Inca suntem liberi? Fumatul in locurile publice…
publicat @ 01 February 2010 in categoria > dezbateri
Taguri: antifumat, fumat, libertate, libertati sociale, salon de nefumatori
In discutia oarecum constructiva pornita de la “Rahat turcesc” si continuata apoi prin alte cateva posturi s-a vorbit ocazional si de libertati. Comparativ cu alte tari mai… civilizate, avansate, dezvoltate, fericite… cum vreti voi, nu se mai fumeaza in spatii publice. Bine, in unele dintre ele numai la nivel declarativ, de exemplu in Viena, in Shoppoing City Sud exista la etaj o zona de fumat care nu e izolata deloc de restul spatiului, sunt trantite cateva canapele si mese in spatiul deschis dintre magazine si se fumeaza in spume.
Lasand insa exceptiile si unele ciudatenii la o parte, “afara”fumatul este interzis in foarte multe zone.
La noi… nu-i asa. Avem cateva restaurante unde exista niste aschimodii de spatii speciale pentru nefumatori, dar in rest… fumegaraie, frate!
Este asta o libertate in plus sau o alta manifestare a inapoierii?
E normal sa se fumeze in spatiile publice de la noi?
Argumentul ala cum ca fumatorii sunt mai multi, sau sunt consumatori de bautura si de mancare mai buni decat nefumatorii sta in picioare?
barbar
publicat @15:55 01 February 2010
cred ca solutia e foarte simpla vis a vis de baruri: bar de fumatori si bar de nefumatori
referitor la spatii de gen mall institutii publice e foarte normal sa nu se fumeze
David
publicat @16:04 01 February 2010
nu cred ca stii ce vorbesti… in romania zilelor noastre oamenii arunca gunoiul pe geam de la etaj!
Cabral Ibacka
publicat @19:32 01 February 2010
Asa spun si eu. Problema stii care e? Barul de nefumatori va fi gol intotdeauna…
raluca
publicat @22:01 01 February 2010
asta cam asa e…prietenul meu e fumator si normal ca nu mergem la barul de “ne”….dar sunt de parere ca e deranjant rau pentru persoanele nefumatoare…
cred ca ventilatia ramane cea mai “imediata” solutie.
Digital Elf
publicat @22:59 01 February 2010
Barul de nefumatori va fi gol pana cand nefumatorii se vor inmulti. Functioneaza legea celui mai puternic. Va veni o vreme insa, cand va fi trendy sa te lasi de fumat (se va numi “la moda” ca sa nu se recunoasca faptul ca tigarile s-au scumpit enorm)…
Anca
publicat @16:06 01 February 2010
Eu m-am lasat de fumat de 6 luni, deci ar fi foarte usor sa spun ca e ok sa nu se fumeze in locuri publice. Dar nu e corect. si nici partea cu fumatori si nefumatori, nu e chiar ok. Ca daca iesi cu prietenii la o bere, nu o sa se rupa gasca, doar pentru ca unii nu fumam. Asa ca, asta e! Tot la fumatori stau si acum!:)
Cabral Ibacka
publicat @19:32 01 February 2010
Stiu, n-ai cum sa rupi gasca in doua…
sys
publicat @16:51 01 February 2010
Poate o ventilatie corespunzatoare in spatiile inchise ar mai rezolva din problema; zic si eu…
Cabral Ibacka
publicat @19:32 01 February 2010
Da, asta in primul rand…
Ana
publicat @17:01 01 February 2010
Nu mă mir că se întâmplă așa în Românica. Dacă mergi la o cafenea și sunt ocupate toate locurile de la fumători și libere celelalte, în curând nu se mai ține cont de nimic.
Cum ziceau și alții mai sus, o mega ventilație ne mai poate salva și pe noi până când ăși schimbă lupul năravul.
Cabral Ibacka
publicat @19:33 01 February 2010
Lupul si naravul… discutabil, nu?
Ana
publicat @17:01 01 February 2010
*până când își
andreea
publicat @17:08 01 February 2010
Am revenit si eu. Imi era dor sa te citesc.
revenind la post, Cabral, sa stii ca eu nu pot da un raspuns la intrebarea ta, as fi chiar ipocrita probabil, daca as raspunde la una dintre intrebarile din poll. am mai multe variante de raspuns, si poate din prima as fi ochit raspunsul, uitandu-ma in poll…dar prefer sa nu fac acest lucru…ma gandesc si la altii. In concluzie, prefer sa-i las pe altii sa comenteze
nu pot sa nu mentionez faptul ca tare mult imi place felul cum ai spus problema, si nu ti-o spun doar asa sa ma aflu in treaba…chiar ai un mod de gandire f bun….putini mai sunt oamenii care gandesc asa. Sincere felicitari!
Sorin Moroianu
publicat @18:18 01 February 2010
io as fi vrut sa bifez 3 si 4 dar la 3 sa fie doar faptul ca fumatul pasiv dauneaza sanatatii ..
Toata stima.. >:D<
Cabral Ibacka
publicat @19:33 01 February 2010
Da, dauneaza, asa-i.
Dar cum ar trebui rezolvata problema?
rebirth
publicat @18:47 01 February 2010
mai un comenariu… mic de tot… evident tot de partea fumatorilor (da, am fost fumator, deci stiu cum e):
ne taxati la sange, dar vreti sa ne bagati si in custi! nu e corect! da, sa zicem ca acceptam niste conditii foarte drastice (ca sa putem fuma), dar atunci scoateti toate taxele pe tigari! caci, in final, taxele platite nu sunt tocmai taxele pentru ‘raul’ pe care il facem?
la cum stau lucrurile acum, mie imi pare foarte mult din ciclul ‘si ****** si cu banii luati’
gata, am zis-o si pe asta
Cabral Ibacka
publicat @19:34 01 February 2010
Si ai zis-o foarte bine…
daria
publicat @19:19 01 February 2010
stii etajul 4 din magazinul unirii? ei bine, pe stalp e un afis micut cu fumatul interzis. ce crezi??? se fumeaza in draci
Cabral Ibacka
publicat @19:34 01 February 2010
Nu stiam…
elenA
publicat @19:29 01 February 2010
Fratilor azi am avut examen si profa a fumat cu mare drag in sala de examen,a unei universitati prestigioase..deci ce pretentii sa mai am de la altii sa nu fumeze in baruri, restaurante, de mult am renuntat sa mai ies prin cluburi din cauza aerului care ma intoxica pur si simplu. E trist…
Cabral Ibacka
publicat @19:32 01 February 2010
Filmata c cu telefonul si data la gazeta…
elenA
publicat @02:42 02 February 2010
haha, telefon in timpul examenului, ce faci domnisoara copiezi???!!
Cioiulescu
publicat @19:33 01 February 2010
Libertate ar insemna daca un fumator ar renunta la a fuma pentru a nu deranja sau dauna nefumatorilor din jur.
Din pacate fumatorul nu se bucura de obicei de acest grad de libertate, pentru ca fumatul e o conditionare foarte puternica. In plus, nu se poate vorbi despre “libertatea sa fumezi”, mai ales daca deranjezi pe cei din jur.
In privinta civilizatiei: motivul pentru care s-a interzis in Europa in atatea locuri fumatul este ca masura de protectie a muncii. Personalul angajat intr-un bar in care se fumeaza este supus unui risc pentru sanatatea lui, caruia nu-i corespunde o compensatie )cum e in cazul minerilor de ex.)
In Köln mergeam des intr-un bar in care se fuma peste tot. De ce? Barmanul si toti chelnerii erau fumatori.
Vazuta ca masura de protectie, interdictia de a fuma in institutii, restaurante, etc. este civilizata, ca pretext pentru discriminare, e dovada de primitivism.
1acolo
publicat @19:45 01 February 2010
sa se scumpească cu încă 10% tigarille
)
Marius
publicat @20:00 01 February 2010
Cu inca 100%
maely13
publicat @20:10 01 February 2010
,mai fratilor, placerea, luxul si prostia se platesc! acum fiecare isi alege ce plateste si mai ales cum plateste!
Anka
publicat @20:15 01 February 2010
sunt fumatoare inraita , insa mi se pare corect sa nu se fumeze in spatiile publice… bine spuneai ca “afara” …e altceva… pot sa zic ca in state e mare nebunie cu tigarile si vrei nu vrei tre sa respecti legilatia , amenzile sunt usturatoare…cat am stat acolo 3 saptamani am fumat 5 pachete de tigari in conditiile in care acasa fumez unul pe zi… in concluzie conteaza mediul, civilizatia… chiar daca sunt fumatoare sunt de acord sa nu se mai fumeze in spatii publice poate asa ne mai calmam si noi:))
Mony
publicat @20:22 01 February 2010
E adevarat ca in alte tari aceasta regula se respecta altfel insa in Romania nu se va tine cont de ea atata timp cat cei care au impus aceste reguli nu ii sanctioneaza pe cei ce trebuie sa ia masuri.
In majoritatea barurilor sau restaurantelor au preferat sa isi rezerve cateva mese sau sa il faca doar pentru fumatori pentru simplu fapt ca acestia reprezinta majoritatea!!!!
ioana
publicat @20:59 01 February 2010
din pacate pentru mine sunt fumatoare,locuiesc de un an in Belgia si iti pot spune ca aici se fumeaza oriunde,pe strada,in baruri….exista intr adevar baruri in care nu se fumeaza deloc..dar in majoritatea se fumeaza.
Chiar daca sunt fumatoare detesc sa mi se fumeze in fata in timp ca i au masa la un restaurant de exemplu…as
ellanny
publicat @21:51 01 February 2010
Ar mai fi ceva, putin bun simt din partea unora dintre cei care fumeza. Adika daca stai in statia de autobuz si bate vantu, iar langa tine e unul care nu fumeaza, ai macar bunul simt sa fi atent sa nu mearga tot fumul pe cel care nu fumeaza. Pe mine nu ma deranjeaza ca fumeaza atata timp cat fumul nu ma ineaca pe mine.
McGogoo
publicat @21:53 01 February 2010
ma intreb daca cei care au votat: “Ar trebui facute spatii inchise in care sa se fumeze” gandesc cu propriul lor neuron sau probabil au materia cenusie spalata de stupidele reclame anti-tutun.
ia luati de aici:
zale – fumat vs taxe
http://www.youtube.com/watch?v=iHL-X54w6Bw
roman in hanglia
publicat @22:13 01 February 2010
Nu imi place sa incep mereu cu “traiesc in Anglia si aici … ”
Insa aici legea se respecta aproape in totalitate. Spun in totalitate pentru ca in incinta spitalelor nu este permis sa se fumeze decit la o distanta de vreo 10-20 metrii de peretii cladirilor insa oamenii fumeaza chiar linga intrarea in cladire, chiar linga semnul care te atentioneaza ca trebuie sa te deplasezi inca putin pina sa poti aprinde tzigara. Dar nu se fumeaza in cladiri, nu se fumeaza in pub-uri, nu se fumeaza in taxiuri, nu se fumeaza in mijloacele de transport in comun si nu exista pub pentru fumatori sau nefumatori. In Pub-uri toata lumea e “nefumatoare”, cei care vor sa fumeze au un loc destinat, in afara cladirii.
Nu sint fumator, am prieteni multi care sunt fumatori. Ne intilneam de multe ori in barurile din Romania si dupa jumatate de ora ma usturau ochii, nu mai spun ca dupa ce iesheam din bar miroseam de parca as fi un vagabond. Ajungeam acasa si imi aruncam hainele direct in masina de spalat (motiv pentru care 2 telefoane mi-au fost stricate de apa, nu erau “antiacvatice” – oare cum e corect? eu zic ca acvatice si nu antiacvatice).
Am avut de multe ori polemici de genul, nu iti place fumul de tigara, stai acasa. Problema e ca si acasa la mine imi veneau in vizita si insistau sa ii lasa sa isi aprinda tigara, ca … nu pot daca nu fumeaza! NU inteleg treaba asta cu “Eu trebiuie sa fumez, TU trebuie sa suporti”.
Legat de impartirea spatiilor dintr-un local in fumatori si nefumatori … e o schimbare doare de fatzada, sa nu zica nimeni ca nu ti s-a oferit o sansa. Problema e ca ventilarea incaperilor e inexistenta, fumul de tigara nu tine cont ca exista o limita peste care nu are acces.
Ca nefumator poate sint subiectiv, insa cred ca cei care fumeaza ar trebui sa se fereasca si sa ii protejeze pe ceilalti de ceea ce pentru ei e un viciu! Bine-nteles, polemica e mare, asa ca raminem doar cu scrisul!
Lup Alb
publicat @23:47 01 February 2010
Stau pe coada si ma intreb: Ce are LIBERTATEA cu fumatul???
Are cu concedierile cand nu te vaccinezi obligatoriu.
Are cu saltatul masinii cand nu ai parcari amenajate.
Are cu mizeria de pe starzi cand tu iti achiti impozitele.
Are cu gropile din sosele cand iti platesti rovigneta.
Are cu ascultatul telefoanelor.
Are cu opritul pe dreapta cand trece o cacoloana oficiala.
Dar cu fumatul???
Fumatul e legat de bun simt.
De educatia primita de la taticu’ si mamica.
De modul de comportare din gascuta din care faci sau nu parte.
De toval, pe scurt.
Ca fumator profesionist pot sa spun ca am observat ca nu exista nici una, nici alta; nici libertate, nici bun simt.
sorin
publicat @00:35 02 February 2010
Faine rezultate:D! In anumite mall-uri nu este permis fumatul – un lucru foarte bun.:)
pepe
publicat @10:00 02 February 2010
Uite, pe aeroportul Barajas, sunt spatii inchise si ventilate pentru fumatori. Prin chestia mi se pare ca respecta pe toata lumea. Eu personal sunt fumator ( promit c-o sa ma las…), dar unde este interzis nu aprind tigara.
barbar
publicat @10:57 02 February 2010
cred ca asta e cea mai grea tema propusa de Cabral pana acum.
eu sunt nesimtitul fumator, sau cum vreti voi, care nu se poate lasa de fumat si ataca oamenii pasnici ,evident nefumatori.
am incercat de cateva ori sa renunt dar nu reusesc. daca aveti vreo solutie sunt foarte atent
p.s. aia cu vointa nu functioneaza la mine
p.s. 1 fiti va rog ingaduitori si cu bolnavii de fumat
razvan
publicat @11:40 02 February 2010
hai sa te intreb altceva…dc nu ai pus si intrebarea: e bine ca e scris la intrarea in localuri “in acest local se fumeaza”?
mi se pare f ok sa fie scris asta la intrare!fiecare are dreptul sa isi desfasoare activitatea dupa bunul plac!pt ca d-aia e patron!platim destule taxe si impozite la stat…cred ca avem dreptul sa ne conducem singuri business-ul!nu?stii f bine ca in acel local se fumeaza sau nu si aia e!ce atata tam-tam ca se fumeaza peste tot?dc in institutii nu se amenajeaza spatii speciale pt fumatori?dc ii vezi pe toti pe afara?asta e corect?nu cred…asa ca…da-mi voie pt prima oara sa nu fiu de acord cu tine!
Florina
publicat @12:02 02 February 2010
Chiar daca nu sunt fumatoare ,ideea ca sa existe baruri de fumatori si altele de nefumatori mi se pare cam ……. ciudata . de ce ?
simplu.
daca mergi la bar, e clar ca nu te duci singur si nu iti poti selecta priteni in fumatori si nefumatori.
Omudelamunte
publicat @12:14 02 February 2010
Ceva se întâmplă cu comentariile. Ori nu le aprobi tu, ori sunt prea multe şi le ştergi la grămadă.
Nu apare renumita “comentariul va fi publicat după aprobare”.
Te lasă în ceaţă.Măcar da-mi un reply scurt ca să ştiu dacă mai fac vreun comentariu sau o las baltă de treabă.
Omudelamunte
publicat @12:15 02 February 2010
Nesocoteşte mesajul de mai sus. În sfârşit a apărut renumita.
Nermal
publicat @13:38 02 February 2010
Cum adica fumatorii sunt consumatori mai buni de mancare si de bautura?!? De cand am lasat investitia pe anul asta, de 4 saptamani, mananc ca turbatul si pot sa beau dublu fata de cat puteam, cand fumam. Dar asta nu inseamna ca toti patronii de restaurante si baruri vor bana fumatorii de acum. Pentru ca vanzarea masiva se face cu alcoolul, care e in cârdasie cu tigarile. Adica fumatorii sunt considerati clienti cu cel mai bun potential, nu?
elvira
publicat @13:40 02 February 2010
Buna cabral,
Sunt o fumatoare si luni 01.02.2010, m-am simtit cel mai prost fata de prietenul (el fiind nefumator) din cauza fumatului si a fumului de tigare. El a venit acasa la ora 7 de dimineata (venind de la serv) si cand l-am pupat mi-a mirosit a fum, iar eu am spus: “Vai ce urat miro0si de la tigari (amintesc fiind nefumator)!”,
iar el a raspuns “pai stii cum mirosi tu care fumezi in fiecare zi?”
M-am simtit ca un rahat ca sa nu spun ca un c…t.
In caonditiile in care omul de bun simt nu a mi-a reprosat niciodata nici ca imi miroase urat gura dupa ce fumez.. nimic pana ieri probabil ca a fost apogeul nesimtirii mele.
Atat am avut de spus.
Te pup,
P.S.: Si el se uita seara la emisiunea ta
Blogroll