cabral.ro

Bucuresti = Baubau?

Eu sunt nascut si crescut in Bucuresti. Nu mi se pare nici acum, nu mi s-a parut nici in trecut ca Bucurestiul asta al meu este motul natiunii. Mi se pare mai curat Brasovul, mai frumos Sibiul sau Clujul, mai aerisita Timisoara… in sfarsit, daca o luam pe categorii nu stiu cate dintre ele sunt castigate de Bucuresti.

Copii sau adolescenti fiind, cand mergeam la mare sareau sa ne ciomageasca aia din Constanta,  Neptun sau Mangalia ca nu ne suportau… eram bucuresteni. La munte nici brasovenii de varsta noastra nu se bucurau nevoie-mare sa ne vada pe noi, bucurestenii. Dar nici bucuresteanul nu este intotdeauna vreo mare gazda… “Baaaa, ‘ti-ar Patria Hotilor de ras, lasa masina la tine acolo, la tara, daca nu esti in stare sa conduci prin Bucuresti!” se aude des in intersectia de la Universitate…

Totusi, nu mi-am inchipuit niciodata ca Bucurestiul poate deveni un Baubau pentru cineva. Insa am primit mesajul de mai jos:

Buna Cabral!

Momentan locuiesc in provincie, dar de pe 1 septembrie ma voi muta la Bucuresti, pentru ca mi-am gasit un loc de munca foarte bun, la care nici nu pot visa in orasul meu natal… [...]

Care este parerea bucurestenilor despre noi, cei din provincie? Suntem atat de tarani? Trebuie sa am emotii sa nu-mi tradez accentul ca sa nu frizez penibilul?

Alexandra din provincie:)

Initial am zis ca-i o gluma. Apoi mi-am dat seama ca Alexandra vorbeste serios si, din ce informatii au ajuns la ea, pentru ea emotiile de a-si trada sau nu accentul sunt reale.

Asadar… care este sfatul vostru pentru ea?

(eu revin cu sfaturile mele printr-un L.E.)

[sursa foto]

70 comentarii

  1. Lola

    publicat @16:41 07 July 2011

    Oameni care se iau de tine gasesti peste tot: in provincie, la tara sau in Bucuresti, asa ca nu trebuie sa iei in seama tot ce auzi.

    Ce ma deranjeaza cel mai mult, sunt cei care blameaza Bucurestiul- ca e murdar, aglomerat samd, insa ei vin si se chinuie sa stea cu chirie aici. Daca tot iti iubesti atat de mult pamantul unde te-ai nascut, ramai acolo, chit ca nu ai aceleasi conditii ca aici.
    In mod normal, mi se pare normal ca o persoana venita din provincie sa aiba accentul specific regiunii. Insa atunci cand chestia asta se intampla dupa 5 ani de stat in Buc si dupa alti 5-6 de facultate, nu mai este atat de ok. Daca ai pretentii la un job bun, un post de conducere sa zicem, nu e ok sa vb in regionalisme.
    Parerea mea este ca adevarul este undeva la mijloc..

    Raspunde

  2. securista

    publicat @16:58 07 July 2011

    Eu sunt din Iași și, în ciuda faptului că am auzit foarte multe mizerii de-a lungul timpului, nu am avut probleme. Trebuie să fii cel puțin idiot ca să faci astfel de judecăți. Sunt oameni care vorbesc despre mituri, bârfe, în necunoștință de cauză. Valoarea unui om nu este relevantă neapărat prin orașul natal sau accent.
    Aș putea sa-i dau un sfat dacă are accent de moldoveancă. Când ești în București vorbește fără accent. Nu pentru că e rușinos, ci pentru că lumea nu este atentă la CE spui, cât e atentă la CUM spui. Poți să distragi atenția cu accentul. Unora chiar li se pare natural și drăguț accentul din provincie. Am cunoscut oameni minunați, care nu m-au făcut niciodată să mă simt prost. Bine, fie vorba între noi, nici n-au cum. La un banc bun cu mooldoveni râd și eu dracu’! :)
    E ridicol și imatur să spui că TOȚI provincialii sunt AȘA. Din punctul meu de vedere o să fie ok, dacă ea ca om e ok. :)

    Raspunde

  3. karmapolice

    publicat @17:12 07 July 2011

    noi bucurestenii nu suportam mitocanii si pentru ca pitzi si coca SINT de la tara, s-a extins….lipsa de simpatie..daca nu e pitzi nu-s probleme

    Raspunde

    • lucian

      publicat @18:51 07 July 2011

      inseamna ca nu te suporti nici pe tine

      Raspunde

    • zam

      publicat @14:49 11 July 2011

      esti un cocalar infect “prietene” de bucuresti…

      Raspunde

  4. carco

    publicat @18:58 07 July 2011

    Una e Bucurestiul celui ce se lupta pt. un loc in 41, dimineata la 8, iar seara la 18 intra-n cutia de chibrituri din Militari si nu mai iese pana a 2-a zi, cand o ia de la capat. Altu-i Bucuresti-ul lui Cabral, altu-i Bucuresti-ul baietilor de cartier, altu-i Bucuresti-ul celor pt. care viata incepe de la 22-23 , in cluburi etc.

    Deci, in ce Bucuresti vine d-soara?

    Raspunde

  5. Cassy

    publicat @19:26 07 July 2011

    si eu sunt o “provinciala” si stau in buc de 2 ani,de cand am inceput facultatea si ca si tine ma asteptam la persoane care mai de care mai “destepte” ,si tinand cont ca sunt din Constanta…..dar nu, depinde cu cine te intalnesti ,cu cine vb… eu am avut noroc numai de pers f ok, unii chiar si-ar fi dorit sa stea in Cta, mai ales ca pe timpul verii vin acasa…..asa ca….depinde cu ce fel de persoane umblii ,cu cine vorbesti….

    Raspunde

    • Madalina

      publicat @16:27 13 July 2011

      Sunt perfect de acord cu post-ul lui Cassy . Si eu sunt tot din Constanta . Locuiesc in Bucuresti de 4 luni. Sincer, imi place capitala pentru posibilitatile pe care ti le ofera, dar nu se compara aerul de aici cu cel din Constanta. Cat despre oameni…multi sunt ok. Pe mine ma deprima ingrozitor ca aici vad atatia oameni fara casa, care dorm efectiv pe strada . Chestia asta nu prea am vazut-o prin Constanta …cel putin nu asa des ca aici . In rest…numai de bine :) ) recomand transportul in comun care e mult mai eficient decat masina ( la care eu am renuntat dupa 2 saptamani ). Stilul de condus din Bucuresti mi se pare mult mai ok decat la Cta, dar lipsa locurilor de parcare ..langa casa/munca…ma debusoleaza permanent:)) . in concluzie …welcome to the jungle and have fun!

      Raspunde

  6. Roxana

    publicat @19:46 07 July 2011

    Nu, nu sunteți atât de țărani, mai țărani sunt unii bucureșteni. Și când spun țăran nu mă refer la cel care are vaci, care are porci, o gospodărie ci la sensul urât al acestui cuvânt. Nu trebuie să îți ascunzi accentul, fi tu așa cum ești cu tot cu accent, oamenii oricum sunt răutăcioși, fie că vorbești cu accent fie că nu ș.a.m.d . Oameni ca în provincie vei întâlni și în București dar și viceversa, există tot felul de tipuri de oameni răspândite prin toate colțurile lumii. Fi atentă la cei din jur, fă ceea ce consideri tu că e mai bine fără să îți pese de cei din jur, nu lăsa simplul fapt că ești din provincie să te descurajeze. Bucureștiul e Baubau ? Nu, pentru unii întreaga Românie e baubau

    Raspunde

  7. Roxana

    publicat @20:45 07 July 2011

    Nu, nu sunteți atât de țărani, mai țărani sunt unii bucureșteni. Și când spun țăran nu mă refer la cel care are vaci, care are porci, o gospodărie ci la sensul urât al acestui cuvânt. Nu trebuie să îți ascunzi accentul, fi tu așa cum ești cu tot cu accent, oamenii oricum sunt răutăcioși, fie că vorbești cu accent fie că nu ș.a.m.d . Oameni ca în provincie vei întâlni și în București dar și viceversa, există tot felul de tipuri de oameni răspândiți prin toate colțurile lumii. Fi atentă la cei din jur, fă ceea ce consideri tu că e mai bine fără să îți pese de cei din jur, nu lăsa simplul fapt că ești din provincie să te descurajeze. Bucureștiul e Baubau ? Nu, pentru unii întreaga Românie e baubau

    Raspunde

  8. Oanna

    publicat @22:23 07 July 2011

    Gizis, ce probleme isi fac unii… In vremurile in care traim, cand abia iti gasesti de lucru, nemaizicand un job bine platit, o tanti prinde de-un picior un loc de munca pe bani buni si de ce se preocupa ea? Ca tre’ sa-si ascunda accentul! Eu m-as fi preocupat de unde am sa locuiesc, cu cine, calcule peste calcule, imi ajung banii, ce pot sa fac, nu ca bucurestenii fac si zic si dreg. Oricum ii doare-n cot pe bucurestenii care, practic sunt formati in mare tot din oamenii de provincie care au migrat catre capitala. Plus de asta, cui dracu’ ii pasa ce zice X si Y cand tu stii foarte bine cat valorezi? Again, ce probleme isi fac unii…

    Raspunde

    • Alexandra

      publicat @07:16 08 July 2011

      Oanna, Cabral a redat doar un fragment din ce i am scris eu…..normal ca ma preocupa si lucruri legate de viata de zi cu zi…

      Raspunde

  9. Denisa

    publicat @03:30 08 July 2011

    ….sa nu se se ingrijorze degeaba.jumate din cei ce polueaza aerul “de capitala” isi au originile in provincie…deci nu-i bai. (presupun ca domnisoara vine de undeva din nord-estul tarii,de considera ca accentul ei este un impediment..sau poate gresesc)

    Raspunde

    • Alexandra

      publicat @07:23 08 July 2011

      Da, Denisa…sunt moldoveanca.

      Raspunde

      • Denisa

        publicat @03:44 10 July 2011

        nu mi-o lua in nume de rau,nu am vrut sa fiu rautacioasa in vreun fel.am o colega din Bacau,care ne-a spus ca se chinuie sa vorbeasca fara accent,tocmai pentru ca a fost luata peste picior…si este singurul la care “bucurestenii” reactioneaza violent in unele cazuri (violenta verbala) deci da,vei da peste anumiti oameni mai ingusti la minte, se vor face glumite,dar trebuie sa treci peste…valoarea unui om nu sta in “accentul” cu care isi vorbeste limba..desi sunt sigura ca stii asta. asa ca multa bafta, si preocupa-te de altele cand vii in “za mighty city”,nu de asta ! :)

  10. iperu

    publicat @05:45 08 July 2011

    Lumea care nu e din bucuresti, cunoaste acest oras dupa ce se zice la televizor si prin restul mijloacelor de comunicare in masa.

    Acolo se foloseste o limba de lemn, capitala, etc, si de cele mai multe ori se prezinta numai “senzationalul”.

    Bucurestiul este un oras in care conteaza mai mult contextul, decat niste reguli generale.

    Sfatul meu este sa-si faca un plan de acasa ce-si doreste si ce nu-si doreste si sa vina si sa caute cum sa-si duca la bun sfarsit planul.

    Raspunde

  11. ice.bank.mice.elf

    publicat @06:44 08 July 2011

    Si eu sunt practic din Focsani, deci moldovean, si sunt intr-un mare fel mandru de asta. Dar dat fiind ca am crescut de mic in Bucuresti, care de altfel, poate fi un oras minunat, sau deopotriva un cosmar, depinde de capacitatea de adaptare a fiecaruia, am aflat ca mult mai important decat locul de bastina, accentul, conteaza mult mai mult caracterul omului, pentru ca eu personal am prieteni din toate regiunile tarii, ce vorbesc in toate accentele si cu toate influentele lingvistice posibile, dar care au un background cultural si educational relativ apropiat, lucru mult mai important decat cel de sus. Cel mai important este sa iti gasesti persoane cu aceleasi interese si convingeri pentru a putea relationa normal, si daca totusi vei castiga atat de bine incat sa iti permiti si ceva mai mult decat o viata linistita si anosta (la un moment dat), ai grija sa nu te lasi furata de mirajul Bucurestiului, si mai important de atat nu te lasa influentata de oameni, si nu iti schimba parerile si convingerile in functie de persoanele cu care esti. Accentul nu iti va face probleme de nici un fel, atat timp cat tu esti o persoana ok. In rest stabilesteti prioritatile si tine-te de ele. Numai bine, sa ne scrii cand ajungi si vezi cum e ;)

    Raspunde

  12. Alexandra

    publicat @07:21 08 July 2011

    Va multumesc mult pentru comentarii…repet: nu ma preocupa doar accentul…cand i am cerut un sfat lui cabral am ridicat mai multe probleme…pana la urma tot vin in Bucuresti, ca n am ce sa fac, dar vroiam sa aflu mai multe lucruri de la un om pe care il admir si il respect (CABRAL) si bineinteles sa aud si parerile oamenilor care scriu pe acest blog…din nou, MULTUMESC!

    Raspunde

    • iris

      publicat @09:58 08 July 2011

      Alexandra, nu-ti mai face atatea probleme, nu toti bucurestenii sunt rai cu cei din provincie. E ca in orice oras, mai sunt si salbaticiuni dar sunt si oamenii sanatosi la minte care ii accepta pe ceilalti indiferent din ce parte a tarii au venit. Mult succes :)

      Raspunde

  13. Augustin

    publicat @10:27 08 July 2011

    Alexandra, parerea mea este ca nu ar trebui sa-ti faci nicio problema. Eu am venit din Oltenia, in urma cu citiva ani, la fel ca tine, atras de perspectiva unui loc de munca mai bun decit ceea ce mi se oferea acolo. Atita vreme cit nu ai dificultati in adaptare, totul este ok. E drept, e agitatie mare, pe alocuri nebunie. Mitocani si idioti o sa intilnesti la tot pasul, dar cu ceva flit si mult ignore o sa scapi de ei. Nu pune la suflet tot ce vezi … nu te enerva din cauza traficului, aglomeratiei si a caldurii. Si inca ceva … nu-ti pierde accentul :) Multa bafta!

    Raspunde

  14. zbengu

    publicat @22:24 12 July 2011

    Sunt de 4 ani in Bucuresti.Venita din provincie(Vaslui), intr-un oras mare unde totul era nou..si mare.la mine acasa era o artera pricipala,aici zeci de bulevarde,la noi cateva semafoare,aici zeci nesincronizate,la noi blocuri de 4 etaje,aici majoritatea cu 8-10 etaje,la noi un singur magazin mare,aici fara numar si n mall-uri..si multe alte diferente. Dar a fost ok si m-am acomodat,probabil si din cauza faptului ca am privit lucrurile relaxat si nu ma intrebam mereu oare ce ma fac daca iese un aurolac din canal,sau la metrou ma pierd,sau daca pe strada la orele noptii vin “jmecherii” sa se ia de mine. Cu accentul la inceput am avut si eu probleme, imi era greu sa vb ca bucurestenii(oricum unii nu au un limbaj prea gramatical), dar m-am straduit sa vorbesc normal si corect,fara accentul de acasa, pentru ca mi se parea lipsa de respect fata de cel cu care vb sa incep sa turui moldoveneste si sa se uite la mine k la bombe. Si acum imi mai scapa unele cuvinte din reflex(cand vb cu ai mei la telefon e clar ca ne intelegem in “limba noastra”), dar nu-i bai,sunt mandra de originile mele,si nu ezit ca atunci cand la un concert in Herastrau x sa intrebe cine e din Moldova sa fiu cu mainile pe sus, sau cand aud pe plaja la o terasa “Trandafir de la Moldova” sa incep sa ma batzai.

    Alexandra,nu-ti mai face atatea griji.O sa fie ok! Conteaza mult sa nu ai arogante si divergente pe tema bucuresteni si restu’…sunt si bucuresteni super faini(am intalnit multi si ne intelegem super),sunt si bucuresteni naspa(chiar prosti si tarani),dar aceleasi doua categorii sunt fara dar si poate si la moldoveni, ardeleni, olteni si orice alta natie de pe pamantul asta. Aaa, exerseaza cu accentul,si cu timpul o sa te obisnuiesti.

    Raspunde

  15. lili

    publicat @08:31 30 July 2011

    “Saraca” Alexandra:))
    Parca ma vad pe mine, inainte sa aj in Buc:)) Aceleasi intrebari le aveam si eu:)) Doar ca nu mi-a pasat de ce cred bucurestenii depre oamenii din provinvie.DE CE?:))Buna intrebare .nu?
    Alexandra: si in Bucuresti vei intalni tot oameni: buni, rai, draguti sau nu,etc.Nu e cazul sa te stresezi ft tare,sincer.
    Cu siguranta vei simti din primul moment in care vei pasi acolo ca pulsul strazii este altul decat acasa la tine(nu stiu de unde esti), ritmul vietii este unul alert, mai toti oamenii sunt haotici, toti se imping,toti alearga,se grabesc:))
    Iti sugerez sa fi tu,asa cum esti, sa nu ai complexe in legatura cu accentul tau:D Asta te va face sa fi”altfel” ;) .
    PS. Eu foloseam cu mandrie accentul meu de banat,fara absolut nici un stres…. :) ) Asa ca BAFTA multa sa ai:)
    Iulia

    Raspunde

Lasa un comentariu