cabral.ro

Filmul romanesc

Cand spui “e film romanesc” marea majoritate se incrunta si spune “altceva nu e?“.

Pentru ca in productia de filme, in foarte mare parte suntem elitisti. Facem filme cu implicare sociala, cu mult tragic, cu suflete impachetate.

Mare parte dintre productiile noastre iti lasa un gust de gutuie batrana, iti arata diferite realitati tragice, figuri de stil de inalta simtire artistica, incrancenari palpabile si dureri personale cu ecouri in “azi”.

Nu, nu spun ca sunt proaste (si chiar de-as spune, nu-s vreun critic), spun ca parca tot asteptam si altceva… degeaba.

Avem filme apreciate la festivalurile de-afara, avem povesti premiate, actori aplaudati. Dar parca tot batem apa-n piua cu dramele societatii noastre si uitam ca filmul, inafara de a fi arta, este si distractie.

Avem o naturalete izbitoare in Boogie, o realitate dureroasa in Moartea Domnului Lazarescu, asta ca sa enumar la repezeala primele ce mi-au venit in cap. Si mai sunt alte multe filme bune, de apreciat, filme grele.

Dar io tot astept o comedie misto, un film de dragoste care sa ma faca sa ma framant pentru lucruri marunte, m-am saturat de “realitatea crancena a societatii romanesti“! O vad in fiecare zi, trebuie doar sa dau drumul la teveu si ma ingrozesc in numai 10 de minute!

Nu am nevoie de 90 de minute ca sa ma amarasc si mai tare in timp ce mestec floricelele ce-mi intra prin gingii, filmul de arta e frumos dar parca vreau si eu sa lasam “cruda realitate” si sa ne pierdem intr-o poveste frumoasa, sa visam, sa radem cu personaje ce vorbesc limba lui Eminescu!

Exceptii? Sunt, dar le numeri pe degetele mainii unui ciung, marea majoritate ne arunca in povesti hade, gaunoase, seci si cu un talc amar. Parca anuntam sfarsitul lumii odata cu fiecare film.

Vreau si io o comedie, tata! O comedie la care sa rad, in care sa nu vad oameni saraci, cancer si clasica poveste cu politicieni corupti si case de copii!

Vreau si io un film de dragoste, un film unde Nela il iubeste pe Gelu dar din cauza unei chestii (si chestia aia sa nu se numeasca sistemul sanitar si nici Cimitirul Bellu) sa stau tot filmul cu sufletul la gura ca se baga Marin ala rau’ pe fir!

Vreau si eu ceva vesel, cu imagine luminoasa, cu decoruri ample, cu oameni care nu mor de foame, cu barbati care nu au cancer si cu femei care nu sunt violate, cu copii carora nu le mor parintii, cu povesti care se termina oriunde dar nu la I.M.L.!

Tot dam cu parul dupa filmele americane, ca-s comerciale, ca-s prea simple, ca-s facute dupa acelasi calapod. Ca e Benjamin Button’s story, ca e The Guitar, ca e Cristina Vicky Barcelona, la sfarsit tot am un zambet tamp pe fata si ma simt de parca am fost intr-o calatorie frumoasa, intr-o vacanta de cateva zeci de minute unde viata mi-a zambit si am vazut si altceva, nu m-am trezit iar bagat cu nasul in bube purulente, lacrimi in noroi si intrebari disperate fara de raspuns.

Dupa marea majoritate a filmelor romanesti ma simt de parca ori tocmai am iesit din Camera de Garda de la Urgenta ori de la Cantina Saracilor.

Uite Romania hada, bube si noroi… asta-i filmul romanesc!

129 comentarii

  1. AlexD

    publicat @19:52 19 March 2009

    @cabral, bravo…altul asemanator sau o comedie, ceva romanesc nu imi vine in minte…
    Filantropica este un film bun, dar daca strainii pot rade la el si se pot distra, eu parca nu ma distrez la fel de mult, simtind ca foarte probabil sa fie un sambure de adevar in poveste
    in rest, am inceput sa evit filmele romanesti ca daca vreau drame, violuri, oameni morti prin spitale, pot sa ma uit si la stiri

    Raspunde

  2. costin

    publicat @20:29 19 March 2009

    “Vreau si io un film de dragoste, un film unde Nela il iubeste pe Gelu dar din cauza unei chestii (si chestia aia sa nu se numeasca sistemul sanitar si nici Cimitirul Bellu) sa stau tot filmul cu sufletul la gura ca se baga Marin ala rau’ pe fir!”

    Exista asa ceva! E de luni pana joi pe Acasa de la 8 jumate. Sa o vezi acolo pe Roza ce se iubeste cu Ciucalata ei spre ciuda nemernicului Don. Ma rog, e serial, da zic eu ca merge, nu?
    Cand ai chef de putin romance, ar fi bine sa te uiti la un episod, doua.
    S-ar putea totusi sa nu-l gusti, mai ales ca am o presimtire ca o sa sti dinainte ce o sa se intample.

    Raspunde

  3. george

    publicat @20:39 19 March 2009

    seria BD si Nea Marin cele mai tari comedii romanesti facute vreodata asta e parerea mea si nu poate sa mi-o schimbe nimeni

    Raspunde

  4. luli

    publicat @20:48 19 March 2009

    Dap. O comedie buna – comedia umana. Uite ceva despre istoria filmului, poate te ajuta… :) http://www.youtube.com/watch?v=_PnkdSWD24c
    Eu… n-am chef. Tata e bolnav… s-ar putea sa fie foarte grav. Imi e frica sa ma gandesc. In fine, o seara frumoasa!

    Raspunde

  5. popescul

    publicat @21:03 19 March 2009

    cel mai bun film romanesc pe care l-am vazut esti fliantropica,care este absolut genial…

    Raspunde

  6. gaben

    publicat @21:06 19 March 2009

    Pai noi facem numai filme de arta. Noi nu facem filme comerciale, nu ne coboram la nivelul asta. Suntem niste prosti. Se arunca miliarde in productii de rahat si care nu au nici 1000 de spectatori. Cum a fost Pacala se intoarce al lui Geo Saizescu. Miliarde de lei si o prostie de film. Am spart gheata cu 2-3 filme cenusii pline de sange, caini vagabonzi si tigani, spitale insalubre, oameni cretini, neintelesi si cu o inclinatie spre suicid si droguri. Am luat 3 premii dar am reusit sa convingem o lume intrega ca asta e adevarata Romanie. Te mai miri ca ne privesc ca pe niste salbatici. Pai daca vezi un film din asta nici eu nu as crede altceva. Asa cum noi credem ca toti arabii sunt cretini si teroristi pentru ca asa ii vedem in toate filmele.

    Raspunde

  7. Alexandra

    publicat @21:49 19 March 2009

    Am vazut in urma cu o luna filmul “Nunta Muta” in regia lui Horatiu Malaiele.De atunci il recomand tuturor asa ca… enjoy!Din punctul meu de vedere merita vazut!

    Raspunde

  8. maniak

    publicat @22:04 19 March 2009

    Vrei comedie : uita-te la BD , altceva nu exista :)
    Singurul film bun romanesc tragico-comic este cel al lui Malaele “NUNTA MUTA” mi s-a parut foarte bun filmul , chiar daca este despre comunism si saracie , drama societatii romanesti are si mult umor chiar daca este el negru cum esti tu :)
    Unde mai pui ca la inceputul acestui an au aparut ceva filme cu totul iesite din tipar , idei marete si scenarii foarte bune : Seven Pounds, Changeling, Slumdog , The Reader, Benjamin Button si cele enumerate de tine.

    Raspunde

  9. krossfire

    publicat @22:21 19 March 2009

    Sa mor daca nu era sa fac o gluma cu Fire and Ice, o comedie super relaxanta. Hai ca-s rau, dar cand am vazut titlul postului numai la asta m-am gandit, maestre Pontiero.

    Raspunde

  10. krossfire

    publicat @22:21 19 March 2009

    ^ Nothing personal (never), dar de cand am vazut filmul am ramas cu imaginea in cap.

    Raspunde

  11. carioca

    publicat @22:22 19 March 2009

    ohohohohooo!!! :) felicitari pentru locul 1 in zelist! ah, de multa vreme asteptam asta. iata ca s-a implinit! bravo! tine-o tot asa.

    altfel – romanii sunt masochisti (scuzati generalizarea). acest masochism s-a ivit grabnic si constant (?) in istoria neamului romanesc, de la Miorita si pana la industria cinematografica romaneasca din prezent.

    ca sa fie mai interesanti, romanii (scuzati, iar, generalizarea) au numit acest masochism “haz de necaz”. Nichita a fost genial si l-a numit “rasu-plansu”.

    oricum o dai, neamului astuia ii place sa fie biciuit.

    Raspunde

  12. Roby

    publicat @22:28 19 March 2009

    uite de asta nu ma uit eu la filme romanesi:))
    si totusi ai dreptate o comedie romaneasca ar fi ceva reusit si de buna calitate:D

    Raspunde

  13. Sticluta

    publicat @23:10 19 March 2009

    Nu trebuie neaparat sa fie comedie, dar mi-ar placea sa vad un film romanesc vesel sau macar optimist. Dar asa e firea romanului, ii place sa se vaite si nimic nu-i convine :D

    Raspunde

  14. confuzius

    publicat @23:57 19 March 2009

    Este permisa o parere a unui cinefil care nu se pretinde deloc a fi critic de film? Opinia mea modesta este ca in Romania exista regizori si actori, experti in efecte speciale si cameramani, dar nu si scenaristi. Pai aici intervine problema: pentru ca regizorul sa dea indicatii de platou, pentru ca actorul sa poata interpreta astfel incat sa isi puna in valoare intregul talent artistic dimpreuna cu abilitatile dobandite in magnifica scoala romaneasca de teatru si film… ar trebui sa aiba un rol magistral scris, ar trebui sa existe un fir epic, liric… un scenariu.

    Ar trebui, poate, sa punema mana de la mana, sa facem o cheta si sa trimitem la scolarizare in afara un tanar talent in materie de scenarii, care trudeste sa se remarce pe la vreun festival national de film. Pentru ca aici au ramas exponentii vechiului stil de predare, iar noile generatii de scenaristi duc mai departe povara si blestemul imposibilitatii de a se rupe de scoala veche de film. Parca nu pot copia de modelul afara – e chiar miraculos cum refuza evolutia si conserva vechea reteta: brutalitate, realitate banala, suprarealism derizoriu, actorii suplinesc prin tipete lipsa unui rol consistent…

    Exista un program “Dati un leu pt Ateneu”; de ce sa nu dam cate un leu pentru Scenaristii din cinematografia romaneasca? Hai ca putem! E tot pentru noi. Tot noi vom privi filmele :D

    In privinta unei mult-asteptate comedii romanesti… ei, sa dea Dumnezeu, Allah, Buddha, Manitou, Dalai Lama, “The force” sau oricare o fi fiinta suprema in care credeti, sa se reincarneze Caragiale sa scrie ceva…. altfel…

    Raspunde

  15. Bogdan Epureanu

    publicat @00:07 20 March 2009

    Uite stau si imi aduc aminte cu nostalgie de Liceenii – chiar de ce nu se mai face un film de genul?

    Raspunde

  16. Andra

    publicat @00:51 20 March 2009

    Cabral cam ai dreptate,uite ca nu am stat sa o gandesc asa dar daca ai adus tu vorba mi-am gasit nitel timp sa fac si asta.
    In perioada asta tot ce imi “lipseste” e un film d-asta ca tot ies in fiecare seara de la Terapie Intensiva .

    Raspunde

  17. iperu

    publicat @01:10 20 March 2009

    negrule, eu cred ca motivul pentru care nu se fac filme “usoare” este relativ simplu de inteles…

    Piata este invadata de filme “usoare” facute cu sutele in strainatate, deci toate filmele astea se nimeresc tot timpul cateva bune. IMO productiile in general sunt peste ce se face in romania ca si scenografie/machiaj/lumini/sunet.

    Pai in momentul in care vei vedea o productie romaneasca, automat te vei raporta la filmul “usor” din strainatate, si cred ca diferenta va fi ca intre o dacie si o masina germana. Bonus va fi faptul ca actorul roman trebuie sa fie de 10x mai actor decat neamtul care vorbeste engleza, ca deh sesizam deja inflexiunile vocii, ce daca sunetul e de porc…

    Raspunde

  18. Judy

    publicat @02:21 20 March 2009

    Ai perfecta dreptate…același lucru și cu muzica româneasca.

    Raspunde

  19. Cardreader

    publicat @09:32 20 March 2009

    Orice ar fi, Boogie e un film naspa. M-am chinuit sa ma uit la el, in speranta ca poate mai tarziu apare momentul interesant, ca asa e la filmele romanesti…pana apare momentul captivant te plictisesti si pleci/ schimbi canalul. Boogie n-a avut nimic interesant.

    Raspunde

  20. Maria Magdalena

    publicat @10:52 20 March 2009

    Azi-dim am dat enter si am luat-o la despicat inca o data. Sunt labila psihic stiu, dar nu e o boala grava :D

    Cinematografia noastra are puternice influente din cea rusa (aici sa nu va aberati ca sunt o comunista veche, dar cine nu a vazut macar un film de Tarkovsky ar fi mai bine sa o faca inainte de a vorbi de cinematografie) si mai nou am vazut si unele tendinte de a copia tehnici de punere in scena ale unor situatii din cinematografica scandinava.
    Iar toti astia nu prea rad, credeti-ma.

    Legat de umorul filmelor romanesti, el exista, dar este cu iz balcanic. Daca sunteti satui de atatea neajunsuri pentru ca poporul roman e lenes, asta nu inseamna ca zona balcanica nu are o cultura demna de exploatat la maxim. Si ce ati vazut pana acum nu e nimic.

    dar va pot recomanda doua filme extraordinare:

    “Bikur Ha-Tizmoret” – film israelian respins la Oscar la categoria cel mai bun film strain, pentru ca se vorbea mai multa engleza decat limba straina. Este regizat in stilul in care noi romanii suntem obisnuiti, de-a rasul plansul.
    “Den Brysomme mannen” – film norvegian f apreciat la festivaluri. film serios.

    Filmul e arta nu e distractie, pana si comedia este facuta de artisti, la fel ca si muzica, Elvis chiar daca era un entertainer, era un muzician. In Romania nu se aplica nimic din occident, ai rabdare, lasa cinematografia sa isi revina, este pe maini bune, si pe o panta ascendenta. daca esti roman apreciaza ce avem, ca macar atat ne-a mai ramas neatins de invazia americana.

    Raspunde

  21. Maria Magdalena

    publicat @10:53 20 March 2009

    * am uitat ceva la formatare, dar intelegeti voi

    Raspunde

  22. artistu

    publicat @11:06 20 March 2009

    Cabral cred ca RESTUL E TACERE se incadreaza perfect in tipicul dorit de tine. Insa nu cred “un film” e ceea ce vrei tu, ci de faot un film a catva timp. Pentru ca impresia, dupa ce ai vazut un film romanesc bun, tine 2-3 luni si dupa aceea locul ramane gol. Si de aceea ai sentimentul asta, ca NU EXISTA! ;)

    Raspunde

  23. Maria Magdalena

    publicat @11:14 20 March 2009

    @artistule ai vorbit foarte frumos. APRECIEZ.

    Raspunde

  24. cabral

    publicat @11:19 20 March 2009

    @ artistu – l-am vazut pe HBO in curand, inclusiv deschiderea cu “Restul e Parere”. Mi-au placut amandoua si am ajuns sa ma uit cu alti ochi la un actor pe care nu-l vedeam cu ochi foarte buni.
    Dar chiar si aici, nu poti spune ca ai o comedie “genuine”, nu?

    BD ti-a placut? Oricare dintre ele… nu poti sa-i spui arta, era o comedie get-beget. Si totusi… a si tinut peste ani si prinde in continuare.

    @ Maria Magdalena – deci… ti-a revenit luciul la cada…

    Stiu ce vrei sa spui, ma trimiti la comedia rusa in care actorii trec prin niste drame incredibile dar situatia este de asa natura incat spectatorul rade de se sufoca. De acord, misto. Dar noi nici de-asta n-avem (caci oricum e mai greu de facut decat comedia hamericana, deci iar incerci sa ma trimiti pe piste false.

    Despre partea cu arta… te contrazic. Adica sunt de acord cu partea aia cu “si comedia e o arta”, dar rezultatul resimtit de catre public este manifestat clar: se rade. Si nici de-asta nu prea aveam…

    Cat despre “daca esti roman… taci si sapa!” e discutabil. Pentru ca pasul inainte a fost facut intotdeauna in istorie de catre oamenii care nu erau multumiti de ceea ce exista. La fel cum progresul a existat tot tipul datorita celor lenesi.
    Si punand asta cu nationalismul si pe-ailalta cu conditionarea “taci” in aceeasi ecuatie… nu cred ca-i treaba buna.

    Incet-incet… dispare luciul, eh?

    Raspunde

  25. artistu

    publicat @11:57 20 March 2009

    Atunci revin la problema pe care o sun multi ca ezista in piata (si choar si in STAND UP). Lipsa textelor valoroase!
    P.S. @Dimulescu – mi-a placut ideea ta. O sa ma duc sa caut in catev anticariate, ca te stiu baiat cu gust! ;)

    Raspunde

  26. Maria Magdalena

    publicat @12:17 20 March 2009

    @cabral – stai ca le incurci, arta nu are legatura cu beciul. asociezi conceptele pentru ca nu sunt bani. ai pareri preconcepute, nu sunt studiate.

    Ia vorbeste tu cu Sarbu sa dea bani pentru un film artistic, sa plateasca niste scenaristi buni, pentru ca intr-adevar aici e problema, la scenariu. Pai si sarbu atata a putut stoarce: povestea cu tiganii?:))
    Fa ceva valoros si lasa prostiile cu telenovelele si alte prostioare in care ai mai aparut. Fi tu primul negru roman care ridica cinematografia romana!
    iesi la un dineu cu mai marii si vezi ce zic :) )

    Am sa mai revin si la cada cu luciul chiar daca mi-au spus prietenii sa stau in banca mea sa nu mai comentez pe blogul omului, ca nu o sa se lase.
    Oricum, esti pe stilul american de distractie, te-am mirosit de la prima lacrima varsata pentru Obama.

    Raspunde

  27. Maria Magdalena

    publicat @12:20 20 March 2009

    * hai ca ultima nu am mai slefuit-o, am aruncat-o un pic mai gratuit.

    Raspunde

  28. mail

    publicat @13:52 20 March 2009

    buna cabral
    e prima data cand scriu pe blogul tau. un film haios romanesc (dar cu final trist)este nunta muta. sunt de acord cu ce spui tu, dar pana si telenovelele romanesti sunt triste, cu oameni isterici, care nu zambesc decat f rar(o data la 20 episoade:D). ma rog, eu sincera sa fiu nu ma uit la cele romanesti, mi se par foarte proaste si trase de par, pacat de o parte din actorii din ele.

    Raspunde

  29. Cristi Popescu

    publicat @17:40 20 March 2009

    Ai perfectă dreptate. Fimlul românesc poate mai mult şi ar trebui să facă ceva în plus; sunt şi eu sătul de veşnicele filme bazate pe dramele poporului nostru, pe cea Revoluţie, foame, mizerie, etc.

    A mers bine o perdioadă, dar consider că e vremea să progresăm (ceea nu înseamnă că trebuie să uităm prin ce am trecut, ci doar să mai schimbăm placa).

    Raspunde

  30. Alex Petrache

    publicat @16:49 22 March 2009

    Ai dreptate cand spui ca lipsesc multe din cinematografia autohtona, insa uita-te la “Nunta muta” a lui Horatiu Malaele si iti vei schimba putin parerea. Ar fi trist sa se transforme si conematografia de la noi intr-un hollywood prost, siropos si ieftin. Uita-te insa la asta de la H. Malaele si nu vei vedea avorturi dupa comunism, foame, mizerie etc.. e o poveste de dragoste, poate putin din ce ai vrea tu sa apara si pe la noi :) ) enjoy!

    Raspunde

Lasa un comentariu