Sari la conținut

Update: Sa intelegem autoritatile, sa vorbim putin si despre cei care sunt acolo sus si au grija de noi. 

Precizare: incearca sa vezi pe cine laud in postul asta si pe cine nu laud. Incearca sa nu iei AUTORITATILE la gramada ci sa vorbesti articulat. Incearca sa vezi despre cine vorbesc eu aici, observand ca pentru mine AUTORITATILE la gramada nu exista.

Din nou, clasic, elementar, ca o datina proprie noua, asa cum facem dupa fiecare drama, acuzam.

La rand pentru a primi acuzele au ajuns acum echipele de salvare care au intervenit la locul accidentului aviatic de la Cluj.

Eu cred in descoperirea vinovatilor. Intotdeauna. Pentru ca, in afara de situatiile in care pur-si-simplu soarta nu lasa loc de altceva, de cele mai multe ori exista un vinovat. Si daca vinovatul este descoperit avem o garantie – chiar si minima – ca greseala nu se repeta.

Acum am inchis Fb-ul, am vazut mai multe afirmatii care pentru mine-s atat de paralele cu realitatea incat n-am avut nervi sa le raspund acolo…

– Era oare atat de greu sa-i gaseasca daca aveau telefoane mobile la care vorbeau?!

– Pai noi avem pompieri, jandarmi, trupe de interventie de tot felul si cei care gasesc victimele sunt padurarii?!

– Este posibil ca in 2014 sa dureze atat de mult sa-i gaseasca pe oamenii aia?!

Localizarea: Ca sa localizezi un telefon mobil ai nevoie sa-i faci triangulatia. Adica sa faci un triunghi format din laturile care leaga trei antene GSM la care telefonul in cauza este legat.

 

cell phone triangulation triangulatia GSM

Ca si imagine arata ca asta de sus. Cunosti varfurile triunghiului, cunosti dinstanta de la fiecare antena la telefon, asa ca poti afla locatia telefonului.

Pentru asta ai insa nevoie de trei antene cel putin. In creierul muntelui ai noroc daca ai parte de o antena, nu prea speri la doua, ca la trei… aproape niciodata.

Asa ca tehnic vorbin triangulatia nu poate fi facuta.

Mai era varianta localizarii prin GPS, dar asta depindea de cei de la locul prabusirii, nu de salvatori. Cred ca daca s-ar fi putut folosi, ar fi facut-o. O sa vedem ce s-a intamplat cu varianta asta.

De ce i-au gasit padurarii si localnicii si nu trupele dedicate?

Pe munte, in padure, noapte. Cine se orienteaza mai bine, un localnic, padurarul care bate padurea aia de cateva ori pe saptamana sau chiar si mai des, sau un om care ajunge in locurile alea pentru prima data?

Normal ca cel de-al locului, e la mintea cocosului.

In plus, am inteles ca oamenii au fost gasiti dupa ce padurarii ii atentionau prin focuri de arma, iar supravietuitorii prabusirii spuneau cat de aproape sau de departe erau focurile de arma. Deci… de-aia padurarii.

Nu puteau sa-i gaseasca mai repede?!

Imi dau seama ca muntele, in toata frumusetea lui, a ajuns pentru majoritatea locul acela in care coboara din masina pentru a-si face trei poze pentru Facebook, inainte de a intra in carciuma si a comanda niste sorici din ala bun, cu sare.

Probabil ca majoritatea nu au apucat, pentru ca nu aveau de ce, sa intre intr-o padure in perioada asta a anului. Daca ar fi intrat ar fi gasit un namol lipicios si greoi adanc de cel putin 30 de centimetri, peste care mai gasesti si un strat de zapada de vreo 20-40 de cm. Ai deja un pat de peste 60 de cm de pasta imposibila care transforma deplasarea in chin.

Adauga la asta intunericul. Suprapune si ceata.

Iar toate astea vin aranjate peste o imagine in care terenul mai este si accidentat.

Cat de accesibil este? Cat de comod? Cat de usor iti este sa te deplasezi?

Este groaznic de greu. Noi mergem cu ATV-urile la raiduri. Utilaje echipate cu cauciucuri speciale de namol, gandite special pentru conditii grele. Stii cat inaintezi pe vremea asta, prin padure? Daca gasesti o zona nepotrivita poti face si 30 de metri pe ora. Asta pe lumina, in conditiile in care ai un singur om pe ATV.

Si sa nu crezi ca pe drumul forestier e mai usor. De cele mai multe ori forestierele sunt mutilate de catre camioanele grele care cara busteni, sau de tractoare, asa ca ideea de drum e o chestie abstracta.

Cabral Ibacka sport extreme quad ATV

Uita-te in poza din dreapta. Asta este un drum forestier.

Ti se pare nasol? Ei bine, asta este unul dintre cele bune, cu namol subtire.

Un forestier nasol are santurile pana peste roata ATV/QUAD-ului.

Daca vorbim aici de masina, care-i mai grea si se afunda mai usor si daca nu e pregatita pentru drumuri atat de grele precum sunt cele forestiere in conditii de iarna cu temperaturi peste cele de inghet… nu vreau sa fiu acolo, drumul e un iad.

Dar stiu… cand stai acasa, cu laptopul pe picioare sau cu nasul in monitor si cana de ceai pusa langa tastatura, ai impresia ca iarna e o chestie aproape placuta.

Cand esti, insa, in creierii noptii, luptandu-te prin namoale si frig sa gasesti cateva suflete pierdute prin munti si paduri… toate au alta insemnatate.

Asa ca inainte sa-i vorbesti de rau pe oamenii astia de s-au luptat cateva ore sa-i gaseasca pe cei care au cazut cu avionul, incearca sa-ti dai seama prin ce-au trecut si ei.

In incheiere… oare puteau fi gasiti mai rapid?

Eu cred ca intotdeauna e loc de mai bine. Si e loc si de mai mult noroc. Probabil ca ar fi putut fi gasiti mai repede, vorbind acum de situatii ideale in care pune si norocul umarul.

Totusi, nu cred ca exista acum motive ca cei care au intervenit pentru salvarea victimelor sa fie acuzati ca nu si-au facut treaba.

Hai sa asteptam si sa vedem, sa ajutam macar cu un gand bun… nu cu un comentariu rautacios, ca ala n-ajuta pe nimeni.

A, si apropos, stiu ca in goana dupa vinovati pilotul o sa fie si el aratat cu degetul. Va propun, celor care se gandesc sa faca asta, sa citeasca declaratiile directorului ROMATSA, cele referitoare la pilotul Adrian Iovan, in care spune ca doar experienta pilotului le-a salvat viata celor care au reusit sa scape. Sa-l odihneasca in pace.

O noapte usoara tuturor!

Later edit: am uitat sa precizez ceva legat de camerele speciale de noapte, cele dotate cu sisteme de termoviziune si vad ca multi pomenesc de treaba asta, acuzand salvatorii:

a. camerele cu termoviziune de la sol au raza de vizibilitate de cateva zeci de metri. Pomii mascheaza incredibil de bine.

b. camerele cu termoviziune montate pe elicoptere si avioane sunt foarte bune. Dar sa trimiti un elicopter sa zboare la mica altitudine, noaptea, in conditii de ceata inseamna doar ca trimiti alti oameni la moarte. Nu se poate zbura in aceste conditii. In caz ca vreti sa aprofundati, reglementarea Ministerului Transporturilor este aici.

Later update: Sa intelegem autoritatile, sa vorbim putin si despre cei care sunt acolo sus si au grija de noi. 

249 comentarii despre "De la gura sobei intindem acuzator aratatorul catre salvatori."
  1. Mowgli

    In SUA aproape in toate cazurile se asteapta zorii zilei pana se incepe orice fel de cautare, in nici un caz pe ceata. Pornesc noaptea doar daca stiu ca au sanse mari sa salveze victimele.

    Un avion al unui afacerist neamt s-a prabusit in Romania, l-au gasit dupa mai bine de o zi, nici un tam-tam nu s-a facut. Un om a murit si acolo.
    In SUA am gasit usor dupa 30 de minute de cautari vreo 5 cazuri, situatii in care au gasit avionul dupa cateva luni, altele chiar dupa un an. Avionul descoperit dupa 5 luni s-a prabusit pe suprafata Americii aproape de parcul Yellowstone , o familie si-a pierdut viata iar statul a oprit orice fel de cautari dupa cateva saptamani. Dupa 5 luni i-au gasit rudele care ii cautau prin forte si finantari proprii.

    Pe Discovery a fost un caz in care un avion s-a prabusit in America cu 3 la bord. 2 au fost grav raniti iar al treilea a pornit in cautarea semnanului la telefon. Intr-un final a reusit sa sune la 911. Au trimis un avion si victima ii ghida prin telefon ca avionul survola deasupra fara sa-l vada. Pilotii din avion au marcat pozitia prin GPS si doar atunci au trimis 2 elicoptere. Un elicopter l-a gasit si au mers in cautarea celor doi care erau inca langa avionul prabusit.
    Atentie, elicopterul (cu victima care a plecat in cautare semnalului la bord) s-a prabusit si el din cauza intunericului, asa ca au mai fost 8 victime. Intr-un final dupa alte 8 ore au fost salvati toti.
    Armata Americana a ridicat de la sol 2 elicoptere Black Hawk cu piloti militari speciali pregatiti sa zboare pe timp de noapte si un avion C-130 care le alimenta in zbor.
    Deci cu toata tehnica la dispozitie , nu numa ca nu i-au gasit prin semnalul de la telefon, ba chiar s-a prabusit si echipa de salvare. Toti au fost eroi, n-am vazut nicaieri mizeria care o vad la noi.
    Emisiunea se numeste „I shouldn’t be alive” episodul 4 din sezonul 4 „Crashed in the Rockies” , o recomand oricui este curios

    E usor sa stai in pat si sa urlii „demisia, sa plateasca, ca SIE si STS si nu stiu ce”.
    Adevarul e cum a spus Ovidiu, daca n-ai decat un stalp , ce poti sa faci?
    Fapt confirmat de salvamontisti care au declarat ca deseori se lovesc de astfel de situatii cu turisti montani rataciti care desi dau telefon dintr-o zona, apelul e prins de un turn aflat la zeci de km departare.

    Raed Arafat spunea aseara „eu sincer ma asteptam sa dureze mai mult” si ii dau dreptate. Daca ne documentam mai ales, aflam ca, comparativ ca tari mult mai bine dotate, ai nostri au fost gasiti in ore, nu zile, saptamani sau mai bine de un an.
    Ca de obicei, noi „sarim” in „trenul” asta al blamarii si gata „numai in Romania corupta si mizera se poate intampla”. Nu-i asa.

    Puteti cauta pe net tot feluld e prabusiri si sa aflati singuri cam cat dureaza o salvare, de la 12 ore pana la ani de zile pana sa gaseasca epava

    răspunde
    • Danutz

      Este mai usor sa dai vina pe x si pe y decat sa analizezi situatia

    • valentin

      Ok ,daca am cumparat tehnica de ascultat concurenta,kituri de siponaj ,daca avem 5 servici de spionaj in romania dece ma mir ca isi fac munca lamentabil ???

  2. mirela

    Cei care i-au gasit nu au folosit focuri de arma. Pur si simplu au strigat si li s-a raspuns. Cel putin asa rezulta din declaratia unui salvator.

    răspunde
  3. Dragos

    Eviti comentariul despre existenta smartphone-urilor asupra victimelor!! Personal fac offroad in familie si totdeauna am iesit la liman cu „telefonul” pe drumuri disparute in padure in locuri unde nu mai fusesem niciodata! Deci… de ce nimeni nu i-a intrebat de ele si daca cumva pot raporta latitudinea si longitudinea? Nimeni nu a gandit? Atata intepeneala si ascundere in proceduri?

    răspunde
    • Cabral Ibacka

      Mamica, mai taie din semnele de exclamare, ce te infierbantasi asa?!
      Eu nu evit nimic, vorbesc doar despre ce stiu.
      De ce nu i-a intrebat / daca i-a intrebat / daca au vorbit despre asta nu stiu, ca n-am fost acolo.

    • Dragos

      Taticu’ daca erai tu acolo cu un prieten cu oasele rupte, si ne dadeai noua coordonatele de pe smartphone si noi ajungeam dupa 6 ore spunandu-ti ca nu stiam unde sunteti, sunt sigur ca vedeai lucrurile mult mai realist si nu cum o faci de fapt acum „de la gura sobei”. Iti urez sa nu ai ocazia!

  4. Dragos

    D-nul Mowgli, apropos de Discovery vazut episodul cu avionul care a ramas fara combustibil peste Atlantic, caci nu scria in procedura ca daca un rezervor pierde combustibil in exces nejustificat, nu trebuie sa le lasi pe ambele din cele doua aripi in comunicare ca sa se goleasca simultan? Mi-e teama de un scenariu similar in ce priveste smartphone-urile! Nu scria in procedura deci murim.

    răspunde
  5. Mircea Georgescu
    Mircea Georgescu

    …cu alte cuvinte chiar daca si anume cadeau intr-o zona din austria, cu slabe resurse gsm tot in 7 ore ii gaseau?!

    răspunde
    • Cabral Ibacka

      Pai eu am citit cu ocazia asta despre ce si cum se intampla prin alte tari.
      In America au cazuri de 12 ore, au si cazuri de 1 an. Deci…

    • Ariciul Ica
      Ariciul Ica

      Hai da-o incolo de treaba, compari intinderea americii cu Romania? Pai ce acoperire de semnal au aia? Hai ca macane daca comentam asa de fiecare data in loc sa vedem ce s-a intamplat de fapt!

  6. rares

    Buna seara! Prea mult matrix in mintea oamenilor. Investitiile majore legate de urmarirea anumitor apelanti sant bazate in mare pe siguranta de stat in mod normal in orice tara, apoi daca in caz de accident sau ceva de genu cei in cauza au noroc sa poata fi localizati D-zeu cu mila!

    răspunde
  7. maria

    Eu nu pot sa ma pronunt legat de mai nimic, nu le am cu tehnologia, poate se putea mai mult, poate nu. Dar cu siguranta cei care merg in misiuni umanitare ar trebui sa aiba parte de cea mai avansata tehnologie, aparate de zbor mai noi, nu din 1900 toamna. Asta este. Ma intreb asa, cati doneaza cei 2% din impozit catre smurd? F trist ce se intampla. Odihneasca-se in pace!

    răspunde
  8. Pingback: Sa intelegem AUTORITATILE. Sa vorbim putin si despre cei care sunt acolo sus si au grija de noi… – cabral.ro

  9. Dumitrescu Alin
    Dumitrescu Alin

    Cabral, de apreciat toleranta ta si dorinta de echilibru. Dar faci putin varza premizele. Satenii au plecat cu 3 ore dupa primul apel si au ajuns inaintea autoritatilor cu aproape 2 ore. Cred ca nu mai e nimic de adaugat. Dar o sa continui, ca sunt convins ca esti bine intentionat. Zici ca satenii stiau zona mai bine. Perfect de acord, dar ei nu aveau nicio indrumare de la STS. Cei de la STS au dat 3 localizari diferite, primele doua la interval de 8 minute. Zamfir asta, doctorul, crezi ca avea chef de plimbare foarte multi km in 8 minute? (durata de la primul apel la 112 pana la al doilea). In plus, daca tie, nespecialist, ti se pare normal ca un satean sa stie zona mai bine, de ce nu i s-a parut si statului roman la fel? Daca stii ca esti prost, trimiti un specialist (care stie sa acorde primul ajutor, care poate cara 30kg multi km in munte cu paturi, glucoza etc) cu fiecare grup de 3 sateni (simpli, dar OAMENI). Nu exista nicio explicatie pentru faptul ca statul roman cauta aiurea si satenii, desi au aflat cu 3 ore mai tarziu, au ajuns primii. Nicio explicatie. Si aici nu vorbim de ura. Vorbim de demisiii in lant si de schimbare de legislatie. Si de achizitionare de avioane, 1 milion de euro este un cacat pentru astfel de cazuri. Si sa stii ca ceata era si pentru sateni. Iar „jeep-ul” lor e sub nivelul masinilor autoritatilor. De neconceput, de neiertat, oricata dorinta de impaciuire ai avea tu.

    răspunde
    • Cabral Ibacka

      :)
      1. http://www.cabral.ro/despre-altii/sa-intelegem-autoritatile-sa-vorbim-putin-si-despre-cei-care-sunt-acolo-sus-si-au-grija-de-noi
      2. Eu nu sunt impaciuitor ci vorbesc despre altceva. Pentru ca tu vorbesti aici de autoritati. Iar eu vorbesc despre salvatorii de la sol.
      Am pus in titlu „salvatori” ca sa fie clar.
      Am spus inca din preambulul postului „La rand pentru a primi acuzele au ajuns acum echipele de salvare care au intervenit la locul accidentului aviatic de la Cluj.”
      Mai clar de-atat nu am cum sa fiu decat cu desen. Si n-am carioci.

    • Motzu

      Draga Cabral,sunt un locuitor al Muntilor Apuseni ,nascut si crescut aici.Din sursele pe care le am pot sa te anunt ca baietilor de la salvamont nu li s-au comunicat datele GPS sau mai exact nu li sau comunicat secundele ceia ce denota ca ei cautau pe o arie foarte mare de suprafata.Locuiesc undeva la vreo 8-10 km in linie dreapta de locul accidentului si la un moment dat vb.cu un prieten de la salvamont am fost solicitat sa iesim din zona Ghetarului scarisoara spre vf.Clujului-Pasul Ursoaia-Poiana Calineasa pentru a da o mana de ajutor.Acuma intrebarea pe care mi-o pun; De ce nu li sa comunicat datele GPS salvamontistilor care aveau aparte GPS la ei,si de ce nu li sa comunicat numarul de telefon de la un medic supravietuitor pentru ca salvamontistii au solicitat acest lucru. Un salvamontist daca ar fi avut datele era usor sai gaseasca.Daca nu avea datele putea vb cu ei si stia cum sa puna problema :Este zapada?
      Da.
      Atunci clar expunerea era nordica pentru ca pe versantii sudici nu este zapada in Apuseni acuma va confirm eu lucru asta.
      O alta intrebare ar fi venit:
      Ce padure aveti in jur,Grosimea copacilor majoritari
      oamenii astia stiu locul si puteau sa-si dea seama imediat daca era padure tanara de plantatie sau padure batrana.automat excludeau suprafete intregi.
      Un alt lucru putea fi prin survolarea cu elicopteru si sa-i fi intrebat unde se aude la nord,sud,est,vest.
      Doar telefoanele au acuma busoala.
      Cred ca cei care au avut coordonatele le-au pastrat pentru ei ca sa faca un act de bravura necugetat,numai ca sa ajunga ei primii,in detrimentul celor doi decedati.
      Cat despre oamenii din zona aici jos palaria!
      noroc cu ei ca au fost solidari si s-au mobilizat ,ca daca nu am fi avut mai multe victime.

  10. Pingback: Articolul despre tragedia aviatică din Apuseni – cu întârziere | Malaezu

  11. Costache

    Cabral e foarte de bun simt ce spui tu si e cu siguranta e extrem de dificil de cautat prin namol si zapada, frig, ceata si noapte dar aici nu vorbim de amatori/semi-profesionisti care pleaca la raid-uri in off-road, aici e vorba de o misiune de salvare pentru un echipaj care apartine unei structuri a statului. O misiune de salvare care trebuia coordonata de oameni profesionisti, cu geci groase, bocanci scumpi si manusi calduroase, nu tarani locali sau padurari inarmati cu o patura si 2 pusti. Inclusiv armata americana ne-a aratat in Rambo ca atunci cand vine vorba de padure, codru-i frate cu localnicul dar operatiunea de salvare in mintea mea ar fi trebuit sa arate asa: padurarul/padurarii cu dispozitive de localizare urcati pe TAB-uri care cutreiera muntii.

    „Salvatorii” (loclanicii) impreuna cu Iovan sunt adevarati eroi si trebuiesc tratati ca atare.

    răspunde
  12. carco

    Am auzit aseara pe la tv o vorba mare de la un invitat (nu mai stiu la ce post si cine a zis-o), cu aproximatie a zis cam asa ceva:

    „Daca nu se intampla acest accident nici nu am fi auzit de acest transport si de Oamenii aia care, desi conditiile erau cum erau, mijlocul de transport era cum era, ei si-au asumat riscurile si si-au riscat viata ca sa salveze o alta viata”.

    Poate scrii un articol si despre ei, despre acesti oameni ce-si asuma zilnic riscuri fara sa tipe toata ziua la tv ca sistemul nu face nimic pentru ei.

    Poate si despre oamenii simpli de munte care, desi vremea era cum era (si multi dintre noi n-am fi iesit din casa nici sa luam o paine), fara sa-i organizeze/coordoneze cineva, au plecat pe munte sa caute niste straini.

    Poate si despre nebunii aia pasionati de offroad (pe care statul ii taxeaza de-i rupe) care nu stau pe ganduri atunci cand e nevoie de ei.

    Un articol despre oameni, despre eroi.

    răspunde
  13. eu

    bucurestenii vorbesc usor x-( ei nu au strabatut o padure si o prapastie in viatza ei x-( nici nu stiu ei cum arata salvatorii eu facut tot ce au putut. mai bine se prabusea un avion plin de parlamentari x-( amin

    răspunde
  14. ionut

    sper ca toti oameni astia care arunca cu rahat sa nu intre in vreo padure mai mare pe timp de noapte sau zi unde reperele dispar si apar la secunda, pt ca e complicat sa supravietuiesti, mai ales iarna. in rest e vina lui basescu ca nu a defrisat si nivelat muntii, va spune gadea si restul daca nu ma credeti:))) Bravo cabral, ai punctat pt mine

    răspunde
  15. Bogdan

    Pentru cine se mai agita ca un pepsi ca trebuia trimis un elicopter, acolo, unde deja se prabusise un alt aparat de zbor, sa-i recomanzi sa vada Black Hawk Down sau Lone Survivor.

    răspunde
    • Cabral Ibacka

      Nu intelege oricum, ca alea „e” filme…

    • Bogdan

      Corect, conform zicalei ‘Ce crezi, ninja, ca-i ca-n filme?!…’ Si-apoi filmele alea povestesc scenarii de razboi si aici nu era razboi, era doar ceata :D

      Ai dreptate, unora le e tare greu sa gandeasca, d’apai sa mai faca si analogii :)

  16. Marius P

    Eu cred ca echipele de salvatori pur si simplu sunt depasite. Nu cred ca au proceduri pentru astfel de cazuri – de asta cautau bezmetici fara sa fie coordonati cum trebuie, nu sunt la curent cu tehnica – de asta nimeni nu l-a indrumat pe supravietuitor sa le dea coordonatele exacte. Stau si ma gandesc cum ar fi fost daca erau toti raniti si nu puteau vorbi la telefon. Dupa cate scuze vad ca le gasim salvatorilor, probabil nici azi nu ar trebui sa ii fi gasit. Ar trebui sa asteptam sa treaca ceata si malul din padure, ca pe vremea lui Vlad Tepes – nu am resusit sa avansam tehnologic incat sa facem fata la asa ceva.
    Eu chiar as intreba serios pe „salvatori” – care era planul vostru de a-i gasi? Si daca nu aveau telefon unde i-ati fi cautat, ca harta Romaniei este mare?

    răspunde
    • Adriana

      Este bine ca ai inceput cu „eu cred”. Sa-ti povestesc experienta mea si de cum am fost salvati de salvamont acum cativa ani. Suntem pasionati de munte, cursuri, expeditii pe munte de zeci de ani. Ni s-a intamplat acum 7 ani sa ne prinda o ceata deasa pe munte, era aproape de apus. Gasca de 10 oameni+2 minori de 14, 15 ani. N-am facut pe curajosii si dupa maxim 30 min cand ne-am dat seama ca ne pierdem, am sunat la 112 (nu aveam tehnologia de acum), am fost instiintati ca iau legatura cu salvamontul si ne-au dat instructiunile clasice. Dupa alte 10-15 minute am revenit cu apelul catre serviciul de urgenta sa fim instiintati. Ne-au gasit dupa 3 ore. Nu era zapada, dar era destul de frig. Ne-am ales cu o sperietura si unul din copii cu o raceala mai serioasa. Cand ne-au gasit cei de la salvamont am pus problema rapiditatii…nu eram in zona greu accesibila, aveam busole, stiam sa folosim tot, stiam ce traseu am urmat…cam cat ne-am distantat de trasee, foarte multe detalii de la oameni cunoscatori. Ce am aflat de la salvamont ne-a socat….ei au primit informatiile date de catre noi cu o intarziere de 40-50 minute…. si incomplete!!! Noi eram oameni normali, plecati din pasiune sa facem traseu montan, echipati de munte si nu prabusiti cu-n avion si nu s-a facut tam tam pentru ca nu am patit nimic, insa nu trebuie sa se intample zilnic cate o tragedie sa invatam din ea! Oamenii care bat la pas padurile sa salveze vieti sunt ce putin de admirat, pentru ca nu primesc echipamente ultra performante, isi dau viata pentru tine, pleaca in orice conditii in cautare.
      Revenind putin la salvatori din cazul de fata sunt doar cei care au batut padurea la pas si i-au gasit, cei care sunt si platiti pentru asta, care aveau toate informatiile necesare…trebuie sa pice din functii categoric, fara scuze, fara aratat cu degetul catre avion, respectiv pilot! Pilotul a facut o treaba exemplara, a reusit o aterizare printre brazi!

  17. vladik

    Cabral aia dreptate! Sincer nu salvatorii au dezamagit lumea, ci conducatorii lor, cei pe care ii platim noi din banutul nostru. Sunt 100% la 100% convins ca oamenii care au iesit pe teren au fost pregatiti si au facut tot posibilul pentru ai gasii pe naufragiati, pentru ca au fost scolarizati unii dintre ei si au si pregatire, dar problema e ca cei pe care noi ii platim sa stea in vacante si sa apara la televizor zambind nu au nicio pregatire si asta deranjeaza!!!! Ma uitam uimit cum bajbaiau toti, cum nu erau capabili sa colaboreze intre ei si acum e normal sa paseaza problema de la unu la altul, declarand tot felul de penibilisme. Este urat, urat urat! Ma pun in locul ranitilor si ma gandesc , ca daca pe oameni cu renume si profesionistii tarii noastre nu au reusit sa ii gaseasca, pe mine un om simplu fara renume ma v-a gasii daca m-i se v-a intampla ceva asemanator?

    răspunde
  18. Adrian

    Cred ca ar trebui sa cititi asta pentru elucidarea problemei datelor GPS…. Datele au existat dar nu a stiut nimeni sa le interpretez corect, in timp util, o problema elementara de clasa a 6-a.

    http://aviatia.ro/siguranta-zborului/accidentul-yr-bnp-lipsa-cunostiintelor-de-geometrie-de-clasa-a-6-a-o-explicatie-a-coordonatelor-false-gresit-interpretate-de-catre-autoritati/

    răspunde
  19. mihu

    pai salvatorii de la sol sunt padurarulsi baietii cu off roadul :)
    restul au cautat cai verzi pe pereti, din a cui vina stim, in structurile de orice fel ale statului angajarile se fac mai mult pe pile decat pe competente.
    Pai daca Salvamont din 3 judete , ISU din 4 judete, jandarmeria montana, armata nu au reusit sa-i gaseasca pe bietii care aveau si telefon mobil functional… Vorbim de 6 ore pentru ca a ajuns padurarul, daca ela era la crasma in sat, astialalti „de la sol” mai cautau vreo 6-7 ore. Pe cativa baieti de la Salvamont Alba ii cunosc, fac treaba faina cu bani putini si multa pasiune. Dar cautau si ei cai verzi pe pereti. Nu din vina lor.

    răspunde
  20. axel

    Va salut…

    Daca tot ati pus intrebari retorice, mai vin si eu cu unele… Cabral vorbea de ATV-uri, a postat o poza si am vazut ca si practica off-road pe utilaje 4×4…

    Unde au fost ATV-urile si utilajele celor din ISU care trebuiau sa fie acolo? Unde sunt buggy-urile, senilatele si restul utilajelor? De ce nu s-a intervenit cu 6×6 sau alte dotari care exista?

    Eu in nici un reportaj nu am vazut astea [cu exceptia baietilor de la Transylvania Off-Road care s-au oferit voluntari], si se vorbea de un tractor. Sa nu imi spuna nimeni ca pe unde se merge cu un tractor nu se poate merge cu un ATV bun.

    Daca va uitati pe o harta OK (Harta SRTM 1:25000) veti vedea ca in apropiere (sub 900 m de locul accidentului) este o zona deschisa neimpadurita mare pana unde exista acces cu utilaje 4×4 (masini, atv, atv cu senile). Sa nu imi spuna nimeni ca baietii astia nu au acces la hartile militare…

    Iar cu obtinerea coordonatelor… de ce naiba se tot vorbeste de triangulatie cand ei aveau semnal 3G la telefon, aveau 2 smartphone-uri si au vorbit foarte mult la telefon cu diversi (inclusiv cu presa). Cu un bun consultant in domeniul IT, telefonie care sa ii ghideze se obtineau coordonate exacte de pe minim 2 telefoane, cu erori extrem de mici. Oricum eroarea putea fi de 50-100 de m pentru ca oricum de acolo puteau fi localizati.

    Urmeaza sa vedem… Poate ca aceste coordonate s-au comunicat dar nu a vrut nimeni sa le foloseasca pentru ca nu ii lasa protocolul… Si eu cred ca asta este varianta, cei raspunzatori mergand pe varianta in care erau acoperiti de hartii decat sa riste sa isi asume niste coordonate nesigure comunicate de accidentati…

    Doar ca era necesar sa fie luate si astea in considerare si sa fie trimisa si acolo o echipa… Chiar daca prin absurd erau gresite. Nu oamenii au lipsit din ecuatia asta! Dumnezeu sa-i odihneasca pe cei doi si insanatosire grabnica celorlalti!

    răspunde
  21. Dan

    Nu suntem ipocriti sa-i acuzam pe cei care au cautat care au alergat pe potecile muntilor cautandu-i, vb aici despre cei care trebuia, aveau obligatia prin statul lor sa-i localizeze. Cum ramane cu afirmatia SRI-ului ca orice purtator de telefon mobil poate fi localizat incateva minute?

    răspunde
  22. george

    Totul se invarte in jurul banilor,orgoliilor si a gloriei. Ca-n orice film american despre teoria conspiratiei si aici regia a fost aproape impecabila. Atat doar ca a intervenit in scenariu un padurar. Nu avem bani pt tehnica necesara salvarii de vieti. Si atunci ce facem? Lasam sa moara o mana de oameni in Apuseni pt ca apoi sa putem primi fondurile necesare. Pe de alta parte, nu pot fi lasate cluburile off road, Salvamontul sau vre-un anonim padurar sa ia toata gloria salvarii amaratilor ceia. Deci, nu dam nimic, nici coordonate, nici detalii despre relieful zonei unde s-a prabusit avionul. Ii trimitem pe toti sa cutreiere muntii aiurea.

    răspunde
  23. Dragos

    Sa inteleg ca acele coordonate trimise de doctor nu au inseamna nimic? Ia trimite-mi mie domnu’ Cabral coordonatele tale sa le bag in igo si sa vezi cum iti bat la usa in 20 de minute – in functie de trafic.

    răspunde
  24. Toma necredinciosul

    D-zeu sa ii odihneasca! Moartea NICIODATA nu este vinovata. Intodeauna exista ALTI vinovati pentru pierderea vietilor omenesti.

    răspunde
  25. mihai

    Din punctul meu de vedere se putea mult mai bine,daca ar fi existat o singura persoana care sa coordoneze tot ar fi fost mult mai rapid si mai eficient.La Alba-Iulia erau in momentul acela 2 elicoptere militare(functionale si gata de „actiune); a fost un dezinteres monumental,cautau un avion prabusit.Localizarea dupa GSM s’ar fi facut foarte usor daca ii ducea capu’ , fiecare antena are o arie de acoperire , vedeau la care antena era conectat telefonul respectiv , vedeau aria si cu informatiile de cand au vorbit ultima oara cu pilotul ..se rezolva.

    răspunde
  26. maratia

    Intr-adevar dr. Arafat a dat exemplu in aceasta seara accidentul elicopterului SMURD din urma cu cativa ani cand au avut coordonatele exacte in cateva minute si nu au ajuns la accidentati decat in aprox. 5 ore. Probabil ca asa a fost sa fie. Desi in cazul acesta, daca erau localizati,exact,localnicii puteau ajunge mult mai repede acolo.Nu mi se pare anormal sa-i gaseasca localnicii. Erau mult mai aproape decat trupe trimise de la 200 km distanta, drum pe care nu ai cum sa-l parcurgi mai repedede 2-3 ore. Din punctul meu de vedere STS si-a facut treaba.Au preluat coordonatele de la 112 si au stabilito arie in functie de aceste coordonate. Mai mult puteau face cei de la Interne care insa au justificat non-interventia prin faptul ca nu aveau aprobare de la Procuratura. Nici macar nu-i pot acuza foarte tare nici pe ei. In tara noastra era posibil sa se fi ales cu dosar penal pentru nerespectarea legii chiar daca oamenii ar fi fost salvati in urma actiunii lor. N-am citit protocoalele in caz de situatii de urgenta dar nu stiu daca chiar sunt gandite corespunzator.

    răspunde
  27. Vaju Horia
    Vaju Horia

    Sa nu exageram Cabral. E anormal sa acuzi si e normal sa nu existe o intrunire de urgenta la guvern conform legii ? E normal sa nu fie cineva acolo la capatul telefoanelor sa dispuna de la TAB-uri pana la atv-uri, snowmobil sau mai stiu eu ce minunatii platite si intretinute din banii tai si ai mei? E normal ca cei de la 112 sa nu inteleaga niste coordonate? E normal ca ISU sa dea din colt in colt prin munti cu harti de benzinarie? Cat despre poza cu ATV-ul care se scufunda in terenul accidentat postat de tine… ai tu certitudinea ca traseul ar fi fost asemanator? Hai sa nu mai acuzam pe nimeni ce zici? Oare familia acelei fete tot de la gura sobei acuza?

    răspunde
    • Cabral Ibacka

      Horia, sa nu exageram ce? Inainte sa vorbesti, asculta. Inainte sa scrii, citeste.
      Unde am scris eu despre Guvern si capatul telefoanelor? Eu am scris despre salvatorii din teren.
      Cat despre certitudinea terenului, uita-te pe imaginile difuzate zilele astea, ca nu-i greu deloc.

  28. ika

    Cabral, fara suparare, dar se pare ca nu accepti si alte pareri in afara de parerea ta! Am urmarit si noi dezbaterile publice din zilele astea, NIMENI nu acuza persoanele care au fost in TEREN, sa-i caute, sa le acorde asistenta medicala, medici, salvamontisti, pompieri etc.! Se acuza incompetentii care nu au fost in stare sa localizeze locul accidentului! Incompetentii care stateau in birouri la caldura! Si DA, este pusa bine intrebarea de mai sus: ,,este posibil ca in 2014 sa dureze atat de mult sa ii gaseasca pe oamenii aia? ”. Este posibil, in conditiile in care, s-au investit milioane de euro din banii romanilor in STS si toate sistemele performante de detectare ale SRI. Cum bine a zis tatal studentei decedate:,, daca era fiu de politician, toata armata era acolo!”. De luat aminte! Si, precum iti cere meseria de jurnalist, onest este sa accepti si alte puncte de vedere. Nu sa ai atitudinea pe care ai avut-o mai sus vis-a-vis de cititorul tau. Te stimam, dar acum m-ai dezamagit! pacat!

    răspunde
    • Cabral Ibacka

      Ika, supararea vine cand eu spun ceva si se trezeste cate unul care nu intelege ce spui… sa te contrazica.
      Asa ca, Ika, inainte sa vorbesti, citeste.
      Tu spui ca ai urmarit dezbaterile si ca nu acuza nimeni salvatorii din teren. Acum este asa, ca de-aia se numesc dezbateri.
      Dar in seara aia lumea vorbea alte prostii.
      Si cat timp eu spun clar ca ma refer la salvatorii din teren, nu are niciun rost polologhia cu care tu vorbesti despre incompetentii de la caldura.
      Dormi in sosoni.

  29. Alina Roso
    Alina Roso

    Este foarte posibil ca prin triangulatie GSM sa nu fi fost posibila localizarea in acest caz intrucat in acea zona, probabil, si cum adesea ati intalnit toti cei care mergeti pe munte, telefonul era „vazut” de catre un singur releu. In aceasta situatie nu putea fi detectata decat directia fata de releu din care vine semnalul telefonului, si aceasta cu dificultate si aproximatie.

    răspunde
  30. florin eusebio
    florin eusebio

    din cate stiu eu antenele gsm sunt sectoriale si nu directionale, asa ca nu cred ca se poate afla directia din care vine semnalul precisa ci pe sector, in acelasi releu se masoara probabil puterea semnalului receptat in mai multe sau minim 2 antene sectoriale si se determina directia probabila, apoi prin triangulatie cu alte 2 relee care au determinat directia probabila asa cum am zis mai sus, se determina locul de unde s-a facut apelul, dar locul nu va ganditi ca e fix, fix, are erori in functie de teren si de sute de metri. Eu personal acuz proasta organizare si mai ales logistica idioata de care da dovada institutia statului roman. Imi pare rau si regret ca au trebuit sa moara doi oameni din cauza
    altor oameni dar putea fi si mai tragic ca cei ramasi in viata sa fi murit de frig, spaima sau mancati de animale. Cred ca fiecare dintre noi trebuie sa fim mai umani si sa punem accentul pe oameni mai mult decat pe lucruri.

    răspunde

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile necesare sunt marcate *