam pe genul selectiv.

Si au trantit niste balube strident colorate pe care au lipit niste sticker-e sugestiv ilustrative, si… gata!

Nu s-au gandit ca producatorii majori de gunoaie sunt gospodariile de unde gunoiul se colecteaza la gramada, aruncat zgomotos pe burlanele ghenelor, si de unde ajung, tot la gramada, la groapa de gunoi, tot netriate.

Asa ca toata parada asta cu niste plastice grase si frumos colorate, aruncate in marea majoritate pe marginea unor intersectii si nu intre blocuri, este total inutila, asa cum spuneam mai sus.

De parca dom’ primar se asteapta ca toate babele de la mine din cartier sa-si ia galetile de gunoi si sa se intalneasca in fiecare zi la 12 la intersectie, sa bea un ceai de rinichi la termos si sa petreaca 3 ore separand cartoanele de oua de sticlele de ulei si de ambalajele de margarina!

Sau ca poate dom’ primar se asteapta sa ne umplem rucsacele cu PET-uri si buzunarele cu cioburi si sa ne facem drum pana la intersectia aia mare din cartier pentru a impinge tara intru ecologie…

Bre, treaba se face cu cap, de la cap. Adica gandesti o groapa de gunoi si un sistem de reciclare organizat cum trebuie. Apoi organizezi un sistem de transport pentru gunoi, in asa fel incat sa nu ajungi la groapa cu un cocktail nedefinit de chestii. Si apoi organizezi colectarea gunoiului pe caprarii.

Dar nu, ei au aruncat cate 3 frati grasi si de plastic in intersectii, sa ne sara noua in ochi cand ne scobim in nas la stop si… gata ba, suntem eco! Alte comentarii?!

67 comentarii

  1. somnulescu

    publicat @10:11 07 May 2009

    Bestie!, tie nimic nu-ti place la “alesi” (de parca mie-mi place ceva..)
    Totusi “generatia eco” trebuie sa inceapa cumva, nu? faptul ca ei habar nu au cum sa porneasca..e altceva.
    In Romania se naste cate o idee buna, apoi se incearca vreo 3-4 modalitati de realizare apoi se lasa balta…

    VA:F [1.9.13_1145]
    Rating: 0 (from 0 votes)

    Raspunde

  2. ipo

    publicat @10:11 07 May 2009

    In sectorul 3 PET-urile se colecteaza separat de firma de salubritate. Administratia blocului parintilor mei a pus afise ca PET-urile sa nu fie aruncate la gunoi, ci lasate la ghena. Femeia de serviciu le aduna si le pune intr-un tomberon special. Se colecteaza in alta zi decat gunoiul menajer. Banuiesc ca se recicleaza, altfel ce rost mai avea tot tambalaul asta…

    In rest, din cate stiu eu, la gropile de gunoi deseurile nu sunt procesate separat. As fi curios ce face primaria cu gunoaiele din tomberoanele alea din poza.

    VA:F [1.9.13_1145]
    Rating: 0 (from 0 votes)

    Raspunde

  3. Cat

    publicat @10:12 07 May 2009

    Salut!
    Initiativa ar fi laudabila intr-adevar, daca ar fi facuta cu cap. Dar la noi… mai putin. Am si eu langa bloc trei pubele de genul asta (mai mici, e drept, ca nu sunt in intersectie sa se vada), si CULMEA, oamenii le folosesc. Cand am terminat facultatea am dat la pubela de hartie cu toate cursurile ce nu urmau sa imi foloseasca la master, arunc cartoanele de la diversele ambalaje mari tot acolo… Si nu sunt singura, am mai vazut vecini de pe scara sau din blocul de langa ca fac la fel.
    Stii care e problema? Ca vin gunoierii si le varsa pe toate 3 in aceeasi masina de transport gunoi! Adica eu ma chinui sa sortez hartia, plasticul si sticla, sa cobor 8 etaje cu ele (desi mi-ar fi foarte usor sa le dau pe ghena in saci), traversez aleea dintre blocuri printre masini parcate, sa le arunc in pubele speciale… Si vin gunoierii si le pun pe toate in masina la un loc. Deci degeaba tot chinul.

    O tara de tampiti, dom’le!

    VA:F [1.9.13_1145]
    Rating: 0 (from 0 votes)

    Raspunde

  4. Adya

    publicat @10:23 07 May 2009

    Pana la cei “alesi” exista o problema majora care este lipsa educatiei.Nu mi se pare scuzabil faptul ca te duci la iarba verde si pt.ca nu gasesti o pubela arunci gunoiul pe unde se nimereste.La noi dureaza o eternitate ca lucrurile sa revina la normal,si ma intreb de ce.

    VA:F [1.9.13_1145]
    Rating: 0 (from 0 votes)

    Raspunde

  5. artistu

    publicat @10:24 07 May 2009

    Nu zic ac nu ai dreptate Cabral, dar sa stii ca la noi in Giulesti au avut succs. Uite io cand ma duc cu sacu’ de PET-uri la “grasan” gasesc de multe ori aproape plina pubela. Nu mai zic de alae cu hartie.
    @fractalgirl – Crede-ma ca atunci cand aud povesti ca cea prezentata de tine am vise umede de “ecologizare”. Insa va mai dura la noi, pentru a nu le-a ajuns unora cutitul la os! (Ca la noi asa se cam face treaba)

    VA:F [1.9.13_1145]
    Rating: 0 (from 0 votes)

    Raspunde

  6. Madame Lenoir

    publicat @10:27 07 May 2009

    Daca vreti sa fiti eco, incepeti cu voi! Gasiti aici cum:)
    http://www.corneliamarin.ro/

    VA:F [1.9.13_1145]
    Rating: 0 (from 0 votes)

    Raspunde

  7. cabral

    publicat @10:56 07 May 2009

    @ artistu – pai vezi, de-aia ii consider total cretini pe astia de se fataie in fruntea primariilor. Miezul de inceput ar exista, sunt doritori care sa sustina asa ceva, dar toate inceputurile astea bune, toate tendintele oamenilor sunt calcate in picioare de nesimtirea astora (si de rotile gunoierei care ia totul la gramada).

    VN:F [1.9.13_1145]
    Rating: 0 (from 0 votes)

    Raspunde

  8. Andrei

    publicat @10:58 07 May 2009

    eu chiar am vazut lume care sorteaza gunoiul, putina ce-i drept, dar exista. eu cred ca in Berceni lucrurile au inceput sa se mai miste in sensul in care trebuie. e plin de santiere noi in care se lucreaza la parcari, spatii verzi si tot felu de reamenajari. din pacate nu prea se intereseaza de spatiile verzi dupa ce le fac. in intersectii si la bulevard sunt ingrijite.. dar intre blocuri nu prea. daca ar face asta ar fi mult mai apreciati si noi am putea spune ca nu i-am votat chiar degeaba. una peste alta piedone a facut ceva in sectorul 4 si eu unul il apreciez. mai ramane sa ne simtim si noi si sa nu mai aruncam pe jos orice hartie cu orice ocazie.

    let’s keep it green! :)

    VA:F [1.9.13_1145]
    Rating: 0 (from 0 votes)

    Raspunde

  9. Andreea

    publicat @11:02 07 May 2009

    Da, din pacate, nu exista reciclare la noi.
    Respectiv, chiar daca am folosi noi pubelele diferentiate, gunoiul ajunge amestecat intr-o singura groapa. Chiar daca ne separam noi gunoaiele tot in groapa aia ajug…unde intr-adevar, se face o asa zisa reciclare in sensul ca sunt niste persoane care aleg peturile din mormanurile de gunoi si le recicleaza.
    Trist, dar adevarat, totul e de fatada.
    NU EXISTA RECICLARE IN ROMANIA! Degeaba punem niste pubele frumos colorate pe la intersectii.
    Foarte dezamagita am fost cand am facut niste investigatii pe la persoane abilitate, care au lucrat colo si colo, si am aflat adevarul.
    Imi luasera ochii si eram pacalita, trebuie sa recunosc. Eram mandra de mine cand aruncam resturile pe “culoare”.
    TRISSSSST!!!!

    VA:F [1.9.13_1145]
    Rating: 0 (from 0 votes)

    Raspunde

  10. fractalgirl

    publicat @11:43 07 May 2009

    @Atilla< odata ajunsa in Germania afland de regulile de convietuire pe care trebuia si eu sa le aplic, primul meu impuls a fost “ia mai lasati-ma cu regulile voastre! sa vad eu daca se respecta regula!!!” Si m-am uitat de jur imprejur si germanii intr-adevar respecta regula. In caminele studentesti se aplicau admonestari pecuniare daca studentii, adunati din toate colturile lumii, nu respectau acest principiu al separarii gunoiului. Asa e LEGEA la ei, asa se face. Asa am facut si eu!
    Daca as fi indraznit sa fac altminteri, ca strain in tara lor, nerespectandu-le principiile ECO, m-ar fi scuipat intre ochi.
    Era un lux pe care nu mi-l puteam permite.

    @ Artistu
    Vise umede de “ecologizare” spui? Hm…E de bine sau de rau?

    VA:F [1.9.13_1145]
    Rating: 0 (from 0 votes)

    Raspunde

  11. Attilla

    publicat @11:53 07 May 2009

    @fractalgirl: eu nu spuneam ca nu ar fi asa, sustineam doar ideea ca nu au ajuns peste nopate asa.
    Nu poti spune :”Hai sa reciclam/separam gunoiul ca asa fac nemtii” pentru ca nimeni nu o sa ia in considerare acest indemn. Trebuiesc facuti niste pasi. Poti spune “Hai sa separam gunoiul” doar dupa ce tot gunoiul e aruncat unde trebuie.
    In alte tari chiar daca nu arunci tu gunoiul cum trebuie (ca esti idiot sau nesimtit, nu conteaza asta) sunt neni care inainte de a arunca sacii respectivi mai baga un ochi mic de control.

    VA:F [1.9.13_1145]
    Rating: 0 (from 0 votes)

    Raspunde

  12. fractalgirl

    publicat @12:04 07 May 2009

    @Atilla
    Intru-totul de acord cu tine!
    De unde incepem totusi schimbarea?

    VA:F [1.9.13_1145]
    Rating: 0 (from 0 votes)

    Raspunde

  13. Attilla

    publicat @12:13 07 May 2009

    @fractalgirl: depinde de schimbare
    daca vrei ceva care sa mearga si sa nu provoace frustrari, atunci schimbarea trebuie sa porneasca de la fiecare; dar cu lucruri marunte. Cred ca e mai important sa cari dupa tine o hartie prin oras daca nu gasesti un cos de gunoi in care sa si incapa acea hartie (daca o arunci langa un cos care e deja plin e un gest inutil) decat sa te chinui nu stiu cat sa desparti gunoiul in ‘jdemii de tipuri.
    Daca vrei ceva mai extremist (si mai rapid) nu o poti face decat cu un extremist, si ar fi ceva de genul : “Ai aruncat hartia unde nu trebuie !??!?! Uite streangul”…dupa 10-20 de exemple de genul asta ….probabil ca nu va mai arunca nimeni o hartie unde nu trebuie…:D

    VA:F [1.9.13_1145]
    Rating: 0 (from 0 votes)

    Raspunde

  14. blogcudetoate

    publicat @12:41 07 May 2009

    @Attilla – da , faptul ca au fost mai multi pe litoral a facut sa avem cateva zeci de tone de gunoi in plus si asta cand? in plina criza economica?! romanu e oricum nebun si prost , pt ca dc are salariu 500 eur da 200 pe rata la masina ceea ce e o nebunie , oriunde in lume se cauta in primul rand economisirea si apoi satisfacerea consumului intr-un procentaj mic din salariu… dar hai ca iar o dam in diverse si se autosesizeaza attilla

    VA:F [1.9.13_1145]
    Rating: 0 (from 0 votes)

    Raspunde

  15. Attilla

    publicat @12:56 07 May 2009

    @blogcudetoate – mai omule, discutia e despre gunoi…nu despre criza
    Ca daca ar fi despre criza…..probabil ca ai putea avea dreptate….dar la fel de probabil ar putea fi si faptul ca ai invatat/auzit niste texte si le arunci si tu pe unde poti (Romanul care nu economiseste…care cheltuieste…care …mama lui de roman)
    So, tinand cont de faptul ca mi-ai adresat direct un comentariu si deci nu m-am autosesizat ;) , ai ceva de spus si despre gunoi si tomberoane ?!?!?! (care de altfel reprezinta un domeniu de activitate care nu va fi influentat niciodata de criza financiara :D )

    VA:F [1.9.13_1145]
    Rating: 0 (from 0 votes)

    Raspunde

  16. razvan

    publicat @13:52 07 May 2009

    exista si o parte buna in toate astea: oamenii incep sa observe chestia cu guinoaie selectate si poate incet incet se prind de treaba si o fac cum trebuie.

    daca mai asteptam nujt cat timp ca primariile sa si organizeze deseurile cum trebuie si abia apoi incepem educatia populatiei, se pierde un timp care poate fi folosit, cum ar fi cel prezent in care oamenii incet dar sigur, parca mai incep sa recicleze.

    VA:F [1.9.13_1145]
    Rating: 0 (from 0 votes)

    Raspunde

  17. Misu

    publicat @14:16 07 May 2009

    la noi in scoala a fost un demers de genul si chiar respectam si eram verificati pana intr-o seara cand am ramas pana mai tarziu in clasa si a venit femeia de serviciu.
    noi avem 3 cosuri de gunoi, ea avea un sac.
    evident ca le-a aruncat pe toata in acelasi loc chiar daca noi de uitam de fiecare data unde aruncam.

    trist.

    VA:F [1.9.13_1145]
    Rating: 0 (from 0 votes)

    Raspunde

  18. MARIA

    publicat @14:22 07 May 2009

    STIU EU UNDE SE DUCE GUNOIUL DIN PUBELELE COLORATE SI ETICHETATE CORESPUNZATOR. :D
    IN PRIMUL RAND (ASA VAD EU IN ORASUL MEU) SUNT INCARCATE DE O (UNA) MASINA, ADICA O MASINA INCARCA GUNOIUL DIN 2 SAU 4 SAU 10000 DE PUBELE COLORATE IN 2000 DE CULORI; ADICA TOT GUNOIUL DIN CELE 10000DE PUBELE AJUNGE IN ACELASI LOC. :D
    APOI, ACEA (UNA) MASINA MERGE EA FRUMUSEL, CONDUSA DE ACEL SOFER CU BURTA MARE SI ASISTAT DE ACEI CATIVA TINERI SAU NU CARE TOT TIMPUL TRE’ SA FLUIERE DUPA FETE (CU NIVELUL POLITIC SCULAT, SIGUUUUUR, DE PARCA N-AR AVEA ACASA DOAMNE), MERGE UNDEVA IN AFARA ORASULUI(DAR NU FOARTE DEPARTE CA SE CONSUMA PREA MULT COMBUSTIBIL) UNDE ESTE ACEA “GROAPA DE GUNOI”.
    DECI, TOT GUNOIUL SEPARAT, SORTAT – SCUZE, DE ACASA -DE DOMNISOARA JULIA- AJUNGE IN FINAL IN ACEEASI MAAAARE GROAPA DE GUNOI.

    ASTA A FOST PENTRU JULIA.

    P.S. M-AM INTRISTAT OLEACA. AM VAZUT CA NU MAI ESTI LOCUL 1. :(
    SPER CA SAPTAMANA VIITOARE SA REVII UNDE TI-E LOCUL. :D

    BAFTA.

    VA:F [1.9.13_1145]
    Rating: 0 (from 0 votes)

    Raspunde

  19. Ina

    publicat @14:27 07 May 2009

    De cand am citit primele randuri din post-ul asta, mi-am si adus aminte de prima mea vizita in Munchen, acum vreo 8-9 ani. Inca mai tin minte ce surprinsa am fost sa constat ca unchi-miu (stabilit acolo de vreo 20 de ani) nu punea gunoiul laolalta, ci sortat, frumos. Mi-a explicat ca nu e nimic ciudat in asta, ca asa trebuie facut, ca sa protejeze mediul. Am crezut ca e el exagerat, sincer. Apoi am observat ca toti faceau la fel. Asa cum a zis si <>, peste tot in Germania se intampla asa. De atunci, am fost in Germania de inca multe alte ori, lucrurile nu s-au schimbat cu nimic, ba chiar a intrat in obisnuinta oamenilor sa sorteze gunoiul. Cred ca acum li s-ar parea total aiurea sa procedeze altfel.
    Dar acolo lucrurile se intampla intr-o anumita ordine, nu asa, cum se incearca la noi.
    Ai dreptate Cabral, nu poti incepe un proiect eco fara sa-l asezi pe o fundatie solida. Din pacate, ca in multe alte domenii din care imi vine acum in minte cel al soselelor, la noi se merge pe principiul “hai sa asezam un strat asa, fara sa punem sub el ce trebuie, ca abia putem sa-l peticim la anu`”…cam asa si cu treaba asta cu sortatul deseurilor menajere… Trist…

    VA:F [1.9.13_1145]
    Rating: 0 (from 0 votes)

    Raspunde

  20. trubadurul

    publicat @15:10 07 May 2009

    Chiar crezi ca exista functionari sau politicieni preocupati de ecologie ?
    La noi totul e spoiala. Punem pubele in mari intersectii, tragem dungi pe asfalt si avem parcari.
    Eu zic sa nu mai indemni lumea la vot data urmatoare ca tot degeaba mergem. Sunt toti la fel si preocuparea de rezolvare a unei probleme este zero.
    Am auzit cazuri cat se poate de reale de deseuri colectate sortat si varsate apoi la gramada la groapa de gunoi “ecologic”
    Te mira ?

    VA:F [1.9.13_1145]
    Rating: 0 (from 0 votes)

    Raspunde

  21. Ionut

    publicat @16:19 07 May 2009

    niste clopote tembele!

    VA:F [1.9.13_1145]
    Rating: 0 (from 0 votes)

    Raspunde

  22. dielda dinu

    publicat @16:36 07 May 2009

    In Occident, europubelele din fotografie se folosesc pentru depozitarea electrocasnicelor, a hartiei, sticlei, a hainelor etc.. Gunoaiele se pastreaza intr-un alt tip de recpient si sunt ingropate in pamant, pentru a preveni raspandirea microbilor.

    VA:F [1.9.13_1145]
    Rating: 0 (from 0 votes)

    Raspunde

  23. koma

    publicat @17:10 07 May 2009

    pungi de plastic oricum nu se mai arunca, pentru ca nu se mai dau gratis. resturi alimentare deasemenea, la cat costa, nu mai arunca nimeni :)

    pentru sticle nu exista nici un sistem de fidelizare, nici nu ti le ia nimeni la magazin. in state la fiecare doza dusa inapoi primesti niste bani.

    VA:F [1.9.13_1145]
    Rating: 0 (from 0 votes)

    Raspunde

  24. batman

    publicat @19:13 07 May 2009

    inutile… totusi le-am folosit de cateva ori, am aruncat pachetul de tigari gol in ele, dupa ce i-am scos folia de plastic.. am facut si sortare cu ocazia asta. ma simt mult mai bine acum ca-s bucurestean eco, NOT !!

    VA:F [1.9.13_1145]
    Rating: 0 (from 0 votes)

    Raspunde

  25. Alberto

    publicat @21:00 07 May 2009

    Sunt multe lipsuri in privinta colectarii deseurilor, dar principalul dezavantaj e reprezentat de constientizarea populatiei, aceeasi atitudine dezinteresata se aplica si in cazul organelor abilitate, baza legislativa exista, dar in ceea ce priveste executia, totul se duce de rapa.
    90% din deseurile pe care le aruncam pot fi refolosite.
    Parerea mea e ca acolo unde exista astfel de puncte de colectare selectiva ar trebui sa actionam ca atare si sa ne facem datoria de cetateni ai comunitatii.
    Daca ne-am face toti datoria ar fi folositoare recipientele amplasate, iar in ceea ce priveste remunerarea materialelor refolosibile(hartie,sticla,plastic etc) sunt mai multe centre la nivel de Bucuresti care se ocupa.In principiu ele strang materialele dar nu remuneratia nu este ridicata(pretul maxim care se poate obtine per kg de hartie e de 0.3 lei).
    Dar se poate face si fara bani.

    VA:F [1.9.13_1145]
    Rating: 0 (from 0 votes)

    Raspunde

  26. dielda dinu

    publicat @22:17 07 May 2009

    @ Alberto sunt de acord cu tine cand vorbesti despre colectarea gunoaielor.
    Problema este ca romanii trebuie sa INVETE sa colecteze gunoaiele VOLUNTAR.
    Ei trebuiesc educati ca focarele de infectii(caci asta sunt in realitate pubelele) le pot afecta sanatatea lor, a copiilor si familiei. De aceea exista atatea boli in lume !
    In Evul Mediul exista molima, acum gripa aviara, porcina etc.. Toate bolile se produc si raspandesc din cauza microbilor mizeriei !
    Asta este trista realitate !
    Igiena joaca un rol important in prevenirea si stoparea bolilor. Studiati sondajele si verificati cate produse precum sapunul, pasta de dinti, detergentul s.a.m.d. se foloseste pe cap de locuitor la nivel intern si mondial.
    Am vazut de curand un reportaj la televiziunea Spaniola despre India si mi-a venit greata de mizeria de acolo. Cred ca este fixat in gena lor sa traiasca precum porcii.

    VA:F [1.9.13_1145]
    Rating: 0 (from 0 votes)

    Raspunde

  27. dielda dinu

    publicat @22:19 07 May 2009

    ERATA:
    Studiati sondajele si verificati cate produse precum sapunul, pasta de dinti, detergentul SE FOLOSESC… :) )

    VA:F [1.9.13_1145]
    Rating: 0 (from 0 votes)

    Raspunde

  28. Pingback: Bucuresci, pe patul morţii | Jurnal Intrerupt

  29. Pingback: cabral.ro » Tara arde si noi construim monumente!

  30. PACO

    publicat @01:17 08 May 2009

    care vreti intrati si la mine pe blog si cabral alesii nostri au alte ocupatii

    VA:F [1.9.13_1145]
    Rating: 0 (from 0 votes)

    Raspunde

Lasa un comentariu