cabral.ro

Strainataturi.

Continuam pe tema asta, macar s-o ducem la capat…
Nu o sa vorbesc de cat de greu le este emigrantilor de peste tot, oriunde merg. Nici de romanii care-s pe-afara si au reusit sa se integreze si sa-si faca o viata frumoasa (apropos, felicitari!). Nu o sa vorbesc nici de romanii care se chinuie pe-afara, multora le este foarte greu (zic… bafta!).

Hai sa vorbim putin de viata celor din occident, nascuti si crescuti acolo, care-si duc vietile pe-acolo…

E un abur din asta ajuns mitologic care-i face pe romani sa vada occidentul ca pe o mare tara a fagaduintei.

Francezii? Dom’le, stau toata ziua si mananca croasanti (mda, croissants) la terasele de la Obelisc, sunt fericiti!

Austriecii? Niste norocosi! Se plimba pe Burgring, mananca castane si wursti si din cand in cand merg la Prater sa se dea cu roata mare… Fericire la punga, ce sa mai…!

Englezii? Ha! Aia toata ziua stau, cu exceptia orei cinci, cand merg la un ceai si fumeaza trabuce!

Si tot asa, ne facem o impresie din asta gen Fata Morgana, ascultand peste gard si invidiind capra vecinului, care dupa behait pare a fi mai grasa, mai creata si mai frumoasa.

Occidentalul; de rand? In medie si in multe domenii are venituri mai mari decat romanul, asa e. Cu putin hazard am putea spune ca primesc cu 30-40% mai mult decat noi. Pana aici suna bine, stiu, deja ai mai multi bani la dispozitie, poti sa faci multe lucruri cu ei, te-ar face fericit, eh?

Mda… atunci de ce vezi putini dintre ei prin baruri sau restaurante? De ce magazinele cu preturi mari si de mijloc sunt pline de turisti, iar cele cu preturi mici sunt asaltate de localnici? De ce ii vezi ca se uita si ei lung la rafturile din Aldi comparand preturile pachetelor cu trei felii de salam? De ce vezi pe strada masini ieftine si vechi?

O sa incerc sa raspund tot eu (halal dialog, sper sa interactionam cum trebuie prin comentarii)… pentru ca la ei viata e mult mai scumpa. Credeti ca ei nu si-ar lua niste masini mai cu mot? Nu-mi spuneti ca romanul are o obsesie pentru imagine si-si baga toti banii in table, in parte e adevarat, stiu. Dar si aia si-ar plimba fundurile in scaune de piele cu incalzire, clima bizonica si bi-xenon… numai ca ii rup preturile la cumparare, pretul benzinei si motorinei, impozitele anuale la stat, permisele de acces… si atunci prefera ori sa nu-si cumpere masina, ori sa ramana cu vechitura pe inventar.

Nu ies in oras, caci o masa in oras la ei costa, frate, nu se joaca. Pentru un austriac mediu, de exemplu, daca trebuie sa plateasca 40 de euro ca sa iasa cu nevasta in oras… se pregateste 3 saptamani. Si fac din iesirea asta un eveniment, nu e pe genul Mi-e foame, hai la carciuma!.

Nu se imbraca cu mot, pentru ca oamenii chiar se uita si la micii-firfirei, la fiecare eurocent, si-atunci se imbraca in perioadele cu solduri, pasiunea shopping este pecuniar stavilita.

Foarte multi dintre ei stau cu chirie (care e mare) sau isi platesc casa in rate de-o viata. Sa ai o casa a ta, achitata integral si cu impozitul platit la zi e, pentru ei, visul vietii.

Da, difera multe de la tara la tara, am putea sa detaliem pe meserii, pe zone, pe tipologii… insa oricum ai privi problema, lasand la o parte exceptiile, daca te-ai uita la ei cu atentie ai vedea ca nu se balacesc in lapte si miere, isi dramuiesc banii cu atentie, tin de locurile de munca cu dintii, sunt, de multe ori, mai cenusii decat noi.

Da, traiesc in tari civilizate, cu autoritati care-si fac treaba, in mare parte. Dar poti fi talharit la fel de bine in Berceni sau in Bacau, dar si in Barcelona sau Berlin. Iti poti lua ciomageala in trafic si in Pitesti, dar si in Paris, ti se poate fura portofelul si la Lehliu dar si la Londra…

Nu, nu sustin ca ne merge mai bine decat le merge lor, nu beau alcool la micul dejun. Vreau doar sa spun ca ei nu au viata pe care credem c-o au. Pentru ca, in primul rand, ei nu se vaita peste tot ca le merge greu, iau viata asa cum e, isi dramuiesc eurocentii, se gandesc de 3 ori daca sa plece intr-o mini-vacanta anul asta sau poate la anul… sau peste doi ani. Nu se taraie dar nici nu alearga… cat despre sprint, si la ei si la noi aceeasi treaba… sunt cativa, dar rari.

Hai sa vorbim pe tema asta, dar lasand pentru o alta discutie comparatiile directe cu Romania, hai sa vedem daca cei de prin tari motate sunt atat de fericiti pe cat spunem noi ca sunt…

148 comentarii

  1. super_fotbal

    publicat @03:10 21 January 2010

    una e ce vezi cand te duci ca turist si alta e cand te duci sa stai acolo si sa-l vezi si pe coate goale al lor…
    cum sunt si complexele alea turistice luxoase. in tari unde cu un dolar iti hranesti familia si daca ai iesit din complex te rapesc aia…
    si inca ceva ce poti cere de la niste oameni care pentru a realiza cel mai mare vis al lor trebuie sa castige la loterie. nu mai bine ai mai multe vise mai mici si realiste, care pe langa satisfactia care ti-o dau cand te gandesti la ele sa iti dea si satisfactia de le fi atins.
    eu unul am avut o perioada in care umblam cu un prieten foarte bun, dar faza la el e ca niciodata nu se simtea bine cand mergeam undeva ci se simtea cel mai bine dimineata cand ne intorceam si faceam misto de diverse faze si ziceam ca a fost naspa, asta parca ii dadea satisfactia suprema.
    In concluzie cred ca ar trebui sa ne gandim ca in aceste timpuri spatiul geografic nu prea mai conteaza atata timp cat nu ne tine nimeni aici, si sunt de parere ca unii dintre cei mai mari plangaciosi nici nu au iesit din romania…

    Raspunde

    • super_fotbal

      publicat @03:12 21 January 2010

      Imi pare rau pentru scris am tot incercat sa corectez, dar ce sa fac ideeile mi-au venit cand m-am trezit sa iau pastila…

      Raspunde

      • elenA

        publicat @11:23 21 January 2010

        da, faza cu loteria e buna de mentionat, in Madrid, in centrul orasului, saptamana trecuta era o coada uriasaaaa, si ma intrebam la ce e? eram in vizita pe acolo si nu prea stiam, prietena mea imi spune: stau sa isi ia bilet la loto, deci?!

  2. http://andreiphx.wordpress.com/

    publicat @03:16 21 January 2010

    Te salut cu respect Cabrale.
    Apropo de strainataturi, si pe tema asta check out “o zi din viata unui olandez” pe pagina mea, ca sa va lamuriti ca nu totul e miere si lapte.

    Raspunde

    • Simona

      publicat @15:04 21 January 2010

      M-ai facut curioasa :) Si eu stau in Olanda.

      Chiar ma gandeam citind articolul asta ca olandezii sunt obligati (prin lege) sa dea lunar minim vreo €75 pe asigurare medicala de baza, extra daca vrei dentist.
      Chiriile in orasele mari sunt f mari, taxele pt gunoi, apa si alte chestii, la fel de mari.
      Preturile la masini sunt mult mai mari, la servicii (gen telefonie mobila sa zicem), la orice. M-am uitat recent pe site-urile Volkswagen Olanda si Volkswagen Romania. Un VW broscuta incepe de pe la €11,000 in Romania si de pe la €17,000 in Olanda. De ce? E aceeasi masina, nu?

      Insa parerea mea e ca la sfarsitul lunii, dupa ce ti-ai luat salariul si ti-ai platit toate cheltuielile (chirie, taxe, asigurari, mancare), ramai cu mai mult decat ai ramane in Romania.

      Raspunde

      • Me Again

        publicat @16:12 21 January 2010

        Şi eu locuiesc în Olanda şi nu simt lipsa unei maşini. Merg zilnic la muncă cu bicicleta (aproximativ 15km dus-întors) şi dacă am nevoie să merg mai departe merg cu trenul (e mai rapid decât cu maşina, mai ales la orele de vârf). Sora prietenei mele locuieşte în Amsterdam şi şi-a adus maşina din România. După câteva luni de ţinut maşina în faţa casei (€20/noapte) şi-a dat seama că nu merită şi a dus maşina tatălui ei, înapoi în România. :)

        Cât despre asigurarea de sănătate, tot cam atât plăteam şi în România, unde asigurarea era procent din salar.

        Este adevărat, being poor sucks, indiferent în ce ţară eşti. E mai bine să fii bogat în România decât sărac în Olanda. Dar dacă poţi să ai acelaşi nivel de trai în Olanda, go for it.

        Pentru onor. domnul Cabral: nici românul mediu nu gândeşte în genul „Mi-e foame, hai la carciuma!”

      • http://andreiphx.wordpress.com/

        publicat @02:41 22 January 2010

        Da corect, ai perfecta dreptate .
        Olandezi platesc in general cam pentru orice mai mult cum ai zis si tu.
        As adauga doar de exemplu ca pretul benzinei in olanda este cel mai ridicat din Europa. Si cum zicea si Me Again, toata lumea circula cu trenul in Olanda,pentru ca ajungi mai repede.
        Iar despre chirii , platii si asigurari si cat de scumpa e viata nici nu mai vorbesc, dar poate o sa scriu.

  3. ketherius

    publicat @03:31 21 January 2010

    Cabral, ai dreptate in ceea ce spui despre viata in strainatate. Totusi, ceva face iarba mai verde in alte tari: educatia oamenilor, nivelul de civilizatie. Faptul ca nu mai vad oameni incruntati, care se uita dusmanos in jur, tigani si cocalari plini de greata si dispret, vanzatoare si functionari ce exuda aroganta si lehamite, coruptie pe fata si la lumina zilei, toate astea au facut sa merite plecarea peste ocean si dificultatile vietii de aici.

    Raspunde

    • Channah

      publicat @05:23 21 January 2010

      1. Da, in Anglia nu sunt vanzatoare si functionari aroganti, dar au doua viteze: pe loc si inapoi… nu sunt corupti pentru ca nu au nevoie. la ei salariile sunt medii… nu sub-medii… medii inspre mari.
      2. As fi vrut, totusi, domnule Cabral, sa va contrazic… englezii ies in baruri… beau de sting… sunt ca niste distilerii ambulante.
      3. Ah, si tara asta in care momentan ma aflu este plina de pitzipoance. Ba chiar de balenute imbracate “la moda” si machiate ca la circ.
      4. Educatia la ei e … adica nu e. Daca ajungi la 20 de ani sa nu stii sa rezolvi o ecuatie de gradul II( citandu-mi profesorul de liceu… “chestie elementara”) si n-ai auzit nici macar de unii dintre cei mai mari scriitori ai tarii tale, iar Cernobilul este in Rusia …. din partea mea, astia-s egali cu zero.

      Raspunde

      • Flaviu

        publicat @10:27 21 January 2010

        Daca englejii erau educati, toti cu PhD in fizica la Oxbridge, nu mai aveam noi joburi pe aici :)

      • Somebody

        publicat @11:23 21 January 2010

        Extraordinar! Ca imi da mie sa mananc faptul ca stiu cum se face o ecuatie de gradul 2 sau ca stiu unde e Cernobalul. Nu frate, eu sunt bucatar si stiu sa fac paine, eu sunt programator stiu sa programez; nu ca in Romanica unde am facultate de contabilitate, am lucrat ca barmanita si acum sunt PR la alta companie.Un fel de stii de toate, dar nu stii nimic bine. Si la pct 2, beau cu cap: a doua zi nu exista motive de chiul la servici ca-l doare capul sau ca e mahmur. Au si ei oiele lor negre, dar daca vb de cei care stau si beau pe butoaie dupa servici, nu prea i-ai nimerit. Aia dupa 2-3 beri s-au dus acasa.

  4. Sorin Moroianu

    publicat @04:19 21 January 2010

    Salut Cabral,
    ceea ce incerci sa spui p’acilea io inteleg foarte bine :) . Ai dreptate, cei din tari mai civilizate chiar pun osul la munca fratioare ..ei stiu foarte bine ce este munca si cum iti imparti salariu pe chirie si taxe. In acelasi timp, eu cred ca nu putem compara Romania cu oricare dintre tarile ce le-ai mentionat mai sus..
    Eu traiesc in East Kent, Anglia intr-un orasel la vreo 1,30min de Londra si pot spune ca si aici gasesti tot felul de cetateni unii mai dubiosi decat altii :) dar ceea ce nu am vazut niciodata este pe cineva care sa se duca intr-un bar si sa inceapa sa arunce cu bani. Aici chiar daca este bogat .. nu o sa faca asa ceva. Oricum eu sunt pe aici numai de un an si jumatate asa ca probabil nu am vazut destule mai ales ca nu am trait in Londra :) . Eu o sa fiu sincer cu tine Cabral..
    Cat am fost in tara, am incercat sa schimb lucruri dar la un moment dat am clacat si efectiv nu mai suportam sa traiesc in Romania asa ca am decis sa plec. Trebui sa recunosc ca sunt muult mai relaxat aici dar nu am incetat sa incerc sa ajut comunitatea in care traiesc. Cat despre Romania, sper ca la un moment dat sa-mi ajut ceva prieteni buni sa vina aici iar intr-un viitor mai indelungat sa incerc sa ajut romani care au talent ca de exemplu tipul acela care facea antrenament pe saltele in loc sa aiba si el un bazin decent :( (.
    Hai sa ne traiesti Cabrale! .. multumesc ca incerci sa iei apararea tarisoarei dar cumva ii dau dreptate lui Mircea Badea cand zice ca 5 milioane de cetateni au vatat cu base si ca ne cam meritam voma ce o da guvernul la popor :( (.
    Toata stima.. >:D<

    Raspunde

  5. Roxana

    publicat @10:22 21 January 2010

    Tot ce vreau de la ei (fie ei occidentali sau europeni, este putin mai MULT BUN-SIMT ca sa ne facem si noi tara pe care ne-o dorim. In rest, cum a spus si tu, le avem p toate, in unele cazuri mai bune si mai frumoase ;)

    Raspunde

  6. Carcotasu

    publicat @10:57 21 January 2010

    Cabral, ai dreptate si nu prea ai. Sigur ca in strainatate cu curge lapte cu miere, nici pe departe. Sunt de acord si cu faptul ca s-a creat o idee cum ca in occident ar fi raiul pe pamant.
    Dar spui ca nu-si iau masini scumpe pentru ca nu-si permit. Se poate. Insa eu cred ca nu-si iau masini scumpe pentru ca nu-i intereseaza sa-mi miste curu neaparat in Q7 sau alte porcarii.
    Spui ca nu ies la restaurant. Te contrazic. Chiar ies in restaurante, poate nu neaparat in restaurante de fite. Ies in baruri si cafenele, le place sa se simta bine.
    Mai spui ca se imbraca de la solduri. Perfect de acord. Au ajuns mult mai devreme ca noi la concluzia ca sa te imbraci de la Milano in varf de sezon nu este decat o prostie. La preturile lor de reduceri si eu m-as imbraca. Nu uita ca acolo sunt reduceri serioase si la magazine ok gen C&A, H&M, etc. Cu toate astea femeile lor (cel putin cele peste 30 de ani) sunt foarte aranjate, cochete, dar cu bun gust.
    Mai spui ca multi stau cu chirie si cumpararea unui apartament e un vis. Absolut de acord cu tine. Dar la noi nu e la fel?
    NU, nu sunt mai cenusii decat noi. Prefer ca in afara sa circul cu mijloacele de transport in comun. Ai fost de curand in Viena. Chiar nu ti s-au parut oamenii din metrou mai relaxati? Incearca sa fii sincer.
    Ar mai fii multe de spus…

    Raspunde

    • teresa

      publicat @16:50 21 January 2010

      …aer conditionat in tramvaie vara, caldura iarna…
      si h&m/c&a chiar reduc preturile nu ca la noi…azi le dublam si maine le reducem cu 30% din pretul de azi…

      Raspunde

  7. Dan

    publicat @11:25 21 January 2010

    OK, presupunem ca ai dreptate. Iti propun atunci un test. Luam 10 oameni din care 9 occidentali si un roman si ii asezam in linie, asa cum vedem in filme. Iti garantez ca il vei recunoaste pe roman. Ridurile sunt mai adanci, privirea mai intunecata. Sa fie oare din prea mult bine?

    Raspunde

    • Cabral Ibacka

      publicat @14:03 21 January 2010

      Daca tu ai inteles ca eu sustin ca noua ne merge mai bine decat lor inseamnca ca… sunt praf la scris!

      Raspunde

    • teresa

      publicat @16:48 21 January 2010

      si romancutele au covrigi in urechi…de haur…(scuze daca jignesc pe careva, dar de cate ori am fost pe afara si am vazut respectivii covrigi, m-am apropiat si m-am convins de cetatenia purtatoarei…)

      Raspunde

      • laura

        publicat @17:17 22 January 2010

        Eu nu inteleg ce are toata lumea cu creolele de aur mari??! Mie imi plac foarte mult si asta cum ca esti pitzi daca porti ,e total eronat,frate suntem liberi sa purtam ce vrem,ce ne place si eu nu ma consider pitzi si pun pariu ca nici cei care ma cunosc si ma vad nu cred asta ,e doar conceptia unor frustrati care ori probabil nu le plac ,ori vb fara sa gandeasca,sau poate ca nu isi permit sa isi cumpere,aurul este un metal pretios destul de scump si femeilor le place aurul,unora,nu tutuor ,e ok.Dar deja se face prea mult tambalau pe seama asta si devine iritant.

  8. Stirivedete

    publicat @11:36 21 January 2010

    Nu inteleg de ce nu lesi si comantariile negative !?! Sau poate iti fac rau imaginii si blogului? hmmmmmmmm

    Raspunde

  9. Cardreader

    publicat @11:48 21 January 2010

    Am citit mai toate comentariile. 99% dintre ei le place mai mult in afara cu toate ca poate uneori e la fel de greu ca aici. Ce vad eu e ca toti sunt mult mai linistiti, mai zambitori, total fara bani dati pe sub masa si. Inveti sa faci ce fac si ceilalti si sa observi ca e mai bine asa. Inveti sa iti faci treaba si sa o faci asa cum trebuie.

    Raspunde

    • Cabral Ibacka

      publicat @14:04 21 January 2010

      Sau esti obligat sa-ti faci treaba. SI faci asta… pentru ca ti se pare normal ca acolo sa ti-o faci.

      Raspunde

  10. andreea

    publicat @12:16 21 January 2010

    Toate comentariile cred ca vizeaza doar o perspectiva din problema discutata pe blog. Adica cei care obisnuiesc sa puna pe seama Romaniei orice frustrare, mai ales cele legate de cariera. Majoritatea nici nu au iesit din tara, si nici nu au vreun plan pentru asta. Unii raman pentru ca vor sa sa-si arate ca pot razbi chiar si aici, ca ar putea schimba ceva .. dar cum sa faca asta cand isi defaimeaza tara in stanga si in dreapta si influienteaza tot mai multe persoane cu pesimismul lor? Si mai sunt cei din clasa muncitoare care au plecat peste hotare si care nu o duc bine, mai ales daca incearca sa mai ajute si cu cv familia. Cine stie daca cei care-si doresc atat de mult sa plece ar duce-o mai bine..

    Raspunde

  11. Andra

    publicat @12:51 21 January 2010

    degeava ai peisaje exceptionale si cultura autohtona daca nu ai oameni,care sa stie cum sa manevreze lucrurile,oameni ca sa nu faca totul doar in intereseul personal.
    uitati-va la americani si cum a explodat de la ei industria showbizului.si cata istorie,cata cultura au?

    Raspunde

  12. iulia

    publicat @12:54 21 January 2010

    am locuit in anglia timp de 6 luni si… cel putin in privinta oamenilor, noi suntem JOS PALARIA! in primul rand, sunt betivani notorii, femeile beau cot la cot cu barbatii. nici nu acorda prea mult interes aspectului fizic sau ingrijirii corporale. majoritatea adolescentilor se imbraca de parca ar fi adunati de pe garla, machiati foarte strident, gen EMO. nu mai zic de viata sexuala pe care o incep de mici (12-13 ani). sunt chestiuni pe care l-ati vazut si prin presa, tv, etc. o natie ff urata. iar masinile lor… pai ce vezi pe strazile din romania e lux!

    Raspunde

    • iulia

      publicat @12:56 21 January 2010

      eu ma multumesc cu Romanica mea!

      Raspunde

    • chris

      publicat @15:19 21 January 2010

      nah las iulia mama ca nu stiu eu unde ai stat tu in anglia…numai de masini nu vb te rog ca se pare ca nu prea le ai..in romania fiind orasele mai mici e normal sa vezi mai multe luxuri odata dar nu poti spune ca englejii sunt praf…cand vei vedea vreo 3 modele de bmw gt5 in aceasi zi desigur dif sau aston martin care are trecere de numa..da intradevar englezu oricati bani are numai asta auzi de la el:cheap car…cheap insurance cheap cheap…si eu sunt de 2 ani si sincer nu m-am akomodat cu puburile sau cu mancarea…si nici nu stiu daca o sa ma akomodez vreodata…si merg si eu pe vorba ca si acasa nu-i niciuunde!!!

      Raspunde

  13. CSB

    publicat @12:58 21 January 2010

    Ai dreptate ca nu e mult mai bine in vest, ca si acolo oamenii au problemele lor si ca in general, nu umbla nicaieri cainii cu colaci in coada. Am insa o intrebare – daca incerc in fiecare zi sa schimb ceva in jurul meu, daca sunt cu taxele la zi, daca produc bani pentru tara asta si mai dau de lucru la 20 – 30 de oameni, daca de fiecare data cand simt ca un drept mi-e incalcat urlu, daca ma comport civilizat pe strada, in familie si la servici, daca imi respect toate contractele si promisiunile – si toate celelalte “daca” si in schimb primesc – ura si nesimtire de la institutiile statului, marirea impozitului, flegme-n mecla de la toti conducatorii tarii, emisiuni de 3 lei la TV ( de dragul ratingului ), spitale care ma omoara, politie corupta, o societate moarta in jurul meu, cultura 0, etc… IO POT SA MA PLANG ?

    Raspunde

    • Cabral Ibacka

      publicat @14:07 21 January 2010

      1. Nu dau eu autorizatii cui sa se planga. ;)
      2. Sunt fix in situatia ta, acum facem inchiderea de an si… sunt deja pregatit sa fac niste spume-dinamice, mi-e si frica sa ma gandesc…
      3. Eu nu ma plang. Injur punctual si… raman optimist. Asta ma ajuta si pe mine, si pe cei din jurul meu.
      4. Cu ce te ajuta daca te plangi?

      ;)

      Raspunde

      • CSB

        publicat @17:14 21 January 2010

        Scuze, am incurcat “plansul” cu injuratul punctual. Nu ma lamentez, da cateodata dau in spume cand vad pe ce se cheltuie banii mei, ai tai si ai altora ca noi.

  14. disneyland

    publicat @14:08 21 January 2010

    Hello. Eu locuiesc in Franta si am salariul ala cu 30-40% mai mare de care vorbesti. Si te asigur ca nu e chiar asa. Spre exemplu masinile pe care le vezi pe strada, alea vechi, sunt asa pentru ca oamenii stiu ca e stupid sa iasa cu o super-masina in oras unde se merge greu si unde regula la parcare este: “dai inapoi pana lovesti masina din spate, dai inainte pana o lovesti pe aia din fata si dupa aia mai dai un pic inapoi”. Dar multi dinte ei mai au o masina pe care o folosesc in week-end, cand pleaca pe undeva (da, cam la 2 saptamani pleaca pe undeva).

    Apoi, chestia cu restaurantele… Poate seara ies mai putini, dar sincer cred ca 10% isi iau mancare la pachet pentru pranz. Restul mananca la restaurant, la cantina, la ce gasesc…

    Cand ai 3 luni de solduri pe an e normal sa iti iei mai multe haine atunci, dar magazinele nu-s goale nici in restul timpului.

    Rata pe care o platesti o viata la banca este de acelasi ordin de valoare cu chiria pentru aceeasi casa si rata nu se schimba oricand vrea muschiul bancii.

    In fine, poate pentru oamenii cu venituri relativ mari, asa ca tine, chestiile pe care si le permit in Romania sunt mai interesante pentru ca in vest luxul costa mai mult. Dar pentru omul din clasa medie… e mare diferenta.

    Nu zic ca in vest nu exista saraci, pentru ca exista, dar nici macar aia nu se compara cu saracii din Romania.

    Ah, si nu am zis nimic de nivelul de civilizatie.

    Raspunde

  15. alexanda

    publicat @14:10 21 January 2010

    Cu tot respectul, un lucru nu intelegi din diferenta intre ei si noi… “ai lor medii” nu isi fac griji ca nu isi pot acoperi nevoile de baza (mancare, sanatate, confort fizic) cu salariul mediu pe care il castiga spre deosebire de noi care avem problema “ce mananc maine” sau “doamne fereste sa ma imbolnavesc” (ca doar platim asigurari de sanatate…). Ei cand zic “ok, nu am bani” inseamna “ok, nu am bani sa plec in vacanta, nu am bani sa-mi iau masina cool, nu am bani sa imi iau o super casa” (care nu sunt nevoi de baza). Si de aici idealizarea occidentului la romani. E nasol sa traiesi in fiecare zi cu stresul ca spre sfarsitul lunii IAR nu ai bani…

    Raspunde

    • altauprieten

      publicat @14:35 21 January 2010

      @alexandra: bine punctat !
      Asta-i un subiect ales pt ca e la moda? Gen stergatoarele ridicate ca sa nu inghete pe parbriz? :)
      Pt ca vin in contact cu strainezi am invatat ca ‘despre tara proprie numai de bine !’ despre politicieni – numai de rau, despre politica – deloc, despre bani – numai cu ai casei, despre RO: Tara trista plina de umor ! … ca in bancul cu Bula (bolnav) care nu avea voie sa iasa la joaca/cu/copiii: Lasa, Bula! ca ei nu au ce ai tu !!

      Raspunde

  16. timi

    publicat @15:00 21 January 2010

    Uite eu iti scriu cinstit: a fost o vreme cand am castigat (mult) mai bine decat castig acum dar job-ul imi ocupa mult mai mult timp (si energie!); nici cu castigul actual nu ma pot plange; locul de munca e bunicel; am casa (de la parinti, e adevarat); masina cu banii stransi de mine si da, ma duc in vacante acolo unde am visat si inca visez sa merg. Daca ar fi sa schimb Romania sau daca este un lucru pentru care ii invidiez pe Occidentali este venitul ala cu 30% mai mare pe care- hai sa nu ne ascundem- il au in plus. Diferenta provine din cultura, civilizatie si valoarea banului. Cu siguranta ca si ei isi permit cina in oras doar ca in loc sa arunce 40 euro pe o cina la un restaurant mai bine economisesc pentru o vacanta “last minute” care costa cam tot pe acolo. Eu imi fac cel mai des cumparaturile in strainatate, la solduri pentru ca prefer marfa in locul imaginii de a fi vazuta cu plasele pline iesind de la Mall.
    Iti dau un exemplu chiar de langa mine: fata e venita la oras dintr-un orasel, parintii se muncesc ca sa poata sa-i trimita bani de buzunar (desi fata lucreaza de cativa ani buni), fata sta in gazda intr-o garsoniera impreuna cu fratele ei (ea-27 ani, frate-su 24) DAR cand fata a vrut masina si-a luat un Passat ultimul model cu tapiterie din piele si incalzire in scaun la care plateste leasing… in urmatorii x ani.
    Eu as te-as intreba ceva: cati dintre noi (romanii) crezi ca stim care ne sunt prioritatile si care ne sunt valorile?

    Raspunde

  17. Beleaua

    publicat @16:04 21 January 2010

    Încă una din categoria Ce v-ați face voi fără căpșunari?.

    Trafic să fie.

    Ai uitat să precizezi. Și la Gara de Nord și la Londra poti ramane fara portofel. In ambele cazuri, ti-l ia un român.

    Raspunde

  18. adriana

    publicat @16:26 21 January 2010

    Salut,Cabral
    Chestia cu strianataturile m-a atins si pe mine pentru ca traiesc printre straini.E adevarat ce spui,in sfirsit o parte,dar sa stii ca strainii nu dau doi bani pe toale de marca si prefera mai degraba sa-si petreaca o mica vacanta cu familia decit sa cheltuie banii pe prostii:masini de marca,toale,etc.Si sa stii ca se maninca bine si beau si ei,dar contrar romanilor nu beau in fiecare zi de se fac manga,in week-end si atunci mai cu masura.Si se munceste nu gluma nu de genul”timpul trece,leafa merge” ca daca nu esti capabil,nu te tin.Aaaa! si inca ceva.Aici patronii lucreaza cot la cot cu muncitorii poate si mai mult ca ei si sunt de o gentilete, nu poti sa ti dai seama,nu ca la noi vezi patronii cu masini extra si niste neciopliti fara pic de simt. In restaurant aici esti servit cu zimbetul pe buze si te intreaba de mai multe ori daca esti multumit sau nu.La noi nu ai sa vezi asa ceva.De altfel,sotul meu mi-a spus-o de multe ori.Mai avem multe de invatat.

    Raspunde

    • white rose

      publicat @17:16 21 January 2010

      corect..intr-adevar asa este..in strainatate se munceste nu gluma..si atunci cand intri intr-un magazin vanzatoarea iti zambeste si te saluta nu se uita in scarba la tine de parca ai fi un nimic..

      Raspunde

  19. clawbc

    publicat @16:29 21 January 2010

    In primul rand n-au salariile cu 30-40% mai mari ca la noi. In Italia salariul mediu era 1300E anul trecut, la noi este 350E, Italia fiind ceva mai la coada in UE.
    Preturile sunt in genere la fel, dar mai difera de la tara la tara. La noi, desi suntem mai saraci, ai sansa sa gasesti haine mai scumpe si mai proaste decat la ei. Casele incep sa aiba aceleasi preturi ca la ei.

    Raspunde

  20. clawbc

    publicat @16:31 21 January 2010

    Completare: la masini, diferenta e ca pentru ei e un mijloc de transport, sa-i duca din pct A in pct B, si nu o fitza, un mod sa-si arate statutul social. O schimba cand o duc la fier vechi, nu din 2 in 2 ani, cand vand X5-ul pt ca a aparut X6.

    Raspunde

  21. dana

    publicat @16:38 21 January 2010

    Eu va salut din Japonia si m-am gandit sa va povestesc cum e pe aici, pentru curiosi. Cu un salariu MEDIU poti trai la limita normalului, fara excese sau fite (chirie la o locuinta modesta, haine la reduceri, masa in oras doar ocazional, meniu echilibrat – iti permiti putina carne si o prajitura in fiecare zi). Ceea ce nu isi permit muuuulti dintre romani.
    Dar diferenta esentiala este ca japonezii muncesc enorm! Unii au chiar 2-3 job-uri, se duc la munca si cu febra 40, chiar daca se distreaza pana dimineata nu exista invoire de la munca (poate doar pt cei decedati :P ), nu au concediu. E adevarat sunt 2 sarbatori majore cand au cam 4 zile la rand libere, plus razlet cateva. Si atat. Daca i-ati vedea ce se mira cand aud ca romanii se duc la mare/munte cate o sapatamana…. ei nu isi permit luxul sa lipseasca de la munca atat! Da stiu, e cu dus si intors, e adevarat ca sunt si platiti pt cat muncesc. Dar stau de cativa ani aici si pot spune ca romanii sunt clar mai putin determinati sa castige bine. E chestie de ADN.
    Sper sa nu imi sariti in cap. Iubesc Romania (ea n-are nici o vina) si romanii. Imi lipsesc multe lucuri de acasa, mi-e dor de toate lucrurile/locurile dragi. Dar e mai bine aici. Si ma multumesc sa merg in Romania doar in vizita din cand in cand, nu asa des cum mi-as dori (dintr-un salariu mediu cu greu iti poti permite un bilet de avion de 1200 euro…) Asa ca va invit cu caldura aici, macar o data in viata. Merita!!!

    Raspunde

  22. teresa

    publicat @16:41 21 January 2010

    mai, din ce stiu eu, la nemti e alegerea lor sa stea o viata cu chirie…si chiria lor nu e departe de a noastra…la 800 de euro/luna au ap cu 3 camere complet utilat si destul de luxos (vazut cu ochii mei) si cu toate celelalte cheltuieli incluse…
    la noi, eu dau 250 pe o camera cu baie si juma de bucatarie si am mobila de pe vremea bunicii lu bunica…plus cheltuielile pe caldura (5-6 milioane de lei vechi ca deh, am repartitor da n-am centrala), lumina, apa si restu…
    e adevarat ca “altii” au simtul banului si stiu sa il dramuiasca, dar au si raportul salariu/pret in favoarea economisirii…au preturi in supermarket fix ca la noi, dar mult mai multa marfa.
    o iesire in oras costa intre 10 (pizza+bere sau un chinez/thailandez) si 25 de euro/pers (restaurant normal). daca vrei sa te spargi in figuri, da sare si suta…dar asta ar insemna sa fii roman :p
    despre siguranta in barcelona, ai dreptate te fura…dar tot ai nostri! alba-neagra pe la colturi si “manute dibace” pe ramblas…
    cat despre haine, au oameni mai “originali”, mai putin pitipoance si cocalari…nu poarta aur la kil (asa recunosti o romancuta in strainatate, dupa covrigii din urechi) si eleganta lor e subtila, nu iti baga eticheta in ochi…
    astea au fost cateva din observatiile mele…

    Raspunde

  23. fotocristale

    publicat @19:34 21 January 2010

    chestia cu benzina e mai scumpa la ei nu e chiar asa….si multe alte chestii la ei sunt mai ieftine decat la noi…am fost si pe la Paris si pe la Londra ….sunt anumite lucruri care sunt incredibil de ieftine desi calitatea nu coboara…nu am timp si spatiu sa intru in detalii dar orice om poate trai decent acolo daca vrea…
    Dau un mic exemplu Can eram pe la Birmingham am intrat la Marks&Spencer si mi-am dat seama ca e un magazin pentru clasa medie, iar la noi numai cei cu bani isi permit sa cumpere de la mall … samd…

    Raspunde

  24. Manelean Tartorescu

    publicat @23:15 21 January 2010

    Bai frate, omul asta (Cabral) a propus un subiect de conversatie.Asa la o bere virtuala.N-are rost sa facem totul ghiveci.Unii suntem plecati (sau dushi) altii ramashi.Concluzii nu se pot trage atita vreme cit romanul se va tot multzumi sa caute fericirea in alta parte.Dupa vreo vreme mai lunga, sau mai scurta vom fi si noi ca alte natzii care au plecat sa-si caute norocul pe la altii.Italienii pe la nemti si americani, ori englezii prin Australia ori Canada mai nou.Ma refer la europeni.Restul nu ne intereseaza.La Europa cica ne raportam.Aceasta “ciuma a lui Caragea, mondiala” se va potoli la un moment dat.Sa speram ca vom fi construit si noi ceva, ca de dat la gioale ne-om fi saturat.

    respecte,

    Raspunde

  25. Mircea

    publicat @14:18 22 January 2010

    Hmmm, eu locuiesc in Spania (in nord, aici nu sunt plantatii de capsuni, hehe) si ma conving pe zi ce trece ca nici macar Spania de azi, cea cu mult somaj, cu probleme economice etc etc, nu se compara cu Romanica cea de toate zilele. Eu am ramas in somaj, am facut un curs de cateva luni, foooarte greu si cu multe sacrificii si in curand o sa am propriul centru hipic. Si sa nu credeti ca am nu stiu ce bani stransi, nu, sunt cu familia, am de platit chirie, taxe si impozite ca orice spaniol… in Romania nu as fi reusit niciodata asa ceva. De multe ori facem comparatie intre ce avem acum si ce (nu) aveam inainte. In Romania cred ca nici peste 30 de ani nu se va trai decent. Asta daca nu se duce naibii tara si se ia totul de la capat. Poate doar asa sa se mai intample ceva bun.

    Raspunde

  26. ioanaDE

    publicat @20:59 22 January 2010

    ciao. Eu locuiesc de 2 ani in Germania, la Munchen. Aici stau intr-un apartament cu 2 camere (48m patrati), bucataria mica (doar o persoana poate intra la un moment dat) dar cu balcon imens (la ce-mi trebuie…ca si asa vremea e urata majoritatea timpului), si platesc 850 euro pe luna chiria, plus daca consum caldura in timpul iernii, imi vine factura la apa calda de ma da pe spate.

    viata e scumpa si daca nu iti planifici ce ai de cumparat…e cam greu sa supravietuiesti.

    insa intr-un singur loc nu ai dreptate Cabral. Nemtii cel putin, dau si ultimul banut ca sa mearga in vacante. Si merg in fiecare an. Si nu pentru o saptamana, ci 3. Si nu in alt oras nemtesc, ci in locuri exotice. Pentru ei vacantele sunt sfinte! Se fac toate eforturile necesare pentru a calatori in toata lumea. (anul asta undeva, anul urmator altundeva, etc). Orice neamt intrebi unde a fost, incepe sa-ti insiruie o lista intreaga de locatii diferite.

    si nu mai pun la socoteala ca merg la ski foarte des…unde si acolo lasi cam 100 euro pe zi. vara merg la hiking sau la balaceala si iara 100 euro pe zi ca nimica.

    nu isi cumpara haine si masini dar dau tot ce pot pentru distractie si recreere.

    mie imi place cum este aici, si chiar daca nu imi permit casa mea proprie si nici macar o masina, am bicicleta si multe posibilitati de a ma simti bine. sunt fericita aici si consider Munchen-ul casa mea draga.

    de ce? esti respectat si protejat de stat si de cei de langa tine.

    va pup

    Raspunde

  27. Mihai

    publicat @22:02 22 January 2010

    “Se poate să nu cunoaşteţi termenul de „Sat Potemkin(ian)“, pentru că, spre deosebire de alte culturi (vezi fr. Village Potemkine, engl. Potemkin Village, germ. potemkinsches Dorf şamd.) la noi nu se prea foloseşte. Acest fapt are, bineînţeles, o semnificaţie mai adâncă : ideea fundamentală a acestui mit ni se potriveşte prea bine nouă, românilor, astfel încât preferăm să dăm un pic cu bidineaua cu vopsea roz peste realităţile de aici. E mai uşor, mai plăcut şi mai lipsit de riscuri.”

    Mi-am permis acolo să fac referinţă la acest articol.

    Raspunde

  28. ilofe

    publicat @07:27 23 January 2010

    Cabral, imi place de tine ca esti optimist, dar numai cu optimismul nu faci mare lucru. Imi mai place ca incerci sa faci ceva, sa misti ceva. Si eu gandeam la fel ca tine acum vreo 5 ani dar cand am vazut ca ma bat cu morile de vant am facut ceva, asa cum bine spui, am plecat.
    Si nu pentru mine ci pentru fata mea, sa pot sa ii ofer un viitor.
    Ai dreptate nu este totul roz aici in strainatate dar simti ca nu muncesti degeaba. Am reusit sa imi iau o casa dupa un an de Canada(credit bineinteles)
    dar o platim din salariul minim pe economie al nevestimii. Nici macar nu visam la asta in Romania si credema munceam da imi sareau capacele si nu orice.
    Spui ca astia nu se distreaza si nu ies in carciuma asa de des. Pai nu pt. ca a doua zi te duci la munca frate nu la citit ziarul si baut cafeaua pana la zece.
    Dar tot atat de frumos acum ne gandim unde sa mergem in vacanta la vara, in Cuba sau la Paris.
    Si vorba unui tip de mai sus “sa nu mai punem la socoteala civilizatia”
    Credema, si o spun cu un nod in gat, imi pare nespus de rau ca am plecat din Romania dar in aceasi masura si poate chiar mai mult ma bucur ca am facut-o.
    Este al dracului de trist ca trebuie sa pleci din tara ta sa poti sa traiesti civilizat dar este adevarul gol golut.
    Insa , cum bine ai spus, noi astia de am plecat am facut ceva nu am ramas sa ne plangem si sa injuram tara ca saraca nu are nici o vina.
    Tot binele din lume si tinte bine, cat mai poti.

    Raspunde

  29. anda.oita

    publicat @20:01 24 January 2010

    sa mai zic si eu ce cred?

    eu sunt plecata de acasa de 3 ani,primii doi i-am petrecut intr-o naveta intre Ibiza-Gran-Canaria-Londra-VAlencia-Madrid-Ibiza-si Londra unde m-am hotarat sa ma opresc.
    imi aduc aminte cand am pus prima oara piciorul pe pamant spaniol,nu stiam o boaba de spaniola,dar in 5 luni am invatat sa scriu sa citesc si sa vorbesc perfect.
    m-am plimbat pentru ca am vrut si mi-a placut.
    am muncit intotdeauna,si nu m-am plans ca-i prea mult sau ca lucram niste ore diabolice.

    acum sunt stabilita in romford un orasel nu foarte departe de londra.
    m-am casatorit in iunie,iar in septembrie am nascut o fetita sanatoasa si perfecta.
    acum locuim intr-un hostal,si asteptam sa ne dea statul casa,pentru ca nici nu ne putem gandii sa cumparam cu banii jos o casa.
    o sa incercam sa o cumparam de la stat in 10 ani.
    of iar am scris romane,iarta-ma Umanule.

    eu am tras linia si acasa nu ma intorc decat in vacanta.

    v-am pupat
    xx

    Raspunde

  30. exvpa

    publicat @21:43 27 January 2010

    Eu am plecat din tara ca am prins un contract in UAE, nu ca am injurat tara asta. Imi este dor de Romania si de harababura de acasa foarte mult, si vin acasa de cate ori am ocazia. Cei de aici mi-au oferit casa in Dubai, unde este si sediul firmei la care lucrez, dar dupa 4 luni de Dubai, un oras mort din toate punctele de vedere (cultural, distractie), m-am mutat in Sharjah (lipit de Dubai), unde populatia majoritara sunt indienii. Este aceeasi tiganeala si harababura ca in Bucuresti, si ma face sa ma simt bine. Plus ca Sharjah este si centrul cultural al Emiratelor, si centrul cultural universal al Islamului, deci evenimente culturale aproape zilnic. Singurul turndown ar fi ca bautura este interzisa, si ca sa beau o bere trebuie sa imi aduc din Dubai. Dupa contract am sa revin in tara, pentru ca pot sa am (si aveam) si acasa ce am si aici (poate doar diferenta de 350CP de la masina de aici si de acasa).

    Raspunde

Lasa un comentariu